Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Heia, Trine Skei Grande!

Startet av Gynt, fredag 27. februar 2015, klokken 11:04

« forrige - neste »

Gynt

Viktige forhandlinger i neste uke!
http://www.tv2.no/2015/02/26/nyheter/el-bil/6621425

"Venstres leder Trine Skei Grande er offensiv før forhandlingene og lover å kjempe for at alle dagens elbilfordeler skal bestå."

K S

Sitat fra: Ulabrand på fredag 27. februar 2015, klokken 11:04
Viktige forhandlinger i neste uke!
http://www.tv2.no/2015/02/26/nyheter/el-bil/6621425

"Venstres leder Trine Skei Grande er offensiv før forhandlingene og lover å kjempe for at alle dagens elbilfordeler skal bestå."

+1

timingbeltkiller

Ikke glem: V er partiet med flere meninger enn tilstedeværende ledere/medlemmer!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Mippen

Jeg skjønner ikke noe jeg... Det står i regjerings plattformen 2017 - ikke 50.000. Det står i klimaforliket. Det har i senere tid blitt sendt signaler om at det er dato - ikke tall som var viktig. Dette også med bakgrunn i regjerings plattformen som ble inngått mellom venstre, høyre, krf og frp.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Ulabrand på fredag 27. februar 2015, klokken 11:04
"Venstres leder Trine Skei Grande er offensiv før forhandlingene og lover å kjempe for at alle dagens elbilfordeler skal bestå."

Og hun sitter (som jeg nok har hintet om tidligere også) på ett meget sterkt kort i disse forhandlingene:
SitatRegjeringen har i sin regjeringsplattform skrevet at fordelene skal vare ut 2017

... så får hun ikke gjennomslag så har regjeringen brutt avtalen, og støttepartiene står fritt til å stemme i mot mindretalls regjeringen.
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Mippen på fredag 27. februar 2015, klokken 12:52
Jeg skjønner ikke noe jeg... Det står i regjerings plattformen 2017 - ikke 50.000. Det står i klimaforliket. Det har i senere tid blitt sendt signaler om at det er dato - ikke tall som var viktig. Dette også med bakgrunn i regjerings plattformen som ble inngått mellom venstre, høyre, krf og frp.

Ja, dette er rett. Så Jensens drømmer om å stå på disse 50k fra klimaforliket betyr at hun har glemt hva hun skrev under på da hun gikk inn i en mindretalls regjering. Evnt. at hun har glemt at regjeringen er "mindretalls". Eller at Jens har lurt Jensen til å torpedere sin egen regjering ved å si at AP vil støtte dem mot mellompartiene i denne saken...
Model S 85D

Dennis

Uansett hvem som styrer så kommer det avgifter til slutt når elbilene blir mange nok.
Norge er avhengig av inntektene fra bilavgifter for å få det til å gå rundt, så er bare tull å tro noe annet eller at det er miljø som er årsaken til at det ikke kommer avgifter.
Avgiftene kommer uansett til å være mindre enn bensin/diesel for å dra det litt mot hva de ønsker, men slik det er idag med ingen avgifter kommer ikke til å forsette så veldig mye lengre.

Mippen

Forventer at noe skjer ja, men føler vi blir dolket i ryggen dersom avgiftene og fordelene blir endret nå. Spesielt når man snakker om 2017 i samarbeids avtalen mellom de 4 partiene. Forventer også at det skal lønne seg å velge elektrisk bil. Hvordan skal man ellers nå klima målet i 2030?
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 27. februar 2015, klokken 13:01
Uansett hvem som styrer så kommer det avgifter til slutt når elbilene blir mange nok.

Helt klart. Fritaket - eller mer korrekt: 0% satsen - er ett midlertidig incentiv for å hjelpe igang overgangen til en mer bærekraftig persontransport. Spørsmålet er da kun hvor lenge dette skal vare.

Min personlige mening er at incentivet må bestå til minst 2020 - DA først ser det ut for at de fleste viktige produsenter kan være i gang med sine serier av masseproduserte elektriske biler som vil nærme seg å kunne konkurrere mot sine fossile forgjengere uten incentiver. Men det er altså MIN mening. Andre har nevnt 2022 og helt opp til 2025.

Uten noe nytt tverrpolitisk klimaforlik i stortinget vil det være helt umulig å kunne se så langt frem i tid. Men ut stortingsperioden burde det i det minste vært mulig, og det vi har av datagrunnlag er regjeringserklæringen som danner grunnlaget for at mindretallsregjeringen skal få støtte fra mellompartiene. Og den sier altså som sagt at regjeringen skal frede klimaforliket ut denne perioden - altså frem til 2017. Ja, jeg synes det er uredelig av regjeringen å gå så offensivt ut og snakke om å øke avgiftene på nullutslippbiler før den tid så lenge de er bundet av denne erklæringen, men ikke noe jeg er overrasket over fra en regjering ledet av Solberg (men ville vært det fra en hver annen høyreregjering).
Model S 85D

torlie

Er nok lurt å vente med bilkjøp til 19.mai. Blir spennende å se hva de kommer med. :)

Tipper kollektivfeltet forsvinner, samt bompenger blir miljødifferensiert. Diesel, bensin, hybrid, elbil fra dyrest til billigst i bomringen.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Sirup

Veldig synd at Venstre fører den innvandringspolitikken som de gjør, de mister kollosalt med velgere på å inneha det standpunktet som de har.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Gordon Retriever

Det er velkjent at mange FRP-ere er veldig mot høye bilavgifter - i alle fall på eksosbiler. Samtidig har f.eks. samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hittil virket veldig lunken til elbiler generelt.

Kombinerer vi dette med at Regjeringen har vist tegn til å ville dra i gang omkamper om ting de har blitt enige med Venstre og Kristelig Folkeparti om tidligere, kan dette bli interessante forhandlinger.

Likevel, jeg ser ikke helt hva Regjeringen vil oppnå ved å utfordre Venstre på elbilfordelene, siden Jonas Gahr Støre og Ap sikkert vil være svært interessert i å støtte Venstre og Kristelig Folkeparti i denne saken.  Ikke nødvendigvis fordi Ap er et utpreget grønt parti, men fordi det er en glimrende sak å påføre Høyre og Fremskrittspartiet et nederlag i - og en ønskedrøm for Ap å kunne profilere seg på en miljøsak for en gangs skyld.

kos

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 27. februar 2015, klokken 22:35
Det er velkjent at mange FRP-ere er veldig mot høye bilavgifter - i alle fall på eksosbiler. Samtidig har f.eks. samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hittil virket veldig lunken til elbiler generelt.

Kombinerer vi dette med at Regjeringen har vist tegn til å ville dra i gang omkamper om ting de har blitt enige med Venstre og Kristelig Folkeparti om tidligere, kan dette bli interessante forhandlinger.

Likevel, jeg ser ikke helt hva Regjeringen vil oppnå ved å utfordre Venstre på elbilfordelene, siden Jonas Gahr Støre og Ap sikkert vil være svært interessert i å støtte Venstre og Kristelig Folkeparti i denne saken.  Ikke nødvendigvis fordi Ap er et utpreget grønt parti, men fordi det er en glimrende sak å påføre Høyre og Fremskrittspartiet et nederlag i - og en ønskedrøm for Ap å kunne profilere seg på en miljøsak for en gangs skyld.

Det eneste som kan realisere at FRP får gjennomført økning i elbilavgiftene er at dama taper så mye troverdighet at hun sikrer sin egen undergang og AP sitt enevelde. Men hva vet jeg hva frøken pose - er i stand til . For folk flest har hun sikret milliardærenes skattelette med innføring av poseskatt. Flott Siv. Fortsett der.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Ebe

De sa på nyhetene at se skulle i samtaler allerede nå i våres, men husker ikke helt når de sa det akulle være. Regjeringspartiene altså.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA