Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

Sjøhyene

Vi har forskjellige liv og bor på forskjellige steder alle sammen. La oss bare innse at vi også ser på dette med lading på litt forskjellige måter.

Dette er vel forumets mest diskuterte tema og vi kommer åpenbart ingen vei. Begge fronter er like steile. Så la nå folk få gjøre det de føler er mest riktig for dem. Kan vi være enig om det?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 27. mars 2015, klokken 10:30
Vi har forskjellige liv og bor på forskjellige steder alle sammen. La oss bare innse at vi også ser på dette med lading på litt forskjellige måter.

Dette er vel forumets mest diskuterte tema og vi kommer åpenbart ingen vei. Begge fronter er like steile. Så la nå folk få gjøre det de føler er mest riktig for dem. Kan vi være enig om det?

Folk gjør som de vil uansett denne diskusjonen om dobbeltlader eller ikke. Men jeg håper at noen av erfaringene med dobbeltlader får flere til å se at bruksområdet til tesla ikke nødvendigvis er avhengig av at man må rekke en SC, ellers er bilen ubrukelig. Som rekkevidde forlenger er dobbeltladeren et kjempe pluss opp til 10 mil forlenger - selv om alle med tesla ønsker seg hurtigere lading. Så d.... jeg i hvordan folk bruker bilen - det er opp til den enkelte.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. mars 2015, klokken 09:52
Koblet på et 22kW punkt i går bare for å teste. Da slo det meg hvor tungvindt det er å dra en egen kabel inn og ut av bilen i forhold til SC hvor kabelen henger klar på stolpen. Det kan muligens også være et moment på vektskåla i tillegg til ladehastighet for innbitte fossilbilister som skal overbevises.


Mange nyere offentlige 22kW har egen kabel.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cirys1

Sitat fra: kos på fredag 27. mars 2015, klokken 01:20
Det bor folk andre steder enn der du bor. Ble litt overrasket nå. Og der dekker ikke SC.

Det eneste som overasker meg er hvor liten ulempe det er for noen her og drive og stoppe for og lade på liten effekt.

JO

Vel uenighetene bunner vel ut i forskjellige forventninger om hvordan bilen skal fungere. For min del er det en ulempe med elbil mtp lading. SC er god lading men det oppleves fortsatt som en ulempe å måtte stoppe på en SC for å lade, og der tror jeg mange som ikke har prøvd elbil eller vurderer er.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

cirys1

Sitat fra: JO på fredag 27. mars 2015, klokken 10:55
Vel uenighetene bunner vel ut i forskjellige forventninger om hvordan bilen skal fungere. For min del er det en ulempe med elbil mtp lading. SC er god lading men det oppleves fortsatt som en ulempe å måtte stoppe på en SC for å lade, og der tror jeg mange som ikke har prøvd elbil eller vurderer er.
Det er nok her det ligger, forventninger til bruk. For at folk flest skal bli overbevist om Tesla så må bilen oppfylle tilnærmet identisk bruk som en fosil. De som allerede er overbevisst har ingen problemer med og lade på 22kW.

En liten avsporing, visst man ser på eldre innlegg i forskjellige tråder så er det mange som klarer seg uten 4wd, AP, tilhengerfeste osv. Men mange av de har bestilt 4wd og AP allikevel og står på venteliste for tilhengerfeste.
For meg så virker det som at "vi kan leve med ulempene" til de blir utbedret mentaliteten er tilstede hos veldig mange.

Jeg kommer ikke til og kvitte meg med fosilen, den har over 1000 km rekkevidde, 4wd og tilhengerfeste, men sammen med Teslaen så blir de "dynamitt"..  :)

Sjøhyene

ja, det å stoppe en halvtime til en time på superlading er ikke noe jeg gjør oftere enn jeg må. Hvis det samfaller bra med en pitstop for å ta seg litt mat er det jo gull, men ønsker fortsatt aldri å stå noe særlig lenger enn en time til lading. Er derfor jeg ser på ~50kW som en absolutt minimums hastighet når jeg er på tur.
Over natta derimot er schuko-hastighet nok stort sett alltid.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

kos

Sitat fra: cirys1 på fredag 27. mars 2015, klokken 11:13
Sitat fra: JO på fredag 27. mars 2015, klokken 10:55
Vel uenighetene bunner vel ut i forskjellige forventninger om hvordan bilen skal fungere. For min del er det en ulempe med elbil mtp lading. SC er god lading men det oppleves fortsatt som en ulempe å måtte stoppe på en SC for å lade, og der tror jeg mange som ikke har prøvd elbil eller vurderer er.
Det er nok her det ligger, forventninger til bruk. For at folk flest skal bli overbevist om Tesla så må bilen oppfylle tilnærmet identisk bruk som en fosil. De som allerede er overbevisst har ingen problemer med og lade på 22kW.

En liten avsporing, visst man ser på eldre innlegg i forskjellige tråder så er det mange som klarer seg uten 4wd, AP, tilhengerfeste osv. Men mange av de har bestilt 4wd og AP allikevel og står på venteliste for tilhengerfeste.
For meg så virker det som at "vi kan leve med ulempene" til de blir utbedret mentaliteten er tilstede hos veldig mange.

Jeg kommer ikke til og kvitte meg med fosilen, den har over 1000 km rekkevidde, 4wd og tilhengerfeste, men sammen med Teslaen så blir de "dynamitt"..  :)

Hvordan lader du teslaen utenom SC eller lader du bare SC. Hvordan lader du om natten eller når du kommer hjem fra langtur og bilen er nesten tom.? - står du der i 30 timer da?

cra

Sitat fra: cirys1 på fredag 27. mars 2015, klokken 10:52
Det eneste som overasker meg er hvor liten ulempe det er for noen her og drive og stoppe for og lade på liten effekt.

Jeg har så langt klart meg fint med SC, da disse stort sett ligger som perler på en snor på de langturene jeg har kjørt (30k km til nå totalt), så for meg har det ikke vært noen ulempe med bare enkeltlader, og jeg har (såvidt jeg vet) ikke vært noen palss der jeg har kunnet hatt nytte av dobbeltlader, dels fordi det ikke har vært 22kW tilgjengelig, dels fordi jeg likevel skal være på stedet så lenge at Shucko har holdt lenge. Men så tar jeg disse SC-stoppene som en pause på turen, og lar alle i bilen strekke på beina og spise litt mens vi lader. Hadde det vært andre formål med turen som f.eks. jobbreiser ser jeg selvsagt at å stoppe timelange stopp et par ganger på ruta er lite ønskelig.

Sidespor:
Det er nesten fristende å hive ut et aldri så lite flamebait og påstå at grunnen til at mange framhever 22kW som et must er at de er livredde for å bli stående og vente bak noen som bare lader på 11kW?  ;D

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cirys1

Sitat fra: kos på fredag 27. mars 2015, klokken 11:19
Hvordan lader du teslaen utenom SC eller lader du bare SC. Hvordan lader du om natten eller når du kommer hjem fra langtur og bilen er nesten tom.? - står du der i 30 timer da?

Jeg bor 5 km ifra SC  :P, men uansett den SC som er lengst unna etter det er i en retning jeg kjører sjeldent den er 240km unna nordover de andre ca 150 km unna. Så at jeg skal uansett komme hjem skrapa ser jeg på som lite sannsynlig. Også er det vell ikke slik at man må lade fult igjen om man kommer hjem med lite? 10-12 timer så har man 60-70% igjen og klar for en ny dag..  :)

D.O

Sitat fra: cra på fredag 27. mars 2015, klokken 11:27
Sitat fra: cirys1 på fredag 27. mars 2015, klokken 10:52
Det eneste som overasker meg er hvor liten ulempe det er for noen her og drive og stoppe for og lade på liten effekt.

Jeg har så langt klart meg fint med SC, da disse stort sett ligger som perler på en snor på de langturene jeg har kjørt (30k km til nå totalt), så for meg har det ikke vært noen ulempe med bare enkeltlader, og jeg har (såvidt jeg vet) ikke vært noen palss der jeg har kunnet hatt nytte av dobbeltlader, dels fordi det ikke har vært 22kW tilgjengelig, dels fordi jeg likevel skal være på stedet så lenge at Shucko har holdt lenge. Men så tar jeg disse SC-stoppene som en pause på turen, og lar alle i bilen strekke på beina og spise litt mens vi lader. Hadde det vært andre formål med turen som f.eks. jobbreiser ser jeg selvsagt at å stoppe timelange stopp et par ganger på ruta er lite ønskelig.

Sidespor:
Det er nesten fristende å hive ut et aldri så lite flamebait og påstå at grunnen til at mange framhever 22kW som et must er at de er livredde for å bli stående og vente bak noen som bare lader på 11kW?  ;D

sidesporet ditt er ikke dumt. På samme måte ville det vært irriterened å komme til en SC hvor noen kunne velge å lade på halv fart. Heldigvis går ikke dette ann å velge. Dobbeltlader burde på samme måte vært standard.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Muffinman

#356
Sitat fra: D.O på fredag 27. mars 2015, klokken 11:57
På samme måte ville det vært irriterened å komme til en SC hvor noen kunne velge å lade på halv fart. Heldigvis går ikke dette ann å velge. Dobbeltlader burde på samme måte vært standard.
Og 85kwh batteri burde også vært standard, for de med 60kWh lader for sakte (det går det jo an å velge!). Og hva skjer når 110kWh batteri kommer, de vil jo kunne stå enda kortere for å få det de trenger. Hva med de som kommer med for kaldt batteri eller for høy SOC?

Jeg er uenig i tankerekka, men enig i at en kraftig AC-ladeløsning burde vært standard på en så dyr bil som MS, uten at jeg på noen måte får gjort meg noen nytte av det. EDIT: Og det er jo litt fornøyelig at noen lar seg provosere av siste halvdel av den setningen ;)

kos

Sitat fra: cirys1 på fredag 27. mars 2015, klokken 11:51
Sitat fra: kos på fredag 27. mars 2015, klokken 11:19
Hvordan lader du teslaen utenom SC eller lader du bare SC. Hvordan lader du om natten eller når du kommer hjem fra langtur og bilen er nesten tom.? - står du der i 30 timer da?

Jeg bor 5 km ifra SC  :P, men uansett den SC som er lengst unna etter det er i en retning jeg kjører sjeldent den er 240km unna nordover de andre ca 150 km unna. Så at jeg skal uansett komme hjem skrapa ser jeg på som lite sannsynlig. Også er det vell ikke slik at man må lade fult igjen om man kommer hjem med lite? 10-12 timer så har man 60-70% igjen og klar for en ny dag..  :)

Da forstår vi at du mener det du gjør. Men du er rimelig tett når du ikke klarer å finne ut at det er veldig veldig få som har det som deg. Men så er det med å se andre - .
Så når det gjelder flere kommentarer på en som tror at alle sitter i samme kakefat, så sier jeg takk for meg. Og oppfordrer alle ander å gjøre det samme -

cirys1

Sitat fra: kos på fredag 27. mars 2015, klokken 12:21
Da forstår vi at du mener det du gjør. Men du er rimelig tett når du ikke klarer å finne ut at det er veldig veldig få som har det som deg. Men så er det med å se andre - .

Det er ikke veldig få som har det som meg (jeg vill tro at de aller fleste har det som meg, ikke med SC i umiddelbar nærhet men det andre), SC laderne har blitt plassert der de har blitt plassert for og tilfredsstille så mange Tesla eiere som mulig der det er mest trafikk på kryss og tvers av landet. 
Det vill komme mange flere i fremtiden som passer for flere, men slik som det er idag er jeg helt overbevisst at de aller fleste har sine behov om forflytning allerede godt dekket. Man kan selvfølgelig sette opp 1000 SC ladere til og man finner noen det ikke passer for, man bygger i hovedsak for "massene" også supplerer man når/om nødvendig.
Jeg har ingen problemer med at andre må bruke 22kW lading ved forflytning, det er bare ikke for meg, derimot 22kW destinasjonsladere har jeg stor tro på, ved f.eks store sentere, fornøyelsesparker etc. der man uansett er i noen timer..  :)

jkirkebo

Sitat fra: BMW850 på fredag 27. mars 2015, klokken 10:47
Sitat fra: Muffinman på fredag 27. mars 2015, klokken 09:52
Koblet på et 22kW punkt i går bare for å teste. Da slo det meg hvor tungvindt det er å dra en egen kabel inn og ut av bilen i forhold til SC hvor kabelen henger klar på stolpen. Det kan muligens også være et moment på vektskåla i tillegg til ladehastighet for innbitte fossilbilister som skal overbevises.


Mange nyere offentlige 22kW har egen kabel.

Hvilke da? Jeg har ladet på ganske mange og ingen av 22kW punktene hadde fast kabel. Det er jo idiotisk, da det utelukker f.eks Leaf og Kia med 6.6kW lader fra å bruke disse.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA