Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fakkeltog mot Grøn kontakt

Startet av leaf-newbe, lørdag 03. januar 2015, klokken 02:46

« forrige - neste »

Ole Henrik Hannisdahl

Hei, og godt nytt år til elbil-folket!

Jeg har lest igjennom denne tråden, og andre ladetråder, med interesse. For oss som driver med utbygging og drift av ladestasjoner, er det veldig nyttig å vite hva kundene våre ønsker seg, slik at vi i størst mulig grad kan levere det dere faktisk vil ha. Dette er en av årsakene til at vi nå går over til minuttprising for hurtiglading, og så langt føler vi at responsen på dette i hovedsak er positiv.

Jeg tror jeg trygt kan si at ingen av dagens ladeoperatører tjener penger enn så lenge. Samtidig er det ingen hemmelighet at vi ønsker å gjøre det på sikt. Klarer vi ikke det, er det rimelig få eiere som vil ønske å investere det som trengs for at ladeinfrastrukturen i Norge skal holde tritt med elbilsalget – enten eierne er kraftselskaper eller andre. Utfordringen vår er dermed å skape en lønnsom forretningsmodell for utbygging og drift av ladeinfrastruktur. For å lykkes med dette, må vi:

1)   Tilby enkel lading til folk der de trenger det, når de trenger det, til riktig pris. Dette er lett å si, men litt vanskeligere i praksis. Vi ønsker å tilby robust, universell og pålitelig infrastruktur med enkle betalingsløsninger både for drop-in kunder og abonnenter, og jobber kontinuerlig med å forbedre oss på dette.

2)   Oppnå stordriftsfordeler. Modellen vår er volumavhengig, og vi blir ikke lønnsomme før vi har et visst volum ladere og ladinger. Vi oppnår stordriftsfordeler på ting som anskaffelser, prosjektering, utbygging og drift. Samtidig oppnår vi ikke stordriftsfordeler i vesentlig grad på det som ofte er den største investeringen, nemlig anleggsbidrag (dvs oppgradering av / tilknytning til strømnettet) og andre entreprenørkostnader. Marginalkostnaden vår er ofte, men ikke alltid, stigende dersom vi bygger flere ladere på samme sted. Sagt på en annen måte: Det er billigere å bygge én og én lader der det er ledig kapasitet i strømnettet, fremfor å betale for oppgradering av strømnettet slik at vi kan bygge mange ladere på samme sted.

I dette bildet er kostnaden for strømmen som går med på et ladepunk stort sett den laveste kostnaden i driftsregnskapet. Det som koster penger, både i utbyggingsfasen og i driftsfasen, er som oftest effekt, dvs ladefart.

Til orientering bør det nevnes to ting om kraftbransjen i Norge:

Bransjen er i all hovedsak offentlig eid, dvs av kommuner, fylkeskommuner og staten. Dersom det hadde vært slik at kraftbransjen tok urimelig høye priser for lading for å melke elbilistene, noe som ikke er tilfelle, hadde disse pengene uansett til syvende og sist havnet i ulike stats-og kommunekasser til glede for fellesskapet. I tillegg hadde det dukket opp andre aktører som ville vært lønnsomme med lavere priser enn det kraftbransjens ladeoperatør tilbød, og sistnevnte ville dermed blitt utkonkurrert rimelig kjapt.

Nettselskap driver monopolvirksomhet, fordi det er lite rasjonelt med to eller flere sett strømkabler inn i huset ditt, og / eller parallelle strømnett. Dermed er de også underlagt svært streng regulering. I hovedsak er poenget at nettselskaper skal dekke inn kostnadene sine gjennom nettleie og anleggsbidrag, regulert av NVE. Nettselskapene har også tilknytningsplikt. I praksis betyr dette at nettselskapene behandler alle likt, enten de heter Grønn Kontakt, Statoil eller Fortum.

Markedet for lading av elbiler er i rask utvikling, og vi prøver og feiler oss frem etter beste evne for å matche elbilistenes behov med de tekniske og kommersielle realitetene vi ellers er nødt til å forholde oss til. Vi er lydhøre for alle innspill vi får, både ris og ros, selv om vi naturlig nok ikke kommer til å ta alt til etterretning. Målsetningen vår er uansett enkel: Vi vil ha både fornøyde kunder og fornøyde eiere, og kort sagt være best på lading.

Med vennlig hilsen
Ole Henrik Hannisdahl
Daglig leder, Grønn Kontakt
Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Får ikke meg med på fakkeltog, gitt. Ble kjempeglad over nyheten fra GK om minuttpris. Dumt å vente på at folk skal fylle fra 90% til 95% bare fordi de har betalt for det. Bedre at folk lader den tiden de trenger, og ikke mer. Kø er det nok av på ladestasjoner uansett.

De som lader så mye at det blir for dyrt med 2.5kr pr minutt, har muligens kjøpt seg feil bil.

Øyvind.h

#107
Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04
"Nei gutten min, du må nok betale mye mer for bensinen din i dag, siden det er drittkaldt, og pumpa er treig med å levere ut suppa.
Den sammenligningen blir jo ikke riktig. Det er jo kundens bil som er treg, ikke laderen.
(Bare for å presisere: jeg er ikke nødvendigvis enig i prising per minutt, men ingen motstander heller all den tid jeg opplever fungerende hurtigladere som en knapphetsgode).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

K S

Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 14:14
Får ikke meg med på fakkeltog, gitt. Ble kjempeglad over nyheten fra GK om minuttpris. Dumt å vente på at folk skal fylle fra 90% til 95% bare fordi de har betalt for det. Bedre at folk lader den tiden de trenger, og ikke mer. Kø er det nok av på ladestasjoner uansett.

De som lader så mye at det blir for dyrt med 2.5kr pr minutt, har muligens kjøpt seg feil bil.

Henger meg på! Heia GK, måtte Lyse følge opp!!!

pwb

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04
Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 14:14
Får ikke meg med på fakkeltog, gitt. Ble kjempeglad over nyheten fra GK om minuttpris. Dumt å vente på at folk skal fylle fra 90% til 95% bare fordi de har betalt for det. Bedre at folk lader den tiden de trenger, og ikke mer. Kø er det nok av på ladestasjoner uansett.

De som lader så mye at det blir for dyrt med 2.5kr pr minutt, har muligens kjøpt seg feil bil.
Ingen vits med fakkeltog så lenge endringen er til det bedre i forhold til hva som var før, dvs fast pris pr lading. Minuttpris er i seg selv ikke 'dyrt', men etter min mening feil vei å gå fordi det ikke tas betaling etter mengde som faktisk leveres, men hvor lang tid det tar å levere det. Altså det er helt uforutsigbart hvilken rekkevidde man får for en gitt sum penger, avhengig av eksterne faktorer man ikke har kontroll på. Noen ganger vil det koste deg 50kr å fylle tanken, noen ganger 250kr. Ville man godtatt det på en bensin/dieselpumpe?

"Nei gutten min, du må nok betale mye mer for bensinen din i dag, siden det er drittkaldt, og pumpa er treig med å levere ut suppa. Det koster å stå her og bruke av din egen tid, og så lager du kø for alle andre! Kom tilbake når det er varmere i været du."

Ville ikke virka, ville det vel?

I min ideelle verden er rangeringen av løsninger slik, fra best til verst:
1. Pris pr kW levert (eks. Clever.dk)
2. Pris pr kW levert og tid forbrukt
3. Pris pr minutt
4. Fast pris pr lading

Slik det blir, så tror jeg folk vil unngå å bruke hurtigladere når det er kaldt, rett og slett fordi det blir for dyrt - og hvis ingen bruker dem, hvordan i granskauen skal det være mulig å tjene penger? Da tar man fossilbilen isteden, som både blir billigere og tar kortere tid.

Hvor mange opplever egentlig lange køer på en hurtiglader? Er det et virkelig eller oppkonstruert problem? Eller er driftssikkerheten og oppetid på laderne et større problem?
+1

edyrli

Jeg mener at vi betaler for en tjeneste. Dvs hurtiglading. Og ikke et produkt dvs strømmen. Strømmen er en forsvinnende liten del av kostnaden forbundet til hurtiglading og jeg mener derfor det er riktig og betale pr. Minutt.

Veldig bra GK!!
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

sølv-pilen

#111
Flott av Ole Henrik, Grønn Kontakt , å komme med detes side av saken i denne diskusjonen, balanse har ingen vondt av.  Legger også ++1 til nime01 
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: edyrli på mandag 05. januar 2015, klokken 18:09
Jeg mener at vi betaler for en tjeneste. Dvs hurtiglading. Og ikke et produkt dvs strømmen. Strømmen er en forsvinnende liten del av kostnaden forbundet til hurtiglading og jeg mener derfor det er riktig og betale pr. Minutt.

Veldig bra GK!!

Får gjøre som de andre her:

+1 !

sølv-pilen

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 05. januar 2015, klokken 17:29
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 05. januar 2015, klokken 10:32
Sitat fra: Sven-Erik på mandag 05. januar 2015, klokken 10:09
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 05. januar 2015, klokken 06:16
Det kan da virkelig ikke være såå vanskelig å forstå hva kos skriver.
Kanskje du kan forklare for meg da?
På en sånn måte at jeg forstår hva han mener.
For i følge kommentaren din, så mener han noe annet enn det han skriver.
Aner ikke om jeg er i stand til å forklare deg dette bedre en kos, men slik er i vertfall dette universet som jeg befinner meg i.
Jeg har skiftet strømleverandør to ganger de siste 3 månedene, trengte ikke tusenvis av byråkrater for å få det til, er gjort på ca to minutter hver gang. Uansett hvor denne strømmen kommer fra, blir den kreditert den som jeg har en avtale med - ingen som eier mitt strømforbruk, lendingsnettet er underlagt nettleverandør som krever denne nettleia. Pris på strøm blir derfor strøm prisen og prisen med nettleie, tross alt halve regningen så dersom du har betalt en strømregning noen gang bør du har fått med deg dette med nettleie om ikke annet. Dette er hva Kos prøver å fortelle deg, Systemet er der i dag. Er bare til å bruke det, det er der skoen trykker.

Og så var det dette med forskjellen på ladeplass og parkeringsplass... om du ikke ser den, så bare aksepter at andre mener det er en forskjell der.
Helt riktig - du klarte ikke forklare det.
Tvert i mot. - Du begynner å forklare om noe helt annet.

Jeg har da slett ikke tenkt å bytte strømleverandør.
Og vertfall ikke hver gang jeg skal lade på en stolpe.
Hvordan skal man vite hvem som er strømleverandør på akkurat den stolpen man stopper ved for å lade?

Og jeg tror du misforstår noe annet også.
Det er forskjell på parkeringsplass og elbilplass.
Virkelig flott for deg.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Panduck

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04
I min ideelle verden er rangeringen av løsninger slik, fra best til verst:
1. Pris pr kW levert (eks. Clever.dk)

Med mindre vi har absurd mange hurtigladere, så vil pris pr kW levert ikke være en god løsning, da flere vil stå til batteriet er fullt. Hvorfor koble fra når man får 4kW fra en 50kW lader, når man uansett ikke betaler for annet enn kW'en man får?

Som det er poengtert flere steder, strømprisen er bare en liten del av utgiftene til en ladestasjon. Skal man ta betale pr kW må da prisen ligge på et nivå som gjør at man drar inn penger selv for de som lader på hastigheter godt under 10kW, og da vil minuttprisen uansett kunne ende godt over 2.50, uansett.

Hurtigladere er når man virkelig trenger påfyll av strøm. Da er det viktigere at de er ledige, enn at det er billig.

Panduck

Sitat fra: Sven-Erik på mandag 05. januar 2015, klokken 17:04
Tipper Panduck har Leaf eller Zoe.

LEAF. Hadde jeg hat Zoe, kunne jeg jo ofte brukt 22kW lader til 1kr pr minutt. for å lade når batteriet er såpass fult at det ikke trekker mer enn 22kW uansett. Zoe eiere har ofte flere muligheter. Men om jeg har Leaf, eUp, eGolf, i3, SoulEV, det blir vel det samme. Ladingen og bruk blir stort sett det samme, det er vel omtrent bare Zoe som skiller seg her, ved at den har mulighet til 22kW lading til en billigere penge. Hadde jeg hatt Zoe, ville jeg veldig skjelden benyttet lading til 2.50kr pr min, ettersom 22kW AC ladere langt ofte er ledige og normalt fungerer...

Den bilen som skiller seg ut er jo Tesla, og der bruker man vel ikke disse 2.50kr laderene uansett. Dersom Tesla-eiere argumenterer for kW pris, så de kan betale mindre ettersom de trekker 11kW eller 22kW fra en 43kW stople, får de gjerne gjøre det. For oss andre vil uansett være et godt argument MOT kW betaling, så de som ikke kan trekke 43kW velger seg billigere 22kW-stopler. GK har jo flere steder AC ladere til langt bedre priser enn 2.50kr pr minutt, Fortum har mange 22kW ladere til 1kr pr minutt, så for Tesla-eiere finnes det mange alternativ, i tillegg til nettverket med superladere.

Panduck

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04
Hvor mange opplever egentlig lange køer på en hurtiglader? Er det et virkelig eller oppkonstruert problem? Eller er driftssikkerheten og oppetid på laderne et større problem?

Nå lurer jeg på hvor du bor og hvor du lader, men jeg opplever kø stort sett hver eneste gang jeg skal lade. I det siste har det blitt så ille at jeg knapt kan satse på hurtiglading. Og det selv om jeg kjører den strekningen som har høyest tetthet av hurtigladere i Norge. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville vært dersom det var "30 min lading" på disse stedene, eller "betal pr kW", slik at bilene sto til f.eks 90%.

Køer på hurtigladere er overhode ingen oppkonstruert problem, i Osloområdet, og gitt det antallet elbiler som selges runtomkring nå, tror jeg det blir et reelt problemt nesten overalt i løpet av kort tid.

K S

Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04

Hvor mange opplever egentlig lange køer på en hurtiglader? Er det et virkelig eller oppkonstruert problem? Eller er driftssikkerheten og oppetid på laderne et større problem?

Opplever ikke lange køer på hurtiglader i Stavanger, med stykkpris på kr 100 ihvertfall.....

pwb

Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 19:06
Sitat fra: nime01 på mandag 05. januar 2015, klokken 16:04
Hvor mange opplever egentlig lange køer på en hurtiglader? Er det et virkelig eller oppkonstruert problem? Eller er driftssikkerheten og oppetid på laderne et større problem?

Nå lurer jeg på hvor du bor og hvor du lader, men jeg opplever kø stort sett hver eneste gang jeg skal lade. I det siste har det blitt så ille at jeg knapt kan satse på hurtiglading. Og det selv om jeg kjører den strekningen som har høyest tetthet av hurtigladere i Norge. Jeg tør ikke tenke på hvordan det ville vært dersom det var "30 min lading" på disse stedene, eller "betal pr kW", slik at bilene sto til f.eks 90%.

Køer på hurtigladere er overhode ingen oppkonstruert problem, i Osloområdet, og gitt det antallet elbiler som selges runtomkring nå, tror jeg det blir et reelt problemt nesten overalt i løpet av kort tid.
Blir for dumt at det skal være skyhøye priser bare fordi du ikke gidder å stå i kø.

erikf

Greit nok at vi betaler for en tjeneste/tilgang til hurtiglading og ikke strøm pr kwt slik vi er vant med hjemmefra. Men forsvarer det argumentet at vi kan ende opp med en pris pr kjørte kilometer som er høyere enn med fossilbil? Det er km-prisen som betyr noe for om folk velger elbil foran fossilbil.

Det er fantastisk at vi har hurtigladerutbyggere uansett altså!
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA