Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilistenes hurtigladerlag?

Startet av automat, lørdag 10. januar 2015, klokken 01:19

« forrige - neste »

automat

I flere tråder har etablering og finansiering av et hurtigladenettverk blitt diskutert. Jeg mener vi elbilister selv må ta et ansvar for å få dette på plass. Vi kan ikke sitte å vente på at "noen andre" skal ordne det. Tesla har på kort tid fått opp et fungerende SC-nettverk. Jeg finner derfor naturlig hente løsninger som ligner deres.

Mitt forslag går ut på følgende:
Det dannes en stiftelse som får i oppdrag å adminstrere hurtigladerlaget. Man inngår avtale med importører av combo og chademo-biler om å selge bilene med en obligatorisk hurtigladeavgift. Dette gir fri tilgang til alle lagets ladestasjoner.  Man kan velge mellom følgende
Alt 1: 5000 kr første år, deretter 500kr pr år
Alt 2: 10000 kr for tilgang hele bilens levetid.

5000 kr er tross alt ikke stort mer enn man betaler for metallic lakk, og vil være lett å akseptere når man er i en kjøpsprosess for en bil til flere hundre tusen. Årsavgiften på 500 kr må være så lav at det fremstår som attraktivt å betale for tilgang til ladenettet, selv om man lader lite.
Hvis man anslår et salg på 20 000 chademo og combobiler i året, hvor halvparten velger hvert alternativ, vil man få inn 150 millioner i året.

Eksisterende elbilister tilbys alternativ 1, men for å få inn rask startkapital gis et introduksjonstilbud på 3000 kr istedet for 5000 kr. Hvis 10 000 av dagens elbilister benytter seg av dette, har man 30 millioner  i startkapital.

Ladestasjonene som bygges må være etter Tesla-modell, med mange ladepunkt, og egen trafo fra høyspentnettet. Tesla løsning med flere 11KW lademoduler og 2 ladere som deler på disse er så genial at man burde vurdere å kjøpe ladestasjoner av Tesla, og bygge dem om til chademo/combo.  RIFD-kort brukes for aktivering av lader. Det settes i tillegg opp noen 22KW type-2 stolper med fri tilgang. For Zoe/MB/Tesla, samt topplading. 43KW AC bygges ikke ut, med mindre biler med dette får noe vesentlig utbredelse.

Hvis man antar en etableringskost på 5 mill pr ladestasjon, vil man klare å bygge 30 stasjoner i året.
Det må i tillegg forhandles med dagens hurtigladeroperatører, slik at flest mulig av hurtigladerne i landet er tilgjenglig for medlemmene.
For å redusere ladekø settes maks ladetid på enkeltladere til f.eks 30 min. Samme begrensning kan også settes på større ladestasjoner, når alle ladere er i bruk.

Stiftelsen skal ikke stå for operativ drift selv. (Og kanskje heller ikke eie stasjonene.) Dette settes ut på anbud til f eks Grønn kontakt og Fortum. Samlokalisering med Tesla SC bør være høyaktuellt.


Hvorfor ikke la staten kreve inn ladeavgiften?
1. Statlige avgifter som innføres er vanskelige å redusere eller fjerne.
2. Ting tar ofte lang tid i offentlig forvaltning.
3. Det blir fort mye dyr adminstrasjon i det offentlige.
4. Det viktigste for elbilismen nå, er å beholde avift- og monsfritak ved kjøp. Ikke bland nye faktorer inn i den offentlige debatten.
5. Vi viser handlekraft selv, slik at vi ikke så lett kan fremstilles som noen sutrekopper og snyltere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Hansi

Jeg hadde definitivt vært med på noe sånt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Råde

Hva tenker norsk elbilforening om en slik ide?

Selv om jeg aldri noensinne hadde brukt for 10.000,- i hurtiglading (med dagens kjøremønster og bruk) hadde jeg nok bladd opp.

En joker er at den kommersielt bærekraftige elbilen er i startgropen. Man kan vel ikke uten videre regne med at premissene et de samme om 5 år som nå?
e-Golf | X75D

Erik N

Høres ut som en god ide. Jeg skulle bla upp 5000.

Griffel

Sitat fra: nime01 på lørdag 10. januar 2015, klokken 09:14
Hadde glatt bladd opp 10k for tilgang i hele bilens levetid.
Og også 3k for eksisterende bil.

Dog burde man jo likevel hatt 43kW AC uttak på laderne, siden det går utenom likeretter og kan benyttes samtidig som en annen benytter Combo/CCS & ChaDeMo -uttaket.
Ladestasjones maksimaleffekt deles mellom AC uttaket og DC laderen, så det vil evt. bare være når det ikke samtidig er noen som benytter DC laderen at 43 kW kunne vært tilgjenglig. Men det hender vel det også, så hvorfor er den ikke er på 43kW kan en gjerne spørre om.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

valvolainen

Dette høres ut som en god vei å gå. Er definitivt med på dette.
Tesla sin modell er  jo super - rundt 8 ladepunkter i parallell, i tillegg ekstra 22 ac stolper.
Disse bør også ligge i umiddelbar nærhet til hovedfartsårer, og kke på tungt belastede parkeringsområder, rett ved døren til kjøpesentre, osv.

Olav Von Elfahrer

Godt forslag. Hvilket kontonummer skal man bruke? :)

kos

Hei - som en som har etterlyst nye måter så er denne tråden musikk i mine ører. har betalt for min tesla og betaler gjerne 10 000 til til min zoe. Bygger det etter Tesla model. Ser for meg at dette burde man få til - Elbilforeningen burde ta et ingenativ til at dette ble en realitet.


Mitt motto er: ikke bygg lade stasjoner der folk er - bygg stasjoner der veiene er for det er der vi skal kjøre. ( Ps - betyr selvsakt ikke at vi ikke skal ha løsninger der behovet er størst)

Sitt oss ned å lage et forslag til ladestruktur - lag en plan for finansiering - be om at hele støtten til utbygging kommer til disse tiltakene.


Thomas Parsli

Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 10. januar 2015, klokken 12:45
Dette forutsetter at du får med deg leverandørene, OG mange av dagens elbilister.

Hva hvis du bare får med deg f.eks. 400 personer?

Hvis man først får med seg leverandørene på en tvungen betaling, er dagens elbiler mindre viktige.
(Forutsatt at noen som helst av tallene som presenteres her er riktige, jeg er litt skeptisk til det)

Men siden EU allerede har vedtatt "Clean Power-direktivet (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-1053_en.htm) skal det mye til at vi ikke har over 20.000 Type 2 ladestasjoner i løpet av 2020.

Dette er nok litt mer realistisk enn frivillige ordninger som forutsetter at alle er med.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Råde

#9
Direktivet er jo litt diskutert tidligere, men jeg henger meg ved:

"To set targets for ... to be built by 2020".

Jeg er klar over at dette er pressemeldingen og ikke direktivet, men det er jo ikke akkurat hamret i stein. Så, det kan jo hende at en og annen politiker mener at det er bedre å bruke de pengene vi har på skole eller eldre.

Når det er sagt, så vil dette her nok løsne noen penger. Samtidig tror jeg ikke den norske stat egenhendig vil klaske opp 20.000 ladepunkter.

Dvs. her er det søknader som vil gjelde, og et slikt tiltak som vi diskuterer her vil kunne raske til seg mange slike midler.

Jeg tror ikke det handler så mye om å få forhandlere/importører med seg like mye som at det er avgjørende å få elbilforeningen med seg.

Elbilforeningen dukker allerede opp i de fleste solgte elbiler. Et tilbud om ladetilgang i et landsdekkende nett behøver ikke nødvendigvis komme fra forhandler, men kan komme via velkomstpakka.

Noen må ta jobben. Jeg har helt andre ting jeg kan og bruker tid på, men ideen engasjerer!
e-Golf | X75D

kos

Hei - i nøden spiste fanden fluer. Hva med å starte et ladekamerat lag i forbundet, og så kan de som har gode lademuligheter hjemme bytte strøm, eller lage noen betalingsordniger.La det startemed det, og se hvilken respons det fikk. Tror det er lettere å starte der, og så ta en felles ladeavgift - som start kapital. Eget ladekart osv

Lage et styre og arbeide litt med vedtekter og slikt - måtte vært kjekt vinterarbeid om noen ladekamerater i et hjørne av norge startet opp. Kunne jo kjørt litt bil også da. 

Burde egentlig ikke være så vanskelig dette.

valvolainen

Sitat fra: kos på lørdag 10. januar 2015, klokken 21:35
Hei - i nøden spiste fanden fluer. Hva med å starte et ladekamerat lag i forbundet, og så kan de som har gode lademuligheter hjemme bytte strøm, eller lage noen betalingsordniger.La det startemed det, og se hvilken respons det fikk. Tror det er lettere å starte der, og så ta en felles ladeavgift - som start kapital. Eget ladekart osv

Lage et styre og arbeide litt med vedtekter og slikt - måtte vært kjekt vinterarbeid om noen ladekamerater i et hjørne av norge startet opp. Kunne jo kjørt litt bil også da. 

Burde egentlig ikke være så vanskelig dette.

Det er veldig få / ingen som har en DC lader på 20kw+ i heimen.
En typ 'ladekameratene' løsning vil da kun fungere på tesla+zoe eiere.
Og det er det langt fra de fleste elbileiere som har.

automat

Man må se på dette forslaget kun som en prinsippskisse. Tallene er på ingen måte kvalitetssikret, og det kan være punkter her som ikke er gjennomførbare. Så heng dere ikke opp i detaljene, men gi heller en tilbakemelding på om dette er en god eller dårlig ide. Hvis responsen er god, så vil jeg sende det til elbilforeningen, for å høre hva de sier.

Det avgjørende punktet er å få med seg importørene, og jeg tror ikke det er gjennomførbart uten at elbilforeningen er med på laget.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

kos


TS

#14
Ideen er god og bør jobbes videre med.
Elbilforeningen er vel den rette instans å starte med, men en slik løsning må være kommersielt finansiert og drevet uansett hvor ivrige sjeler man finner her inne.
Enig i at noe må gjøres.
Dagens løsning på infrastruktur er ialle fall ett tiår unna Tesla sin. Og heller ikke den er optimal pr idag. Mangler realtidsvisning av status og forventet ladehastighet  pr punkt i bilene. ( Tok det opp med Jerome sist onsdag)

Men, elbiler med 10mils rekkevidde på vinteren og upålitelige hurtigladere med lav kapasitet og lite stabilitet virker nesten som en spøk fra bilindustrien etter at man kommer fra en Tesla ..

Tilgang bør koste maks 5000kr ved kjøp av elbil og 7500kr i ettertid (inkl mva)
Årsavgift 300kr, men gjenstand for økning ved behov

Man kan muligens etablere det som et Kooperarativ.



rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA