Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rustbeskyttelse?

Startet av harruz, mandag 23. februar 2015, klokken 15:09

« forrige - neste »

fredsjo

Nei jeg har aldri eid en bil som ikke er rustbeskyttet under. Min er importert fra Belgia av Ecocar, så går sterkt ut ifra at det ikke er gjort noe med understellet. Så mulig jeg må få det tectyl-behandlet.. Er jo kjedelig om det begynner å ruste.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

harruz

Sitat fra: fredsjo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 18:43
Nei jeg har aldri eid en bil som ikke er rustbeskyttet under. Min er importert fra Belgia av Ecocar, så går sterkt ut ifra at det ikke er gjort noe med understellet. Så mulig jeg må få det tectyl-behandlet.. Er jo kjedelig om det begynner å ruste.

Fredsjo:JEg kan også være interessert i å få den rustbeskyttet om prisen er god, og de som gjør jobben har efaring med rustbeskyttelse av El-bil (vet ikke om det kreves noe spesielt forsåvidt, men det er sikkert greit å bruke noen med erfaring på denne type biler) Om du også skal, og kanskje flere andre her inne, så kan vi kanskje gå sammen om å få et godt tilbud om flere går sammen? I tilfelle flere mener dette kan være en god ide, så kan jeg starte en ny tråd på dette.
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

Gordon Retriever

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 03. mars 2015, klokken 03:31Men som jeg har hørt fra en som jobber på bilverksted (via forumet DCN.no), er at hvert 3. år er mye mer enn nødvendig.

Problemet med Tectyl har vært at når behandlingen blir gammel, kan vann lure seg inn og bli liggende under det tykke slitebelegget, noe som selvfølgelig fører til rustskader. Den relativt høye prisen for rebehandling tyder på at slitelaget fjernes og legges på nytt, i stedet kun å inspisere og etterbehandle ved behov. Hvert tredje år høres ut som en "better safe than sorry"-holding.

Har du forhørt deg om behandling hos noen av verkstedene i Bergensområdet som tilbyr Mercasolbehandling?  Mercasol holder seg mykt lenge og kan være lettere å holde øye med hva som skjer under bilen.

Tar jeg ikke helt feil, er det også Mercasol som brukes til importbehandling av offisielt importerte Leafer i Norge.

Gordon Retriever

Sitat fra: fredsjo på tirsdag 03. mars 2015, klokken 15:04
Er det ikke andre billigere/gratis tiltak man kan gjøre for å forhindre rust? Jeg tenker regelmessig vask og understellsspyling så ofte som mulig på vinteren?

Slites det hull på lakkbeskyttelse, vil ikke vask av bart metall hjelpe nok mot rustangrep.  Et alternativ kan være å kjøpe Fluid film og beskytte bilen selv.  Gjentar du behandlingen årlig, vil også få et godt overblikk over tilstanden til undersiden av bilen din, noe som er en definitiv fordel. :)

ingolfzp

Jeg betalte 5.200 for Mercansol-behandling hos Bilpleien i Følling, nord for Steinkjer.
Måtte ta stilling til dette etter import fra Tyskland i sommer - før vinteren kom. Har god erfaring med det aktuelle verkstedet.

På tross av understellsbehandlingen passer jeg på å vaske bilen godt (spesielt rundt bremseskivene) på vinterstid - grunnet arbeidsvei på saltet E6. Kan slenge meg at kraftige, kontrollerte nedbremsinger også foretas jevnlig for å holde bremsene ved like.

"- better safe than sorry".

Marius Engel


Sitat fra: Gordon Retriever på tirsdag 03. mars 2015, klokken 23:12
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 03. mars 2015, klokken 03:31Men som jeg har hørt fra en som jobber på bilverksted (via forumet DCN.no), er at hvert 3. år er mye mer enn nødvendig.

Problemet med Tectyl har vært at når behandlingen blir gammel, kan vann lure seg inn og bli liggende under det tykke slitebelegget, noe som selvfølgelig fører til rustskader. Den relativt høye prisen for rebehandling tyder på at slitelaget fjernes og legges på nytt, i stedet kun å inspisere og etterbehandle ved behov. Hvert tredje år høres ut som en "better safe than sorry"-holding.

Har du forhørt deg om behandling hos noen av verkstedene i Bergensområdet som tilbyr Mercasolbehandling?  Mercasol holder seg mykt lenge og kan være lettere å holde øye med hva som skjer under bilen.

Tar jeg ikke helt feil, er det også Mercasol som brukes til importbehandling av offisielt importerte Leafer i Norge.

Stemmer, mercasol i drammen. Men det er bare for syns skyld. Totalt bortkastet, siden det iike vlir gjort skikkelig..

Hadde en gammel bil som jeg behandlet med tectyl. Etter 12 år var den 100% rustfri.

Espeland biltekvisita mercasolbehandlet den så, da det bare kostet 2500 kr. Etter bare ETT år var den gjennomrustet pga. elendig arbieid. Arbeidet tok bare èn dag, og de hadde sprøytet rett over saltsuppen...

Thorsen bruker 3 dager på en tecylbehandling.

Aldri mer mercasol, og aldri mer espeland bilrekvisita...

fredsjo

Thoresen svarte meg:
Hei.

Takk for din forespørsel.

Komplett Tectylbehandling på din bil koster kr. 5390.- ink. mva.

Dersom det er rustangrep på bilen kan vi sandblåse og sinkbehandle disse områdene, dette vil
du få en fast pris på etter at bilens understell er rengjort.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

werner

I mine yngre dager utførte jeg amatørmessig understellsbehandling selv. Sagkjedeolje ble sprutet inn under bilen og inn i alle kanaler med sprøyte og kompressor. Deretter var det ut å råkjøre på en tørr støvete grusvei. Behandlingen ble gjentatt hvert år. Minimale problemer og ikke rust. Men, dette var i gamledager og da saltet ikke Statens vegvesen så mye.

harruz

Har akkurat vært i kontakt med dette firmaet: http://www.antirust.no/

De hevder at rustbeskytting med lanolinolje gir et svært godt resultat. Prisen (rundt 2000,-) er også god sammenlignet med andre behandlingsformer.

Det eneste jeg reagerte på er intervallene. Det bør gjøres hvert 1,5 år forstod jeg.

De ligger litt kinkig til ifht mange, men jeg har hytte i området, så jeg skal gjøre et forsøk.

Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

werner

Funderud antirust ligger på Eidsberg. Innehaveren er positivt innstilt til elbiler og planlegger å skaffe seg en selv. Får sikkert låne 16 A stikk der, men rustbehandlingen er nok over før en får ladet så mye. Det må vel hurtiglades et sted etter E18 for mange.
Jeg er fornøyd med Funderud, et litt spesielt sted å komme til. Ellers er det noen kroner å spare på å ta antirustbehandling der i april og mai, da koster det 1700 kroner. På den annen side kan det kanskje være lurt å ta behandlingen i begynnelsen av november slik at en kan møte saltsørpa med nybehandlet bil.

Et tips, parker ikke bilen i garasjen eller på gårdsplass den første uke etter du har vært hos Funderud.

harruz

Sitat fra: werner på onsdag 04. mars 2015, klokken 13:23

Et tips, parker ikke bilen i garasjen eller på gårdsplass den første uke etter du har vært hos Funderud.

Lukter sau???
Lykkelig eier av Elvis (Leaf Tekna 2014)

werner

Ja, det lukter. Du kan lukte deg frem til bilen på kjøpesenterparkeringen etter en runde hos Funderud. Lukta blir borte etterhvert.

Marius Engel

Tectyl lukter olje inni bilen i ett par mnd. Sikkert det samme for mercasol også.

Dinitrol er derimot helt luktfritt (voksbasert).

trondi

Jeg tenker å investere i rustbeskyttelse på bilen min. Er en 2012 modell som kom til norge iår fra usa. Tror ikke den kommer fra den varmeste delen av USA.  Kjørt 33000.  Har selv ikke kikket under helt enda, men vil gå ut fra at det ikke er noe særlig rust angrep. Holder til i kristiansand.  Hva anbefaler egentlig folk å gjøre?

emil

Sitat fra: trondemor på fredag 06. mars 2015, klokken 19:56
Jeg tenker å investere i rustbeskyttelse på bilen min. Er en 2012 modell som kom til norge iår fra usa. Tror ikke den kommer fra den varmeste delen av USA.  Kjørt 33000.  Har selv ikke kikket under helt enda, men vil gå ut fra at det ikke er noe særlig rust angrep. Holder til i kristiansand.  Hva anbefaler egentlig folk å gjøre?

Jeg har samme bil i samme vær og føre (Arendal-Kristiansand) og har valgt å ikke gjøre noe. Alle antirustsjapper vil jo selvfølgelig anbefale full behandling. Men skal du gjøre noe må du gjøre det NÅ og ikke vente til den første rusta kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA