Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ultra HiFi Lydpakke

Startet av BMW850, mandag 22. desember 2014, klokken 02:25

« forrige - neste »

BMW850

Visste ikke at dette var tyske saker (S1nn GmbH & Co. KG). Auto Motor & Sport mener etter en test at den knuser BO anlegget som står f.eks. i Audi A7 til tre ganger prisen! For oss som kjøpte denne ifjor høst blir det vel 6 ganger prisen;)

http://insideevs.com/tesla-model-s-sound-system-gets-extraordinary-rating/

Engelsk versjon nederst:
http://www.s1nn.de/system/uploads/attachment/file/548ed54bbfc4384f1f00000b/Tesla-TechnischeInformationen_deutsch_englisch.pdf





P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RonnyØ

Trur det er nevnt i en annen tråd også, men gode ting kan ikke gjentas for ofte :)

Det spiller veldig bra syns jeg, og jeg tar meg selv i å spille musikk nesten for høyt :D

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015


Teslanewbie

#4
Sitat fra: gbzdoc på mandag 22. desember 2014, klokken 13:07
Og nå er de kjøpt av Harman...

http://automotive-eetimes.com/en/harman-grabs-hidden-infotainment-gem-s1nn.html?cmp_id=7&news_id=222904014&vID=44
S1nn  har gjort lydanlegget til Porsche 918... greit selskap til Tesla s det .... :-)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

erot

Det står bare at det er en "bass box" på 25 l, men ingenting om det er trykkammer eller bassrefleks. Noen som vet? Tesla vet i alle fall ikke, har spurt noen ganger  ;D Lurer på om det er lett å komme til, men det er vel bare en måte å finne ut på...

Har bestemt meg for legge oppgraderingsplaner på hylla og heller bare fikse den uregjerlige dypbassen mekanisk, dvs med ekstra dempemateriale i kassen eller evt justere avstemming av porten (hvis det er en). Ekstra boost i de dypeste oktavene består ofte bare av uønskede resonnanser, og det høres ut som det er tilfelle her. Litt demping i fordørene også så burde resultatet bli bra.

Hyperstress

Jeg er godt fornøyd med pakken, men føler at det er veldig avhengig av hvilken låt en spiller. Det kan låte fra helt greit til veldig bra. Virker som at det er skikkelig trøkk i lavt bassnivå som bare blir borte når en kommer bittelitt opp i frekvens.
Noen låter som det normalt er skikkelig bra bass og trøkk i kommer ikke til sin rett i det hele tatt i Teslaen. Feks:
Snap - Rhythm is a dancer, Avalon - Sail, Dr.Alban - No coke.

Så er det andre låter som treffer veldig bra, som feks:
Røyksopp - Monument, Knife party - Bonfire. Daft Punk - Random access memories albumet.

Hadde vært ønskelig om alle sanger fikk ut sitt potensiale slik som i stua :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

fonberg

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:22
Jeg er godt fornøyd med pakken, men føler at det er veldig avhengig av hvilken låt en spiller. Det kan låte fra helt greit til veldig bra. Virker som at det er skikkelig trøkk i lavt bassnivå som bare blir borte når en kommer bittelitt opp i frekvens.
Noen låter som det normalt er skikkelig bra bass og trøkk i kommer ikke til sin rett i det hele tatt i Teslaen. Feks:
Snap - Rhythm is a dancer, Avalon - Sail, Dr.Alban - No coke.

Så er det andre låter som treffer veldig bra, som feks:
Røyksopp - Monument, Knife party - Bonfire. Daft Punk - Random access memories albumet.

Hadde vært ønskelig om alle sanger fikk ut sitt potensiale slik som i stua :)

Tror nok at det er anlegget i TMS som avslører de dynamiske begrensningene i 80/90-tallsmusikken (Dr Alban og Snap f.eks.). Musikken til Röyksopp og Daft Punk som du viser til har jo mye høyere teknisk/dynamisk kvalitet.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

erot

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 29. januar 2015, klokken 12:22
Jeg er godt fornøyd med pakken, men føler at det er veldig avhengig av hvilken låt en spiller. Det kan låte fra helt greit til veldig bra. Virker som at det er skikkelig trøkk i lavt bassnivå som bare blir borte når en kommer bittelitt opp i frekvens.

Nettopp. Svært ujevn frekvensgang i bassen er årsaken til at forskjellig musikk låter så forskjellig. Dessverre høres det ut som at årsaken til toppene er mer resonnanser enn ujevn frekvensgang i output, så den trøkken blir ofte til grøt i stedet.

Jeg har planer om å prøve å ta resonnansene med demping inne i fordørene og mer demping i basskassen bak. Vet ikke om det er trykkammer eller bassrefleks. Førstnevnte kan stappes med mer innvendig demping og sistnevnte kan få litt demping i bassrefleksporten. Må bare få tiden til å strekke til...  Mellombassene i dørene går ganske lavt, så jeg tror det er mye å hente der også med blygummi kombinert med litt tykkere/mykere dempematter.

Dersom det blir vellykket risikerer jeg litt tynn bass, men det skal jeg kunne ta opp igjen med tonekontrollen som for øyeblikket står på 0. Tror den dekker et ganske bredt område av bassen.

Trustno1

Ikke vær redd for "tynnere" lyd om du demper riktig.

Tvert om, så vil du øke lydtrykket med god demping siden du fjerner uønskede resonanser som kan både forstyrre og utslukke lyden. Dette gjelder spesielt om du demper dørene godt, både blikket inni og på baksiden av dørtrekkene.

Forøvrig, skal du dempe subben så ville jeg dempet den med dynamat eller lignende langs utsiden isteden for å fylle den innvendig med mykt dempemateriale.

Jeg har heller ikke sjekket subben, men jeg holder en knapp på at den er portet. Isåfall kan det muligens gå an å lage en forlengelse til porten for å tune den noe dypere.

Havebigfun

Mesteparten av sammenligningstesten er nå tilgjengelig her:
http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/hifi-systeme-tesla-vs-audi-der-hifi-gipfel-8913934.html

Imponerende lesning- lydingeniørene var med å bestemme platetykkelsen i dørene og hvor bjelkene kunne sitte,
tesla spiller 10dB høyere ved lav frekvens enn det beste tilgjenglige system i A7 for 6000 euro.
:) 8) ikke rart hørselen gradvis forsvinner :o

Teslanewbie

Jeg fikk bedre lyd etter v6.2 .. Har premium lyd pakke ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. april 2015, klokken 22:40
Jeg fikk bedre lyd etter v6.2 .. Har premium lyd pakke ..

Ja, husker Elon nevnte at lydanlegget skulle bli bedre med 6.2. Hvordan merker du det?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

#13
Sitat fra: BMW850 på fredag 17. april 2015, klokken 22:44
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 17. april 2015, klokken 22:40
Jeg fikk bedre lyd etter v6.2 .. Har premium lyd pakke ..

Ja, husker Elon nevnte at lydanlegget skulle bli bedre med 6.2. Hvordan merker du det?

fyldigere bass og renere diskant , fordelingen av lydet i kupeen opplever jeg også som annerledes .
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Kim L

Kanskje ikke rett plass å spørre men, kan man spille NRK sine podcast i bilen ? f.eks Lønsj....

Og synes ikke søkerfunksjonen på Tunein er så god. har en internettradio i stua som jeg blandt annet hører et program som heter Rockabilly Radio. har forgjeves lett etter det ? Noen tips ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA