Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bergen -ustaoset

Startet av kjølholdt, mandag 05. januar 2015, klokken 10:34

« forrige - neste »

kjølholdt

noen som har noen innspill på hvordan det vil være å kjøre bergen -ustaoset med kia soul, ladetid, hvor lade osv.Mest aktuelt om vinteren. Evt noen som har kjørt denne ruta alt?


Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

OlavEmil

Ser ut til at det er to hurtigladestasjonar på Voss. Då har du 130km att til Ustaoset. Kanskje litt optimistisk med vintertemperatur og over 900 høgdemeter? Evt er det ein ladestasjon i Eidfjord, men då har du 159km frå Bergen.

I verste fall må du hurtiglade begge plassane, Voss etter 100km, så Eidfjord 6 mil seinare.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Stangseth

Har du kjørt denne turen nå? Tenker litt på Askøy - Geilo i påsken.....

Ebe

Sjekk http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20110

Og sjekk linken inne i den tråden også. Kollonnekjøring over hardangervidda :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Stangseth


Stangseth

Rart, men den linken gjør at turen frister. Men nå snakker konemor om å kjøre fra Geilo til hytten i Vrådal i Telemark (det skulle gå fint), og derfra til Bergen. Lademuligheter i Dalen, men deretter ikke før i Røldal. Denne er virkelig marginal:-) Ringte til veikroen i Vinje, og de setter opp hurtiglader i løpet av 2015, men inntil den er på plass er det kanskje litt drøyt? Meninger?

Ebe

Er vel dårlig med ladere over Haukelifjell, dessverre. Rødberg og Dalen er ikke hurtiglader, men semihurtig. For seg med Soul betyr vel det maks 6,6kw. Blir noen timer stopp da.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elbil-1

Med hurtiglading på Voss (gratis ved Amfiet - og du kan toppe opp til 100% på den) kan du så kjøre til eidfjord og hurtiglade til 83% der.

Det skal holde til geilo om du kjører pent...

Men på hotellet i eidfjord har de 16A stikk og du kan lade der noen timer mens du rusler litt i eidfjord eller spiser, så du kommer opp mot 100%.

Oppe ved skianlegget i sysendalen (ca 24km fra eidfjord) er de også velvillige og låner deg en stikkontakt så du kan stoppe der litt og saktelade/toppe batteriet litt igjen.

Du kan også stoppe på Garen hyttesendter (ca 20km fra eidfjord) der får du også låne stikkontakt mens du spiser litt eller handler i butikken.

Over fjellet kan du også stoppe på ustaoset for å låne en stikkontakt på hotellet e.l.om du ser at det blir lite strøm.

N fra fjellet kan du "seile" i nedoverbakkene - sett bilen i "N" så bruker du lite og bør komme deg til geilo og hurtiglading.

God tur!

elbil-1

Sitat fra: Stangseth på fredag 13. mars 2015, klokken 23:24
Rart, men den linken gjør at turen frister. Men nå snakker konemor om å kjøre fra Geilo til hytten i Vrådal i Telemark (det skulle gå fint), og derfra til Bergen. Lademuligheter i Dalen, men deretter ikke før i Røldal. Denne er virkelig marginal:-) Ringte til veikroen i Vinje, og de setter opp hurtiglader i løpet av 2015, men inntil den er på plass er det kanskje litt drøyt? Meninger?

Veikroa i vinje har en stikkontakt på veggen du kan låne, men da får du bare 10A og må stå der en stund.. Dalen eller Nutheim som også har type 2 lading - for så å toppe opp et par timer på Vinje er nok ikke dumt



Stangseth

Takker for svar. Jeg må tenke litt på den... Men ser jo at det er mulig dersom man tar tiden til hjelp.

Stangseth

Er det noen som har brukt Jurassic test for Kia soul? Stemmer tallene noenlunde? Og noen som kan bekrefte at man kan benytte 27 Kwh før batteriet er tomt? Takker for svar.

Stangseth

Satt meg i bilen på Askøy utenfor Bergen i går og kjørte til Geilo. Påskeoppakning, to personer i bilen og temperatur mellom + 8 og -8 grader. Turen ble helt uproblematisk. Litt kjøring i Bergensområdet, og pommes frites og lading på Dale. Ankom Dale med 59% og ladet til 81%. Kjørte til Eidfjord, og ankom med 32%. Her tok jeg ingen sjangser og ladet til 93%. Det viste seg å være unødvendig med alt over 80%, da vi ankom Geilo med 34% og 45 km rest. Temp på auto og 20 grader, radio og setevarmer på. Total distanse 274 km. Neste etappe går fra Geilo til Vrådal i Telemark via Kongsberg og Notodden, og deretter E134 over Haukeli til Bergen. Har stor tro på at det skal gå fint uten å bruke for lang tid. God påske!

Gnilre

Sitat fra: Stangseth på lørdag 28. mars 2015, klokken 08:11Kjørte til Eidfjord, og ankom med 32%. Her tok jeg ingen sjangser og ladet til 93%.
Går ut fra at du brukte Chademo. Hvordan fikk du over 83 % på batteriet ?Ladingen stopper da på min Soul. Og kan du si litt om hastigheten Eidfjord over fjellet. Jeg har lyst å ta turen til sommeren, men da er det vel helt uproblematisk.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Stangseth

Den stopper lading på 83%, men dersom man stopper og deretter starter ladingen igjen lader den videre. Visstnok til 94% i følge boken, men jeg ga meg på 93. Hastigheten var helt normal. Fulgte all annen trafikk. Er veldig positivt overrasket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA