Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ifølge statistikk en atypisk elbileier

Startet av kodalse, lørdag 31. januar 2015, klokken 23:57

« forrige - neste »

kodalse

Jeg innrømmer det motvillig, jeg er nok en atypisk elbileier.

Jeg startet interessen for elbil i en tid da det ikke var bomring/bompunkt rundt byen.
I den tiden var det Think og PSA som kunne levere noe som ikke gikk på bensin eller Diesel.
Ja det var så ille at familien ble med på galskapen i den tankeretning.
Heldigvis ble vi spart for å kunne effektuere en miljøbevisst holdning med tanke på transport pga økonomi.
Etter noen år kom noen politiker på i en eller annen lykkerus på den fandenivoldske ideen å la elbilisme være bortimot avgiftsfri!

Galskap!

De må da vite at dette minimale bidraget ikke har noen hensikt, at alle biler uansett vil fyres av tyske kullkraftverk, at co2 bidraget i produksjonen selvsagt er mangedobbelt i forhold til diesel/elbil!
Eller...
Kanskje jeg blander med et fåtall dommedagsprofeter her...

Vel for å fortsette dette atypiske. Den første elbilen jeg kjørte var en Tesla Sportster på 288HK.
Jeg endte selvsagt opp med en - Elsykkel, til stor fornøyelse blandt mine kolleger!
Et svangerskap senere ble det en Citroen Saxo El med nominell 15Hk, peak performance 27Hk.
Hehe, ja det var greier skal jeg fortelle.

I mellomtiden har det blitt etablert et formidabelt bommiljø her med rushtidsavgifter og behov for sterk geografisk lokalkunnskap for ikke å uforvarende havne utenfor en tilfeldig bomstasjon du ikke kjente til. Ingen overraskelse det er selvsagt Osl., sorry Trondheim!

Tilbake til Saxoen, på 15Hk! Etter første kjøreturen var det krystallklart at dette ikke kom til å bli min siste elbil!
Å kunne kjøre uten utslipp i byen, stillferdig og med relativt god samvittighet i vår ellers dekadente tilværelse var nærmest en euforisk opplevelse.

I dag ser jeg på hva som er årsaken til at jeg nå er over på en annen elbil - Overfor mine kolleger fronter jeg det økonomiske regnskapet i forhold til transportbehov, familiesituasjon, sparte kostnader og mangelfull kollektivtransport.

I beslutningstagers hode er det derimot et inderlig ønske om å kjøre miljøvennlig - ikke nødvendigvis for å redde verden, men det er alt for tydelig hva lokal forurensning gjør med miljøet rundt oss.
Takk og lov for at lokalpolitikerne ytterliger har gitt meg anledning til å velge miljøvennlig. Jeg ville jo ha skjemtes stort overfor min vennekrets om jeg ikke kunne fronte et økonomisk fordelaktig valg når jeg valgte den siste bilen!

Så, jeg argumenterer med sparte kroner, men lokalmiljøet er i hovedsak grunnlaget for mitt valg.

Atypisk i en tid da alt begrunnes i en finansiell betraktning i forhold til økonomien i både kjøp av ny bil, bompenger og drivstoffutgifter.

- Kanskje en del andre som tenker likt - kanskje ikke så atypisk likevel - Likevel greit å få satt ord på det...
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Davidsv

Lokalmiljøet er en kjempeviktig grunn til å gå for elbil, ja. Folk kan diskutere globale utslipp så mye de vil, og selv om det er mange argumenter for at elbil er bedre selv med kullkraftverk, så kan man ihvertfall ikke motsi at bymiljøet blir bedre..
Nå skal kanskje dieselbilene ut i aller innerste by, men tenk så deilig det hadde vært med null eksos i Oslo...
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

KjellG

I "Oslo" burde en begynt med bussene, store motorer, midt i sentrum og går hele dagen. Mindre leven også.

Olatho

De har jo begynt med bussene. Flere av dem går nå på gass og biofuel fra søppel.

jkirkebo

Sitat fra: Olatho på søndag 01. februar 2015, klokken 09:59
De har jo begynt med bussene. Flere av dem går nå på gass og biofuel fra søppel.

Jepp, og nå skal Ruter teste elbusser i stor skala. Entusiasmen for hydrogen ser ut til å være avtagende etter å ha prøvde hydrogenbusser noen år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Avh

Lokalmiljøet ja.
Tenk om vi kunne få tatt et oppgjør med tomgangskjøring. Har vi fått p-bøter eller sett andre få p-bøter? Yes!
Har vi noengang fått bot eller sett noen andre få bot for tomgangskjøring? NOT !! >:( :(
NOK NOX NÅ ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA