Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LED bar/ekstralys til Leaf?

Startet av Marius Engel, lørdag 07. februar 2015, klokken 22:09

« forrige - neste »

Marius Engel

Jeg vurderer å montere LED bar, etter å ha skiftet ut ledningsnettet til pærene og montert lysrelè for å bli kvitt spenningsfallet. Er ikke fornøyd med langlyset.

Spørsmålet er, hvilken LED bar passer til å ha under skiltet, og hvilken bør jeg velge?

Har sert rundt på flere led barer.

Vision X, er det gode barer?
I følge selger hos arbeidslys.no kjøper nissan forhandlere denne ledbaren til montering på nissan Leaf.  De selger nå en stk for 3490 eller to stk for 5500, (hvis det skulle være nødvendig med to?) inkl monteringssett: http://www.arbeidsly...me-910-e-merket

Eller så har de både 100w (8000 lumen) og 50w (4000 lumen) thoor ledbar med cree dioder til 1500-1900 kr. Det var billig (men er de bra?).
[url=http://www.arbeidslys.no/products/normaster-ledbar-50w]http://www.arbeidsly...ster-ledbar-50w

Så fant jeg en spennende ledbar fra aurora, som bruker Osram OLSON LED, som visstnok er bedre enn CREE. I følge beskrivelsen har den både god spredning og formidabel kastelengde, men "bare" 3500 lumen. 2190 kr var heller ikke en gale pris: [url=http://www.arbeidslys.no/products/aurora-s10-fjernlys]http://www.arbeidsly...ra-s10-fjernlys

Eller så har vi jo rigid sr2-10, men den er dyr, 5189kr [url=http://www.ekstralys.no/products/rigid-sr2-serie-10-e-merket-fjernlys]http://www.ekstralys...merket-fjernlys

Noen jeg burde styre unna av disse? Noen andre som er gode? Tips/erfaringer?

Det er viktig at den gir god spredning uten å blende meg selv med for sterkt lys nært bilen, samtidig som lyset rekker tilstrekkelig langt sammen med det eksisterende fjernlyset.

pwb

Skal du ha noe så pass på at det er lovlig.

Jan-Børre Olsen

Rigid er veldig bra, men husk at du må ha to siden ekstralys skal monteres parvis.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

#3
Bryr meg ikke så mye om de er lovlig eller ei. Det er bare fjernlys. Lett å demontere for EU kontroll.

I sverige får du omtrent plusspoeng, eller ihvertfall ros, for gode fjernlys på bilen. Samme bilen i Norge blir gjerne ikke godkjent.

IUtrolig at Leafen faktisk er godkjent, med så elendige fjernlys. Det er visst bare makimumsbrgrensinger på fjernlys, ikke minimumskrav...

Men nok om det. Rigid har jeg hørt er solid ja, men dyrt. Spørsmålet da blir om noen av de andre kan være like bra? Eks: visionX low profile 910, som er godkjent (men i par). Ser ut til at den kaster langt, og gir grei spredning/søling nært bilen uten å blende. Spørsmålet er om det også gjelder med så lav plassering? Se film:
https://www.youtube.com/watch?v=KOkyW0TJjSI
En stk koster 2990, to stk koster 5500. Føler to stk kanskje blir "overkill".

Jan-Børre Olsen

Kunne ikke vært mer enig derfor har jeg tre bøtter i fronten med 50W HID innsats på dieseldyret mitt. Fantastisk lys men litt vel heftig på Leafen derfor har jeg vurdert LED fra Rigid men har vel kommet fram til at jeg svært sjelden kjører der det ikke er gatebelysning.
Jeg har Rigid Dually D2 på ATV'en min og det er super lamper, men dyrt. Vision X har hatt litt rufsete rykte pga diode bin fra SSC(som var veldig tidlig...først? med 10W bin) og litt dårlig driver som tillater diodene å "brenne" opp. Vi har flere Vision X lamper på jobben som arbeidslys og samtlige har brent ut. De er blitt byttet på garanti med nye Vision X med bedre dioder visstnok fra Cree. Rigid derimot har alltid brukt Cree dioder selv når Cree bare hadde 5W dioder men de har også alltid holdt. De kastet seg ikke på 10W diodebølgen før Cree kom med det.
Rigid har også e-merket LED lamper, jeg siklet litt på disse:
http://geimport.no/e-merket-fra-rigid-ind-/87-rigid-sr-10-spot-e.html
To sånne ville være helt lovlig på Leaf(jeg er lei av å skru før PKK).
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

#5
Vet du om visionX fortsatt har problemer med dioder som brenner ut? Ser at den er oppgitt med 5w dioder, men ikke hvilken type.

Grunnen til at jeg vurderer disse er fordi at lysbildet ser ut til å passe bra (ref. Filmen fra youtube), og at prisen virker grei. Spesielt for to stk.

Rigid er ganske dyrt, og "spot" refelktoren er litt smal for min smak. I så fall måtte det bli driving eller combo refelktoren.

Thomas Parsli

Sitat fra: Marius Engel på søndag 08. februar 2015, klokken 07:47
Utrolig at Leafen faktisk er godkjent, med så elendige fjernlys. Det er visst bare makimumsbrgrensinger på fjernlys, ikke minimumskrav...

"Lyktene skal være slik innstilt at de belyser vegbanen minst 100 m fremover. For moped er kravet 50 m."
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#§28-7

Det er også en rekke direktiv som regulerer fjernlys, tipper det står en teknisk beskrivelse av hva "belyser vegbanen" egentlig betyr.

Ellers må jeg si meg litt lei av gærninger med feilmontert lys, du tror de har fjernlyset på men det er bare ettermontert xenon-nærlys...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

100 meter framover... Det var ikke mye det :p

Enig med det at xenon ikke har noe i halogenlykter å gjøre!

Hadde det kun vert fjernlys, så blender de kun seg selv ihverfall.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Marius Engel på søndag 08. februar 2015, klokken 09:46
Vet du om visionX fortsatt har problemer med dioder som brenner ut? Ser at den er oppgitt med 5w dioder, men ikke hvilken type.

Grunnen til at jeg vurderer disse er fordi at lysbildet ser ut til å passe bra (ref. Filmen fra youtube), og at prisen virker grei. Spesielt for to stk.

Rigid er ganske dyrt, og "spot" refelktoren er litt smal for min smak. I så fall måtte det bli driving eller combo refelktoren.
Jeg har ikke personlig erfaring med at Vision X er blitt bedre nei, ikke enda. De nye lampene må få lov til å få prøvd seg først. Merk at de Vision X lampene vi har er noe industrigreier og ikke laget for bilbruk i det hele tatt.
Jeg personlig er veldig glad i spot lys av mange grunner egentlig. For det første blender de ikke så tidlig når man kjører. I svinger ser man som sjåfør når spotene er utenfor veibanen og får litt tid på seg før lyset treffer veibanen og trenger å dimme ned. Jeg blir mye mindre blendet av andre med spot lys(har kjørt mye i Sverige hvor lysreglene er at det skal være "tilstrekkelig" med lys). Man kan møte lastebiler med 8-12 spotlamper på bilene og fra en liten vinkel utenfor lyskjeglen ser det bare ut som det er pinglelys de har.
Nuvel, nok om det, jo Rigid har andre lysbilder enn spot, bla driving likevel ville jeg ikke ha vært så redd for å prøvd spotlys. De har en som heter "hyperspot" som er mer det jeg kaller for spot(pencilbeam som det heter på ekstralysspråket). Hyperspot blir nok for konsentrert for vanlig veibruk tror jeg uten å kombineres med andre lamper.
http://geimport.no/e-merket-fra-rigid-ind-/89-rigid-sr2-10-drive-e.html

Det som nok hadde vært heeeelt perfekt er 20" combo lyset til Rigid:
http://geimport.no/e-merket-fra-rigid-ind-/88-rigid-sr-20-combo-e.html
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

MHLD

Jag har monterat 2st Hella FF 75 i luftintaget på var sin sida som fjärrljus. De har jag konverterat med xenon 35W lampor. det blir väldigt bra och lagom ljus med lämplig spridning. Lamporna smiter nästan in i urtaget i stötfångaren fram.

pwb



Sitat fra: Marius Engel på søndag 08. februar 2015, klokken 07:47
Bryr meg ikke så mye om de er lovlig eller ei.

Nei,det er jo bare dumt å ta hensyn til andre.

Marius Engel


Sitat fra: pwb på søndag 08. februar 2015, klokken 15:51


Sitat fra: Marius Engel på søndag 08. februar 2015, klokken 07:47
Bryr meg ikke så mye om de er lovlig eller ei.

Nei,det er jo bare dumt å ta hensyn til andre.

Skjønner at du ikke har peiling på hva da egentlig er snakk om her.

Å ha èn E-merket LED bar er ikke lov. Å ha to er derimot lov. Å kjøre med elendige fjernlys er også lov...

Det er snakk om fjernlys her, ikke nærlys. Jeg har for vane å dimme ned fjernlysene når det kommer biler imot...

Når det striregner på vestlandet er det nesten ikke mulig å se noe med Leafen på veier uten veilys. For sikkerhets skyld velger jeg å forbedre fjernlyset. Jeg vil heller at andre trafikanter gjør det samme, slik at de ser meg og andre hindringer i trafikken. Jeg kaller dette også å ta hensyn til andre, ikke det motsatte slik du mener...


Thomas Parsli

#12
Sitat fra: pwb link=topic=19516.msg322008#msg32
Nei,det er jo bare dumt å ta hensyn til andre.

Strengt tatt er det nettopp det han gjør når han forbedrer fjernlysene...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Marius Engel på søndag 08. februar 2015, klokken 16:03

Sitat fra: pwb på søndag 08. februar 2015, klokken 15:51


Sitat fra: Marius Engel på søndag 08. februar 2015, klokken 07:47
Bryr meg ikke så mye om de er lovlig eller ei.

Nei,det er jo bare dumt å ta hensyn til andre.

Skjønner at du ikke har peiling på hva da egentlig er snakk om her.

Å ha èn E-merket LED bar er ikke lov. Å ha to er derimot lov. Å kjøre med elendige fjernlys er også lov...

Det er snakk om fjernlys her, ikke nærlys. Jeg har for vane å dimme ned fjernlysene når det kommer biler imot...

Når det striregner på vestlandet er det nesten ikke mulig å se noe med Leafen på veier uten veilys. For sikkerhets skyld velger jeg å forbedre fjernlyset. Jeg vil heller at andre trafikanter gjør det samme, slik at de ser meg og andre hindringer i trafikken. Jeg kaller dette også å ta hensyn til andre, ikke det motsatte slik du mener...
Amen!
Det beste man kan gjøre i praksis for å ta hensyn til andre er å ha tilstrekkelig med lys. Nå kan jeg komme med litt kjedelig fakta også. Vi mennesker mister ca 50% mørkesyn i alderen mellom 40 til 50 år(mindre maks pupilleåpning) noe som betyr at lysmengden som myndighetene har fastsatt er "nok", ikke nødvendigvis er det i praksis. Ta mørke svingete veier i striregn så har man gjort bilkjøring til lotto.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marius Engel

Vision X sine ledbarer får man med 25 og 10 graders spredning. Hva anbefaler dere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA