Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Under panseret

Startet av kvolle6, lørdag 28. februar 2015, klokken 17:15

« forrige - neste »

kvolle6

Jeg var innom BoS i dag og kikket på de første ED som er kommet inn. Det blir en måned til vår egen vogn ankommer, men kult likevel å få et første skikkelige inntrykk.

Så jeg åpnet også panseret på bilen, og hadde en forventning om at her ville det være betydelig anderledes enn i en "vanlig bil" - det er jo slik at disse elektriske bilene skal ha klare fordeler knyttet til rimligere vedlikehold. Hvor mye plass kan en lader og en liten elmotor ta? Det så slik ut:


WTF? Her er det jo stappfullt. En vanlig dødelig ville sannsynligvis ikke kunne skille motor-rommet fra en vanlig fossil. Hum. Jeg skjønner jo at man både trenger 12v batteri og AC-utstyr. Kanskje kan jeg forstå et behov for kjøleviften foran også - men den er jo normalt der for å hjelpe til med radiator-kjøling av fossilt kjølevann.

Er vi kommet så langt med de elektriske bilene og alt av features og utstyr at det uansett blir fullt opp under panseret?

erik e

Der var det mye "rart".  Tenk hvordan det er på en hybrid.                                  Hilsen mekaniker,n.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emil

Husk også at de fleste elbiler med større volum produseres på samme samlebånd som fossilblier og da er det en stor fordel om den elektriske motoren med nøvendig tilbehør er satt sammen med en form ikke veldig ulik fossilmotorene så roboter og annet monteringsutstyr og rutiner ikke må endres mye.

Softblue

Video av Mercedes-Benz B-Class Electric Drive Production fra Youtube:


https://www.youtube.com/watch?v=GKapIeBNZP8
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Ebola

Her kan man jo se hva de forskjellig komponentene er for noe. Selve elmotoren er jo ikke så stor :)

Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

moonbuggy

Sitat fra: emil på lørdag 28. februar 2015, klokken 19:31
Husk også at de fleste elbiler med større volum produseres på samme samlebånd som fossilblier og da er det en stor fordel om den elektriske motoren med nøvendig tilbehør er satt sammen med en form ikke veldig ulik fossilmotorene så roboter og annet monteringsutstyr og rutiner ikke må endres mye.
Særlig når elbilen er en compliance car og bare produsert fordi California og et par andre stater krever det. Gjør ikke MB dette er det kroken på døra for salg av fossilbiler i disse statene.
MB har lagt lite i dette og gjør tilpasningene enklest mulig. I så måte ligner den på Fords elektriske bil.

erik e

Smak og behag.   En EL- bil trenger ikke se ut som en EL-bil. EL  MB B /Golf E og UP E er jo flotte biler. ( selvf. Testa ) Bil er så jæ.... dyrt i Norge men vi kan jo bruke hjerte og ikke bare hode når vi kjøper bil. Vi burde ta noe av oppussings pengene og bruke på bil. Få på flott farger og flotte felger.   Finnes det noe koseligere og gå ut i garasjen om kvelden. Ta en titt på bilen(ene). "Gnikke" på felgene.  Prøv.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

4Matic Fanatic

Dette er vel som forventet, selve elmotoren/drivenheten er nok noe mindre enn forbrenningsmotoren, men alt det andre er jo med fra en standard B - og tar sin plass.
Er heller ikke noe forskjellig fra en Leaf eller som her på e-Golf'en min.

K S

Sitat fra: erik e på søndag 01. mars 2015, klokken 10:14
Smak og behag.   En EL- bil trenger ikke se ut som en EL-bil. EL  MB B /Golf E og UP E er jo flotte biler. ( selvf. Testa ) Bil er så jæ.... dyrt i Norge men vi kan jo bruke hjerte og ikke bare hode når vi kjøper bil. Vi burde ta noe av oppussings pengene og bruke på bil. Få på flott farger og flotte felger.   Finnes det noe koseligere og gå ut i garasjen om kvelden. Ta en titt på bilen(ene). "Gnikke" på felgene.  Prøv.  ;)

Jeg spytta i 2-3000 fra bilnerden.no, skumkanon, vaskebøtte, mikrofiber i alle fasonger osv... Forsøker å vaske bilene min en gang i uka pluss avspyling med høytrykkspyler.


Helt forbanna bortkasta når vi har alle de hersens bilistene som på død og liv må høre lyden fra de h........ piggdekkene for å føle seg trygge og derved kan kjøre 80-100 km/t selv om det er fare for glatte veier!

Hadde vi hatt forbud mot piggdekk hadde lokalt klima vært mye bedre, barna hadde hatt bedre miljø på vei til skolen, alle bilene hadde ikke hatt absolutt samme fargenyanse: drittgrå....,

K S

Sitat fra: kvolle6 på lørdag 28. februar 2015, klokken 17:15
Jeg var innom BoS i dag og kikket på de første ED som er kommet inn. Det blir en måned til vår egen vogn ankommer, men kult likevel å få et første skikkelige inntrykk.

Så jeg åpnet også panseret på bilen, og hadde en forventning om at her ville det være betydelig anderledes enn i en "vanlig bil" - det er jo slik at disse elektriske bilene skal ha klare fordeler knyttet til rimligere vedlikehold. Hvor mye plass kan en lader og en liten elmotor ta? Det så slik ut:


WTF? Her er det jo stappfullt. En vanlig dødelig ville sannsynligvis ikke kunne skille motor-rommet fra en vanlig fossil. Hum. Jeg skjønner jo at man både trenger 12v batteri og AC-utstyr. Kanskje kan jeg forstå et behov for kjøleviften foran også - men den er jo normalt der for å hjelpe til med radiator-kjøling av fossilt kjølevann.

Er vi kommet så langt med de elektriske bilene og alt av features og utstyr at det uansett blir fullt opp under panseret?

En elbil trenger det meste som en fossilbil:

A/C (selv om MB ikke ser nytten av å installere en fireveis ventil for å reversere prosessen slik at en har energiøkonomisk oppvarming, les: varmepumpe)

Bremser/bremsekraftforsterker

Varmeapparat, her kjører MB en gammeldags varmtvannsbereder (i prinsippet), hjemme er den på 2-3 kW, her er den 5-6 kW

Elmotor trenger kjøling, derfor radiator

Kraftelektronikken trenger også kjøling

Vinduspylerpumpe/tank

12 volts batteri setter nok også du pris på: kjipt med 400 volt i strømuttaket....spøk tilside, all belysning, styring til ABS, ESP, styring, you name it, trenger 12 volt/lavspenning pga berøringsfare. Er ille nok for de som skal mekke på elbil om ikke brukerne skal kunne bli utsatt for farlig elektrisk spenningsnivå. Kunne nok vært løst elektronisk, men tror nok det å ha et 12 volts startbatteri er en grei måte å løse det på.

Styringen er vel blitt elektrisk på de fleste, hvis ikke trengs servopumpe og oljebeholder også...

For ikke glemme differensial og gearkasse (reduksjonsgear, antar at det er en utveksling fra elmotor til diff)

Elbil er ingen enkel og lettvint utvei, men enklere enn hybrid og fossil, og mye bedre bruksmessig, bortsett fra å fylle tanken langs veien. Trenger en ikke fremmedlading er også fylling av tanken bedre: samme pris 24/365, og alltid tørt og køfritt i garasjen!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA