Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Italia

Startet av alr, lørdag 28. februar 2015, klokken 23:08

« forrige - neste »

alr

Vi skal til Toscana i Italia i sommer med TMS 85D. Vi kjører greit via Superchargere hele veien ned og opp igjen. Utfordringen blir lading til småkjøring etc når vi bor i feriehuset.
Har sendt forespørsel til Novasol, men ikke fått svar enda.
Italia har vel såvidt jeg vet samme spenning som oss.
Er det noen som vet hvilke type støpsler etc som er vanlig i Italia?
Noen som har vært der med Tesla?
Greit å kunne ha med seg riktig type adaptere og sånn.

Takker for svar!
Rød S85D
Love it to pieces!!

fredag

Sitat fra: alr på lørdag 28. februar 2015, klokken 23:08
Vi skal til Toscana i Italia i sommer med TMS 85D. Vi kjører greit via Superchargere hele veien ned og opp igjen. Utfordringen blir lading til småkjøring etc når vi bor i feriehuset.
Har sendt forespørsel til Novasol, men ikke fått svar enda.
Italia har vel såvidt jeg vet samme spenning som oss.
Er det noen som vet hvilke type støpsler etc som er vanlig i Italia?
Noen som har vært der med Tesla?
Greit å kunne ha med seg riktig type adaptere og sånn.

Takker for svar!

Schuko og blå CEE industrikontakt (enfas) er utbredt i Italia.

Røde 16A og 32A CEE industrikontakt kan ofte finnes på marinaer.

Enel tilbyr 22kW type2 Enel Drive ladestolper over hele Italia, men disse krever et ladekort som til nå har vært veldig vanskelig å få tak i for ikke-italienere.

https://www.eneldrive.it/

Noen steder bruker de Palazzuoli eller CIVES kontakter istedet for schuko på ladestolpene, feks i stolpene rundt Firenze. Usikker på hva dette er. Noen steder bruker de type3a til ladestolper som er beregnet på elektriske mopeder. Det finnes kabler med type3a i den ene enden og type2 i den andre enden til ca 2-4000kr, men det spørs om det er verdt å investere i noe sånt når disse uansett bare gir max 16A enfas og ikke er så veldig utbredt.

Se forørvig andre tråder på dette forumet i Tesla-gruppene om lading i Italia og Enel Drive ladekort.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

alr

Takk for svar!
Har lest meg litt opp på Enel-greiene ja. Virker litt komplisert.
Er dog hva jeg kan forvente av støpseltyper på hjemmelading jeg lurer mest på.
Ble klokere av svaret ditt - takk! :)

A.
Rød S85D
Love it to pieces!!

alr

Da ble det en slik en. Passer i vanlige husholdningsstøpsel, og tåler max 10A. Holder fint for meg det.

:)

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-522-41&toc=0&q=reiseadapter
Rød S85D
Love it to pieces!!

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

alr

Rød S85D
Love it to pieces!!

weld77

Det er forskjell på 10A til å koke opp vann på en vannkoker og 10A til å lade en Tesla i 15 timer kontinuerlig... har svært vanskelig for å se for meg at "lading av elbil" er tiltenkt bruksområde til en reiseadapter. Det går sikkert fint de aller, aller fleste gangene, men en gang gjør det kanskje ikke det.

alr

Ja, jeg er helt enig med deg der. Kommer nok til å være svært forsiktig, lade på lavere enn 10A, og sjekke adapteret/kabel ofte.
Rød S85D
Love it to pieces!!

fredag

Sitat fra: alr på torsdag 05. mars 2015, klokken 07:13
Da ble det en slik en. Passer i vanlige husholdningsstøpsel, og tåler max 10A. Holder fint for meg det.

:)

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=43-522-41&toc=0&q=reiseadapter

Jeg regner med at det er en spøk...

Den der kommer til å smelte eller brenne...

Det er allerede Tesla-eiere som har vært på tur og forsøkt seg på reise-adaptere, og funnet ut at de smelter.

Tenk brannsikkerhet, og dropp reiseadapteret. Ta heller med en kraftig norsk skjøteledning, og få byttet ut kontakten med en lokal kontakt i land der du trenger spesielle kontakter for å få jording.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øyvind.h

Ikke sikkert den er fullstendig krise om den faktisk tåler 10A (ville dog ikke brukt den selv).

Men å få jording med den løsningen der ser problematisk ut?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

alr

Får se åssen den er når den kommer. Er den "krise" så får vi lete videre etter alternativer.
Rød S85D
Love it to pieces!!

janegils

The rotation of earth really makes my day

alr

Takk!
Den ser jo enda bedre ut - takler opp til 16 A!
Rød S85D
Love it to pieces!!


Øyvind.h

Sikker på at bilen lader i det hele tatt uten jord....?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA