Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dobbeltlader borte som valg

Startet av Tesla-man, mandag 02. mars 2015, klokken 10:14

« forrige - neste »

eg1l

Sitat fra: Davidsv på tirsdag 03. mars 2015, klokken 18:02
Håper vi som har bestilt dobbeltlader får det ved levering..

Snakket med min DS i dag, og han bekreftet at jeg som har bestilt dobbeltlader får dette i min bil.

pej

Jeg fikk samme svar vedr min bil som kommer i mai.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

OddB

Her er bortimot 300 gode grunner til å ha dobbeltlader....
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Jimpec

Da er det vel bekreftet da...
Flere var vel litt skeptiske her.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Havebigfun

Jeg var ikke bekymret- Tesla har ettermontert dobbelladere i stor skala da de første kun fikk enkellader grunnet flaskehals i leveransen- det kostet sikkert mange penger men ble gjennomført uten noe tvil- regner med at de prøver å følge opp sine avtaler i fremtiden også. Det gjelder alle som har bestillt dobbellader og som fortsatt ønker det.

flux

#140
Sitat fra: OddB på tirsdag 03. mars 2015, klokken 21:46
Her er bortimot 300 gode grunner til å ha dobbeltlader....
Her er 1499 til:
https://e-tankstellen-finder.com/de/de/elektrotankstellen

Sponzo

Hva koster chademo adapteren og hvilken ladehastighet (km/t) gir den for biler med enkeltlader?

bb

Sitat fra: Sponzo på onsdag 04. mars 2015, klokken 00:04
Hva koster chademo adapteren og hvilken ladehastighet (km/t) gir den for biler med enkeltlader?
3500 kr og du får ca. 200 km/t hvis du har 85 kWh batteri:

http://www.youtube.com/watch?v=cU_otU6BuwM
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jazzwheel

Sitat fra: Sponzo på onsdag 04. mars 2015, klokken 00:04
Hva koster chademo adapteren og hvilken ladehastighet (km/t) gir den for biler med enkeltlader?

Enkelt vs dobbelt har ingen betydning for chademo. Chademo er likestrøm slik som superchargerne til Tesla og hopper over laderen i bilen.

edakcots

Lurer på en ting: tåler virkelig disse ustabile chademo stasjonene å lade en Tesla med overgang? De er ikke beregnet for å levere opp til 85kw på 1 lading non stop? Tror vifta i chademoskapet skal få kjørt seg litt...

Diskusjonen om enkelt eller dobbelt er jo litt tåpelig da gutter: noen må ha business class på fly, andre klarer seg lengre bak i bussen. Men ingen av klassene betyr at den ene klassen kan hakke løs på den andre og si at dette ikke trengs, er bortkastet osv?

Dobbeltlader som Tesla har kalt det tidligere, er en noe rar løsning, så jeg har litt tro på hva en eller annen her inne skrev, og som tippet at 22kw blir standard etterhvert.
11 kW er i hvertfall ikke nok for meg og mitt bruk... :)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

Dennis

Jeg synes løsningen som de har valgt nå er ganske så bra. At man har mulighet til å velge den som tilbehør ved bestilling eller sette inn senere nå som prisen på ettermontering blir halvert.
Da kan mange se an behovet hvis man er usikker uten at det koster helt ville summer å angre. Samt at de som ikke har idag men som vil ha, kan få den ettermontert på sin bil til en mye rimeligere pris.
Man har også mye lengre tid å tenke over om man skal eller ikke mens bilen er på vei.

Dobbeltlader eller ikke var vel det jeg brukte lengst tid på å bestemme meg for ved bestilling og spurte Tesla en del rundt dette. Så tipper de har mange slike og forstår at de vil gjøre det lettere ved selve bestillingene av bilen og legger slike ting under tilbehør.



bb

Sitat fra: edakcots på onsdag 04. mars 2015, klokken 02:26
Lurer på en ting: tåler virkelig disse ustabile chademo stasjonene å lade en Tesla med overgang? De er ikke beregnet for å levere opp til 85kw på 1 lading non stop? Tror vifta i chademoskapet skal få kjørt seg litt...
Jeg har prøvd to CHAdeMO-stasjoner i Norge. Den raskeste var ved Voss Amfi som leverte 44 kW peak ved 80 % SOC og 40 kW i snitt. Den holdt fint i 1 time og 45 minutter som jeg testet ladingen. Jeg fikk derimot aldri 125 A, bare 115 A. Det spekuleres i at Tesla har måtte strupe litt av effekten for å ikke ta knekken på CHAdeMOen. Jeg hørte også rykter i fjor om at flere CHAdeMO-stasjoner hadde tatt kvelden under testing av adapteret.

Hvis dette er tilfellet så er det en svakhet i CHAdeMO-laderen at den ikke kan kjøres på høy kontinuerlig last. Hvis de har designet laderen til å bare lade små 20-25 kWh batterier så er det litt korttenkt.

Når det gjelder dobbeltlader så synes jeg det var greit før. Kundene kunne velge selv. Problemet var at de fleste Tesla-selgerne ikke ante hvilke fordeler den hadde. Noen trodde dobbeltladeren ville påvirke superchargerhastighet. Mens andre hørte ikke på kundens behov. Hadde selgerne vært flinkere til å veilede kundene tror jeg dobbeltladerdiskusjonen ikke hadde vært nødvendig.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

#148
Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 04. mars 2015, klokken 08:29
Jeg synes løsningen som de har valgt nå er ganske så bra. At man har mulighet til å velge den som tilbehør ved bestilling eller sette inn senere nå som prisen på ettermontering blir halvert.
Da kan mange se an behovet hvis man er usikker uten at det koster helt ville summer å angre. Samt at de som ikke har idag men som vil ha, kan få den ettermontert på sin bil til en mye rimeligere pris.
Man har også mye lengre tid å tenke over om man skal eller ikke mens bilen er på vei.

Dobbeltlader eller ikke var vel det jeg brukte lengst tid på å bestemme meg for ved bestilling og spurte Tesla en del rundt dette. Så tipper de har mange slike og forstår at de vil gjøre det lettere ved selve bestillingene av bilen og legger slike ting under tilbehør.
Jeg synes løsningen de har valgt er fryktelig dårlig. Sist jeg sjekket kostet bestilling med bilen 10.800,-. Ettermontering kostet ca 40.000,-. Dvs prisen på dobbeltlader stiger nå fra 10.800,- til nærmere 20.000,-.

Det henger virkelig ikke på greip å flytte denne belastningen fra produksjon over til service-sentre som allerede er neddynget i arbeid. Spesielt når både ferske og eldre norske undersøkelser viser at godt over halvparten velger dobbeltlader, mange angrer på at de ikke tok med dobbeltlader (fordi du ikke ser behovet for den før det plutselig oppstår. Utenlandske undersøkelser viser et noe lavere antall (snaut 4 av 10), men mtp. hva Tesla-selgere har prestert å bruke som argumenter for å droppe den må man være ganske strukturert og gjennomtenkt for å unngå å bli lurt til å droppe den. Basert på svarene er Tesla den eneste instansen man ikke burde konferere før kjøp av dobbeltlader....

Angående vente og se - jeg kunne jo aldri forutsett at en ferge skulle gå på grunn i fjor sommer slik at jeg måtte kjøre en annen rute enn planlagt hjem, og 22kW avgjorde ekstra overnatting/vs kjøre direkte. Men jeg tok uansett med dobbeltlader fordi jeg kjører en strekning hvert eneste år som ikke vil få Supercharger i nærmeste fremtid, men som er dekket av 22kW. Og jeg trenger kun 22kW som rekkevidde-forlenger.

Er du uheldig gir dobbeltladere kun verdi en gang - når du selger bilen. Jeg ville definitivt betalt 10.000,- ekstra for en bil med dobbeltlader vs identisk uten.

Sitat fra: edakcots på onsdag 04. mars 2015, klokken 02:26
Diskusjonen om enkelt eller dobbelt er jo litt tåpelig da gutter: noen må ha business class på fly, andre klarer seg lengre bak i bussen. Men ingen av klassene betyr at den ene klassen kan hakke løs på den andre og si at dette ikke trengs, er bortkastet osv?

Dobbeltlader som Tesla har kalt det tidligere, er en noe rar løsning, så jeg har litt tro på hva en eller annen her inne skrev, og som tippet at 22kw blir standard etterhvert.
11 kW er i hvertfall ikke nok for meg og mitt bruk... :)
Noen har behov for laderen. Andre ikke. Flesteparten vet ikke at de har behov før det plutselig oppstår, eller overser muligheter fordi de ikke innehar utstyret til å utnytte dem.

Helt enig i at ny løsning antakelig er på vei. 11kW duger ikke for min del. Må ha 22kW, eller helst 43kW :) CHAdeMO adapteret blir antakelig løsningen når X`en kommer dersom det fortsatt koster 20K for dobbeltlader. Men turene jeg har behov for 22kW (og som da må dekkes av CHAdeMO) vil føles mye mer utrygge ettersom jeg vet nok om stabilitet, tilgjengelighet, betalingsløsning osv for CHAdeMO....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dennis

Regner med at laderen kommer til å koste ca det samme som idag når man bestiller med bilen (momsfritak)
Service senterne kommer seg vel etter hvert de også. Men Tesla må tenke globalt og ikke bare Norge og er vel i hovedsak bare Norge som sliter med kapasitet om dagen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA