Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

ctr46

Sitat fra: Muffinman på lørdag 21. mai 2016, klokken 22:44
Ikke sikker på hvordan Sondre gjør dette på detaljnivå, men det er nok i samme gata.

Fin forbedring på den eldste bilen, og merkbar på den nye. Men forbedringen er mest på hjulstøy/romling og bare marginalt på DU-støy.  På den eldste merker jeg at det kommer lyd nede fra dørene eller deromkring etter denne øvelsen. Prøver å lime dempematte i terskellistene for å sjekke om det kan være der lyden kommer fra. Kanalene er jo firkantprofiler som løper fra forskjerm til bakskjerm, og de er hule og åpne i begge ender. Ser ikke bort fra at det kan forplante seg noe lyd der, og uansett er det en grunn til at Tesla har lagt inn demping der. Hvis det ikke gir ønskede resultater blir det å gi dørene på den nye bilen og sjekke om det er originale forbedringer der, og overføre dem til den gamle i tillegg til det som allerede er gjort.

Merkelig når man reduserer lyden fra et sted blir det mer framtredende et annet. Blir jo aldri ferdig :)

Supert takk for svar! Setter også veldig pris på informative innlegg som kan gjøre bilen bedre :)
.

GOS

Sitat fra: MeTesla på søndag 22. mai 2016, klokken 09:39
Når jeg ligger på cruise i 110 km på tørr asfalt måler jeg 76-77 dB i bilen. Bruker mobiltelefon app og telefonen ligger på armlenet mellom forsetene.

Ingen støydemping utført,  bilen ble levert juli 2015.

Hadde vært interessant å høre hva andre måler i sin bil.

Ja, det er mange faktorer og det er kanskje dårlig forskning men fortsatt interessant synes jeg.

For å illustrere hvor "feil" dette blir så kan jeg si at samme tallene på min S85 i juni 2014 viste 60db i 110 km//t.....

Men det jeg gjorde var å måle forskjellen på støy i mine A1 og A4'er på samme strekning på samme dag i hastigheter fra 20km/t og opp til 130 km/t. Teslaen kom best ut i alle hastigheter. Standard 19 Goodyear dekka.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Merker enorm forskjell på forskjellig type asfalt. Verst her på Vestlandet, best i Danmark, der høres nesten ikke dekkstøy i det hele.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

MeTesla

Sitat fra: GOS på søndag 22. mai 2016, klokken 14:23
Sitat fra: MeTesla på søndag 22. mai 2016, klokken 09:39
Når jeg ligger på cruise i 110 km på tørr asfalt måler jeg 76-77 dB i bilen. Bruker mobiltelefon app og telefonen ligger på armlenet mellom forsetene.

Ingen støydemping utført,  bilen ble levert juli 2015.

Hadde vært interessant å høre hva andre måler i sin bil.

Ja, det er mange faktorer og det er kanskje dårlig forskning men fortsatt interessant synes jeg.

For å illustrere hvor "feil" dette blir så kan jeg si at samme tallene på min S85 i juni 2014 viste 60db i 110 km//t.....

Men det jeg gjorde var å måle forskjellen på støy i mine A1 og A4'er på samme strekning på samme dag i hastigheter fra 20km/t og opp til 130 km/t. Teslaen kom best ut i alle hastigheter. Standard 19 Goodyear dekka.

Takk for info! Det bekreftet min  mistanke om at jeg har for mye vindstøy  i min bil. Dekkene og støy nedenfra hører jeg ikke men mye vindstøy  generelt og ikke fra noe spesielt sted.

Samme dekk som deg.

Muffinman

Hehe, nei! Det bekrefter jo ingen verdens ting annet enn at målinger med mobil/app er ubrukelig til å måle absolutte verdier  ;)

F_P

Flott jobb Muffinmann :) Det du ser under terskellisten er mer eller mindre identisk med Gladen Poly. Forskjellen er at den originale har dette sorte "slitelaget". Poly kan naturligvis ettermonteres mer eller mindre identisk som de nyere bilene :)

På bilde 4 vil de som har løftet teppet vite at "blekket" vi ser med alubutyl på er et lokk som kan demonteres. For den ekstra ivrige kan man da skru dette av, og legge butyl under der også. Pass imidlertid på da boksen under lokket er styring til nøkkelsystemet blant annet. Kobles den i fra kan det med stor sannsynlighet medføre trøbbel med å få startet bilen igjen  ::)

Jeg legger forøvrig et lag med Gladen Foam på butylen + Foam legges utenpå eksisterende demping (gummimatte) videre oppover langs torpedoveggen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tonl

Merkelig på min terskelisten er det ikke lagt noe foam/demping i det hele tatt. 85D levert 25.04.2015.

Muffinman

Min ble produsert august og levert sent november 2015. Da startet de vel med det i mellomtiden sikkert :)

"Oppgradering" av P85`en på bildet. Butylgummi under matta på den største flaten.

morpheos

Noen som har erfaring/pris fra firma i Bergensområdet for å utføre støydemping (tidlig '14 P85+)?

F_P

Oj, oj, du har brukt turkise klips på dørterskelen. Originalt er det blå som er brukt ;)

Sitat fra: Muffinman på onsdag 25. mai 2016, klokken 20:48
Min ble produsert august og levert sent november 2015. Da startet de vel med det i mellomtiden sikkert :)

"Oppgradering" av P85`en på bildet. Butylgummi under matta på den største flaten.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

#175
Er nok bildet som lyver litt. Toyota-klipsene er grønne.

Uansett, støyen bakfra på denne bilen er blitt plagsom igjen etter tiltakene foran. Litt snodig siden vi opplevde bakenden som stilleste del av bilen etter at den ble dempet der. Tenker å ta en runde til bak, men da blir vel lyden forfra mer merkbar. Runddans :) Merker at vindsuset rundt kupeen er blitt irriterende, og det er nok et tegn på at resten av bilen begynner å bli brukbar.

Løftet litt på terskellistene bak forresten. Opp langs sidene v/bakre hjulbuer ser det ut til å være dårlig med demping. Legger ekstra flid i runde to på utsiden i dette området, og skal tenke ut en løsning for å dempe innenfra. Må sikkert ut med noe av baksetet for å få løs dekslene.

F_P

Vurdert å ta en titt bak de dekslene etter å ha sett inn fra siden fra trunken. Det så helt tomt ut som du sier. Har bare ikke hatt tida til å undersøke nærmere hvordan disse dekslene best tas av.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sigurdi

#177
Sitat fra: F_P på onsdag 25. mai 2016, klokken 14:38
Flott jobb Muffinmann :) Det du ser under terskellisten er mer eller mindre identisk med Gladen Poly. Forskjellen er at den originale har dette sorte "slitelaget". Poly kan naturligvis ettermonteres mer eller mindre identisk som de nyere bilene :)

På bilde 4 vil de som har løftet teppet vite at "blekket" vi ser med alubutyl på er et lokk som kan demonteres. For den ekstra ivrige kan man da skru dette av, og legge butyl under der også. Pass imidlertid på da boksen under lokket er styring til nøkkelsystemet blant annet. Kobles den i fra kan det med stor sannsynlighet medføre trøbbel med å få startet bilen igjen  ::)

Jeg legger forøvrig et lag med Gladen Foam på butylen + Foam legges utenpå eksisterende demping (gummimatte) videre oppover langs torpedoveggen.
Kan bekrefte at åpen nøkkelboksen er ingen god ide, heller ikke røre kablen til den.
Og det er ingen av de kablene som er signal kabler for SUB  :-\   :'(

Men strøm kabel til forsterker ligger like i nærheten og er live på de bilene uten også.

Men skulle man være uheldig og man har en bil som ikke vil kjøre pga den ikke registerer nøkkel
har jeg hørt at oppskriften er som følger:    :D

1. Koble fra 12v batteri
2. Trekk ut sikring til kontaktor for hoved batteri. (Du finner sikrings nummer i tegningene)
3. Sett tilbake sikring
4. Koble til 12v batteri.
5. Kryss fingrer og tær mens bilen starter opp igjen.

Tror det var naboen til onkelen til svigerbror til kona som hadde hørt om en som gjorte dette he he he he he he

Andre tips er:
- Få fikset det fort som faen før konemor oppdater det - ellers blir det en kald skulder og sofa i noen netter.  :o
- Ikke engang prøv å gå inn for å hente en tenkeøl, eller klage forkunne dine synder til konemor - bilen vil låse seg og den finner som sakt ikke nøkkelen til å låse opp igjen.  :-X   >:(
- Har man da ikke mobil dekning er det nok lite annet å gjøre en å ringe Tesla.
  (Hørte at han som gjørde dette hadde heldigvis mobil dekning på bilen og fikk låst både bilen og trunken med mobilen)   ::)   ::)    ::)

PPS den sofaen er jaggu noe dritt å sove på.  8)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Muffinman

Haha! Du trenger ny sofa. Regner med det er uaktuelt å bytte ut kona  8)

Muffinman

Her er forresten et bilde som viser forskjell på bilene i signaturen. Vesentlig flere steder som fanger skitt og grus på den nyeste, og rengjøringsjobben blir mye større på den. Forskjellen er tilsvarende på andre siden av hjulet (utenfor bildeutsnittet).


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA