Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FREMTIDEN FOR ELBIL MARKEDET OG FORNYBAR ENERGI

Startet av masyvertsl, lørdag 21. februar 2015, klokken 19:24

« forrige - neste »

bosonic

Sitat fra: PerBear på tirsdag 17. mars 2015, klokken 00:19

Når det gjelder elbiler:
Vanlig elbil er ikke spesielt effektiv, men sammenlignet med en bensin eller dieselbil så er den ca 4 ganger bedre.


Hva mener du med dette? En kommer ikke over 100 % i virkningsgrad  ;)
En annen ting er at mindre og ikke minst lettere kjøretøy bruker mindre energi pr km enn en elbil.

At Tesla S på ca 2100kg uten problem kan ligge på et snittforbruk på 1,7kWh når den kjøres som en vanlig bil, sier noe om hvor lavt forbruket kan bli på en "micro Tesla" som du planlegger.

Men det er svært lite å hente på effektiviteten på motorer, controllere, ladere og batterier som allerede er meget effektive.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Jan-Børre Olsen

Mener vel at en elbil i dag har langt i fra 100% virkningsgrad. Tror det tallet er rundt 70-85% som er mye bedre enn 20% virkningsgrad.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Lokführer

Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 12. mars 2015, klokken 19:54
Tror det er litt optimistisk men ok da blir det

elektrolyse med fjernvarme x komprimering x brenselscelle

0,9*0,9*0,6= 49%

Som beste tenkelige.

Det er fortsatt viktig å huske at H2 er en energibærer og må igjennom flere stadier enn bare elektrolyse.
Noen som vet hvor mye energi som går med til å produsere "18650" li-ion batterier?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

flux

#33
Jeg tror at innen 2030 vil datamaskiner bruke mer energi enn personbiltransport i verden.

Facebook sitt hostingsenter i Sverige bruker alene like mye energi som 150.000 Tesla model S som hver kjører 15.000 km årlig.

En iphone med 5 - 10 gb mobildata pr mnd. bruker ca. 1/10 (350kwh) av en Tesla model S pr år. om en tar med energi brukt i mobilnettet og enda mer om en tar med alle tjenester i skyen som den bruker. (Grove estimater, men  det  gir en indikasjon)

ICT energiforbruk dobles ca. hvert 5år, pr i dag utgjør det ca 4% av verdens energiforbruk, innen 2030 vil det da dobles 3x til ca. 30%.

http://thebreakthrough.org/index.php/programs/economic-growth/bracing-for-the-cloud

http://thebreakthrough.org/index.php/programs/energy-and-climate/the-cloud-needs-more-precise-energy-accounting

http://www.mnn.com/green-tech/research-innovations/blogs/how-much-energy-do-individuals-actually-use



Jan-Børre Olsen

Tror du blander tallene nå flux.
I den første linken så er tallet rundt 350kWt for en smarttelefon(iPhone, Android osv er ikke viktig her) men det tallet ble sablet ned ganske kraftig i den andre linken som du har tatt 4% fra. I den andre linken så er tallet pr smarttelefon(iPhone i artikkelen men det kan neppe være noe forskjell mellom telefonene) 65kWt til 178kWt alt ettersom hvilken tall man legger til grunnen. Det laveste tallet på 65 kWt var, som jeg skjønte det, tallet som forfatteren mente stemte best med tallene han kunne skaffe.
Er ikke så sikker på at IT bransjen vil bruke mer energi enn bilparken i 2030 fordi:
a) Bilparken vokser også
b) Mens energiforbruket dobles hvert 5.år må man være klar over at mye av forbruket går med til kjøling av serverparken og der kan det skje mye i framtiden tror jeg.

150000 TMS @1500mil gir et fryktelig høyt tall. Er du sikker på at det stemmer? Luleåsenteret skal bruke 5MkWt i året og tallet jeg får med 150000 TMS'er blir veldig mye høyere enn det.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

flux

#35
150.000 Tesla model S x 15.000 km/år x 0.235 kwh/km = ca 0,5 twh som er samme forbruk pr år som det nå aktive byggetrinn 1 av Facebook sitt hostingsenter i Luleå. Facebook har allerede startet byggetrinn 2 som dobler kapasiteten, og byggetrinn 3 er og under planlegging. Selv byggetrinn 1 senteret har supermoderne og passiv kjøling så mest mulig av energien brukes til maskinene.


https://www.facebook.com/video.php?v=745332718868752&theater



Når det gjaldt eksempelet med mobil brukte jeg 5 - 10 GB data pr mnd som var mer enn de 1,6 GB som var referert til i artikkelen. 5-10 GB data pr mnd er ikke helt uvanlig for mange i Norge, og det er sikkert snart mainstream. Sjekk ut strømforbruket til Telenor mobil så ser en at det ikke er lite energi som brukes i mobilnettet deres.

Jeg tror at en "moderne" vestlig familie allerede i dag forbruker mer energi på ICT relaterte tjenester i hjemmet enn på personlig transport om de har en Tesla model S. Da tar jeg med all energi til tv, pc/pads/mobiler, mobil datatrafikk og all server energi forbruk til ICT tjenestene familien bruker, som Nett TV / Netflix, Youtube, Snapchat, Instagram, Facebook, Online/Grid Gaming osv. Samt er det mer sannsynlig at veksten i antall slike ICT brukere blir mye høyere enn i antall nye biler/sjåfører/km kjørt.

Jeg tror at energibruk til personlig transport relativt sett vil synke siden nye biler vil være langt mer effektive enn dagens,  og det ser ut til at årlig kjørelengde med personlig transport synker i vestlige land, samt at den globale veksten i ICT relatert energiforbruk stiger ekstremt.

Ferry

Pokker for noen tall! Hvis jeg ikke har snubla grundig i nuller og komma her, så snakker vi om ca. 60 MW bare for å drive en liten(?) del av Facebook? Hva annet sammenlignbart bruker 60 MW? Smelteverk?

flux

#37
Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. mars 2015, klokken 23:35
Pokker for noen tall! Hvis jeg ikke har snubla grundig i nuller og komma her, så snakker vi om ca. 60 MW bare for å drive en liten(?) del av Facebook? Hva annet sammenlignbart bruker 60 MW? Smelteverk?
Det er ikke en liten del, Luleå vil dekke en stor andel av Facebook sin trafikk utenfor USA.

Hydro aluminium produserer totalt 288.000 tonn aluminium for i snitt 13,9 kwh/kg det gir totalt energiforbruk for alle sine verk på ca. 4 twh. Fordelt på 5 verk, så er ikke forbruket til Facebook i Luleå så ulikt et lite smelteverk.

Jan-Børre Olsen

Jeg får at 150000 TMS bruker ca 450 000 000 Kwt altså 1500 mil x 2 kwt pr mil = 3000Kwt x 150000= 450 000 000 Kwt = 450 Twt
Luleå FB bruker 5 000 000 Kwt eller 5Twt fant jeg ut i går hvis jeg ikke tar helt feil.

Hydro aluminium sine tall er da mye høyere? 288 000 x 1000(en tonn=1000kg) x 13,9 = 4 003 200 000 Kwt x 1000 = 4003,2Twh
Er jeg helt på jordet her, blir jævla mye nuller og svimlende tall her så bær over meg hvis det er en komma feil en plass.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Ferry

Godt å se at flere blir forvirra av antall nuller :) Og det går fort i surr når kWh skal regnes om til større enheter. Grunnenheten er Wh, mens vi ofte snakker om kWh når det gjelder energi. Så 1000 Wh = 1 kWh, 1000.000 Wh = 1 MWh, 1000.000.000 Wh = 1 GWh, 1000.000.000.000 Wh = 1 TWh
1000.000 Wh = 1000 kWh = 1 MWh. En kan godt snakke om x antall tusen kWh, men en kan ikke bruke doble prefikser som kkWh, da må en bruke MWh. På "nynorsk" benevner vi gjerne tusener med "k". En Nissan Leaf koster 220k. En husholdning bruker 20k kWh/år. Det er egentlig en uting. Det heter ikke kilokilo, det heter mega.

Jeg tror du har gått i surr i konverteringen fra kWh til mega - giga - tera. Norges samlede vannkraftproduksjon er på 100-150 TWh/år http://no.wikipedia.org/wiki/Vannkraft

PerBear

Sitat fra: bosonic på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:44
Sitat fra: PerBear på tirsdag 17. mars 2015, klokken 00:19

Når det gjelder elbiler:
Vanlig elbil er ikke spesielt effektiv, men sammenlignet med en bensin eller dieselbil så er den ca 4 ganger bedre.


Hva mener du med dette? En kommer ikke over 100 % i virkningsgrad  ;)
En annen ting er at mindre og ikke minst lettere kjøretøy bruker mindre energi pr km enn en elbil.


Nettopp: energi medgått per km per person [MJ/pkm] er ca 1/4 for elbil vs fossilbil:

http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_200849/rapp_200849.pdf
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Råde

Sitat fra: PerBear på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:46
Sitat fra: bosonic på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:44
Sitat fra: PerBear på tirsdag 17. mars 2015, klokken 00:19

Når det gjelder elbiler:
Vanlig elbil er ikke spesielt effektiv, men sammenlignet med en bensin eller dieselbil så er den ca 4 ganger bedre.


Hva mener du med dette? En kommer ikke over 100 % i virkningsgrad  ;)
En annen ting er at mindre og ikke minst lettere kjøretøy bruker mindre energi pr km enn en elbil.


Nettopp: energi medgått per km per person [MJ/pkm] er ca 1/4 for elbil vs fossilbil:

http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/rapp_200849/rapp_200849.pdf
Fatte seg i korthet var ikke deres sterke side. Men, hvor fant du elbil? Ingen tvil om at vi bør bruke det elektriske toget til mer, men jeg fant ingen figurer på elbil.
e-Golf | X75D

flux

#42
Sitat fra: smaug01 på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:05
Jeg får at 150000 TMS bruker ca 450 000 000 Kwt altså 1500 mil x 2 kwt pr mil = 3000Kwt x 150000= 450 000 000 Kwt = 450 Twt
Luleå FB bruker 5 000 000 Kwt eller 5Twt fant jeg ut i går hvis jeg ikke tar helt feil.

Hydro aluminium sine tall er da mye høyere? 288 000 x 1000(en tonn=1000kg) x 13,9 = 4 003 200 000 Kwt x 1000 = 4003,2Twh
Er jeg helt på jordet her, blir jævla mye nuller og svimlende tall her så bær over meg hvis det er en komma feil en plass.
450 000 000 Kwt = 450 GWh = 0,45 TWh , siden jeg regner 2,35 kwh / mil eller 0,235 kwh/km avrundet jeg til 0,5 TWh

FB i Luleå vil bruke ca. 500 GWh eller 0,5 TWh når fase 1 av hostingsenteret er i full drift (ca 60MW kapasitet), når fase 2 er ferdig dobles det til 120 MW kapasitet og opp mot 1 TWh pr år (300.000 TMS biler)

Se side 10:
http://sites.ieee.org/isgt/files/2013/03/Borjeson4A.pdf


Tallet du fant på 5 millioner kwh, mener jeg er basert på rapporten for carbon avtrykk til FB for 2013, siden senteret ikke var normal drift før i 2014, var forbruket så lavt i 2013. FB sine egne rapporter fra 2014 kommer antagelig i Juli, men de tall jeg har funnet referer til et årlig forbruk / kapasitet på ca 500 GWh / 60 MW når fase en er i full drift.

Poenget mitt er at cloud computing vokser raskt og krever mye energi, mer enn personbil transport med elbil vil gjøre i fremtiden. Eksempelet mitt med Facebook er bare starten, i løpet av de neste 5 -10 år vil vi se en enorm vekst i avanserte sky tjenester som vil være mye mer energikrevende pr bruker enn FB, eks GRID gaming.

Elbiler:
Om er tar utgangspunkt i følgende helt ekstreme og usannsynlige vekst, slik at 1 milliard biler i verden er plugin innen 2030, og snitt forbruket pr år er 3.000 kwh pr bil.

2015 : 1 millioner plugin biler = 3 TWh
2020 : 10 millioner plugin biler = 30 TWh
2025 : 100 millioner plugin biler  = 300 TWh (Norge produserte ca. 130 TWh vannkraft i 2014)
2030 : 1 milliard plugin biler  = 3.000 TWh

Global ICT usage: (Sannsynlig vekst)
2015: 1.500 TWh
2020 : 3.000 TWh
2025 : 6.000 TWh
2030 : 12.000 TWh




Ketill Jacobsn

Sitat fra: smaug01 på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:05
Jeg får at 150000 TMS bruker ca 450 000 000 Kwt altså 1500 mil x 2 kwt pr mil = 3000Kwt x 150000= 450 000 000 Kwt = 450 Twt
Luleå FB bruker 5 000 000 Kwt eller 5Twt fant jeg ut i går hvis jeg ikke tar helt feil.

Hydro aluminium sine tall er da mye høyere? 288 000 x 1000(en tonn=1000kg) x 13,9 = 4 003 200 000 Kwt x 1000 = 4003,2Twh
Er jeg helt på jordet her, blir jævla mye nuller og svimlende tall her så bær over meg hvis det er en komma feil en plass.

En må holde tunga rett i munnen når en opererer med mega, giga og terra! 4003 GWh = 4,003 TWh. Hydro bruker altså litt over 4 TWh for å lage sitt aluminium.  Fort gjort å snuble her! Norges samlede strømproduksjon ett år er ca 130 TWh. Norges ca 2,4 millioner fossile personbiler konsumerer ca 23 Twh i energi (++) og klarer å utnytte ca 25% av denne energien til å drive bilene fremover og å varme dem opp om vinteren.

bosonic

En liten digresjon:
Det er ikke alltid lett å holde kontroll på store og små bokstaver men jeg syns at i et fagforum som elbilforum så er det greit å huske :  I forkortede prefikser (forstavelser) til målenheter skriver vi liten bokstav for piko- (p), nano- (n), mikro- (m), milli- (m), centi- (c), desi- (d), deka- (da), hekto- (h) og kilo- (k), men stor bokstav for mega- (M), giga- (G) og tera- (T). For eksempel: kWh = kilowatt-time, GWh = gigawatt-time.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA