Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svært tidlig ladelampe..

Startet av nah, torsdag 26. februar 2015, klokken 12:41

« forrige - neste »

nah

Hei der elbilgodfolk!

Jeg har en aldrende Berlingo fra 1998. Bilen har fungert stort sett fint, men nå har den begynt å virke "daffere" ikke like kvikk og de to siste turene har ladelampen kommet på allerede ved 85%. Dette tyder jo på at noe galt.
Jeg tenker dette er en indikasjon på døde celler i batteriet, men vil gjerne ha en bekreftelse på dette.

Er det noe jeg kan gjøre med følgende hjelpemidler: EvLite og multimeter.????

Har kikket litt på denne og tenkt på å plukke deler fra min gamle å putte inn i den, men selger virker ikke som han helt vet hva han har, og vet heller ikke hva som er galt. Er det noen som har kjennskap til bilen??
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55921822&searchclickthrough=true

All hjelp mottas med stor takknemlighet.

Mvh
Helge
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Mateusz

Hei, ladelampe på 85% tyder på dårlige celler.
Ikkje kjør mer bilen, ikkje lad opp bilen, det kann bare forvære situasjonen.
Du må måle batterier med multimeter og erstate dei som har hvilespenning under 6v.
Du kan finne mange tråder om dette her og på elbilwiki. Det er bare å lese og lære.
Du treng også byttebatterier då. Lykke til
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Elmo

Sitat fra: nah på torsdag 26. februar 2015, klokken 12:41
Har kikket litt på denne og tenkt på å plukke deler fra min gamle å putte inn i den, men selger virker ikke som han helt vet hva han har, og vet heller ikke hva som er galt.

Det er flere ting som kan være årsaken til at denne bilen ikke "starter", men det mest sansynlige er nok at motoren og motorkontrolleren er brent.
Så da blir det vel heller å ta batterier fra denne og sette i din bil enn å flytte deler andre veien.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nah

Takker for svar!!
Nå er det vel slik at jeg ikke har tid og sted til å starte på en slik operasjon..

Slik det ser ut fra bilder så er Partneren på finn i vesentlig bedre "fysisk" stand enn min, som nå har gått 125000km. Når det er sagt så vet man ikke noe om understell og slikt på Partneren, men jeg vet at min ikke har så mange EU-kontroller igjen når det kommer til rust i hvert fall.

Jeg kontaktet selger, her er vår kommunikasjon:
Meg:
SitatHei, Vet du hvorfor bilen ikke starter? Jeg har en Berlingo som skranter og kunne tenke meg å kjøpe din hvis jeg kan bruke deler fra min for å fikse den. Mvh Helge

Han:
SitatJeg tror elektronikken er å utveksle, mwn jeg er ikke sikker.
Mvh
D

Meg:
SitatHei,

Elektronikken i disse er 100% lik så de kan byttes over, men det kan være andre årsaker til at bilen ikke starter.
Hvordan oppfører den seg? Våkner dashbordet opp? Batterimåler.
Hvordan står det til med batteriene? Kjørelengde?
Hvordan er det med rust i understell og hjuloppheng/bremser??

Mvh
Helge

Han:
Sitat
Batterimåler virker ikke. Under lading, kjølepumpen fungerer.
Kjørelengde 52000km. Batteriene er i god stand. Bilen er i god stand, har ikke mye rust fordi han vær ikke så mye brukt.
Hjulene og bremser i utmerket tilstand.

Jeg er usikker på dette, og utifra regnr har bil vært i Norge siden 1999, registrert på eier siden 2003, men ikke vært eu-godkjent siden 2009.

Kanskje ete bedre alternativ å satse på denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=55428923
Selv om jeg er veldig glad i lasterommet på Berlingoen...
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Elmo

Hvis du ikke har tid/sted til å bygge sammen to biler til én så er vel ikke akkurat lurt å kjøpe en til som ikke går ???

Hvordan vet han at batteriene er OK hvis batterimåleren ikke virker ? (antar det betyr at den står på 0%).
Du skulle fått han til å måle batterispenningen inni elektronikkboksen.  Hvis den også er 0 så kan det være så enkelt som feilen beskrevet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3230.msg28991.html#msg28991
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

nah

Hei Elmo,

Jeg har tid det jeg kan klare hjemme med vanlig verktøy, så bytte av ting i Sagemboks samt mindre mekaniske jobber i hjuloppheng/bremser går greit.
Blir litt verre med bytte av batterier hvor bil må opp på bukk og tunge kasser må ned, ut og bort...

Ikke godt å si, det virker ikke helt som om han vet hva han snakker om.

Har forresten funnet ut en av "sikringene" eller "shuntene" har mistet lokket sitt, og er helt åpent. Endel irr og guffe, lurer på om dette kan ha noe med saken å gjøre? At motstanden i kretsen da øker såpass mye at det blir et stort spenningsfall når det begynner å gå mye strøm...??
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Elmo

Sitat fra: nah på fredag 27. februar 2015, klokken 22:40
Blir litt verre med bytte av batterier hvor bil må opp på bukk og tunge kasser må ned, ut og bort...

Du behøver på ingen måte bukk. Du jekker opp bilen og setter hjulene på lecablokker el., og så bruker du en slik en (liten relativ kostnad!) for å få ned kassene.  På Partner må du løsne brekkvirene for å få ned 11'er kassa midt under, men du bør sette på igjen bakhjulene før du senker kassa.

Sitat fra: nah på fredag 27. februar 2015, klokken 22:40
Har forresten funnet ut en av "sikringene" eller "shuntene" har mistet lokket sitt, og er helt åpent. Endel irr og guffe, lurer på om dette kan ha noe med saken å gjøre? At motstanden i kretsen da øker såpass mye at det blir et stort spenningsfall når det begynner å gå mye strøm...??
Sjelden at det er i selve sikring/shunt at problemet ligger, men du kan jo rense dem og smøre pinnene med batterifett just in case.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

torle

Vedrørende brekkwiere, de gangene jeg har hatt ute min 11 kasse så løser jeg alltid inne i bilen og henger dem opp ute ved hjulet, litt knot men mye mindre skruing enn å løse ute på hjulet.
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

Elmo

Sitat fra: torle på lørdag 28. februar 2015, klokken 07:35
Vedrørende brekkwiere, de gangene jeg har hatt ute min 11 kasse så løser jeg alltid inne i bilen og henger dem opp ute ved hjulet, litt knot men mye mindre skruing enn å løse ute på hjulet.
Why did'nt I think of that ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA