Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde i 100km/t

Startet av øyy, torsdag 05. mars 2015, klokken 00:12

« forrige - neste »

øyy

Jeg lurer på å kjøpe meg elbil. Har lest igjennom mange tråder her her på forumet (og google) for å prøve å finne ut hvor lang rekkevidde feks E-golf, Soul og i3 (ikke Tesla) har hvis man kjører i 100km/t om sommeren. Mulig svaret jeg leter etter finnes her allerede, men jeg har ikke klart å finne det..

Jeg bor i Oslo og har hytte i Strömstad lurer jeg på om noen av disse bilene realistisk kan kjøre de 13 milene jeg trenger om sommeren? Slik jeg har forstått det, skal det være mulig i en E-golf hvis man kjører 10-30km/t under fartsgrensen, men er det realistisk å klare 13 mil ved å holde fartsgrensen uten å hurtiglade på veien?

Vet at fart dreper batteriet, men det vil gjøre overgangen i hodet mitt fra fossilbil enklere ;)

weld77

Sitat fra: øyy på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:12
Jeg lurer på å kjøpe meg elbil. Har lest igjennom mange tråder her her på forumet (og google) for å prøve å finne ut hvor lang rekkevidde feks E-golf, Soul og i3 (ikke Tesla) har hvis man kjører i 100km/t om sommeren. Mulig svaret jeg leter etter finnes her allerede, men jeg har ikke klart å finne det..

Jeg bor i Oslo og har hytte i Strömstad lurer jeg på om noen av disse bilene realistisk kan kjøre de 13 milene jeg trenger om sommeren? Slik jeg har forstått det, skal det være mulig i en E-golf hvis man kjører 10-30km/t under fartsgrensen, men er det realistisk å klare 13 mil ved å holde fartsgrensen uten å hurtiglade på veien?

Vet at fart dreper batteriet, men det vil gjøre overgangen i hodet mitt fra fossilbil enklere ;)

Det er ikke bare fart som tar batteri. Kø gjør det også (hyppig aksellereasjon uten å få regenerert alt ved nedbremsing). Dvs selv om det i teorien skal gå med litt margin er det ikke sikkert at det alltid gjør det i praksis. Temperatur også litt å si, men så lenge det er snakk om sommer er det neppe veldig nøye om det er 15 eller 25 grader. Ved eventuell kjøkjøring har det også en del å si om det er 1 eller 4 personer i bilen + bagasje.

Moralen er at du bør ha en del slack før du baserer deg på det.

Mippen

#2
Tror jeg ville basert meg på å lade. Se her....

i3 fikk samme resultat by the way. 3 % er litt lite å gå på da... Litt kø gjennom bommen på svinesund så står du der. Eller hvis det blåser, regner etc.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

elbil-1

Om vinteren med varmeapparatet på er den turen helt i grenseland.

Har selv kjørt oslo-svinesund med soul nå i vinter. 100% ladet før start og ca 10% igjen ved ankomst

Ligger du i 90 istedenfor 110 på E6 får du lenger rekkevidde.

Men det sikreste er å fylle opp på mcdonalds i sarpsborg begge veier.

Om sommeren bør det ikke være noe problem. Da er rekkevidden oppe i 160-170km effektivt.

Det er gratis 22kw type 2 lader i p-kjelleren under nye vinmonopolet ved eurocash ved innkjøringen til strømstad så du kan stoppe der og fylle opp litt.

Nordby skal visstnok også få type2 lader.


Det er nok av ladestasjoner mellom oslo og strømstad , så det hAndler egentlig om at du blir kjent med bilen og ditt kjøremønster på turen så du etterhvert vet hvor du må lade for å klare turen greitt.

Mippen

Soul er vel en av de elbilene med best rekkevidde i den størrelsen. Hvis du har 10% igjen på den ligger vel i3 og e-golf en del under den vil jeg tro. Uansett er turen gjennomførbar som vist men det kan være lurt å hurtiglade på turen for ekstra buffer. 10-15 min kan være nok hvis man er usikker på å komme fram. 
Fremtiden er elektrisk.

elbil-1

Merknad: jeg kjørte da i fartsgrensen hele veien med cruisecontrol på, -2 ute, 22inne, tørr veg.

Thomas Parsli

Hvis premissene er at du skal holde fartsgrensen, er det kun Tesla som klarer den strekningen "hver gang" (regn, kalde dager, dager med mye kø)

Men hvis du har tid til å hurtiglade 10-15 minutter er strekningen uproblematisk i alle biler (med hurtiglading).

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

#8
Sitat fra: øyy på torsdag 05. mars 2015, klokken 00:12
Jeg lurer på å kjøpe meg elbil. Har lest igjennom mange tråder her her på forumet (og google) for å prøve å finne ut hvor lang rekkevidde feks E-golf, Soul og i3 (ikke Tesla) har hvis man kjører i 100km/t om sommeren. Mulig svaret jeg leter etter finnes her allerede, men jeg har ikke klart å finne det..

Jeg bor i Oslo og har hytte i Strömstad lurer jeg på om noen av disse bilene realistisk kan kjøre de 13 milene jeg trenger om sommeren? Slik jeg har forstått det, skal det være mulig i en E-golf hvis man kjører 10-30km/t under fartsgrensen, men er det realistisk å klare 13 mil ved å holde fartsgrensen uten å hurtiglade på veien?

Vet at fart dreper batteriet, men det vil gjøre overgangen i hodet mitt fra fossilbil enklere ;)
Jeg har hytte på Rossö, rett syd for Strømstad (tar den sydlige Strømstad-avkjørselen fra motorveien). Fra dør til dør er det ca 139km. Jeg har kjørt E6 sydover flere ganger med Leaf, og jeg kan si med en gang at om dette er en øvelse du gjør ofte så kan du bare glemme Leaf.

Det er motorvei med 100/110-sone, og du blir drittlei av å ligge som en propp mens alle fyker forbi. Ja det kan være behagelig en gang i blant å ikke stresse, men du utnytter en for stor del av bilens kapasitet på en veistrekning som er energikrevende. Og å være tvunget til å lade på en så kort tur går du også lei av. Ofte støter du på regn og motvind, og kanskje du også ønsker å bruke hytta innimellom når det er kaldt ute? Kø er det også ofte rundt Svinesund fordi alle må gjennom tollstasjonen, og laderne er ikke tilstrekkelig pålitelige.

Den eneste bilen som klarer den strekningen uten for mye kompromiss er nok Mercedes B-klasse.
Mulig Kia Soul kan fungere greit, men da må du nok belage deg på å være litt propp på motorveien. Husk at trafikken gjerne flyter i 120+ selv om fartsgrensen er 110.

Hvor ofte planlegger du å bruke hytta?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elbil-1

Uten lading underveis er det en utfordring på vinterføre ja, sommerføre bør gå helt greitt med en soul i allefall.

Med lading underveis 1 gang går dette helt greitt med de fleste bilene.

Det er hurtiglading med fortum på MCdonalds Vestby og Sarpsborg

Ishavsveien hurtiglading på vestby, marche moss, svinesundsparken (avkjøring til halden) her bør du vel være medlem og bruke de ofte for at det skal være økonomi i det, enkeltlading koster 200+ kr. )

Gratislading på type 2 stolpe på Coop Obs tunejordet i sarpsborg og Eurocash strømstad


MrUnderhill

Det ligger brukte Tesla på Finn fra 475k (60kWh), som gir rekkevidde på 20-25mil på vinterføre ved normal kjøring.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55348186&searchclickthrough=true

Men er dette utenfor budsjettet ville jeg ha ventet et par år med å kjøpe elbil. Det går rykter om at flere av elbilene vil få større batteripakker. Det vil skje mye rundt elbil de nærmeste årene.

Brorson

Jeg kjører fint min Rav4 EV fra Fredrikstad til hytta i Uddevalla 14,5 mil
Har brukt Leaf'en også,med lading underveis .
Nå er det jo kommet hurtiglading på Tanum kjøpesenter 8 mil fra Fredrikstad så da kan jo Leaf'en også funke bra?

øyy

Tusen takk for alle svar, hadde ikke regnet med å få så mye respons!
Det er en sommerhytte, så akkurat den "raske og lange" turen kommer bare til å bli kjørt om sommeren.
Er absolutt ingen krise å måtte hurtiglade på veien, gitt at det vanlighvis ikke er kø for hurtigladingen.
Tesla er utenfor budsjett. I ukedagene bruker jeg bilen ca 2-3 mil hver dag, derfor går heller ikke regnestykket opp med en så dyr bil som Tesla.

Stemmer det inntrykket jeg har at folk her har erfart at e-golf og i3 har ganske lik rekkevidde og kia litt lenger?
Hva har dere budsjettert med som avskrivning på en slik bil i løpet av tre år? Selv så har jeg budsjettert med rundt 40% restverdi etter 3 år.

weld77

Det er faktisk litt krise om det er eller blir kø på hurtigladingen på veien fordi du aldri kan vite hvor lang køen er. Dersom du er nr. 2 i køen på et hurtigladersted med 1 eller 2 plasser må du potensielt vente lenge. Dette er en av tingene Tesla har skjønt - det er tross alt en orginaiasjonan med mange geekheads som kan sin køteori - når det er mange ladeplasser på ett sted så er forventet ventetid mye lavere.

Det skader neppe å vente litt en gang i blandt, men om det er en tur du tar ofte så vil det bli veldig irriterende å måtte vente en helt uforutsigbar tid når du trenger å lade. Det er mulig å leve med det selvsagt, men kan kan kreve en del fleks fra din side mhp faktisk reisetid. Og når du trenger å lade for å klare turen er sannsynligvis når de andre må lade for å klare en tur i samme retning. Om hytteturene dine er i midtuke utenfor rushtiden er det neppe et problem, om de er fredag-søndag når andre er i samme ærend er det et potensielt større problem.

Como


Jeg leser her at noen av svarene fort begynner å anbefale ladesteder på veien, men hva hvis målet er å kjøre fra A til B uten ladestopp, og ikke har lyst å ligge i høyrefilen å passe farten for å komme frem. Det nevnes her at det ikke finnes noen fasit grunnet vær, temperatur og kø. Men hvis man finner en bil som, i 120 km/t, kommer fra A til B med 10% rekkevidde igjen ved ankomst sommertid, så kan det meste av rekkeviddeangsten legges vekk. Møter man kø ved Svinesund, ja da må dessverre resten av turen gå i 100 km/t. Nå har vi hatt noen elbilmerker i Norge en stund. Hva er erfaringene på de forskjellige merkene i høy hastighet? Har vi noen tall?
Merke - Rekkevidde ved bestemte hastigheter:
I3 - 100km/t - 120km/t
Soul  - 100km/t - 120km/t
E-golf - 100km/t - 120km/t
Leaf - 100km/t - 120km/t
Zoe - 100km/t - 120km/t
B-klasse - 100km/t - 120km/t
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA