Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery swap !

Startet av Lokführer, fredag 19. desember 2014, klokken 17:18

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Havebigfun på søndag 21. desember 2014, klokken 10:14
Daglig battery swap må gi slitasje av en annen dimensjon på alt av bolter og skruer som benyttes.
Og ikke minst koblinger/lufting av kjølevæske. Holder det tett etter et par hundre skifter?

Skeptisk.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 21. desember 2014, klokken 10:51
Dette er ett prof of consept for å få ZEV poeng ikke noe annet.

Noen som tror at de kan kjøre sin standard Tesla inn i en slik stasjon i morgen å få byttet batteri. Spør på ett Tesla verksted og de ler seg skakke...

Jeg er enig i at det er et proof of concept, som ikke vil komme i drift for vanlige kundebiler. At man kanskje får ZEV poeng for det betyr dog ikke at konseptet ikke kan komme i drift andre steder, innenfor lukkede systemer. At bilen kanskje må modifiseres har null betydning for f.eks taxi-bruk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 21. desember 2014, klokken 01:48
Kjære drosjesjsfør du kunne jo gjøre ventetiden på lading gratis eller?? Eller er det fler som er fler som er mer opptatt av penger enn miljø.

1. Du kan da ta hele innlegget så det gir en mening. Ikke kutte vekk så innlegget mister sin mening.
3. Hvordan tror du at vi kan få til å lade mens vi står i en kø på holdeplassene, om det nå var lagt til rette for en ladbarmotorvogn. Det blir bare idiotisk. Koble til lading, koble fra, flytte en billengde fram, koble til, koble fra, flytte en billengde fram.....   Helt til man er fremst i køsystemet og får tur. Tror heller ikke det er så bra for lederens eller batteriet.
4. Nå var tråden om batteribytte og ikke om miljø eller om å lade, gratis eller ei.
5. Ut i fra hva du skriver så trekker jeg denne konklusjon: flyndrer og ekorn har mere innsikt i hverdagen. Og derfor så legger jeg innlegget mitt på nytt. Har du fortsatt problemer med å forstå det som er skrevet, så er det bare trist.

Sitat fra: Car-El på søndag 21. desember 2014, klokken 00:57
@Tuxedo

E du drosjesjåfør?


Det e æ!
Av og til så er det 500km+ på 24 timer. Og det er ikke tid til å stå en halvtime klokka 0400 om natta. (Det e da det e penga å hente.) Så en batteribytte stasjon i byen hadde gjort Tesla til en genial drosjebil.
Og kjøring på landeveien så tror æ kunden kan akseptere et batteribytte som tar 3minutter enn å stå i 20-30minutter ved en SC. Husk at det er kunden som betaler og dem er heller interessert i å spare penger enn miljø. Trist, men fakta!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet

Joda jeg kopierte akkurat inn det poenget som jeg mente var relevant brølet fra nord, jeg forstår at du fortsatt ikke tok poenget.

Jeg skjønner veldig godt at dine inntekter er mer verd en miljøet ja (på langtur).... Akkurat som prisen for turen er mer verd enn miljøet for kunden din (på langtur)...

Kanskje kan du kunne stoppe ventetaksten på taksameteret halve tiden du lander så hadde dere spleiset...

Men skjønner jo at dette ikke er aktuelt, det er mye bedre å kose seg med verdens verste bil (les MB) som du bruker til vanlig ???

Også_Øyvind_H

Er det ikke mer sannsynlig at det på taxi-holdeplasser vil bli lagt til rette for induktiv lading ala det som er utviklet for buss? Det må jo på mange måter passe vel så bra til taxier som til buss.

Flere eksempler finnes allerede:
http://www.wired.com/2013/08/induction-charged-buses/

http://inhabitat.com/wireless-induction-charging-for-electric-vehicles-to-be-tested-on-german-buses/primove-induction-charging-2/
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

M@Do

Ungdommen vet ikke hva taxiholdeplasser er, de forventer at bilen kommer dit man er etter å ha bestilt bil via App'en. Så jeg ser ikke problemet dere skisserer ang. Lading på holdeplass.

Go Uber!

kos

Hei - er det kun drosjer som vil ha nytte av et slikt system. Det tror ikke jeg - mener at dette er fremtiden om man bygger dette ut som leie av batterier. Da vil dette systemet fungere som en fossil bil og ha samme bruksområde.

Car-El

Prisen er vel ikke ennå skrevet. Bare antydet. Og blir prisen noe over "gjennomsnitt i forhold til diesel pr. kilometer" så tror jeg at Kari & Ola vil komme til å ta til takke med lading. Du vet som i reklamen: "ei krona her og ei krona der".  Det finnes så mange eksempler av at vi er villig til ofre bra mye for å spare litt.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Lokführer

Et fulladet batteri er 1/3 til 1/2 tank på en vanlig bil og prisen bør ikke være noe særlig høyere enn det.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

automat

Sitat fra: Car-El på søndag 21. desember 2014, klokken 16:39

3. Hvordan tror du at vi kan få til å lade mens vi står i en kø på holdeplassene, om det nå var lagt til rette for en ladbarmotorvogn. Det blir bare idiotisk. Koble til lading, koble fra, flytte en billengde fram, koble til, koble fra, flytte en billengde fram.....   Helt til man er fremst i køsystemet og får tur. Tror heller ikke det er så bra for lederens eller batteriet.


Hvorfor skal du flytte bilen? Elektronisk skilting kan fortelle kunden hvilken bil som som er først i køen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Car-El

Vi er ferdig å fable om framtids systemer. Vi holder oss til dagens realiteter og trådens opprinnelse!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Kallagtunet

Nå er vel starten også en fabel i alle fall for oss her i europa. Ikke noen ZEV poeng til Tesla for å sette dette opp i Europa....

Lokführer

Kanskje med tiden vil europeiske land tilby liknende avtaler. Norge går jo foran som et godt eksempel
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA