Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjelltur om vinter med vanlig elbil - erfaringer

Startet av Mippen, lørdag 20. desember 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

Mippen

I dag hadde jeg og min kjære bestemt oss for å ta en tur på fjellet for å stå på ski. Det begynte "bra" alt kvelden før med heftig torden slik at jeg måtte trekke ut kontakten til bilen. Huset ristet flere ganger og lysene blinket og strømmen holdt nesten på å gå. Hadde bestemt meg for at det ikke var ideelt å lade under slike forhold selv om det i teorien skal gå bra. Måtte sitte opp en stund til det hadde stoppet opp før jeg kunne plugge den i igjen.

Neste morgen dro vi hjemme fra ca. klokken 09. Målet var Kvamskogen ca. 8 mil unna. Problemet er at min bedre halvdel ikke ville på det første skisenteret men det litt mindre. Der er det ikke ladestasjon for elbil, det har det andre. Måtte derfor kjøre noen mil ekstra for å hurtiglade for å så kjøre tilbake til det andre skisenteret. Noe som i teorien skulle gå bra da vi uansett måtte handle på veien. Det skiftet mellom +1 og minus 4 på turen. Brukte ca. 1time og 15 min til Norheimsund.


På vei til Kvamskogen må jeg over to fjell. Et på rundt 240moh og et på 455moh (Kvamskogen). Måtte kjøre over det siste ned til fjorden (Norheimsund) for å hurtilglade og opp igjen til 455moh. Tenkte det var grei skurring. På veien til fjellet var det sleipt vekslende slaps og snø/isdekke hele veien hjemme fra huset. Jeg startet på Askøy utenfor Bergen med 100% og hadde 30% igjen etter 8 mil og siste stigningen. På veien ned til Norheimsund fikk jeg en heftig sladd på bilen. Ikke så gøy... Tror det skjedde pga. jeg slapp gassen og kjørte med regen. på maks gjennom svingen. Veien var også ny-brøytet med en is-hinne.

Ankom Norheimsund med 24% igjen etter  95,2km. Det var vel omtrent det samme jeg brukte i vår med 20+ grader og sol. Ladet i en time mens vi handlet litt til 86%. Bakken opp til Kvamskogen hvor vi skulle gå på ski stjal en del batteri. Hadde bare 62% igjen når vi kom til skisenteret. Etter å ha kost oss noen timer dro vi mot byen igjen. Innså fort at det ikke kom til å gå med den strømmen vi hadde. Etter 58km hadde vi bare 28% igjen på batteriet. Måtte derfor finne en lader før vi gikk tom. Hadde to muligheter, enten Ikea i Åsane eller Øyrane torg. Siden vi var på Ikea her om dagen tok vi Ørane da det ikke er et sted vi pleier å stoppe. Når vi kom dit så vi ti vår store forskrekkelse at senteret har tatt bort skiltet for elbil parkering. Alle plassene var full av fossilbiler og en PHEV som ikke ladet. Heldigvis var det en fossilbil som kjørte når den så oss. Kom også en mann ut og satt seg i en Golf. Snakket til han og spurte hvorfor han parkert på elbil plass. Han forklarte meg at det var for elbil før, men at de har tatt bort plassene pga. det mangler parkeringsplasser. Nå er det plasser for alle sa han. Jeg kunne ikke motsi han fordi skiltet var kappet ned og elbil merkingen var malt over med svart. Han spurte meg om jeg trengte plassen og tilbød seg å flytte bilen. Takket han for det og sa at jeg akkurat hadde fått plass. Heldigvis virket laderen slik at jeg fikk ladet en liten halvtime til 43%. Kjørte så siste stykket hjem og midt i siste lange bakken opp til huset forsvant både gjenværende km og prosent. Det holdt med andre ord på håret. Trist at det ikke er en hurtiglader i Arna eller på Trengereid. Bare 10-15 minutter kunne vært til stor hjelp for mange.


Konklusjon: Det går bra å kjøre på fjelltur med Leaf vinterstid, men det krever en del planlegging og man er sårbar når det ikke er skikkelig ladetilbud på veien. Sjekket ut på ladestasjoner.no før jeg dro at det var problemer med hurtigladeren i Norheimsund. Heldigvis virket denne, men hadde det vært problemer når jeg kom hadde jeg måtte treglade i flere timer for å komme meg hjem. På veien hjem var vi innom den eneste ladestasjonen på Kvamskogen for å se hvordan den var. Den er på det andre skisenteret noen km unna. Det var fullt med fossilbiler, en Leaf, og den siste plassen hadde en PHEV tatt. Den eneste elbilen som sto der kjørte når jeg skulle ta bilde. Med andre ord er det en viss risiko å kjøre til Kvamskogen med bare en ladestasjon som gir 16/10A schuko. Det tar også lang tid når man kommer der med nesten tom bil. Det er  i praksis ikke så mange andre lademuligheter mellom Kvamskogen og Åsane. Grunnen til at jeg brukte mer strøm hjem enn til tror jeg også har med at jeg ikke hadde muligheten til å starte med forvarmet bil. Ellers måtte jeg kjøre med varme på både til og fra da det dogget.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Første bilde er på skisenteret. Det andre bildet er det andre skisenteret med ladestasjoner for elbil. Legg merke til alle bilene som ikke hører hjemme der. Det står også elbil på skiltet. Ikke ladbar motorvogn.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Elbil parkeringen på Øyrane torg i Arna som ikke lenger fungerer som elbil parkering. Heldigvis virket den ene ladestolpen. Skjønner ikke hvorfor senteret nedprioriterer el-biler.

Siste bildet er batterinivå ved retur hjemme.
Fremtiden er elektrisk.

TorS

Det skal komme hurtiglader på Kiwi Bjørkheim. I tillegg er det vel planlagt en hurtiglader på Trengereid. Dersom en av disse kommer så skal en slik tur bli betydelig enklere. Uansett kommer man seg ikke unna god planlegging (på vinteren).
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Ladefabrikken

Du hadde jo en hel strek igjen når du var hjemme. Kunne fint ha kjørt en mil til du
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Mippen

Sitat fra: 2EL på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:05
Du hadde jo en hel strek igjen når du var hjemme. Kunne fint ha kjørt en mil til du

Nja, har en lang tung bakke opp til huset. Er også litt stigning på veien før jeg kommer dit så tror ikke jeg hadde komt så mye lenger. Når jeg startet på bakken viste bilen 10% Midt i bakken før det bratteste viste den 5% og etter det viste den bare --
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: TorS på lørdag 20. desember 2014, klokken 19:33
Det skal komme hurtiglader på Kiwi Bjørkheim. I tillegg er det vel planlagt en hurtiglader på Trengereid. Dersom en av disse kommer så skal en slik tur bli betydelig enklere. Uansett kommer man seg ikke unna god planlegging (på vinteren).

Nei, det er helt sant... Man må planlegge. Håper de hurtigladerene er på plass snart for det er virkelig noe som trengs.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Eg tippar vilt og set ti kroner på at den siste streken blinka :P .

Ja, det blir bra når (om) det kjem hurtigladarar på Trengereid og Bjørkheim :) . Einaste problemet er vel at det sikkert blir kø der mellom 17 og 18 i helgane om vinteren, når alle skal heim frå skidag på Kvamskogen og Voss.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

Den blinker vel ikke så vidt jeg vet før den forsvinner. Stripene hvor prosent sto blinker men linjen bare forsvinner også er det 0 streker igjen av 12. Vet ikke hvor mange prosent det er igjen i reserve når den forsvinner. Siste GOM viste før det kom fram -- var 5%, så kan ikke være mange prosent igjen når siste strek går bort. -- kom midt i bakken og antar den da lå på rundt 4% siden den viste 5% rett før -- kom. Erfaringsmessig pleier det å gå 1-2% fra svingen midt i bakken opp til huset så kanskje jeg hadde 3-2% igjen når jeg parkerte? Forsøkte å koble opp bluetooth donglen og leaf spy på veien hjem men funket ikke. Hadde vært interessant å se om GOM hadde stemt med leaf spy.

Ja, det kommer til å bli heftig kø når alle skal hjem igjen fra helgene og ferier. De skulle ha bygget flere ladestasjoner. Gjerne semi hurtigladere og 11kw ladestolper :)
Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Mippen

Takk =) Liker selv å lese andre sine erfaringer når jeg skal ut på tur så tenker det er greit å dele mine egne.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Sitat fra: Mippen på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:05
Den blinker vel ikke så vidt jeg vet før den forsvinner. Stripene hvor prosent sto blinker men linjen bare forsvinner også er det 0 streker igjen av 12.

Hmmm... Meiner då bestemt at han blinka då eg var ute og testa rekkjeviddeangst ei natt den veka vi lånte Leafen til foreldra mine. Trudde òg kona fortalde det same då ho òg strakk strikken litt seinare i veka. På den andre sida veit nok du dette betre, som faktisk har Leaf :P .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

Sitat fra: OlavEmil på søndag 21. desember 2014, klokken 23:28
Sitat fra: Mippen på lørdag 20. desember 2014, klokken 23:05
Den blinker vel ikke så vidt jeg vet før den forsvinner. Stripene hvor prosent sto blinker men linjen bare forsvinner også er det 0 streker igjen av 12.

Hmmm... Meiner då bestemt at han blinka då eg var ute og testa rekkjeviddeangst ei natt den veka vi lånte Leafen til foreldra mine. Trudde òg kona fortalde det same då ho òg strakk strikken litt seinare i veka. På den andre sida veit nok du dette betre, som faktisk har Leaf :P .

Miles her men samme prinsipp https://www.youtube.com/watch?v=_h5raO6MRs8
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Aha. Synst då det var eitt eller anna som blinka, ja :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Mippen

#14
Var på fjelltur igjen i dag. Samme ruten men under mer krevende forhold og kaldere (mellom 4 og 8 blå)  Startet hjemme med 100% og forvarmet bil. Det hadde snødd masse i løpet av natten. I går var det helt bart. Det var ikke brøytet så subbet med støtfangeren flere steder. Til og med motorveien var ikke brøytet.

Møtte på brøytebilen noen steder, men jevnt over var det ikke brøytet. Lang historie kort. Ankom Kvamskogen (455 moh) etter først ha kjørt over Gullbotten (240 moh). Hadde da 20% igjen. 10% mindre enn sist. Skippet å hurtiglade i Norheimsund da jeg denne gangen dro til det første alpint senteret hvor det er lader til elbil. Koste meg i 3,5 time og bilen hadde da ladet fra 20-80% på 16a schuko. Returnerte da til Askøy utenfor Bergen. Forvarmet bilen litt før jeg kjørte så status viste 77% når jeg startet. Hadde jeg forvarmet mer ville jeg nok ha tatt inn igjen det tapte. Vanligvis viser ladestatus mer enn 80% når jeg har ladet mer enn 15-30 min.  Var litt bedre kjøre forhold hjem igjen, men ikke så mye bedre de første 3-4 milene. Ankom hjem med 15% rest. Distanse 8 mil hver vei.

Det kom en leaf som sårt trengte strøm mens jeg ventet på å lade ferdig. Hadde lyst å hjelpe henne pga det var en Volvo som hadde parkert på en ladeplass, men jeg trengte også strøm for å komme meg hjem. Heldigvis var det en snill tesla eier som så dette og fant fram en skjøteledning til damen slik at hun kunne lade bilen sin. Det må jeg si er service :) Hadde tenkt å tilby henne å låne min ledning til jeg skulle dra også men han kom meg i forkjøpet. Det er lurt å ha med seg skjøteledning på langtur folkens ;)

Ellers tok jeg å dekorerte volvoen med lapper om at det ikke var greit å parkere på ladeplass. Har trykket opp en bunke som jeg dessverre må bruke av og til.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA