Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Senkefjærer

Startet av phingoc, torsdag 29. januar 2015, klokken 17:41

« forrige - neste »

phingoc

Hei,

Noen som har sett senkefjærer til egolfen til salgs noen steder?
Bilen min har fått stipulert prod uke 12.

18" austin felger er i boks med goodyear dekk 225/40-18 (grønn b på rullemotstand).
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

Råde

Eibach har visst noe på gang i følge Sonus. Senking er litt omtalt i dekk og felg tråden (litt med aksellast og R-line fjærer osv).
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Fint med egen senke-tråd, slik at dekk- og felg-tråden ikke blir for uoversiktlig. :)

Her er et par sitater om temaet:


Sitat fra: Sonus på mandag 27. oktober 2014, klokken 20:16
Sitat fra: torlie på mandag 29. september 2014, klokken 13:38
Sitat fra: Sonus på fredag 05. september 2014, klokken 15:49
Svar fra Eibach  ;D
Sitat
thanks very much for your e-mail.

After talking to my colleague he informed me that it is planned to test the springs in week 43/44.

Than we can make some statement.


Mit freundlichen Grüßen | Best regards

| Sales Suspension Technology
Heinrich Eibach GmbH | Am Lennedamm 1 | D-57413 Finnentrop
eibach.com

Spennende  :)

Oppdatering fra Eibach er at de sliter med å få tak i en bil for testing. Derfor vil det ikke skje noe får i begynnelsen av 2015. Ikke noe problem for meg egentlig da jeg venter på ventepumpe :/



Sitat fra: Sonus på mandag 12. januar 2015, klokken 14:11
Parts and Retards er blitt nasjonal agent/importør av Eibach og de kunne informere om at testing på E-golf starter om ikke lang tid.

Råde

Helt enig! Du som er racer på det: har du lyst til å finne dette med R-line fjærer og aksellast også.

Jeh tenker nemlig at Eibach kommer med 30mm senk. Det er litt heftig og ødelegger den fine komforten jeg opplever i bilen i dag. R-line har 10mm. De har dessverre ikke helt riktig aksellast (de forskjellige motoralternativene og karrierene har forskjellige aksellaster, så man må finne best match). Spørsmålet er om det gjør noe... Det lønner seg kanskje ikke å spørre om lov.
e-Golf | X75D

Sonus

Ingen andre fjærer enn de som er tüv godkjente vil bli akseptert av vegvesenet. jeg har prøvd å argumentere mdd akselvekter for golf stasjonsvogn, men fikk beskjed om at de skal ha tüv sertifikat. Møller har bekreftet at det er samme aksler på stasjonsvogn og vanlig Golf.

Gordon Retriever

Utfordringen kan bli at det selges for få e-Golf i Tyskland til at senkefjærprodusentene tar seg bryet med å TÜV-klarere egen godkjenning for e-Golf


Sitat fra: Råde på torsdag 29. januar 2015, klokken 21:30Det lønner seg kanskje ikke å spørre om lov.

Nei, det gjør nok ikke det.  Med 10mm senking spørs det også hvor mange som vil legge merke til det...

Råde

Ikke sant, og såvidt jeg husker skiller det bare omkring 10-15 kg fra det fjærene er godkjent til. Det kunne enkelt la seg gjøre ved å nedskrive tillatt totalvekt med det samme, men det igjen krever papirer fra importør/fabrikk på at det er ok. Og vet jeg ikke om jeg orker å gå inn på. Føler meg litt ferdig med møller...
e-Golf | X75D

phingoc

Å få det godkjent av vegvesen med tuv papirer er ikke problem.

Det som er problem er å finne ett sett som er beregnet på egolf. Jeg vil ikke montere fra stv feks pga vekt og karakteristikk på bilen. Vet de passer, men jeg tipper kjøreegenskapene med stv senkesett blir dårligere enn standar fjærer til egolf.
2020 Tesla Long Range (levering i September)
----------------------
2009 Audi A3 1,9Tdi (Ventepølse)
----------------------
2015 Tesla S85D (Solgt)

Sonus

Det finnes ikke sett med tüv-godkjenning til Egolf som jeg kjenner til. Når det gjelder stasjonsvognfjærer er de beregnet for 1030kg makslast mens Egolf trenger 1040kg. Problemet er aksellasten foran. Her er Egolf noen få kilo tyngre enn de for minst vekt på fossilgolf, men en god del mindre en de kraftigste fossilgolf fjærene. Eibach har signalisert at deg ikke skjer noe før i mats april så jeg har ikke purret dem enda.

4Matic Fanatic

..og hvordan mener dere Vegvesenet skal se om det står standardfjærer eller 10mm senkfjærer fra R-line på bilen da?

Sonus

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 30. januar 2015, klokken 19:20
..og hvordan mener dere Vegvesenet skal se om det står standardfjærer eller 10mm senkfjærer fra R-line på bilen da?

Ved å måle? Det eksisterer faktisk mål fra senter nav til topp hjulbue som det referes til i tüv-papirene. Regner med samme mål finnes for original bil. Men 10mm senk vil ikke være enkelt å se så man får nok være i fred ;)

4Matic Fanatic

Sitat fra: Sonus på fredag 30. januar 2015, klokken 21:58
Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 30. januar 2015, klokken 19:20
..og hvordan mener dere Vegvesenet skal se om det står standardfjærer eller 10mm senkfjærer fra R-line på bilen da?
Ved å måle? Det eksisterer faktisk mål fra senter nav til topp hjulbue som det referes til i tüv-papirene. Regner med samme mål finnes for original bil. Men 10mm senk vil ikke være enkelt å se så man får nok være i fred ;)
Og det får man da? 10mm vises knapt på bilen og jeg vil se at du blir kommandert inn til teknisk kontroll med en batterifolkevogn fordi en overivrig kontrollør mene bilen er litt lavere enn den skal..

Råde

Men hva koster disse R-line fjærene. Noen som vet?
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

#13
Mye?

Senkesett selges ofte for mindre penger enn originalfjærer. Steget opp til R-line kan være ennå større.

Et alternativ ville vært å kjøpe R-linefjærene en en av (de mange) GTI-eierne som setter på h&r-senkefjærer rett etter de har overtatt bilen.

Som for eksempel free_like_the_wind. .)

Råde

Der må jeg berømme deg for en usedvanlig lys ide. For meg er 10mm nok. 30mm blir litt i overkant og det er den størrelsesorden det er snakk om fra seriøse produsenter av fjærer. Av eibach og hr har jeg vel hørt at førstnevnte skulle være mest komfortabel, så hvis det kniper så blir det noen sånne.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA