Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den viktigste grunnen til at jeg har bestilt 4-hjulstrekk...

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:06

« forrige - neste »

Torpedo Ted

...er ikke pga fremkommelighet (noe jeg ikke har problem med), men for å få grep ved "klampen i bånn". Må ærlig innrømme at P85-en min føles veldig bortkastet. Har kun noen få ganger, på ny tørr asfalt, klart å aksellerere fra 0 til 100 uten noe som helst antydning til hjulspinn. Ellers er det som regel alltid litt hjulspinn på tørr vanlig asfalt, og på våt asfalt er det jo ikke vits i å prøve klampen i bånn en gang. Har for øvrig hatt to forskjellige typer bakdekk (21") uten nevneverdige forskjeller i grep.

Så ja, føler egentlig at P85-en ikke har så mye for seg, spesielt her på vestlandet hvor det er våte veier hele året. Prøvekjørte en vanlig S85 her om dagen, og må innrømme at jeg ikke merket noen særlig forskjell på våt vei.

B_Tesla

Jeg har kjøpt S85 som jeg tok levering på i November. Samme erfaring som deg der. Den slipper dersom jeg kjører fult pådrag. Bor i Trondheim, så mye våte veier her. Dette er på Nokian R2. Den delen er nok bedre på 4x4. På den andre siden er det kun når jeg kjører alene at jeg kan gi på slik. Kona blir gal av kjøringen min ellers.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

pej

Syns ikke dette er noe problem etter nedjusteringen i vers 6.0. Ble mindre moment i starten etter denne.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

SitatDen viktigste grunnen til at jeg har bestilt 4-hjulstrekk...
Så tanken på firehjuls burnout har ikke streifet deg med andre ord  ;D

Dennis

Når P85D blir tilgjengelig for prøvekjøring tror jeg mange flere vil bestille :P

Tipper det er få Model S eiere som har sitti på med spreke 4wd biler som feks 911 turbo, Nissan Gtr osv.
Så de vet ikke hva de går glipp av når det kommer til brutaliteten som er når en sprek 4wd akselererer fra stillestående og hvor kjapt det kommer seg framover uansett om det er vått eller snø.
Eneste ulempen er at man kan fort miste litt følelsen på hvor glatt det faktisk er, og hvis man plutselig må bremse og kommer i litt stort fart hjelper ikke 4wd noe ;)

0-100 på 4 sek på slapseføre med P85D :)

https://www.youtube.com/watch?v=gzfotIvoHLQ

Torpedo Ted

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:15
SitatDen viktigste grunnen til at jeg har bestilt 4-hjulstrekk...
Så tanken på firehjuls burnout har ikke streifet deg med andre ord  ;D

Jo lurte jo på om det kunne bli et problem på P85D også, men etter å ha sett litt videoer av den nå, så har jeg fortsatt ikke hørt antydning til hjulspinn på noen P85D'er som launcher :) Ser ut til at den har 100% grep!

Alpha

Sitat fra: Dennis på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:21
Når P85D blir tilgjengelig for prøvekjøring tror jeg mange flere vil bestille :P

Tipper det er få Model S eiere som har sitti på med spreke 4wd biler som feks 911 turbo, Nissan Gtr osv.
Så de vet ikke hva de går glipp av når det kommer til brutaliteten som er når en sprek 4wd akselererer fra stillestående og hvor kjapt det kommer seg framover uansett om det er vått eller snø.
Eneste ulempen er at man kan fort miste litt følelsen på hvor glatt det faktisk er, og hvis man plutselig må bremse og kommer i litt stort fart hjelper ikke 4wd noe ;)

0-100 på 4 sek på slapseføre med P85D :)

https://www.youtube.com/watch?v=gzfotIvoHLQ
Jeg har en 911 Turbo med endel over 500hk (og 4wd) så jeg kjenner følelsen godt. Så med unntak av den øyeblikkelige responsen var det ikke så mye annet med ytelsen som imponerte med Model S da jeg prøvde den. Kommentarer fra Ola "ny tesla-eier" Nordmann om "en helt siiiinnsyk yyytelse!!!" har jeg syntes var ganske festlig egentlig, det finnes alltid en raskere bil. Siden mannen i passasjersetet da jeg testet Model S jobbet i Tesla forble traction control aktivert så skal ikke uttale meg om hvordan den er når den logrer med halen. Den er tung, som ikke taler til sin fordel, men til gjengjeld er jeg jo vant til en bil der vekta henger ut bak bakakselen som heller ikke er spesielt lett å håndtere.

P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø ;)


Et annet viktig poeng jeg ikke fant svar på i farta er hvordan Tesla programmerer kreftene. Strøyper de bakmotoren for å gi 50/50 fordeling i kraft mellom for og bakaksel eller lar de den være sterkere på hekken enn foran? Sistnevnte er helt klart å foretrekke, men for "mannen i gata" er vel 50/50 "tryggere". Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.

BMW850

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:06
...er ikke pga fremkommelighet (noe jeg ikke har problem med), men for å få grep ved "klampen i bånn". Må ærlig innrømme at P85-en min føles veldig bortkastet. Har kun noen få ganger, på ny tørr asfalt, klart å aksellerere fra 0 til 100 uten noe som helst antydning til hjulspinn. Ellers er det som regel alltid litt hjulspinn på tørr vanlig asfalt, og på våt asfalt er det jo ikke vits i å prøve klampen i bånn en gang. Har for øvrig hatt to forskjellige typer bakdekk (21") uten nevneverdige forskjeller i grep.

Så ja, føler egentlig at P85-en ikke har så mye for seg, spesielt her på vestlandet hvor det er våte veier hele året. Prøvekjørte en vanlig S85 her om dagen, og må innrømme at jeg ikke merket noen særlig forskjell på våt vei.

Skjønner hvorfor du kaller deg selv Torpedo Ted  ;) 8)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

turfsurf


Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.

Mange Audier som har 60/40 fordeling som ikke er S eller RS. Alle som ikke har Haldex mener jeg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mr.rs4

Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
Sitat fra: Dennis på tirsdag 16. desember 2014, klokken 13:21
Når P85D blir tilgjengelig for prøvekjøring tror jeg mange flere vil bestille :P

Tipper det er få Model S eiere som har sitti på med spreke 4wd biler som feks 911 turbo, Nissan Gtr osv.
Så de vet ikke hva de går glipp av når det kommer til brutaliteten som er når en sprek 4wd akselererer fra stillestående og hvor kjapt det kommer seg framover uansett om det er vått eller snø.
Eneste ulempen er at man kan fort miste litt følelsen på hvor glatt det faktisk er, og hvis man plutselig må bremse og kommer i litt stort fart hjelper ikke 4wd noe ;)

0-100 på 4 sek på slapseføre med P85D :)

https://www.youtube.com/watch?v=gzfotIvoHLQ
Jeg har en 911 Turbo med endel over 500hk (og 4wd) så jeg kjenner følelsen godt. Så med unntak av den øyeblikkelige responsen var det ikke så mye annet med ytelsen som imponerte med Model S da jeg prøvde den. Kommentarer fra Ola "ny tesla-eier" Nordmann om "en helt siiiinnsyk yyytelse!!!" har jeg syntes var ganske festlig egentlig, det finnes alltid en raskere bil. Siden mannen i passasjersetet da jeg testet Model S jobbet i Tesla forble traction control aktivert så skal ikke uttale meg om hvordan den er når den logrer med halen. Den er tung, som ikke taler til sin fordel, men til gjengjeld er jeg jo vant til en bil der vekta henger ut bak bakakselen som heller ikke er spesielt lett å håndtere.

P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø ;)


Et annet viktig poeng jeg ikke fant svar på i farta er hvordan Tesla programmerer kreftene. Strøyper de bakmotoren for å gi 50/50 fordeling i kraft mellom for og bakaksel eller lar de den være sterkere på hekken enn foran? Sistnevnte er helt klart å foretrekke, men for "mannen i gata" er vel 50/50 "tryggere". Antar det er grunnen til at vanlige 4wd-biler trekker 50/50, men hvis du f.eks går opp til en S eller RS modell fra Audi så trekker den mer bak.
Er det vekt du tenker på her? Eller hk/effekt?
HK/effekt er ca 470hk på bak hjulene, og ca 230hk på fram hjulene, da er det fordelt mer på bakhjulene med 67% bak og 33% fremme(av total effekten)? Stemmer ikke det?
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

Stemmer ikke nødvendigvis, tipper den fordeler kraften mellom foran og bak etter grepet som den får. Feks står bakdekka på et glatt underlag men er bra med grep foran, så vil den nok strupe ned effekten som går ned i bakken bak.
På snø vil noe nærmere 50/50 fordeling være det beste for å få bilen raskt igang, men på tørr asfalt vil det så klart være mer bak pga den kraftigere motoren, og at det også er bedre siden bilen faktisk setter seg ned på bakhjula ved kraftig akselerasjon.

mr.rs4

Ok, men motor er jo på 470hk bak og 230hk fremme, da begrenser det seg til det?

Evt at en har 230hk fremme, og bilen reduserer kreftene bak til 230hk, da har man "bare" 460hk totalt?
Bilen gir ikke mer krefter frem enn 230hk, for det er vel det motoren gir maks fremme.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

Dennis

Ja motoren foran begrenser, men på snøføre eller våt asfalt klarer man ikke å få over 400hk ned i bakken uansett ;) Så motoren bak blir redusert ned i effekt og tipper fordelingen på glatt underlag er noe rundt 55/45 eller 50/50 da det funker best da.

TorAtle

Sitat fra: Alpha på onsdag 17. desember 2014, klokken 04:34
P85D derimot er jo et enda råere beist, og 0-100 på 3,4 krever ganske mye penger for å slå. 911 Turbo av siste generasjon med Sport Chrono gjør f.eks jobben, men den koster fra 2,2 mill... Interessert i å kjøpe en P85D? Ja, jeg er vel egentlig det. Og nei, det er ikke primært for vinterveiene i Tromsø ;)
Behold 911'n med mindre det er lyskryss-racing du skal bruke den til. TMS har fortsatt til gode å overbevise på bane. Vekten er et kjempeproblem, det samme er motorer som går i safe-modus pga varme etter noen minutter.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Foleson

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 16. desember 2014, klokken 12:06
...er ikke pga fremkommelighet (noe jeg ikke har problem med), men for å få grep ved "klampen i bånn". Må ærlig innrømme at P85-en min føles veldig bortkastet. Har kun noen få ganger, på ny tørr asfalt, klart å aksellerere fra 0 til 100 uten noe som helst antydning til hjulspinn. Ellers er det som regel alltid litt hjulspinn på tørr vanlig asfalt, og på våt asfalt er det jo ikke vits i å prøve klampen i bånn en gang. Har for øvrig hatt to forskjellige typer bakdekk (21") uten nevneverdige forskjeller i grep.

Så ja, føler egentlig at P85-en ikke har så mye for seg, spesielt her på vestlandet hvor det er våte veier hele året. Prøvekjørte en vanlig S85 her om dagen, og må innrømme at jeg ikke merket noen særlig forskjell på våt vei.

Kjører vanligvis en S85, men har hatt en P85 i halvannen uke nå og må si meg enig. For de månedene i året som det er kjølig og fuktig (som på Vestlandet er en del) så er det knapt en sjanse til å få brukt kreftene i en P85. Sikkert gøy med en P85 av og til på sommeren, men mesteparten av året så er en S85 vel så bra tror jeg.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA