Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

P85D

Nysnø på østlandet i dag.
Test av slipstart.

Slipstart ser ut til å gå av rundt 60km/t eller etter en tid.
Jeg kommer fra biler med permanent AWD og må innrømme jeg savner mulighet for å drifte å snø med P85D.
En innstilling med kontinuerlig drift foran og bak er sårt savnet.

MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

HåkonE

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:56Dragtimestesten på P85D viser mer moment (1171Nm) enn hva Tesla selv oppgir så benken klarte fint det, men den makset likevel på 413hk.

Ser ikke ut som benken klarte det så fint, ref. testen:

SitatSince we know from past dyno results on the previous Model S P85 with just one motor rated at 415HP, most of the big torque and power is down low, so we attempted to start the dyno pulls as slow as possible.  However, the instant torque of the P85D spun the tires on the Mustang 4WD dyno during first few attempts, causing the car to pull back power.  After a couple more tries, we were able to successfully roll into the power low enough to get some big results with the P85D putting down 864 ft-lbs of torque to the wheels during multiple runs.

Du kan glemme slike ytelser på en bensinbil på 2,2 tonn med bare 413hk. Jeg har prøvd en X6M med over 550hk, og den kjentes ut som den "gamle" P85.

sigurdi

Du ser og av grafene at de ikke klarer start effekten siden momentet burde vært høyt fra 0 omdreining og ikke fra 30 mph som den viser.
Det er roll inn på benken begynner å gi forsiktig pådrag slik at den ruller før målingen starter.
Tuning av elmotorer er bare å søke på nettet, motor styring eller produsert/viklet etter formålet.
Tesla har motor kurver og drivverket kurver/styring som de har lagt der det gjør med tanke på effekt, batteri belastning osv.
Skal ikke se bort fra at i fremtiden når garantier osv er borte kan en software tune Model S også, ofre batterilevetid for bedre akselerasjon, mindre forbruk skal det mye til at en klarer her har nok Tesla svært høyt fokus.

Effekt er produkt av moment og turtall så viktig at elmotoren er tilpasset bruken eks 100Nm på 10000 rpm,  1000Nm ved 1000rpm eller 10000Nm ved 100rpm kan produseres. ;-)
Vekt å størrelse er også viktige faktorer i bruks området.
Har sett DC elmotor med vekt på 150 tonn og denne hadde passe store børster, men brukt i forskning fartøy der AC kunne gi støy til måleprober brukt i vannet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Torpedo Ted

Sitat fra: P85D på torsdag 26. mars 2015, klokken 06:57
Nysnø på østlandet i dag.
Test av slipstart.
Hva var problemet? Er det bare forhjulstrekk ved slipstart?

jazzwheel

Sitat fra: Haknys på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:55
Sitat fra: jazzwheel på onsdag 25. mars 2015, klokken 23:56Dragtimestesten på P85D viser mer moment (1171Nm) enn hva Tesla selv oppgir så benken klarte fint det, men den makset likevel på 413hk.

Ser ikke ut som benken klarte det så fint, ref. testen:

SitatSince we know from past dyno results on the previous Model S P85 with just one motor rated at 415HP, most of the big torque and power is down low, so we attempted to start the dyno pulls as slow as possible.  However, the instant torque of the P85D spun the tires on the Mustang 4WD dyno during first few attempts, causing the car to pull back power.  After a couple more tries, we were able to successfully roll into the power low enough to get some big results with the P85D putting down 864 ft-lbs of torque to the wheels during multiple runs.

Du kan glemme slike ytelser på en bensinbil på 2,2 tonn med bare 413hk. Jeg har prøvd en X6M med over 550hk, og den kjentes ut som den "gamle" P85.

De klarte det ikke på første forsøk, men fikk det til etterhvert?

De gamle Teslaene begynner også å miste kraft ganske tidlig og med samme store motor bak er det vel ikke helt usannsynlig at det er likt. Maks effekt kan måles godt opp mot 100km/t og det står ingenting om at den spinner der.

jazzwheel

@sigurdi: Ok, min forståelse var at elmotorer gir maks moment fra 0 rpm og at dette ikke er noe man kan tune til å virke annerledes, men da har jeg lært noe nytt :)

Derfor ga heller ikke setningen mening for meg, siden jeg ikke var klar over at de kunne lage motoren slik at den hadde mer moment høyere oppe enn hva den hadde fra 0 rpm.

P85D

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 26. mars 2015, klokken 11:19
Sitat fra: P85D på torsdag 26. mars 2015, klokken 06:57
Nysnø på østlandet i dag.
Test av slipstart.
Hva var problemet? Er det bare forhjulstrekk ved slipstart?
Ikke noe problem med Slip start, poenget var å vise at man med Slip Start kan ta piruetter. Det var forsåvidt kjent.

Problemet mitt med P85D er at jeg har ett ønske om å kunne slå av traction control og kjøre med permanent AWD for å kunne leke på bane..

Min kjørestil på snø passer ikke spesielt bra med P85D´s elektroniske hjelpemidler. ABS slår inn alt for fort, og man må ha lav fart for å ikke å "skli av".. Jeg fikk ikke til å kjøre "bredt" med bilen på såpeglatt nysnøføre..
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Dennis

Kan forsøke å nappe ut sikringer til ESP. Eller koble ut den ledningen som esp bruker for å se hvor mye man svinger på rattet. Deaktiverer man den så deaktiveres vist også esp systemet.

jazzwheel

Sitat fra: P85D på torsdag 26. mars 2015, klokken 12:11
Problemet mitt med P85D er at jeg har ett ønske om å kunne slå av traction control og kjøre med permanent AWD for å kunne leke på bane..

Testet du om Insane vs Sport osv påvirket dette?

Dennis

Bør komme en mulighet for å skru av ESP helt ja.

Kommer ikke det kobler jeg nok opp en egen bryter som kutter strømmen til den ratt sensoren.
Tar nok bare 10-15 minutt å koble opp. Hadde en slik bryter på forrige bilen som skrudde av ABS på bremsene.


overlay

Det var vel spørsmål om det når Elon var i Oslo, men at det var ikke lov å la brukerne skru det av i USA?

Dennis

Kan virke som det er noe nyere regler i usa på det ja. Ser flere klager på at flere BMW og VW modeller ikke kan skru av ESP på usa modellene men at det er fult mulig på de europeiske.

overlay

Jeg vil gå utifra at det er noe software styrt, og derfor burde ikke være alt for vanskelig å få til.
Forsikringsselskapene er sikkert glad at det er slik ;)


sigurdi

Gir meg ikke helt med dynomater testen.
Hvordan har de kommet frem til motor moment er for høy når de ikke har utvekslingen?
Utveksling er jo faktisk ikke kjent, jeg har ikke funnet noe informasjon om dette.

Brukes gamle 9.73 og et av driverkene har høyere utveksling, så vil en få høyere motor moment en det som faktisk er tilfellet, siden en måler moment ut på hjul navn og regner ut ved hjelp av utveksling. :-)

Eks målt 11500Nm på hjul navn gir 1181Nm med 9,73 i utveksling og 934 med 12,3 i utveksling. :-)

Ulik utveksling på drivverk bak og fremme kan nok også forklare mye.
Det skal da svært mye til at en får treff på max effekt på begge motorer samtidig, så bilen har totalt 700hk men fordelt slik at en har høy effekt over mye større turtall (hastighets) område.

Eks en eksosbil har jo max effekt ved gitt turall eller turtalls område og må gire som en helt for å holde seg innenfor dette området.

Høy kontinuerlig effekt over større turtalls område er svært ønskelig og spesielt når bilen ikke har flere gir. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Krishell

Er europeiske biler det også er umulig å skru av ESP på. Blant annet noen Toyota. Ratt sensoren er nevnt her. Men på europeiske biler har jeg da opplevd redusert effekt og laber fordeling av kreftene..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA