Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med Tesla S 85D Tråden

Startet av Mippen, mandag 09. mars 2015, klokken 15:46

« forrige - neste »

ara1

Fikk min i går. Etter 13 mil hjem uten å være over 90 km/t har jeg forsøkt litt mer i dag. Det er overraskende hvor lett det er å kjøre rolig. Et stort pluss. Bilen er myk å kjøre, faktisk mer myk enn jeg husker P85 var. Adaptiv virker bra. Forutsigbar respons både på brems og akselerasjon. Men fytti å den går. Men jeg finner ikke SPORT knappen Har fw 6.2 24.197. Så spm er om det er enda mer og forvente.... Den virker også stillere og mer kompakt enn tidligere modeller. Hmmm dette er bra.

Det eneste jeg finner litt rart at at det slår litt i forstilling på dårlig vei. Ikke mye, men jeg merker det. Alt i alt en nydelig bil. Har hatt den på foliering av utsatte plasser og DITEC i dag. Den ble enda finere enn den var. Vanskelig å ikke vaske på 14 dager...
Grå 85 D levert mai 2015

NilsRo

Det meg egen sport "mode" var bare på en software versjon. På de nyeste står den i sport hele tiden, ut i fra det jeg har lest meg til på forumet.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

GeirHM

@ara1
SitatHar fw 6.2 24.197

Merkelig. Jeg har og 85D og jeg har vært igjennom tre versjoner av sw 6.2. Jeg fikk "sport mode" og mistet det igjen. Reint subjektivt vurdert ble bilen litt daffere av det - men driftsøkonomien ble mer spiselig. Eller var det bare sommeren som kom? Jeg mener våren seff. Anyways. Jeg har fortsatt bare kommet til versjon 6.xxxxx.188. Ikke at jeg klager. Men hva kom i 197 da tro?

ara1

Grå 85 D levert mai 2015

fmm1000

Nu da mange af jer 85d ejere har haft jeres biler i flere måneder kunne det være interessant at høre jeres erfaringer med forbrug.
1. Hvad er dit gennemsnitlige forbrug.
2. Hvis du tidligere har haft Tesla, hvordan er forbruget i 85d så sammenlignet med din gamle model.
3. Er forbruget bedre end p85D?
4. Er forbruget bedre end s85.

skyfawn

Sitat fra: fmm1000 på søndag 24. mai 2015, klokken 12:16
Nu da mange af jer 85d ejere har haft jeres biler i flere måneder kunne det være interessant at høre jeres erfaringer med forbrug.
1. Hvad er dit gennemsnitlige forbrug.
2. Hvis du tidligere har haft Tesla, hvordan er forbruget i 85d så sammenlignet med din gamle model.
3. Er forbruget bedre end p85D?
4. Er forbruget bedre end s85.

1. Gjennomsnitt totaltforbruk etter 4500km på min s85d er 195wh/km
2. Forbruket er omtrent likt eller litt bedre en min tidligere S85
4. Omtrent likt vil jeg påstå :)

BMW850

Sitat fra: Fush på torsdag 21. mai 2015, klokken 16:40


Hadde bestilt med tekstilseter, og er svært positivt overrasket over disse (er jo  50% skinnseter :p) og også

Nå må jeg komme meg vekk fra forumet og ut for å kjøre litt bil :-)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fmm1000

#172
Sitat fra: skyfawn på søndag 24. mai 2015, klokken 13:03
Sitat fra: fmm1000 på søndag 24. mai 2015, klokken 12:16

1. Gjennomsnitt totaltforbruk etter 4500km på min s85d er 195wh/km
2. Forbruket er omtrent likt eller litt bedre en min tidligere S85
4. Omtrent likt vil jeg påstå :)

Wauu. Det er da rigtig gode tal. Vil det sige, man kan køre over 400 km på en opladning i en 85D.

o.b.lix

Sitat fra: fmm1000 på mandag 25. mai 2015, klokken 09:09
Vil det sige, man kan køre over 400 km på en opladning i en 85D.
Ja, dersom man lader batteri 100%. Til hverdag lades det bare 90%.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

N00b

Testet mot 85D mot P85`en min i aks. Det skiller ikke en meter.

Det som skiller på er 85D føles mer presis i vanlig kjøring, men den har mye slappere gassrespos enn P85 og oppfører seg ikke like fint når man kliner til.
Da er det høg snute, torque steer og føles mer ustabilt.

Alt dette målt med seat of my pants

GeirHM

Vi har kjørt mer enn 20 000 km i vår 85D. Det er på tide å gjøre opp status. Hvordan er det egentlig å ha bil 2.0 (ver.2)?

Vi hentet vår ut 28 mars i år. Bilen brukes hovedsakelig i pendling fram og tilbake til arbeid, to dager i uka a 300 km og tre dager i uka a 80 km på Østlandet. Hoveddelen av kjøringen foregår på motorvei. Bilen har også vært på flere langturer (Stockholm, København, Jotunheimen, Syd-Sverige etc.). La meg ta erfaringene våre i noen punkter.

1. Wattforbruket har gått ned. Etter påske lå gjennomsnittsforbruket på rett under 230wh/km. Nå er forbruket redusert til et snitt på 199wh/km. Bilen kjøres hovedsakelig i range mode og innenfor prikkgrensa når det kommer til fartsgrenser. Bilen kan brukes i en aggressiv kjørestil og i begynnelsen var det litt slikt. Men seinere har det blitt mindre. Men det er verdt å legge merke til at type vei, høydemeter og klimatiske forhold inkludert vindretning betyr mer enn aktiv bruk av gasspedalen for snittforbruket. Så lenge regen er satt til maks. Og vår kjøres hovedsakelig som en en-pedal-bil. Aldri har jeg brukt en bremsepedal så lite.

2. Ingen større tekniske problemer. UMC ble byttet etter at den ga lavere lade-effekt på ladeoppsett i garasjen. På garanti. Ladeluke åpner seg ikke på signal. Dette fenomenet kommer og går. Løses enkelt ved hjelp av et plastikkstykke som vipper ut deksel.  Tas ved første servicebesøk.

3. Så langt ingen bruk for installert dobbeltlader. Bruker hjemmelading, lading på jobb (begge på rødt industristikk med 11kW) og vi har brukt SC'ene på våre langturer. Vanlig stikkontakt har vi faktisk brukt bare en eneste gang.

4. Tesla utfører flott service. Jeg var f.eks. uheldig og ødela bakdekket. Servicetelefonen ordnet inntauing og tilbød lånebil. Første arbeidsdag etter uhellet hadde Tesla Skøyen bilen klar med nytt dekk. Utrolig!

5. Kirkebøs adaptersett er jeg glad jeg kjøpte. Det har hjulpet meg flere ganger.

6. Det lyse skinnet i setene gjør det svært lett å sette igjen merker etter dongeri og andre mørke klesplagg. Vi har kjøpt noen enkle skinnpledd hos IKEA som står godt til setene og er gode og sitte på. I tillegg til at jeg bruker Swiss Wax Leather Care med jevne mellomrom. Det er likevel et par merker på sjåførsetet jeg ikke får bort.

7. HiFi-anlegget er fantastisk og blåtannsystemet gjør at jeg foretrekker å snakke over handsfree fremfor å ringe på tradisjonelt vis med mobilen. Rdio fungerer best når jeg velger etablerte (gamle) artister og dårligst om jeg skal høre smalere musikk. Litt rart og høre Stekt, Naken og Biltyvene sammen med Vømmøl, det går bedre når jeg velger Gimme shelter av Stones.

8. Det kommersielle hurtigladernettverket har vi så langt greid å unngå. Det er jeg glad for. I Danmark vurderte vi på et tidspunkt å benytte Clever.dk i et parkeringsanlegg. De skulle ha smått utrolige 8,75 DKR per kWt. Slike energipriser er ikke positivt for utbredelsen av elbiler.

9. Vi har hatt mange softwareoppdateringer. Jeg tror oppdateringene har hatt noe å si for reduksjonen i vårt energiforbruk over tid. Men jeg vet det ikke.

10. Den ene gangen jeg hadde bilen i 180 km/t i noen minutter synes jeg den virket litt mindre stabil i veibanen enn jeg hadde forventet. Tesla Drammen har forsikret meg om at hjulstillingen på bilen er korrekt. De sa bilen ble kontrollert før jeg fikk den utlevert og at slitasjen ikke er synlig skjev. (Jeg har standardhjul 19" fra Tesla).

11. Jeg bruker den adaptive kruskontrollen hele tiden på motorveien og veldig ofte på landeveien også. Den ene gangen den falt ut i forbindelse med en sw-oppdatering føltes bilen som vesentlig forringet.

12. Bilen står alltid til lading i garasjen og lades til henholdsvis 70 eller 80 % avhengig av hvor langt den skal dagen etter. Før riktige langturer lader vi til 90 eller 100 % rett før turen starter.

13. Bagasjerommet foran brukes svært sjelden. På denne modellen er det også svært lite som får plass der.

14. Bilen har fått lakkforsegling (Modesta), det gjør den vanlige vasken lettere.

15. Skal jeg kjøpe Chademo-adapter, eller skal jeg ikke? Kjører antakelig en tur til Spania i løpet av året. Mulig at det er lurt å kjøpe adapteren før denne turen. Det er litt avhengig av hvor raskt SC'ene i Spania kommer på plass.

16. Et hjertesukk. Hvorfor må (nesten) alle SC'ene ligge ved et gatekjøkken som «Max» eller ved siden av disse stedene som er så nådeløst ærlige om hva de holder på med og som derfor bare kaller seg for «Jafs»? Jeg forstår at hamburger og pommes frites er amerikansk kultur. Men hvem har lurt dem til å tro at disse matødeleggelsene Jafs og Max har noe som helst å gjøre med en «american diner»?

Det siste er bare en digresjon. Jeg har lært å ta med en matpakke eller gå en tur. Bilen er en drøm. Jeg gleder meg til å gjøre nye 20 000 km. Vår familie kjøper ikke en fossilbil igjen. Men kanskje finner vi penger nok til en modell tre når den kommer. Hvem vet?


nie

Takk til Geir HM for informativ og nyttig oppsummering av de første 20k.

thilo

Sitat fra: GeirHM på onsdag 12. august 2015, klokken 13:5016. Et hjertesukk. Hvorfor må (nesten) alle SC'ene ligge ved et gatekjøkken som «Max» eller ved siden av disse stedene som er så nådeløst ærlige om hva de holder på med og som derfor bare kaller seg for «Jafs»? Jeg forstår at hamburger og pommes frites er amerikansk kultur. Men hvem har lurt dem til å tro at disse matødeleggelsene Jafs og Max har noe som helst å gjøre med en «american diner»?

Anbefaler lading på SuC ved Hotel Lindtner i Hamburg  :) Enig om denne fastfood greie...
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

dosmont

Sitat fra: GeirHM på onsdag 12. august 2015, klokken 13:50

16. Et hjertesukk. Hvorfor må (nesten) alle SC'ene ligge ved et gatekjøkken som «Max» eller ved siden av disse stedene som er så nådeløst ærlige om hva de holder på med og som derfor bare kaller seg for «Jafs»? Jeg forstår at hamburger og pommes frites er amerikansk kultur. Men hvem har lurt dem til å tro at disse matødeleggelsene Jafs og Max har noe som helst å gjøre med en «american diner»?

Det siste er bare en digresjon. Jeg har lært å ta med en matpakke eller gå en tur. Bilen er en drøm. Jeg gleder meg til å gjøre nye 20 000 km. Vår familie kjøper ikke en fossilbil igjen. Men kanskje finner vi penger nok til en modell tre når den kommer. Hvem vet?

Bra innlegg :)
Har fått nok av dårlige erfaringer når det gjelder maten på de stedene.
Har kjøpt 12V vannkoker på Jula, og prøvd snackbar 5min som bb anbefalte.
Smaker godt og er fint å veksle til når du blir lei brødskiva :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Sitat fra: dosmont på onsdag 12. august 2015, klokken 22:58
Sitat fra: GeirHM på onsdag 12. august 2015, klokken 13:50

16. Et hjertesukk. Hvorfor må (nesten) alle SC'ene ligge ved et gatekjøkken som «Max» eller ved siden av disse stedene som er så nådeløst ærlige om hva de holder på med og som derfor bare kaller seg for «Jafs»? Jeg forstår at hamburger og pommes frites er amerikansk kultur. Men hvem har lurt dem til å tro at disse matødeleggelsene Jafs og Max har noe som helst å gjøre med en «american diner»?

Det siste er bare en digresjon. Jeg har lært å ta med en matpakke eller gå en tur. Bilen er en drøm. Jeg gleder meg til å gjøre nye 20 000 km. Vår familie kjøper ikke en fossilbil igjen. Men kanskje finner vi penger nok til en modell tre når den kommer. Hvem vet?

Bra innlegg :)
Har fått nok av dårlige erfaringer når det gjelder maten på de stedene.
Har kjøpt 12V vannkoker på Jula, og prøvd snackbar 5min som bb anbefalte.
Smaker godt og er fint å veksle til når du blir lei brødskiva :)

Sist jeg ladet på Alvdal gikk vi rett forbi Jafs og kjøpte en is på tavernaen.
Når jeg ladet på Alvdal i desember gikk vi bort på Esso og kjøpte en pølse.
Når jeg ladet på Dombås i påsken i fjor gikk vi ned på Statoil og kjøpte en bollepose.
Når jeg nylig ladet på Solli ventet jeg i bilen de minuttene jeg trengte.

Under danmarksturen i fjor sommer derimot fikk jeg litt nok av Max, men de har salat-alternativer om man vil :) Og det er jo ikke verre enn å smøre matpakke og kanskje kjøpe en kaffe der inne (hyggelig gest når de faktisk samarbeider med verdens beste bilselskap).

God mat langs veien er ikke lett å finne, og der den finnes tar det ofte aaaaalt for lang tid å spise sammenlignet med ladebehov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA