Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eup eller trilling eller Leaf

Startet av werner, fredag 27. februar 2015, klokken 10:40

« forrige - neste »

werner

Vurderer å kjøpe el bil. Over 200000 kroner er helt uaktuelt. Trilling og Eup ser ut til å ha lik rekkevidde, og omtrent samme størrelse. Eup ser ut til å være 60000 kroner dyrere. Ut fra det jeg leser på dette forum er trillingene driftsikre biler. Er det fornuftig å gå for trilling ?
Alternativet er brukt LEAF med bedre plass. For 150000 kroner fåes noen få Norske og mange importerte, f.eks fra Autonova. Norsk bil ha trygghet med garanti, men har antageligvis kjørt rundt i saltsørpe her i Norge om vinteren. Importert bil kan ha problemer med navigasjon, radio og carvings. For meg er dette helt uvesentlige problemer. Autonova reklamerer med 5 års garantier på linje med de Norske fra dato for 1.gangs registrering.
Ja, det å velge elbil er ikke lett.

automat

Det har skjedd mye på elbilfronten siden trillingene ble lansert i 2011. Og utover rekkevidde, er nok Eup en bedre bil på de fleste områder.

Det Trillingen kan konkurrere på er den lave prisen. Samt at den er svært driftssikker. Pris var et avgjørende spørsmål for meg, og jeg lever godt med en enkel bil.

Hvis det er Eup man ser ut til å ende på, så ville jeg også vurdert Renault Zoe. Kan man leve ladeutfordringene til Zoe, så kan man få mye elbil for pengene. Spesielt hvis man løper til forhandleren i morgen, slik at man får med seg slutten på vrakpant-tilbudet på 25 000 kr.

Når det gjelder ny bil vs brukt bil, så er ulempen med bruktbil at ingen vet i dag hvor lang levetid man kan regne med på en elbil. Med en elbil som allerede er 3 år gammel, så risikerer man at det blir veldig få år man må avskrive innvesteringskostnaden på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Svaret er enkelt franske Renault Zoe - bilen som går lengre enn de andre og som ladestasjonene er til halv pris.
Og som konkurrentene har så mye angst for at de må fremheve at bilen ikke kan lades på annet enn det som er 8 timer raskere enn de andre bilene og det er et stort minus siden det finnes en gratis nede i parken.

Gordon Retriever

Sitat fra: werner på fredag 27. februar 2015, klokken 10:40Alternativet er brukt LEAF med bedre plass.

Rommelig, komfortabel, driftsikker, velutstyrt, gjennomprøvd.  Leaf anbefales.
Se etter en Sunderland-bygget faceliftutgave (den uten elektrisk parkeringsbrems).  Enkelte av privatsalgene på finn.no er sikkert modne for litt pruting. :)

Marius Engel


Sitat fra: kos på fredag 27. februar 2015, klokken 21:53
Svaret er enkelt franske Renault Zoe - bilen som går lengre enn de andre og som ladestasjonene er til halv pris.
Og som konkurrentene har så mye angst for at de må fremheve at bilen ikke kan lades på annet enn det som er 8 timer raskere enn de andre bilene og det er et stort minus siden det finnes en gratis nede i parken.

Hvem sier at Zoe har lengre rekkevidde enn de andre?..

Og hvilken park er det du snakker om? Hva er gratis i parken?..

kos

Sitat fra: Marius Engel på fredag 27. februar 2015, klokken 22:55

Sitat fra: kos på fredag 27. februar 2015, klokken 21:53
Svaret er enkelt franske Renault Zoe - bilen som går lengre enn de andre og som ladestasjonene er til halv pris.
Og som konkurrentene har så mye angst for at de må fremheve at bilen ikke kan lades på annet enn det som er 8 timer raskere enn de andre bilene og det er et stort minus siden det finnes en gratis nede i parken.

Hvem sier at Zoe har lengre rekkevidde enn de andre?..

Og hvilken park er det du snakker om? Hva er gratis i parken?..
'
har prøvd det - sist helg kjørte jeg sammen med en leaf nordik og teste hvordan dette fungerte. Leaf kjørte 11 mil Zoe 13 mil
lading samme tid 30 minutter - leaf 85 kroner Zoe 40 kroner.

Lite forbanna Leaf eier.

parken - gratis saktelading.

automat

Når jeg nevnte Zoe som et mulig alternativ, så var det ikke meningen å starte en ny diskusjons-krig om Zoe og lading. Det er nok andre tråder om det.

Renault har gjort mye riktig med Zoe. Men den har en stor utfordring, og det er at den ikke kan lades på det særnorske IT-nettet uten skilletrafo. Størstedelen av strømnettet i Norge er faktisk IT. For noen elbilister går dette helt fint, andre kan ha et ladebehov der dette vil bli et problem.

Spørsmålet er kort og godt: I hvor stor grad har man behov for saktelading på steder der man ikke har kontroll på om det er IT-nett eller TN-nett. Det avgjørende er vel ofte om man må lade mens man er på jobb, på en arbeidspass med IT-nett.

http://www.renault.no/dms/dok/pdf/ZE/ZOE/Hvordan-lade-min-ZOE-1/Hvordan%20lade%20min%20ZOE-1.pdf
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos

Det som er mitt poeng er kort og greit at problemet rundt tn - it nett er storm i et vannglass. Du vender deg fort til å lade på hurtigere måte enn 8 - 10 timer kontra 1- 2 timer. Samtidig så bruker jeg bilen mye - er faktisk overtatt som bil nr 1. Og lademuligheter nå når type 2 kommer for fult er eventyrlig med mange 11 kw som faktisk er gratis - erstatter sakteladingen fullstendig. Har også bøtte - har ikke brukt den. Men poenget mitt er at mange går glipp av en flott bil ved å se på lade systemet. Faktisk er denne en kjempe bil når du kommer til lading.

tomrh

Hvis du skulle være avhengig av piggdekk der du bor så er det ganske vanskelig å få til på trilling (men det finnes et par løsninger), da ville jeg heller valgt Leaf som vi opplever har helt super framkommelighet med piggdekk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kos

Om du vurderer de tre bilene så er Leaf en flott bil. Men om du ser på bruksmønsteret og pris hadde jeg gått for en trilling. Får mye praktisk bil til en fantastisk pris og lade systemet er det samme som Leaf .
Måler du tre mot hverandre så er de lik når det gjelder lading.
Trillingen har litt mindre rekkevidde , men det betyr lite.
Prismessig så kommer trillingen godt ut.
Alle tre er bybiler og samtlige er kun for spesielle om du skal på langtur.

elektrolux

Ford leverer også mye bil for 200 000 NOK, men i ditt tilfelle ville jeg kjøpt den brukte e-Up til 169 000 kr som er lagt ut her på forumet.

Utrolig stor bil i et lite skall. Sprekest av alle de andre som er nevnt her, og nydelig å kjøre. Og så velger jeg å tro at den har bedre lakk enn trillingene. Med supertynt lag lakk kan det være rust som tar trillingene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

@elektrolux mye koster det å få lagt litt tykkere? Hilsen en litt bekymra ion eier :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. februar 2015, klokken 07:10
Med supertynt lag lakk kan det være rust som tar trillingene.
Er man bekymret for rust så har 1. generasjon Leaf aluminiumsdører.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

MisterScience

Jeg har selv e-Up, og er knallfornøyd - når det er sagt tror jeg du vil bli fornøyd med både e-Up, Leaf, Zoe eller for den saks skyld en Trilling.

Et par plusser og minuser slik jeg føler det rundt bilene:

E-Up:
Pluss:

  • God plass til å være en liten bil, rimelig bra plass for fører
  • Artig å kjøre
  • Rimelig service

Minus:

  • Rekkevidden er dårligere enn Leaf og Zoe
  • Combo-lading, mindre etablert enn ChaDeMo
  • Varmeapparatet fungerer godt, men trekker godt med strøm på vinteren
  • Litt hardt fjæret, som går noe utover kjørekomforten på lengre turer

Leaf:
Pluss:

  • Best bagasjeplass, men noe trangt for digre førere ifht. bilens størrelse
  • Komfortabel
  • Gode bruktbilpriser
  • Mulighet for varmepumpe og dobbeltlader
  • Bra bakseteplass

Minus:

  • Serviceprisene har vært høye, de er gått ned en del, men andre vet nok mer om prisnivå
  • Utseende (Noe subjektivt, får håpe jeg ikke antente tråden nå..  :P)
  • Mindre sportslig preg

Zoe:
Pluss:

  • OK bagasjeplass, litt trangt førermiljø
  • Fransk kjørekomfort
  • Billig, og med inkludert ladepunkt hjemme
  • Varmepumpe og rimelig god rekkevidde (i det minste på sommeren)
  • Ladesystem

Minus:

  • Ladesystem
  • Litt tung og duvende
  • Synes å huske baksetene var rimelig trange

Trillingene har jeg aldri kjørt, men formodentlig er deres største fordel pris. Anbefaler å lese Lundetestene på elbil.no, tror det finnes et par av alle modellene her (untatt muligens Zoe).
2014 Volkswagen e-UP!

tomrh

Trillinger hurtiglader kjapt pga aktiv batterikjøling og lavt forbruk. Endel kjappere enn Leaf. Og med 16A kabel lader de litt raskere enn Leaf på 16A målt i km rekkevidde pr tidsenhet. Så om bilen skal hurtiglades ofte er trilling faktisk et godt valg!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA