Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning - Hvor bilinteressert er egentlig vi e-Golf eiere?

Startet av Sirup, mandag 26. januar 2015, klokken 09:47

« forrige - neste »

Sirup

Vi Golfeiere ansees stort sett som lite bilinteressert og elbileiere har av mange blitt sett på som bilhatere som har bil som et nødvendig alternativ til buss og trikk.
Stemmer det at vi som både er elbil -og Golfeiere er så lite bilinteressert som ryktet vårt tilsier?
Ut i fra det som framkommer her på forumet så virker det som om e-Golf eiere er over gjenomsnittet opptatt av bil.
Stemmer det?
VW e-Golf
Tesla Model X75

hottentott33

Jeg for mitt vedkommende er godt over snittet bilinteressert, og med ca 100.000 km årlig bak rattet på vogntog, så burde jeg også være over snittet interessert i å kjøre og legger nok høye krav til hvordan personbilen skal være.

Men noe som også ville vært interessant, er hvor mange som kjøper e-Golf pga miljø og hvor mange som kjøper der fordi det er billig å kjøre og kjøpe. Jeg har en mistanke om at e-Golf kjøpere kanskje kjøper den fordi det er en artig bil som ikke stikker seg mye ut, fremfor en typisk kjøper av Leaf eller trillingene der en stikker seg mer ut, noe som kan være en fordel eller bakdel alt etter hvem som ser det. Jeg tilhører nok en av dem som kjøper e-Golf fordi jeg sparer 2000-3000,- hver måned bare i spart diesel da jeg kjører 50 km hver vei til jobb hver dag. 100 km uten lading skal dog bli spennende til vinteren, men satser på at det går greit da det sjelden er veldig mange minusgrader her på sørlandet.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

magnus600

Svært interessert i bil generelt, og Volkswagen/Audi spesielt. Derfor var valget mellom e-Golf og de andre elbilene svært enkelt! Miljøhensyn er ikke en av grunnene til at jeg har bestilt e-Golf. Det er kun en billig og faktisk lønnsom måte å få seg ny bil på, istedenfor å fortsette med gamle reparasjonskrevende bruktbiler som jeg stort sett har levd med i alle år. Rekkevidden blir den største utfordringen, men med en dieselbil i tillegg i familien så klarer vi vel å tilpasse oss. Regnestykket mitt forteller at jeg skal sitte igjen med 150.000 kr i netto gevinst hvis jeg beholder e-Golfen i ti år, istedenfor å fortsette med mitt nåværende bruktbilregime. Og da har jeg regnet med antatte reparasjonsutgifter, verditap, drivstoff, en viss mengde bompenger og mer årsavgift også for elbil om noen år, etc. etc. "Break even" etter ca seks år.
2015 e-Golf Night Blue

Ohm

Er ganske bilinteressert, men ikke gal. Kjøpte eGolf fordi vi skulle ha elbil og vi ble enige om at eGolfen var den eneste ebilen med fint utseende. (utenom TMS da) Sparer penger og synes det er svært gøy generelt med elbil, følelsen av å kjøre tilnærmet gratis er veldig tilfredstillende. Dessuten er det litt anderledes å kjøre, man kjører en del penere med elbil enn vanlig bil. Miljøhensynet er bare en bonus, og alle elbileiere må fortsatt regnes som pionerer som tar risiko ved at bilen faller ekstremt i verdi, fordi man risikerer at det kommer bedre elbiler i fremtiden.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

tallyho

Blitt mer bil-interessert med årene, spesielt nå da de er mye mer teknisk avanserte enn i ungdommen. Det livet litt opp i hverdagen å lære om lading og rekkevidde og ymist anna. I så måte passer elbil perfekt. E-Golf er i praksis eneste alternativ. Alt annet er foreløpig for sært.

Å spare 2 Kr/km i drivstoff og bompenger er selvsagt et poeng, men enda viktigere er friheten til å kjøre når jeg vil uten å skjenke bompenger en tanke, etter å ha brukt ca 25.000 Kr/år i bompenger. Nå kan jeg låne bilen til ungdommene mine uten å ergre meg, men heller glede meg.

Miljø er også viktig. Ser ingen grunn til å spy ut gift hvis jeg kan unngå det.

2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

jan-c

For meg har bil bare vært et transportmiddel, og en nødvendig/praktisk greie. Jeg må likevel innrømme at jeg synes det har vært behagelig med dieselGolfene jeg har hatt de siste 4-5 åra, og den siste kjøpte vi splitter ny. Har aldri lest biltester, unntatt for de bilene jeg allerede hadde kjøpt.
Elbil har sønn min hatt i mange år, og som til-fra jobb bil kunne det ha fungert. Hadde imidlertid en sperre i forhold avtand til service og vedlikehold.
Jeg enset nesten ikke elbil-boomen med f.eks. Tesla og Leaf. Hverken pris eller utseende passet meg.

Så plutselig dukket eGolf opp. Innbilte meg lenge, at jeg skulle vinne en med app'en, og sånn gikk nå dagene uten at noen bil dukket opp.
Den eldste Golfen er bil nr 2, kjører nesten aldri mer enn 2-4 mil daglig. Står i helgene og ferier. Ved sjekk av forsikringen fant jeg ut at jeg kunne kjøre "gratis" et par år. Ble klar over at jeg kunne finne på noe annet for å jevne ut bruken. Underbevisstheten jobbet nok med en saklig begrunnelse. Jeg bestemte meg for å prøvekjøre eGolf på første fridag, og det ble i høstferien. Jeg har aldri opplevd en bilglede i nærheten av den jeg fikk på denne times turen. Dette var bil som passet meg! Bestillingen ble gjort der og da.
Jeg har heller aldri brukt så mye lesetid på bil som de siste månedene. Egentlig leser jeg bare for å få bekreftet at jeg har gjort et godt valg (med hjertet).  Skal bli spennende å se hva som skjer når bil 2 blir bytta ut med eGolf i april/mai.
Jeg forstår at det har vært mye usikkerhet rundt varmepumpa og leveringstider. Jeg ble fortalt av selger at jeg måtte vente 6-7 måneder, ble anbefalt VP som et must på mine trakter. Har fått bekreftet estimert produksjonsuke, og forventer ikke mer info før produksjonsuke er bestemt, deretter levering.

Elbilforumet er et flott sted. Har bare lest i eGolf-delen, men regner med at det er sånn i de andre også. Greie folk som er delingsvillige, med ironi, humor og sånn passe nerdete.
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

Kent

Jeg har aldri vært spesielt bilinteressert, en bil er et transportmiddel, hverken mer eller mindre.

Men har siste 4-5 årene blitt veldig interessert i elbil, og brukte noen år for å bestemme meg om jeg skulle kjøpe billig trilling, eller koste på meg en noe dyrere leaf. Så plutselig så jeg at e-golfen var lansert (på dinside eller noe), og da løp jeg til nærmeste butikk å kjøpte. Turte ikke bruke tid på å tenke, da hadde jeg nok vært i tenkeboxen ennå.

Setter stor pris på lite vibrasjoner og lite støy, rask akselerasjonen kunne godt vært litt slappere spør du meg, sliter dekkene mye raskere en jeg gjorde med gamle 323'en med 100 slappe automathester, så ikke helt vant til å ikke trykke inn gassen så mye :D

Miljøet er vel litt så som så på prioriteringslista, men det teller i allefall ikke negativt at det blir en smule mindre utslipp.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

Kjelliken

Jeg er vel over snittet glad i bil.

Både med tanke på teknologi og design.
Er vel en Toyota mann på det groveste, og dette er min første ikke Japaner.
Da Leaf ikke var noe som passet for meg så va e-golf det beste EL alternativet.

Mulig at Askøy her inne vet hvem jeg er, og kan da helt sikkert bekrefte min bil entusiasme.
Har vel rekt i min fetters garagen siden jeg var tolv, og skrudd endel bil og kjørt litt på bane.

Har også kjørt buss i en god del år på Askøy tidlgere så stor fare for at Askøy vet hvem jeg er.

Men alt som egentlig har motor er interresant.
Teknologi og Formel 1 henger tett sammen og samme gjør Rally.
Er dette som jeg liker å følge på min fritid aller mest Formel 1.

Ellers er det tegning og design og aller helst bil design.
E-Golf uten VP
Toyota Celica 2001

EV - Driver

#8
Er nok over snittet interessert i bil og har vært det så lenge jeg kan huske. Har siden Leaf kom på markedet hatt lyst på elbil. Det å kunne kjøre uten lokale utslipp og for et par kroner mila fascinerte meg, men det mildt sagt særegne utseendet holdt meg tilbake.  Kan ikke ha en bil jeg blir uvel av å se på. Kikket derfor på  Focus'en da den kom i elektrisk utgave, men mangelen på hurtiglading ble stopper for den bilen. Hadde selvsagt lyst på en TMS,  men prisen ble for drøy. Da E-Golf dukket opp var valget enkelt.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

Sonus


Luftventil

- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Bugsy

Litt over gjennomsnitt bilinteressert ;)
Nei, ikke Morgan.
Panther Lima.
Nei, ikke kit car, serieprodusert britisk bil...
2015 e-golf
2012 BMW X1
1980 Panther Lima

AruNuts


Sonus


Kent

Når man ikke har tatt seg bryet å bytta bil på så lenge kan man ikke være veldig bil-interessert :)
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA