Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Step-by-step guide til bytting av børster?

Startet av Ciumpalac, fredag 19. desember 2014, klokken 13:08

« forrige - neste »

Ciumpalac

Jeg skal sjekke børsterslitasje på min Saxo, og eventuelt bytting hvis nødvendig. Jeg ser på Elbilwiki http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to som står:

"Børsteholderen roteres etter å ha løsnet på 2 stk 10mm mutrer på utsiden av motoren."
Jeg har vært inn på motorrommet, men kunne ikke forstår hvilke mutrer jeg skal løsne. Samtidig jeg prøvt å ta ut den nedeste børster for å sjekke slitasje, men kunne ikke ta den ut av holderen.

Hvordan gjøres dette? Hvis noen erfarende har bilder av proseduren, eller hvis noen skal utføre børsterbytting i nær fremtiden, vil jeg sette stor pris på om du kunne ta noen bilder og dele den ut her.
Mange takk!
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Teriols

Hei
Gjorde dette selv på bilen min i høst. Mener jeg fant god forklaring her på forumet med bilder, så bare søk rundt litt. Google søk linker deg og inn hit.
Du gjør alt under bilen. SV med dekselet., løsne to stk 10mm skruer og plukke ut. Børstene sitter i fjærer og kabelen på kabelsko festet i 8mm skrue.(om jeg husker rett:-)

Thor Erik

Elmo

#2
Sitat fra: Ciumpalac på fredag 19. desember 2014, klokken 13:08
Jeg har vært inn på motorrommet, men kunne ikke forstår hvilke mutrer jeg skal løsne. Samtidig jeg prøvt å ta ut den nedeste børster for å sjekke slitasje, men kunne ikke ta den ut av holderen.

Børsten får du ut ved å løfte vekk (benne ned) fjæra og holde den mens du drar børsten ut av holderen etter ledningene.

De to mutterene kommer du bare til fra undersiden, de sitter sitter på venstre side av motoren, på hver sin side av drivakslingen. Den ene ganske nære bakre delen av børstehuslokket og den andre diametralt over, altså oppimellom over/foran drivakslingen.

Det er også en diskusjon om dette her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Jeg tok meg tid til å se gjennom den fantastiske P106 instuksjonsvideoen her (igjen ;)) og så sakset jeg ut bilde av motoren.

De rød pilene på bildet viser den nedre mutteren og ca hvor den øvre er.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ciumpalac

Takk alle sammen, jeg skal prøve når været er bedre :D
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA