Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av Leo, tirsdag 06. januar 2015, klokken 14:15

« forrige - neste »

Ona IX

Sitat fra: znaky85 på torsdag 22. januar 2015, klokken 19:22
Hvis jeg kan spørre om dette her, går det an å coaste med bilen i D? Har bare prøvekjørt den en gang. Er på nippet til å bestille.
Det er litt regenerering i D også. Men når jeg kjører på langtur har jeg den i D, og når det passer å coaste setter jeg bilen i N og setter den i D igjen når jeg må gi gass.
Jeg syntes at istedenfor å ha D og B, at de hadde lagt inn "girshift" bak rattet så man kan velge nøyaktig hvor mye regenerering man ønsker.

elbilentusiast

Noen som har funnet en løsning til hvordan en kan spille av spotify via kabel? Når jeg prøver så spiller den bare av musikken som ligger på telefonen fra før av..
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

Ona IX

Sitat fra: elbilentusiast på torsdag 29. januar 2015, klokken 22:58
Noen som har funnet en løsning til hvordan en kan spille av spotify via kabel? Når jeg prøver så spiller den bare av musikken som ligger på telefonen fra før av..
Skal bare være å koble til, velge media så den står på aux, og så starte spotify og trykke på play på mobilen.
Min vil ikke koble til mobilen (sony) med USB, så det vet jeg ikke

Leo

Er nok med USB som blir siktet til her, slik at den også blir ladet?
Jeg har faktisk aldri koblet til telefonen selv, bruker bare bluetooth :)

elbilentusiast: hvilken telefon har du?

Ona IX; har Sony selv, men som sagt aldri prøvd å koble til. Kan teste i løpet av dagen :)

elbilentusiast

Ja er USB jeg mener, dårlig forklart..  :P

Jeg har iPhone. Det som skjer er at det begynner å spille av musikken som allerede ligger på telefonen, når man starter en sang på spotify så spiller den av i 2-3 sek så hopper den tilbake til det som ligger på telefonen fra før av..
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

Øyvindjo

#35
Kjøpte en USB lader til sigarettenneruttaket, lader iphonen med den og spiller spotify over Bluetooth . Problem løst. Kan da også bruke USB porten til minnepenn med musikk og filmer, uten å måtte ta ut denne for å lade.

Leo

Testet nå, får kun lading av USBen. "USB device not recognised".
Men funger jo via Bluetooth å den står jo alltid på så.. :)

moby666

Er det mulig å ha på ryggekamera under vanlig kjøring?

Habiac


Sitat fra: Leo på fredag 30. januar 2015, klokken 18:27
Testet nå, får kun lading av USBen. "USB device not recognised".
Men funger jo via Bluetooth å den står jo alltid på så.. :)

Jeg hadde samme problemet med min Pioneer bilstereo. Fikk da et tips fra kundeservice hos Pioneer om å ta en soft reset av iPhonen. (Holde inn avpå knappen samtidig med hjemknappen til eplesymbolet kom) mens telefonen er tilkoblet med kabel til stereoen. Dette har fungert for meg


Ona IX

Sitat fra: moby666 på lørdag 31. januar 2015, klokken 21:52
Er det mulig å ha på ryggekamera under vanlig kjøring?
Jeg fant ut at man kan putte bilen i revers, da kommer den opp, selv om man kjører på motorveien, skjer ingenting når man trykker på gassen.. Men å kunne fortsette å gasse og bruke kamera tror jeg ikke er mulig

Le

Hei folkens! Jeg endte med å bestille en Soul som kommer i april/mai/juni. Samt er jeg veldig nybegynner når det gjelder alle typer biler. Det jeg lurer på, er om hva slags kabel kommer som standrad og om jeg må kjøpe noe ekstra for å kunne bruke offentlige ladestasjoner? Om jeg kommer til å bruke hurtig lader, må jeg da kjøpe CHAdeMO? Kan CHAdeMO brukes på semihurtig også eller må jeg ha noe ekstra kabler/overganger etc. Takker på forhånd :)

elbil-1

kia soul ev har innebygget kontakt for chademo og type 1

chademo hurtiglading har "pistolen" hengende på ladestasjonen så du trenger ikke noe for å lade på en hurtiglader.

type 1 kan du enten lade med den labelen som følger med bilen (10A / 2,3kwh ) eller kjøpe en kabel fra vanlig stikkontakt til type 1 (inntil 16A /3,3 kwh) eller kjøpe en kabel fra type 2 til type 1 og da vil du kunne lade med inntil 6,6kw fra en type 2 stolpe/ladestasjon.

Le

Sitat fra: elbil-1 på mandag 09. februar 2015, klokken 15:57
kia soul ev har innebygget kontakt for chademo og type 1

chademo hurtiglading har "pistolen" hengende på ladestasjonen så du trenger ikke noe for å lade på en hurtiglader.

type 1 kan du enten lade med den labelen som følger med bilen (10A / 2,3kwh ) eller kjøpe en kabel fra vanlig stikkontakt til type 1 (inntil 16A /3,3 kwh) eller kjøpe en kabel fra type 2 til type 1 og da vil du kunne lade med inntil 6,6kw fra en type 2 stolpe/ladestasjon.

Tnx! Men kan jeg da bruke Type 2 til Type 1 på alle ladestasjoner? Eller må jeg nesten ha fra schuko til Type 1 også?

birkeland

Sitat fra: Le på tirsdag 10. februar 2015, klokken 16:31
Sitat fra: elbil-1 på mandag 09. februar 2015, klokken 15:57
kia soul ev har innebygget kontakt for chademo og type 1

chademo hurtiglading har "pistolen" hengende på ladestasjonen så du trenger ikke noe for å lade på en hurtiglader.

type 1 kan du enten lade med den labelen som følger med bilen (10A / 2,3kwh ) eller kjøpe en kabel fra vanlig stikkontakt til type 1 (inntil 16A /3,3 kwh) eller kjøpe en kabel fra type 2 til type 1 og da vil du kunne lade med inntil 6,6kw fra en type 2 stolpe/ladestasjon.

Tnx! Men kan jeg da bruke Type 2 til Type 1 på alle ladestasjoner? Eller må jeg nesten ha fra schuko til Type 1 også?

Schuko til Type 1 følger med bilen. Det er standardladeren som alle Kia Soul EV blir levert med. Merk at denne er på 10A

Le

Sitat fra: birkeland på tirsdag 10. februar 2015, klokken 19:21
Sitat fra: Le på tirsdag 10. februar 2015, klokken 16:31
Sitat fra: elbil-1 på mandag 09. februar 2015, klokken 15:57
kia soul ev har innebygget kontakt for chademo og type 1

chademo hurtiglading har "pistolen" hengende på ladestasjonen så du trenger ikke noe for å lade på en hurtiglader.

type 1 kan du enten lade med den labelen som følger med bilen (10A / 2,3kwh ) eller kjøpe en kabel fra vanlig stikkontakt til type 1 (inntil 16A /3,3 kwh) eller kjøpe en kabel fra type 2 til type 1 og da vil du kunne lade med inntil 6,6kw fra en type 2 stolpe/ladestasjon.

Tnx! Men kan jeg da bruke Type 2 til Type 1 på alle ladestasjoner? Eller må jeg nesten ha fra schuko til Type 1 også?

Schuko til Type 1 følger med bilen. Det er standardladeren som alle Kia Soul EV blir levert med. Merk at denne er på 10A

Takker! Kan man da kjøpe kabel som kunne brukes på både 16A og 32A? Eller må man kjøpe hver for seg?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA