Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvor blir det av rekkevidden?

Startet av Hanssen, søndag 21. desember 2014, klokken 23:54

« forrige - neste »

Hanssen

Har nettopp fått min nye vw e up.må si jeg er veldig skeptisk til rekkevidde.dette er en 2015 mod.tok en seriøs test i dag.startet med fullt batteri ladet med 10 amp hjemme.det første som slår meg at rekkevidden bare står på 10,5 mil når varmeapparatet står innstilt på 22 grader.det er ca -5 grader ute.kjører landeveistur med lett terreng.kommer da 5,8 mil før bilen går i eco(dvs ingen varme i praksis)total kjørelenge 7mil.siste mil i eco+....Her må det da være noe galt?hadde en snitt forbruk på 14,9kwh......Meninger??står foresten 19kwh på kjørecomputer i bilen......merkelig......

Terjer

Sjekk lufttrykket i hjulene, høyt trykk gir mindre rullemotstand. Mulig forbruket du avleste i bilen inkluderer bruk av varmeapparatet. Ellers tar det noen dager å lære bilen å kjenne. Ikke vær for aktiv på bruken av rekuperasjon, la bilen rulle mest mulig fritt.

Her hos meg var det litt under minus 10 natt til søndag, estimert rekkevidde på morgenen når temperaturen hadde økt til minus 8,5 var 104 km. Jeg kjørte litt over 60 km inn til Oslo og hadde 36 km igjen når jeg stoppet ved laderen på Kiwi Mølla. Temperaturen hadde jeg på 20 - 21 grader. Bilen var forvarmet før kjøringen startet.
VW e-up!
MG4

Fush

Min erfaring er at oppgitt rekkevidde er svært nær hva du klarer. Med tanke på batteristørrelse og VW's begrensninger (100% lading er ikke fullt batteri, VW kutter litt av toppen for batterilevetid) så er 10 mil i -5 absolutt ok!
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

Hanssen

 Hvis 10 mil er er realistisk med forsiktig bruk av strøm skal jeg ikke klage,men 7 mil med topplue å Max 80kmt mener jeg er for lite.bilen har nå passert 100 mil.En bekjent av meg har en leaf,han får faktisk bedre rekkevidde når han lader med 16amp,noen som har erfaring der?mener selv at jeg kan kjører økonomisk,har vært på div kjørekurs da jeg har kjørt vogntog mange år.

Elmo

#4
Er du helt sikker på at bilen var full-ladet ?? og ikke bare ferdigladet til er nivå lavere enn 100% ??  (bilen kan stilles inn til å stoppe ladingen på lavere %).
Jeg vil også anbefale at du lar leaf-bekjenten din prøvekjøre og se hvor langt han kommer.

Om du lader på 10 eller 16A skal ikke ha noe med saken å gjøre. Hvis det er forskjell skulle heller 10A gi bedre rekkevidde fordi ladeprosessen da holder på nærmere opp mot avgangstidspunktet, og da kanskje gjør at batteriet holder høyere temp.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Hyperstress

Sitat fra: Hanssen på søndag 21. desember 2014, klokken 23:54
Har nettopp fått min nye vw e up.må si jeg er veldig skeptisk til rekkevidde.dette er en 2015 mod.tok en seriøs test i dag.startet med fullt batteri ladet med 10 amp hjemme.det første som slår meg at rekkevidden bare står på 10,5 mil når varmeapparatet står innstilt på 22 grader.det er ca -5 grader ute.kjører landeveistur med lett terreng.kommer da 5,8 mil før bilen går i eco(dvs ingen varme i praksis)total kjørelenge 7mil.siste mil i eco+....Her må det da være noe galt?hadde en snitt forbruk på 14,9kwh......Meninger??står foresten 19kwh på kjørecomputer i bilen......merkelig......

Velkommen til elbilverden! Er nok ikke noe galt. Som tommelfingerregel kan halv rekkevidde av oppgitt være realistisk på vinteren dersom en skal ha det levelig i bilen. e-Up er oppgitt til 16mil, så ca 8mil er det jeg regner med nå på vinteren. Og så har jeg skviset ut litt over 10mil med oppvarmet bil og kjøring i eco og eco+, men det er jo ikke noe trivelig å fryse og ruter som dugger.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

pwb

Opplever hele tiden at rekkevidden på min ion er lenger ved avreise fra jobb når jeg lader på de nye stolpene (type2?) enn med 8A på de gamle stolpene. Setter jeg den på 14A med magnet så mener jeg at den er lenger da også.

Team Arctic

Har selv akkurat kjøpt meg e-UP. Får den levert rett over jul. Men når jeg testet demobilen kjørte jeg i minus 6-7 grader, mye vind og glatt. Distansen jeg la bak meg var ca 6,5 mil. Da hadde jeg ca 25km igjen på tanken.
Synes der var ganske bra. Stod på 115 km når jeg startet, bilen var "forvarmet" og kjørte store deler på ECO programmet. Dette var min første tur med elbil. Gleder meg til å virkelig lære denne bilen å kjenne.
Morten
VW E-UP 2015 mod

Hanssen

Skal uansett få sjekket bilen/lading til forhandleren.synes bilen et helt topp ellers.kan nevne at for noen dager siden var det -17 grader,kjørte da full guffe på varmeapparatet.kom da 4,5 mil før den gikk i eco +.dvs tot rekkevidde 5,5 mil.skal komme med oppfølging på svar fra forhandler.god jul!

MisterScience

#9
Forsøkte å lage en liten oppsummering av tips og tanker rundt rekkevidde:

  • Forvarming av bilen før avgang (hjelper mye)
  • Kjørestil / hastighet (stor forskjell mellom 80 og 100)
  • På nye batterier er det en viss innkjøringsperiode på batteriet før det når full kapasitet
  • Luftrykk i dekkene (for rekkevidde bør du opp på ~2.8bar)
  • Det er mye bedre å bruke setevarme aktivt og heller kneppe ned et hakk eller to på kupèvarmen

Finnes et par gode tråder om kjørestil på forumet, men i korte trekk går det i å rulle så mye som mulig og holde farten så jevn som mulig.

Når det gjelder snittforbruket ditt gir 19kwh en rekkevidde på ca. 8,8 mil (fra ca. 16,8kwh tilgjengelig batterikapasitet).

14,5kWt/100km er et greit tall på vinterstid for motorforbruk, jeg synes det er vanskelig å komme noe særlig under det i minusgrader.

I forhold til det siste spørsmålet, ø-forbruk Elmotor oversikten viser KUN elmotorens forbruk, ikke forbruk til kupèvarme eller annet forbruk, og heller ikke regenerering, du må bla litt ned for å få opp det. Forbruket bilen viser er altså forbruk elmotor + tilleggsforbruk - rekuperasjon.
2014 Volkswagen e-UP!

Hanssen


Hyperstress

Hvor mange ampere en lader med spiller ingen rolle på rekkevidde så lenge en står lenge nok til at det får ladet ferdig. (En bøtte blir ikke fullere av å fylles raskt kontra sakte.)

Eneste forskjell kan som nevnt være at dersom lading er avsluttet kort tid før en bruker bilen så vil batteriet være varmere og en vil få lengre rekkevidde. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

pwb

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 23. desember 2014, klokken 15:12
Hvor mange ampere en lader med spiller ingen rolle på rekkevidde så lenge en står lenge nok til at det får ladet ferdig. (En bøtte blir ikke fullere av å fylles raskt kontra sakte.)

Eneste forskjell kan som nevnt være at dersom lading er avsluttet kort tid før en bruker bilen så vil batteriet være varmere og en vil få lengre rekkevidde. :)
Ikke min erfaring. Husk på at bøtta ikke blir full, det er mye kant igjen før den renner over.

Hyperstress


Sitat fra: pwb på tirsdag 23. desember 2014, klokken 15:31
Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 23. desember 2014, klokken 15:12
Hvor mange ampere en lader med spiller ingen rolle på rekkevidde så lenge en står lenge nok til at det får ladet ferdig. (En bøtte blir ikke fullere av å fylles raskt kontra sakte.)

Eneste forskjell kan som nevnt være at dersom lading er avsluttet kort tid før en bruker bilen så vil batteriet være varmere og en vil få lengre rekkevidde. :)
Ikke min erfaring. Husk på at bøtta ikke blir full, det er mye kant igjen før den renner over.

?? Skjønte ingenting av hva du mente med det.

Og uansett hvor mange ampere en lader med i utgangspunktet så vil det lades med samme ampere når batteriet nærmer seg fullt. Selv om en lader fra hurtiglader på 50kW eller stikk på 2kW så kommer effekten i begge tilfeller sannsynligvis under 2kW på slutten.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

pwb

Da er det sikkert tidsbegrenset ladetid på de gamle stolpene, for på de nye har jeg 3-5 km mer enn på de gamle etter at bilen har stått tilkoblet i 8 timer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA