Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil og ferge

Startet av afitch80, onsdag 03. desember 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

kos

Nei Nei Nei - Brannbelastning er den energien som et bål kan gi. Ikke KW på batteriet.

Kort forenklet - Har du en ved kloss så har den en energimengde.
En palle med ved har en energimengde.

Det sier seg selv at pallen kan lage et større bål en ved klossen

Det er dette som er brannbelastning. Og det er dette som vil bety noe om en bil brenner.

Kort fortalt en bensinbil med 60 liter bensin har antagelig 5 ganger større brannbelastning. Resten av bilen er jo lik.

moonbuggy

Hvordan trekker du den antagelsen ?

kos


moonbuggy

Sitat fra: kos på tirsdag 16. desember 2014, klokken 14:17

Kort fortalt en bensinbil med 60 liter bensin har antagelig 5 ganger større brannbelastning.

kos

Etter å testet slike senarioer i snart 30 år er det bygget på erfaring.

Esa

Ser at det diskuteres mye brannteknikk i denne tråden. Da kan det jo være greit med litt bakgrunnsinformasjon.

I 2013 gjennomførte to branningeniørstudenter ved Høgskolen Stord/Haugesund et forsøk med fullskala brann i en Peugeot Ion.

Klippet fra sammendraget deres rapport:
Observasjoner gjort under brannforsøket ga inntrykk av at brannen ikke utgjorde noen større fare for omgivelsene enn en brann i en vanlig bensin- eller dieselbil. Det vil i alle bilbranner være en risiko for lufttrykkeksplosjoner fra airbager og dekk. I denne elbilbrannen oppstod det ingen eksplosjonsartet brann eller høye flammesøyler. Fra batteripakken ble det observert brennende elektrolytt og lysglimt fra brennende metaller i katoden.

Hele rapporten finner dere her: www.nb.no/idtjeneste/URN:NBN:no-bibsys_brage_45283

Teknisk ukeblad skrev denne artikkelen etter forsøket. Her kan du også se video av brannen: www.tu.no/industri/motor/2013/10/11/her-setter-ingeniorstudentene-fyr-pa-en-peugeot-ion

Her er en presentasjon fra forsøket. Lite forklarende tekst, men endel bilder (slide 20 mest interessant): www.brannvernforeningen.no/novus/upload/file/BVK/ELbil.pdf
Mitsubishi i-Miev. 105.000 km siden januar 2011. Ukependler Karmøy/Stavanger

kos

Esa takk - Det var godt forklart, Men hadde dere samtidig satt fyr på en bensinbil så ville dere fått en helt annen senario - de fleste som tester bensinbiler gjør det med til dels tomme og ventilerte tanker. Det er få som gjennomfører  testene med fulle bensintanker(krever avstand ). Neste gang bør dere teste det samtidig som man tester en elbil og inviter Fjord 1.

mnagel

Jeg vet det er i en litt annen størrelse, men jeg jobber med veitransport av farlig last, og ut ifra de erfaringer som finnes fra branner i tankbiler tilsier dette nettopp at en bensinbil med 50-80 liter bensin, utgjør en større brannbelastning enn en elbil. Ett av problemene er jo at bensinen avgir store mengder brannfarlig gass, som sprer seg raskt.
Haugesund
Svart 2014 Leaf, fra Sunderland.

cra

Sitat fra: mnagel på torsdag 18. desember 2014, klokken 10:20
Ett av problemene er jo at bensinen avgir store mengder brannfarlig gass, som sprer seg raskt.

Et greit eksempel på det kan sees her:

https://www.youtube.com/watch?v=8Z4EQMnRYbU
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sølv-pilen

Fjord 1 er nokk smertelig klar over farene ved bensin/Diesel brann
Dette er noe de forholder seg til time for time. Uke etter uke. For de som ønsker å konspirasjon om noe som kun gjelder El bil, så blir det også feil..jeg kjørte ombord i en slik fjord 1 doning rett bak en prius.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

Hei sølv - pilen. hvordan er Fjord 1 smertelig klar over .....?

sølv-pilen

Dette er noe de tar alvorlig. De kurses for det, de øver på det og det er noe de har høy fokus for hele arbeidsperioden. Når ingenting skjer har de gjort en god jobb.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

kos

Hei Sølvpilen om de er smertelig klar over - så trodde jeg at de hadde hatt en ulykke. Men hvorfor dette med elbiler da. Når de er så godt kurset?

sølv-pilen

Om de har hatt noen ulykker aner jeg ikke,for meg er det viktigere å vite at de går langt for å unngå at noe slikt skal skje. De vinker selvsagt opp El bilene til øverste dekk fordi de sjåførene kan  sitte i bilen med motoren og full varme på og spiser medbrakt pizza mens de ser på video uten å gasse uskyldige til døde. Dette kan man ikke med biler som har flytende drivstoff..så da er det plutselig likt for alle.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA