Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Battery swap !

Startet av Lokführer, fredag 19. desember 2014, klokken 17:18

« forrige - neste »

Teslanewbie

Tanke er vel at du skall få tilbake ditt original batteri.. Men på sikt så ser jeg att dette kan bli et problem og det logiske er at batterier blir noe du får byttet frem og tilbake uten at du har et som er dedikert til din bil .. Forutsatt et batteriprisene blir billige nok og det er nok biler på veiene. Tesla kommer sikkert å vedlikeholde og recycle batterier slik at du alltid har et godt batteri i gjengjeld til at man kanskje betaler en leiekostnad til Tesla ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

TorAtle

Når det kjører både nye og 8 år gamle biler på veien blir det nødvendigvis stor forskjell på batteriene på hver byttestasjon. Ingen i ny bil vil være interessert i å få et gammelt i retur, så det betyr at du MÅ kjøre samme vei tilbake og du MÅ bytte batteri igjen (til ditt originale) selv om strømbehovet kanskje ikke er der. Alternativt må Tesla begynne å ta ansvar for batteriene i form av en leieavtale eller noe slikt.

Nei, dette er bare tull.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Tai

Det er 2 tråder om battery swap. Den ene tråden er full av skeptikerene mens den andre er full av optimistene ;D

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Hyperstress


Sitat fra: TorAtle på lørdag 20. desember 2014, klokken 12:01
Når det kjører både nye og 8 år gamle biler på veien blir det nødvendigvis stor forskjell på batteriene på hver byttestasjon. Ingen i ny bil vil være interessert i å få et gammelt i retur, så det betyr at du MÅ kjøre samme vei tilbake og du MÅ bytte batteri igjen (til ditt originale) selv om strømbehovet kanskje ikke er der. Alternativt må Tesla begynne å ta ansvar for batteriene i form av en leieavtale eller noe slikt.

Nei, dette er bare tull.

De snakket tidligere om at du måtte bytte til ditt eget på retur, ev at batteriet ble fraktet til deg mot en avgift. Men skjønte ikke helt da hvordan du skulle få satt det på bilen.
Jeg tror at dette krever alt for mye ressurser til at det blir noe av i stor skala.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Ser det er folk som lurer på hvordan dette er ment å fungere. Trekker derfor frem hvordan jeg oppfattet tanken bak slik den ble presentert i fjor. (Klart, mye kan ha endret seg siden den gang, men det har i så fall ikke fremkommet noe sted.):

Man ankommer swapstasjon, får sitt eget batteri byttet ut med ett nytt eller brukt batteri som tilhører Tesla. Dette betaler man "ca prisen på en tank bensin" for. Om det er for selve byttet eller som "leie" av Teslas batteri kan sikkert debateres.
Du har da en viss tid på deg til å komme tilbake til samme swapstasjon, og der bytte tilbake til ditt eget - nå fulladede - batteri. Dette batteriet har da hele tiden vært på swapstasjonen, og har ikke vært inne til "sjekk" eller "fix" noe sted. Man må betale en ny "full tank" for å bytte tilbake til sitt eget. Hele swappingen har da altså kostet 2 "full tank"er.
Med jevne mellomrom er en Tesla ansatt innom stasjonen, og tar da med seg batterier som ikke har vært byttet tilbake igjen inn til nærmeste service senter, og fyller antagelig opp med nye (brukte) byttebatterier i stasjonen?
Når ett kundeeid batteri på denne måten kommer til ett service senter så vil eieren få tilbud om:
1) Komme innom servicesenteret for å bytte tilbake (hvor mye dette koster er ikke nevnt)
2) Få - mot ett ukjent pristillegg - batteriet sendt til ditt nærmeste servicesenter (eller swapstajson?), "goto 1)"
3) Det ble nevnt å få det sendt hjem til deg?  Hvordan man ser for seg at byttet skjer da ble ikke nevnt :p Antar dette bare var en feil, og at det var 2) som var ment....
4) Velge å beholde det batteriet man har fått byttet til. Prisen for dette blir hva Tesla regner seg frem til for forskjellen mellom tilstanden på ditt gamle og nye batteri. Med ett gammelt "slitent" batteri swappet til ett splitter nytt kan dette fort bli dyrt :p
Model S 85D

Trustno1

Jeg var også først skeptisk på dette med batteryswap, men når jeg har fått tenkt litt mer på det, så er det kanskje ikke så dumt.

Noen ganger reiser man kanskje en lang strekning og vil komme dit så fort som mulig, og skal tilbake samme vei. (Feks Oslo-Trondheim)

Da får man lånebatteriet på turen, og henter sitt eget på returen igjen.

Tviler på at jeg selv kommer til å benytte dette mye, da jeg uansett liker å ta en liten pause på lengre turer (og samtidig spare noen hundrelapper), men ser dette kan være aktuelt for enkelte.

Amoss

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:10
Noen ganger reiser man kanskje en lang strekning og vil komme dit så fort som mulig, og skal tilbake samme vei. (Feks Oslo-Trondheim)

Da får man lånebatteriet på turen, og henter sitt eget på returen igjen.

Selv mener jeg verdien av swap hadde vært størst dersom man kunne gjøre det på destinasjonen. F.eks. turen du nevner - Oslo->Trondheim: Kjøre med SC til Trondheim, men swappe batteri der og så kan batteriet lades opp på swapstasjonen mens du utfører de ærender du har i Trondheim, uten å være avhengig av å finne ladeplass, og kan swappe tilbake til ditt eget fulladede batteri når du er klar til å kjøre tilbake.

Swap kan også være aktuelt for blokkbeborere uten mulighet for å lade privat hjemme (blir en dyr løsning for dem da...), og for bruk i næringsvirksomhet der man trenger å ha bilen operativ så mye som mulig. F.eks. taxi næringen.

Så for å få mest nytte av disse stasjonene hadde jeg nok ikke valgt å plassere dem sammen med eksisterende superladere utenfor de store bysenterene, men nettopp velge en sentral plassering i eller svært nær de største byene.
Model S 85D

Trustno1

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. desember 2014, klokken 13:28
Selv mener jeg verdien av swap hadde vært størst dersom man kunne gjøre det på destinasjonen. F.eks. turen du nevner - Oslo->Trondheim: Kjøre med SC til Trondheim, men swappe batteri der og så kan batteriet lades opp på swapstasjonen mens du utfører de ærender du har i Trondheim, uten å være avhengig av å finne ladeplass, og kan swappe tilbake til ditt eget fulladede batteri når du er klar til å kjøre tilbake.

Swap kan også være aktuelt for blokkbeborere uten mulighet for å lade privat hjemme (blir en dyr løsning for dem da...), og for bruk i næringsvirksomhet der man trenger å ha bilen operativ så mye som mulig. F.eks. taxi næringen.

Så for å få mest nytte av disse stasjonene hadde jeg nok ikke valgt å plassere dem sammen med eksisterende superladere utenfor de store bysenterene, men nettopp velge en sentral plassering i eller svært nær de største byene.

Det du nevner her hørtes egentlig fornuftig ut.
Har vært flere ganger jeg har reist på langtur der jeg kunne hatt behov for dette.
Men en god utbygging av 22kw på ulike destinasjoner der man har ærender bør kunne gi like god nytte til antageligvis en vesentlig billigere penge.

Cobos

Jeg tenker Tesla selger denne swap hw til drosjesentral og de fyller den med så mange ekstra batteri de vil. Vips kan alle drosjene være Model S og X.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

kos

Hei swap må være smart i alle tilfeller der du ikke har tid å vente. Ser for meg turen til Oslo Swop på veien over og lader i Oslo eller swop der også for så å kjøre hjem og hente mitt batteri på veien for så å kjøre hjem. Har lav batteri og har ikke tid til å lade - kjører innom Swop og leier et batteri. Det er vel egentlig batterileie vi snakker om ?

tommysh

Så hvis jeg skal kjøre Trondheim Oslo har jeg to alternativer

Alt1: Vente litt og lade gratis
Alt2: Betale 2x500 kr for å bytte batteri

Man skal ha det forferdelig travelt for at kostnaden skal være verd det. Finnes sikkert noen Model S eiere som synes det er verd det, men tror markedet er tynt...

Edit: For drosjesentral/yrkesbruk ser jeg selvfølgelig nytten.

Lokführer

Skal dette bli et brukervennlig system, så ser jeg ikke for meg at man skal få tilbake sitt eget batteri. Det er den opprinnelige kapasiteten som gjelder.
Se for dere en utfartsdag, mange biler bytter batterier slik at stasjonen går tom for "stasjonsbatterier." Tesla i andre kjøreretningen vil bytte. Bare "kundebatterier" igjen, som nå er fulladet. Da får denne Teslaen et kundebatteri med ca samme slitasje.

Jeg hadde ikke brydd meg nevneverdig om jeg fikk batteri x eller y. Er ikke alle like flinke til å passe på batteriet da?
Jeg er overbevist om at batteriene kommer til å vare utrolig lenge..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

kos

Hei - dette systemet kommer. Får håpet at det går seg til, og at det virker etter intensjonene. Om man bytter batterier eller ikke er vel noe som hører fremtiden til. Men i dette systemet så tenker jeg at vi leier batterier. Batteriet ligger inne i lade prisen. Så er det svake leddet i elbilen borte og levealderen på en tesla laget i aluminium og med en motor som er laget for å gå millioner av kilometer - vil få en  svært lang levetid. Vi får se?

kos

og så er det slik at om du fikk et dårlig batteri så var det jo bare å swap en gang til. Så det er vel lite å tenke på -

kos

Om batteriet som er i byttebanken er like bra, så nei det har de ikke noe i mot.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA