Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Støydemping av TMS - oppskrift og erfaring.

Startet av Hagesæter, lørdag 14. februar 2015, klokken 17:08

« forrige - neste »

F_P

Det er korrekt petersv.

Det kom en real oppgradering av støyisolering med AP. I grove trekk bedre innvendig rundt hjulbuer bak, i trunk, og en matte under baksetet. I den senere tid er det kommet på ytterligere med hvit "filt" under dørterskler, og bak en del andre deksler rundt omkring.

Den matten for å ha under baksetet får man kjøpt hos Tesla. JEg har bestilt inn et lite arsenal for å legge inn på eldre biler som mangler denne. Den hjelper utrolig nok en hel del :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Er det noen som har hatt av det store dekslet på bakluka for å isolere bak her? Jeg trenger å få dempet endel rasle og skranglelyder, men er litt usikker på hvordan jeg skal gripe an å løsne dekslet. Sitter det kun i klips?

lunitiks

Husk å dempe skiltet. Lager en helt fhrrrrrfhhrrrdelig dirrelyd
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1


F_P

Fikk du av dekselet på luka? Jeg tok nesten helt av dekselet på en kundebil i helgen. Oppdaget at flere deksler var løse under montering av dashcam, og tror du ikke Tesla hadde hatt av rubbel og bit tidligere uten å klare å sette det på plass igjen. Fant 6 knekte klips når jeg tok det ytterligere løst :p

Fant også ut at gitteret over høyttalerne bare er klipset, men umulig å få av..
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Nei, jeg har ikke hatt tid enda. Jeg tok delvis av dekslet over høyttalerne, men fant ut at det ikke var mulig å få av uten å ta ned hele det store plastdekslet pga vinklen i mot bakruta.
Eneste jeg oppnådde var at 2 av metallklipsene løsna og forsvant inn i det store dekslet og lagde enda mer ulyder baki der.  >:(

Får se om jeg får tid til å se på dette i løpet av uka, eventuelt til helga igjen. Jeg må også få kjøpt meg noen reserveklips før jeg setter i gang med dette

Megleren

Sitat fra: Trustno1 på mandag 05. september 2016, klokken 13:44
Nei, jeg har ikke hatt tid enda. Jeg tok delvis av dekslet over høyttalerne, men fant ut at det ikke var mulig å få av uten å ta ned hele det store plastdekslet pga vinklen i mot bakruta.
Eneste jeg oppnådde var at 2 av metallklipsene løsna og forsvant inn i det store dekslet og lagde enda mer ulyder baki der.  >:(

Får se om jeg får tid til å se på dette i løpet av uka, eventuelt til helga igjen. Jeg må også få kjøpt meg noen reserveklips før jeg setter i gang med dette

No bra sted å kjøpe reserveklips?
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Trustno1

Sitat fra: Megleren på mandag 05. september 2016, klokken 13:58
No bra sted å kjøpe reserveklips?

Tror lunitiks har en egen tråd på dette der det er samlet litt info, men usikker på om det har blitt noen konklusjon på hvilke klips som passer.
Selv har jeg ikke kjøpt noen enda, men de skal kunne skaffes hos Tesla, om enn noe overpriset.

lunitiks

Har fått inn utallige poser med diverse klips fra Kina. Foreløpig ser det lovende ut, bortsett fra at de variantene jeg har fått med hvite med demping/pakning ser ut til å være for små.

Koker over på jobb for tiden + at jeg prøver å bruke ethver ledig øyeblikk (i praksis, kanskje noen timer annen hver helg) tid til mitt lille sub-prosjekt så har ikke fått tid til å prioritere klipstråden  :(


Er du i knipe kan du kjøre til Tesla og tømme lommeboken din der  :-\
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Megleren

Hvor mye hjelper egentlig lyddempingen? For de av dere som har gjort det ordentlig, er det en bil dere kan sammenligne med som referanse? Blir det på nivå med 5 serie/E klasse etter lyddemping?

Føles som bilen med lyddemping fra fabrikk er på nivå med min gamle civic fra 96...
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

Muffinman

På en 2016-modell? Da skulle du prøvd en 2013....

Jeg fikk stor forbedring på vår eldste, og grei forbedring på den nyeste. Kan ikke sammenligne med fossiler da det er noen år siden jeg har kjørt en.

Megleren

Sitat fra: Muffinman på mandag 05. september 2016, klokken 19:09
På en 2016-modell? Da skulle du prøvd en 2013....

Jeg fikk stor forbedring på vår eldste, og grei forbedring på den nyeste. Kan ikke sammenligne med fossiler da det er noen år siden jeg har kjørt en.

På en 2016 ja... Kanskje det bare høres så ille ut i forhold til gamle 5 serien min. Er også flere passasjerer som har kommentert at det er mye støy.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

F_P

Jeg har målt en del, og en full demping gir 2-3 dBA. Litt avhengig av dekkdimmensjon og årsmodell. Eldre biler har bedre nytte. Glem heller ikke at lyden fra anlegget strammes opp en del.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:26
Jeg har målt en del, og en full demping gir 2-3 dBA. Litt avhengig av dekkdimmensjon og årsmodell. Eldre biler har bedre nytte. Glem heller ikke at lyden fra anlegget strammes opp en del.

Hva bruker du for å måle?

Forøvrig kan jeg bekreft det siste. Selv har jeg hovedsakelig dempet for å bedre lyden i stereoen, og det løfter lyden mange hakk. Skrangling/resonanser høres ikke bra ut

Megleren

Sitat fra: F_P på tirsdag 06. september 2016, klokken 14:26
Jeg har målt en del, og en full demping gir 2-3 dBA. Litt avhengig av dekkdimmensjon og årsmodell. Eldre biler har bedre nytte. Glem heller ikke at lyden fra anlegget strammes opp en del.

Husker du hvilke tall du fikk?
2019  Hyundai Ioniq Teknikk
2018 Model X75 -  Solgt 07.2020
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA