Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

App for fjernstyring av varme ++

Startet av krl, søndag 14. desember 2014, klokken 10:04

« forrige - neste »

krl


Ebola

Systemet skal visstnok være oppe og gå i europa, men norden kommer jo alltid til sist. Biler levert i norge kommer uten COM-modulen som trengs, og skal visstnok være vanskelig og ettermontere.
Spør du meg, så burde dette være oppe og gå når bilene kommer til norge
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

krl

Dette er jo nærmest et must på en elbil, i og med at man bruker så mye ekstra strøm på å varme opp bil og batteri etter at stikkontakten er koblet fra. Får satse på at det blir ordnet opp i før bilene leveres!

Ebola

Helt enig med deg. Selv om da systemet ikke er helt oppe og går, burde hvertfall com-modulen som trengs sitte montert for fremtidig bruk...
Erik
---------------------------------------------------------
2015 Mercedes B-klasse Electric Drive
2008 Mercedes C-220CDI

bno

Uten hurtiglader,  ikke DAB radio ved range extender og nå ikke COM modul.  Fremstår mer og mer som en tullebil.

erik e

Det er en BIL uten "TULL".  ;) En EL-bil kan jo se flott ut.  Har jo lurt på hvorfor EL-biler må se "rare" ut. Hvorfor må lamper være lyseblå f.eks. . Min EL-bil ser ut som en "tullebil".  God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bno

Utseende betyr mye synes jeg. Mrrcedes b er meget fin. Kunne godt tenkt meg en slik, men det er en tullebil der produsenten mer og mer viser at man ikke tar potensielke kjøpere på alvor. En liksom premium bil med slike vesentlige mangler....
Mercedes har de beste folkene tror jeg, da blir min konklusjon slik. Ikke COM  mod. Heller...

krl

Sitat fra: bno på fredag 19. desember 2014, klokken 14:41
Uten hurtiglader,  ikke DAB radio ved range extender og nå ikke COM modul.  Fremstår mer og mer som en tullebil.
Dette er sannsynligvis den beste elbilen på markedet, for familier som ikke har behov for Tesla-rekkevidde eller hurtiglader.

Men DAB-radiomangel er rett og slett latterlig i 2015 (når bilene leveres). Og App for Varmestyring får man selv på en Mitsubishi iMiev! Her bør Mercedes (eller importøren?) komme raskt på banen før dette blir en fiasko....

bno

Hvem het på forumet øndkrr biler med kort rekkevidde?
Mercedes er i ferd med å miste noe trivetdighet for å si det mildt med dette konseptet.  Dette kommer til å bli en Ford Focus sorti. Premium brands som MB og Audi selger merkevarer for at kjøpere ønsker å fremstå som vellykkede i en relativ betydning. Der ligger det et potensiale hvor kunde heller kan fremsto "anderledes"

kvolle6

Her er det et rimelig lav sakligshetsnivå, og mye synsing av besserwizzere.

B-klassen ble laget fra MB sin side som en multi-drivlinje bil, den har bensin, diesel, LPG naturgass og nå også batterier som energikilder, med ditto motorer. Bilen ser bra ut og den kjører meget bra. For sin "klasse" er den slik jeg forstår det absolutt størst, med plass til 5 og fremdeles godt med bagasjeplass. Den kjører MEGET godt, uansett drivlinje - og dette er også dokumentert i et stort antall tester.

Du kan altså kjøre bilen og komme deg fra A til B uten DAB+ og COM-modul. Ifølge forhandler er app + fjernstyring påtenkt å komme - jeg håper den dukker opp før leveransene starter i Norge, men ellers får man klare seg uten til det kan installeres. I hviken grad det skal være så vanskelig å ettermontere vet jeg ikke, men det tviler jeg stort på. Det meste av slikt er programvare, og eventuell komponent som skal i bilen kan ikke være rocket science å få på plass.

At Range Extender blokkerer for DAB er skuffende, men har ikke gjort at jeg har valgt den opsjonen vekk. RE tilfører ekstra isolasjon og varme i frontrute, forhandleren jobber med å få på plass en DAB(+) løsning integrert. Det holder for meg, FM blir ikke borte på flere år.

Jeg ser frem til å få en bil i Mars 2015 med god komfort, som ser og oppfører seg som en bil skal gjøre. Jeg har ingen planer om langtur, da tar jeg heller fly og leier bil.

Hurtiglader seg jeg heller ikke behov for, men hurtig hjemmelader hadde vært fint. Da satser jeg på at ZAPTEC får ferdig sin trafo veggboks slik at jeg får lade full tank hjemme på 2-3 timer. Og om noen år får jeg sikkert tak i et nytt batteri til bilen også - MBén har en fin rektangulær kasse under - som gir meg 300-400 km range....

Dere som mener at denne bilen er en tullebil, hva er det egentlig dere kjører selv? Tesla? Tesla er jo en strålende elbil, men den er jo nå blitt ganske så dyr også i Norge. En annen elbil? Skjønt - det meste av andre elbiler ser jo ikke ut som "normale" biler i det hele tatt. Eller er det bare fossil-biler dere har?

Jeg ser frem til å få min MB electric drive i hus til våren og ta del i den revolusjonen som elbilene faktisk innebærer. I en bil som ser bra ut, har plass til familien samt med den komfort og de praktiske løsningene som min familie trenger. Vi klarer oss nok bra uten COM-modulen ei stund.........

moonbuggy

Sitat fra: kvolle6 på lørdag 20. desember 2014, klokken 16:39
Her er det et rimelig lav sakligshetsnivå, og mye synsing av besserwizzere.

B-klassen ble laget fra MB sin side som en multi-drivlinje bil, den har bensin, diesel, LPG naturgass og nå også batterier som energikilder, med ditto motorer. Bilen ser bra ut og den kjører meget bra. For sin "klasse" er den slik jeg forstår det absolutt størst, med plass til 5 og fremdeles godt med bagasjeplass. Den kjører MEGET godt, uansett drivlinje - og dette er også dokumentert i et stort antall tester.

Du kan altså kjøre bilen og komme deg fra A til B uten DAB+ og COM-modul. Ifølge forhandler er app + fjernstyring påtenkt å komme - jeg håper den dukker opp før leveransene starter i Norge, men ellers får man klare seg uten til det kan installeres. I hviken grad det skal være så vanskelig å ettermontere vet jeg ikke, men det tviler jeg stort på. Det meste av slikt er programvare, og eventuell komponent som skal i bilen kan ikke være rocket science å få på plass.

At Range Extender blokkerer for DAB er skuffende, men har ikke gjort at jeg har valgt den opsjonen vekk. RE tilfører ekstra isolasjon og varme i frontrute, forhandleren jobber med å få på plass en DAB(+) løsning integrert. Det holder for meg, FM blir ikke borte på flere år.

Jeg ser frem til å få en bil i Mars 2015 med god komfort, som ser og oppfører seg som en bil skal gjøre. Jeg har ingen planer om langtur, da tar jeg heller fly og leier bil.

Hurtiglader seg jeg heller ikke behov for, men hurtig hjemmelader hadde vært fint. Da satser jeg på at ZAPTEC får ferdig sin trafo veggboks slik at jeg får lade full tank hjemme på 2-3 timer. Og om noen år får jeg sikkert tak i et nytt batteri til bilen også - MBén har en fin rektangulær kasse under - som gir meg 300-400 km range....

Dere som mener at denne bilen er en tullebil, hva er det egentlig dere kjører selv? Tesla? Tesla er jo en strålende elbil, men den er jo nå blitt ganske så dyr også i Norge. En annen elbil? Skjønt - det meste av andre elbiler ser jo ikke ut som "normale" biler i det hele tatt. Eller er det bare fossil-biler dere har?

Jeg ser frem til å få min MB electric drive i hus til våren og ta del i den revolusjonen som elbilene faktisk innebærer. I en bil som ser bra ut, har plass til familien samt med den komfort og de praktiske løsningene som min familie trenger. Vi klarer oss nok bra uten COM-modulen ei stund.........
Dette er helt klart en "compliance car" fra mercedes. Det viser alle manglene. De lager en bil for å tilfredstille lovgivning i California, for å bevare markedet for sine bestselgere.
Hadde mercedes satset ærlig på dette produktet, ville man selvfølgelig hatt app for fjernstyring og hurtiglading m.m. vært på plass. Her har Mercedes rett og slett kjøpt en drivpakke fra Tesla og "dyttet den inn i" B-klasse med et minimum av anstrengelse.

kvolle6

Som uansett kan være en riktig bra bil. Ser ingenting feil ved å bruke Tesla sin langt utviklede motor, drivlinje og batteriteknologi, det kan ha sine fordeler at samme type motor blit brukt i stor skala av Tesla selv. Ingen har vel lagt mer ressurser i å utvikle elbil motor etc enn Tesle. Som forbruker ser jeg ingen stor glede i at MBs egne ingeniører har utviklet drivlinjen?

Jeg har et ønske om å kjøre rundt i noe som ser ut som en bil. BMW´s i3 er jo teknologisk en flott pakke, men du skal være en mor som ser på sin nyfødte for å kalle den bilen pen.

Compliance car? Om MB nå faktisk dytter B-klassen ut i markedet for å tilfredsstille lovpålagte krav i USA - hva betyr vel det så lenge vi i Norge får gode elbiler fra MB å kjøre rundt i? Du bruker det som et "skjellsord", og det er klart: Dersom MB sendte den ut på markedet slik Ford gjorde med å fylle opp bagasjerommet med batterier så hadde det være grunn til bekymring......

Fra mitt ståsted vil jeg påstå at de som mener bilen har mange mangler henger seg opp i ganske uvesentlige detaljer. Så kan man hevde at jeg ikke er uhildet - siden jeg har bestillt en slik bil - men jeg ser i hvert fall frem til å teste ut denne bilen i praksis før jeg skal utbasunere hvilke faktiske mangler bilen har!

Trond.m

Enig med kvolle6. Dette er nok det beste som lages av standard el-biler.  Tesla er i en annen liga når det gjelder ytelser, men jeg hadde aldri betalt over en halv million fra et firma med så dårlig serviceapparat som Tesla har. Å kjøpe en Mercedes med Tesla teknologi gir det beste av 2 verdener. Jeg er sikker på at Mercedes er der hvis batteriet skulle ryke etter 7 år, selv om Tesla skulle være borte fra markedet.

jkirkebo

Sitat fra: TM på lørdag 20. desember 2014, klokken 18:04
Enig med kvolle6. Dette er nok det beste som lages av standard el-biler.  Tesla er i en annen liga når det gjelder ytelser, men jeg hadde aldri betalt over en halv million fra et firma med så dårlig serviceapparat som Tesla har.

Serviceapparatet er vel det jeg har vært mest fornøyd med hos Tesla hittil, etter tidligere erfaringer med Volkswagen og Nissan. Men jeg ser også at det har vært forskjellige erfaringer med de forskjellige service-sentrene. Jeg bruker Drammen og er svært fornøyd med de ihvertfall. Ventetid på årlig service var nå 1 måned, noe jeg synes er helt akseptabelt. Har det vært viktige ting har bilen alltid blitt fikset samme dag på sparket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Jeg tviler ikke på at de forsøker etter beste evne. Jeg vet ikke hvor mange Tesla verksteder det finnes, men jeg antar at det er litt enklere å finne noen som kan reparere en VW, Mercedes eller Nissan  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA