Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Serviceavtale ja eller nei?

Startet av GEivindK, fredag 05. desember 2014, klokken 04:13

« forrige - neste »

GEivindK

Jeg har bestilt meg en S85D som jeg ser frem til å få på vårparten.
Men spørsmålet mitt er bør jeg kjøpe med serviceavtale?
Er det noen spesielle fordeler/ulemper ved denne?
Venter på våren og en Tesla Model S 85D

tommylor

En av fordelene er at servicen er billigere hvis du forhåndsbetaler. Tror det dreier seg om ca 1000.- pr. service.

Kimpala

Ellers er jo en fordel med TMS at den ikke trenger service...
Hvorfor betale for noe man ikke trenger?
X
3

snurrehue

Sitat fra: Kimpala på fredag 05. desember 2014, klokken 07:15
Ellers er jo en fordel med TMS at den ikke trenger service...
Hvorfor betale for noe man ikke trenger?

Jasså? En TMS trenger jevnlig service akkurat som andre biler. Det står til og med i garantipapirene til TMS at garanti bortfaller dersom bilen ikke får nødvendig vedlikehold.

OddB

Det står vel  at du får problemer  hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...?  Sitat ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

snurrehue

Sitat fra: OddB på fredag 05. desember 2014, klokken 07:33
Det står vel  at du får problemer  hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...?  Sitat ?

Under punktet "Annullert garanti" står det følgende:
"Du er ansvarlig for riktig bruk av kjøretøyet og for utførelse og detaljert og nøyaktig registrering av kjøretøyets vedlikehold, (...), dato for service eller vedlikehold og beskrivelse av hva som ble utført under service- eller vedlikehold (...)
Selv om Tesla ikke krever at du utfører all service og alle reparasjoner på et Tesla-servicesenter eller et Tesla-autorisert verksted, kan denne begrensede nybilgarantien bli annullert eller dekning kan utelukkes på grunn av mangelfullt vedlikehold, service eller reparasjoner."

Med andre ord: har man en oppfatning av at man aldri behøver å utføre noe service på sin Model S, så kan det bli meget dyrt.

Sjøhyene

Tror ingen vurderer å fullstendig droppe alle servicer ;)
Spørsmålet er vel hvor ofte man trenger det. Jeg syns hvert år blir ofte så legger meg på ca hvert 1,5år.
Det at service avtalen låser deg såpass mye tidsmessig samtidig som besparelsen er ganske marginal gjorde at jeg valgte å droppe den.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

gss

Ulempen er at det er veldig vanskelig å forstå seg på hva denne serviceavtalen egentlig er.

Iflg. denne har nesten 60% ikke valgt serviceavtale: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17536.0.html

cairnz

Har min 3. service i januar.. 60.000km. Når jeg kjører med service slik de ønsker å ha intervaller så er alt ansvar på dem om noe skjer, så for min del er det en liten sikkerhet på at "skjer det noe, så fikser de det".
Elbilist

OddB



Sitat fra: sangiovese på fredag 05. desember 2014, klokken 07:45
Sitat fra: OddB på fredag 05. desember 2014, klokken 07:33
Det står vel  at du får problemer  hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...?  Sitat ?
Selv om Tesla ikke krever at du utfører all service og alle reparasjoner på et Tesla-servicesenter eller et Tesla-autorisert verksted, kan denne begrensede nybilgarantien bli annullert eller dekning kan utelukkes på grunn av mangelfullt vedlikehold, service eller reparasjoner."

Dette tolker jeg som at du ikke kan  la bilen forfalle, dvs la småfeil og -mangler utvikle seg til alvorlige feil.
Selv om jeg ikke har avtale kommer jeg til å ta service ca hver annet år pga bremser og kjøling av batteriet.


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Foleson

#10
Sitat fra: sangiovese på fredag 05. desember 2014, klokken 07:45
Sitat fra: OddB på fredag 05. desember 2014, klokken 07:33
Det står vel  at du får problemer  hvis du lar være å si fra om feil på bilen ...?  Sitat ?

Under punktet "Annullert garanti" står det følgende:
"Du er ansvarlig for riktig bruk av kjøretøyet og for utførelse og detaljert og nøyaktig registrering av kjøretøyets vedlikehold, (...), dato for service eller vedlikehold og beskrivelse av hva som ble utført under service- eller vedlikehold (...)
Selv om Tesla ikke krever at du utfører all service og alle reparasjoner på et Tesla-servicesenter eller et Tesla-autorisert verksted, kan denne begrensede nybilgarantien bli annullert eller dekning kan utelukkes på grunn av mangelfullt vedlikehold, service eller reparasjoner."

Med andre ord: har man en oppfatning av at man aldri behøver å utføre noe service på sin Model S, så kan det bli meget dyrt.

La meg da sitere Elon Musk:

As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0

Så om man har en slik oppfatning så er det ikke rart gitt denne bloggposten fra Elon.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

snurrehue

Sitat fra: Foleson på fredag 05. desember 2014, klokken 09:47
La meg da sitere Elon Musk:

As such, we are comfortable making the annual checkup entirely optional. There is still value to having Tesla look at the car once a year for things like tire alignment, to address a few things here & there and perform any hardware upgrades – our goal is not just to fix things, but to make the car better than it was. However, even if you never bring in the car, your warranty is still valid.

http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/creating-world%E2%80%99s-best-service-and-warranty-program-0

Så om man har en slik oppfatning så er det ikke rart gitt denne bloggposten fra Elon.

Med andre ord er altså servicepakkene som Tesla selger for flerfoldige tusen kroner, med ganske så bestemte (korte) intervaller, ren lurium? Var det ikke Tesla (Elon) som hevdet at ettermarked (les: service etc) ikke skulle være noe de tjente penger på? Og hvorfor er det så stort avvik mellom hva Elon predikerer på bloggen sin kontra hva som står svart på hvitt i garantivilkårene? Da bør de vel oppdatere vilkårene? Vilkår går "any given day" foran en tilfeldig bloggpost. Så hva skal man stole på? Hva skal man etterfølge? Spør du tre tilfeldige Tesla-ansatte så får du tre forskjellige svar.

JO

Så lenge bilen er under garanti så ville jeg sterkt anbefale å følge det anbefalte serviceprogrammet, ikke stol på uttalelser i blogger eller media. Hold deg innenfor vilkårene i garantien så er du trygg.
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Kimpala

Rart at folk ikke veit om dette!
Tidligere "skrøyt" Tesla av at dette var første bilen som leveres med full garanti uten behov for service! Fordelen med service er at da blir det garanti også på slitedeler som ingen andre bilmerker har garanti på som bremser og vindusviskere.
Litt irriterende egentlig, når jeg vurderte og kjøpe bilen lenge før den kom var servicetilbud bedre opplyst om.
Etter at bilen rulla ut i Norge for fullt slutta Tesla og opplyse om dette.
Men såklart folk må jo sette seg litt inn i saker sjøl.

Jeg betaler ikke noen tusen i året for at Tesla skal bytte vindusviskera mine og sjekke wheel-allignment. Bremsene slites ikke, wheel-allignment og alt annet er det garanti på :)

Tar vel en service før garantien går ut om fire år...

Ellers, hvis man vil ha årlig service er det billigere(momsfri) om man forhåndsbetaler
X
3

Øyvind.h

#14
Det som er sikkert er at det er kommunisert mye forskjellig rundt service fra Tesla :)
Først hadde bilen garanti på 4 år / 80.000km, som så ble endret til 5 år /100.000km
Servicepakkene ble endret fra 4 år / 80.000km til 5 år 100.000km.
I avtalen står det at service må utføres, men toppleder og Tesla-ansatte har presisert at service er frivillig og man opprettholder garantien selv om man ikke tar service.

Derimot anbefaler Tesla fortsatt å ta service iht. serviceplan, dvs årlig eller hver 20.000km. En elbil er naturligvis ikke vedlikeholdsfri, og inneholder mye som bør kontrolleres selv om kontrollene ikke nødvendigvis må tas like ofte som for en fossilbil.

Innholdet i pakken er også blitt litt utvannet/ikke praktisert riktig. Utvidelsen til 5 år / 100.000km var bra. Men i utgangspunktet var det slik at de som kjøpte servicepakke hadde krav på fjerndiagnose, fjernoppdatering og alle slitedeler inkludert i prisen (mulig jeg glemmer noen punkter). Med andre ord – man skulle få bedre oppfølging med serviceavtale enn uten, og mer innhold. I praksis har det vist seg at alle får omtrent det samme, selv om enkeltkjøp av service virker å være priset litt høyere enn pakken. Det eneste unntaket er vel luftunderstellet, som flere har fått bekreftet at er dekket i service-pakken, men som jeg ikke har lest noen bekreftelse på at er med i enkeltkjøp av service.

Jeg ville ikke kjøpt en bil som ikke har fulgt produsentens anbefalte serviceprogram, og følger derfor programmet med min egen bil. Men skulle jeg beholdt bilen veldig lenge ville jeg ikke kjøpt service-programmet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA