Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P85D teknisk info

Startet av Havebigfun, lørdag 07. februar 2015, klokken 00:03

« forrige - neste »

Dag A.

Hadde selv ikke fått med meg dette med automatisk lukking, og tror ikke det vil bli et veldig savn for min del selv om det sikkert hadde vært en kul funksjon.

Det som undrer meg mest er hva begrunnelsen skulle være for å ta bort denne funksjonen bare på europeiske biler?
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Trustno1

Det har nok med å gjøre at europeiske biler har type2-kontakt som er større enn den amerikanske, og det er muligens vanskligere å få plass til mekanikken for den nye luka til disse.

For min egen del så er heller ikke automatisk lukking så fryktelig viktig, men er litt lei av at Tesla markedsfører ting som ikke stemmer.

Samt at i fremtiden så er det jo snakk om automatiske ladestasjoner, noe som isåfall gjør automatisk åpning og lukking mer verdifult.

Kallisman

Hvis en automatisk ladestasjon klarer å plugge inn, og ta ut ladekontakten, bør det ikke være noe problem for den å lukke igjen luka ved å dytte på den.
De har vel sagt at denne automatiske ladestasjonen skal fungere også på eldre Model S.
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

OleJA

Sitat fra: SigX på torsdag 26. februar 2015, klokken 19:51
Jeg ble også noe skuffet når jeg ble klar over at bilen ikke hadde automatisk lukking av ladeluken som annonsert.
Blir for dumt at de ikke har nevnt at dette kun gjelder US biler, og dette var de tydeligvis ikke klar over hos Tesla Norge heller, da de også trodde de nye bilene skulle ha automatisk lukking av ladeluke.
Vil tro at Tesla ordner opp og at dette blir ettermontert, for det er jo et must når den nye automatiske ladestasjonen dukker opp en gang i fremtiden :-)
Der gikk ventetiden på verkstedtime opp fra 4 til 5 måneder :o - Nei, tviler på at dette noen gang blir ettermontert.

Øyvind.h

Sitat fra: ELLP på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:31
Enig i det at den lukker seg selv er ikke noe stort savn. Men jeg håpet at hele patenten var et redesign så en slipper styret når den er frosset fast.
Styr? Klart det er en ulempe de gangene i året luken ikke spretter opp slik den skal, men det er jo bare å trykke på fingeren der luken er henglset, og trykke på lukeåpneren/nøkkelen en gang til?
Da spretter den alltid opp. Men ja det tar noen sekunder ekstra noen ganger i året.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim L

Er kanskje smart å nevne det når man henter bilen da. Jo flere "klager" jo større mulighet for at det rettes...
Ikke sinna bare fryktelig skuffa ;D  Og pluss at man kommer til å få pes for dette på jobben,,,, Da man diskuterer og legger ut om alle fordeler, skulle jo ikke bare bli kvitt diesel lukta men slippe å ta i lokket i det store å hele "automatisk det vøttø gutta" Stygt redd for at jeg får den i retur...... 8) 8) 8)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 27. februar 2015, klokken 10:24
Sitat fra: ELLP på torsdag 26. februar 2015, klokken 21:31
Enig i det at den lukker seg selv er ikke noe stort savn. Men jeg håpet at hele patenten var et redesign så en slipper styret når den er frosset fast.
Styr? Klart det er en ulempe de gangene i året luken ikke spretter opp slik den skal, men det er jo bare å trykke på fingeren der luken er henglset, og trykke på lukeåpneren/nøkkelen en gang til?
Da spretter den alltid opp. Men ja det tar noen sekunder ekstra noen ganger i året.

Enig, dette ble i praksis et ikke-problem når åpnefunksjonaliteten via nøkkel ble aktivert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dennis

Jeg tipper grunnen til at vi ikke får den automatiske ladeluken er pga EU byråkrati. Siden de har endret litt på baklykta regnes den sikkert som en ny lykt og krever ny E merking osv.


AndreS

jeg er enig med DS sin begrunnelse her, vår ladekontakt er mye større enn den amerikanske, det gjør det enklere. I tillegg fungerer også amerikanerne litt som testkaniner og får ting kan medføre problemer før oss. Dette gjelder også en del av softwareversjonene for D utgavene. Det har blitt pushet flere versjoner som har medført stopp og til dels farlige situasjoner der, disse versjonene har aldri blitt gjort tilgjengelig her.
I3 i bestilling

SigX

For de av oss med flera Teslaer så er det en stor fordel med automatisk lukking. Er ganske lei av å måtte lukke ladeluken på bil nr. to, når jeg skal lade bil nr. en. Dette er en av grunnene til at jeg så frem til å få automatisk lukking av ladeporten. Så for meg er det et stort minus, og noe jeg hadde sett frem til.

Trustno1

Sitat fra: SigX på fredag 27. februar 2015, klokken 17:27
For de av oss med flera Teslaer så er det en stor fordel med automatisk lukking. Er ganske lei av å måtte lukke ladeluken på bil nr. to, når jeg skal lade bil nr. en. Dette er en av grunnene til at jeg så frem til å få automatisk lukking av ladeporten. Så for meg er det et stort minus, og noe jeg hadde sett frem til.

Om du åpner via nøkkelen så vil jeg kanskje tro at kun den rette bilen åpner luka?

SigX

Sitat fra: Trustno1 på fredag 27. februar 2015, klokken 17:50
Sitat fra: SigX på fredag 27. februar 2015, klokken 17:27
For de av oss med flera Teslaer så er det en stor fordel med automatisk lukking. Er ganske lei av å måtte lukke ladeluken på bil nr. to, når jeg skal lade bil nr. en. Dette er en av grunnene til at jeg så frem til å få automatisk lukking av ladeporten. Så for meg er det et stort minus, og noe jeg hadde sett frem til.

Om du åpner via nøkkelen så vil jeg kanskje tro at kun den rette bilen åpner luka?

Ja, men poenget med nøkkelfri bil er?  ;)

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

De kommer ikke med noe god forklaring å på hva de mener er "speed limiter"? Så vidt jeg har forstått det så går også elmotoren i Tesla tom for turtall. Det er altså ikke noen kunstig begrensning slik artikkelen antyder, men man måtte hatt tyngre giring.

hookmaker

Sitat fra: jazzwheel på fredag 27. februar 2015, klokken 18:06
De kommer ikke med noe god forklaring å på hva de mener er "speed limiter"? Så vidt jeg har forstått det så går også elmotoren i Tesla tom for turtall. Det er altså ikke noen kunstig begrensning slik artikkelen antyder, men man måtte hatt tyngre giring.
Joda, det brukes elektronic speed control (esc) på elmotoren, den er begrenset, og kan justeres via programmeringen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA