Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er ok hastighet å kjøre èlbil i 80 sone?

Startet av grorudklovnen, søndag 01. mars 2015, klokken 19:33

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 07:26
OK hastighet å kjøre i 80 sone, er 80, Finn feilmargin og kjør etter den.

80 er strengt tatt maksimal lovlig hastighet da, vi må ikke glemme det. 80 og under er lov. I praksis går gjerne trafikken noe over, og det er på sett og vis godtatt. I hvert fall vet alle hvordan det er. Så lovlig grense er 80, sosialt akseptert grense noe over.

Sitat
Det er ikke OK å kjøre for sakte for å spare strøm, i allefall ikke dersom man har andre bilister bak seg.

Enten er det ok å kjøre for sakte, ellers så er det ikke. Motivet for gjøre det er irrelevant. Den som ligger bak har uansett ingen mulighet til å vite motivet, så det er ikke noe å bekymre seg over. Men å slippe forbi raskere trafikk er alltid en bra ting.

Fra https://snl.no/grunnregelen
Grunnregelen, den prinsipielle hovedbestemmelse for all veitrafikk, inntatt i vegtrafikkloven § 3: «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret». Grunnregelen bygger på de to viktigste målsettinger for trafikklovgivningen: trafikksikkerhet og en effektiv og smidig trafikkavvikling. Grunnregelen er et meget anvendt straffebud.

Ferry

Sitat fra: Zero-talent på mandag 02. mars 2015, klokken 14:59
Med mindre jeg har GPS som viser farta holder jeg meg til det speedometeret viser, så får heller Audiotene ligge der og ergre seg. Eventuelt burde de miste lappen for å sette eget og andres liv i fare med oppførselen sin på veien.

Den holdningen du viser der er ingenting å være stolt av. Slik adferd medfører høyere risiko enn nødvendig. Strengt tatt er det DU som bryter loven hvis du kjører slik. At Audioten bak også bryter loven fritar ikke deg. Kan du ikke heller vise deg som en god bilist og slippe Audien forbi? Kanskje han gjengjelder tjenesten en vakker dag?

automat

Hvor mye over fartsgrensa må man ligge, uten å slippe frem bakenforliggende, for ikke å rammes av paragraf 3? 10km/t? 50km/t?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Engel


Sitat fra: sølv-pilen på mandag 02. mars 2015, klokken 17:16
Sitat fra: Marius Engel på mandag 02. mars 2015, klokken 15:45
Hva er problemet med å ligge litt under fartsgrensen?
Problemet er at det er ikke din oppgave å bestemme om jeg skal komme to sekunder tidligere til nærmeste pølseshoppe ellen en time mindre på en meget lang dag på veien. Kjører du bevist for sakte, slipp trafikken forbi. Det er langt farligere for andre når du kjører litt for sakte en om andre kjører litt for fort. Ikke at jeg oppmoder om at man skal kjøre for fort, men hold fartsgrensa, om andre ønsker å bryte den, la de få gjøre det.

Det er din påstand at det er farlig å kjøre litt under fartsgrensen: http://www.tv2.no/a/3920615

Det er ikke din rett å kreve at jeg skal slippe forbi trafikk ved hver eneste busslomme om jeg kjører 3-5 km/t under fartsgrensen. Det er omtrent så nær det er mulig å komme uten å bryte fartsgrensen og loven. Dessuten, de fleste speedometer vil vise mer enn 80 når man kjører i denne farten.

Men klart, det er forsjell på å kjøre i 75 og 65 i 80 sonen. 75 er ca 80, 65 er langt fra 80.

Snakker vi om kjøring i mørke eller regn må man tenke på å redusere farten. Noen steder er det fare for at villt krysser veien. Andre ganger kan det være fare for frost/is. Noen ganger er det opplagt glatt/snø. Man vet ikke hvorfor en bil kjører med redusert hastighet.

Generelt synes jeg folk kjører like fort når det er glatt ute, uten å tenke på at de kanskje må bremse uventet. Helt høl i hovve...




Marius Engel

Det største problemet er aggresiv holdning i trafikken! Om alle hadde beregnet 5 minutter ekstra ville antall ulykker vært redusert betraktelig!

KjellG


elektrolux

#21
Husker en rekke skilt på østlandet som oppmuntret til å senke hastigheten. Holdt fartsgrensen i følge speedometeret til første skilt og senket så farten med 5 km/t. Så kom nok et senk farten skilt og Jeg var nede i 60 km/t i 70 sonen og håpet dette var lavt nok, men jaggu dukket det ikke opp et tredje skilt....

Ellers er det stressende å kjøre i soner med gjennomsnittsmåling når en er usikker på hva fartsgrensen på stedet egentlig er. Enig i at det godt kunne vært skiltet sammen med fotoboksen. Har flere ganger lagt med i 60 bare for å være sikker. Bommer en og kjører 10 over ryker jo en hel ukes lønn...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


timingbeltkiller

Det er de som samler på køer bak seg som indirekte har skylden for mange hasardiøse forbikjøringer.

Liten trøst å vite du har loven på din side dersom din firkanthet fører til
ulykker som resulterer i tap av liv eller invaliditet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Marius Engel

#24
De som foretar farlige forbikjøringer har skylden om det går galt, det er åpenbart. Skjønner ikke hvorfor folk skal satse livet til seg selv å andre, for å spare noen minutter. For vanligvis slipper dem som ligger langt under fartsgrensen, køen forbi. Problemet er når det koker i hodet til den som kjører bak, for noen få km/t lavere hastiget enn det høyeste som er tillatt.

Men uansett: Skal man risikere livet til alle rundt seg, ved å foreta en livsfarlig forbikjøring, om en person kjører i 40 i 80 sonen? Er det verdt livet til familien som kom imot? Det er han som kjører forbi som tar risikoen for seg selv, og velger også å ta risikoen for andre.

Sier ikke at det er rett å kjøre i 40 i 80 sonen fordet om, men det er skjeldent. Kun ved traktorer i veibanen har jeg opplevd det, men de har sluppet forbi når det passer. Og om han ikke gjør det, kan jeg kun kjøre forbi når det er trygt. Ellers har JEG skyld i en ulykke, ikke traktoren, uansett hvor mye man vrir og vender på det.

De som er firkantede er de som hisser seg voldsomt opp og skal presse folk som ligger litt under farstgrensen. Det koker i toppen straks speedometeret ikke viser det de ønsker, og da mister de hodet fullstendig, hjernen får blacout, og de kjører forbi uten at det er trygt. Evnen å vurdere risiko forsvinner, og de tenker at det er han som kjører for sakte sin skyld til at denne forbikjøringen MÅ bli foretatt. ("for sakte" - etter han bakerste sjåførens subjektive vurdering).

Men det er ganske typisk norsk, å ha vedlig god selvtillitt i trafikken, å tenke at alle andre kjører dårligere enn dem selv...

Og forresten, så er det ikke farlig å kjøre sakte:
http://www.tv2.no/a/3920615

Davidsv

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 02. mars 2015, klokken 19:33
Det er de som samler på køer bak seg som indirekte har skylden for mange hasardiøse forbikjøringer.

Liten trøst å vite du har loven på din side dersom din firkanthet fører til
ulykker som resulterer i tap av liv eller invaliditet.

Det er ganske drøyt å gi skylden på noen som helst andre enn den som tok en sjans.

Kan det være irriterende å ligge etter en sinke (hvordan man enn definerer det)? Ja. Men du har fortsatt ansvar for dine handlinger.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Amoss

Kan alle være så snille å slippe moralkortet ett lite øyeblikk? Ikke bare skryte av hvor flink en selv er til å ikke bryte fartsgrensen, eller hvor "domme" de er som gjør det?

Trafikkreglene sier at man skal kjøre *hensynsfullt*.  Dette gjelder enten man ligger over, under eller akkurat på fartsgrensen.

Uansett om man ligger man under, på eller over fartsgrensen må man ikke presse andre biler som man kommer bak til å "gi på", men ligge godt bak til det kommer en trygg anledning til å kjøre forbi på en forsvarlig og lovlig måte.

Uansett om man ligger man under, på eller over fartsgrensen og blir tatt igjen skal man vise hensyn til den som kommer bak og tydeligvis holder en høyere fart enn en selv. Normalt vil dette bety å redusere farten og holde godt til høyre (så langt det kan gjøres på en trygg og lovlig måte) når man ser en mulighet for bilen bak til å kjøre forbi på en trygg måte. Dukker det ikke opp noen slik mulighet på en lang strekning, og man har en eller flere biler bak, bør man vurdere å stoppe inn på en busslomme eller lignende for å slippe frem køen.

Ligger man godt under fartsgrensen (f.eks. "traktor med henger" eller mopedbiler eller andre som holder tilsvarende hastighet) bør man vise ekstra hensyn for å slippe forbi biler som kommer bak. Da kan det godt være aktuelt å stoppe inn på en hver busslomme for å slippe frem trafikken.

Ja, du KAN bli bøtelagt om du holder fartsgrensen - eller lavere - og hindrer trafikk i å komme forbi.

Som det har vært diskutert i andre tråder her, så at om den andre bilisten bryter loven/trafikkreglene så fritar det ikke deg for å vise aktsomhet overfor denne bilisten. Biler som ligger (godt) under fartsgrensen og "sperrer" over tid skaper stress og irritasjon hos andre bilister, noe som fremprovoserer hasardiøs kjøring. Og ja, om den bilen da skaper en ulykke så KAN en "snilekjører" bli del-ansvarlig i ulykken.

Men med det sagt, nei, ingen skal heller tvinges til å kjøre fortere enn hva man selv er bekvem med, og avpasse farten etter både fartsgrenser, føre, vær og trafikk forøvrig.

For egen del så hender det både at jeg tar igjen andre som ligger på en lavere fart enn meg (men nei, jeg blunker og maser ikke av den grunn), og at jeg selv havner "først i køen", og må hjelpe frem bilen(e) bak.
Model S 85D

fstromsv


Ebe

Kjører jeg alene ligger jeg stort sett i 90-95 i 80-sona.(på speedometeret). Da tar jeg titt og stadig igjen biler. Jeg får en veldig mye hyggeligere kjøretur om en av bilene gir et lite tegn på en slette og slipper meg forbi.

Når jeg kjører med familien må jeg ligge i maks 85 på speedometeret, som regel saktere selv i oversiktlige kurver, pga bilsjuke his kidsa. Dvs jeg blir stadig tatt igjen. Dette er BMW, audi, nissan, mazda og hiacer, eller typer biler. Jeg prøver da å sette meg inn i hvordan jeg selv ville tenk om jeg lå "bak meg selv", så jeg slipper dem frem ganske kjapt. Det skal veldig lite til å slippe folk forbi. Slakke litt av på en slette eller svinge innom en busslomme er nok. Trenger ikke stoppe opp en gang. De fleste rekker ikke hisse seg opp før de er sluppet forbi.

Koster meg ingen verdens ting og vi begge får en bedre kjøretur.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA