Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg vinterdekk

Startet av Spruck, fredag 28. november 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

nr1rayner

#90
Sitat fra: Einar_S på fredag 27. november 2015, klokken 12:55
Kjettinger og moderne biler er vanligvis ikke kompatible. Kjettingene spiser opp innerskjermer og i trangere tilfeller også skjermbuene.

Når det gjelder "klissete dekk", prøv å vaske dem (hvis de ikke er klissete)! Du vil bli forbauset hvor mye bedre dekket funker når det blir "klissete". Uansett hvor god gummiblanding produsenten har pønsket ut så hjelper det ikke når den er pakket inn i salt og asfaltsmørje.
Vet ikke hva du anser som moderne biler jeg.. Men har ikke vært noen problem med kjetting på de bilene jeg har eid. Hadde en -95 Peugeot 306, senket 30mm såvidt jeg husker. Ganske knølete å legge på da avstand fra dekk og hjulbue var minimal i høyden, men ingen problem å kjøre med.
Bare sørg for å etterstramme godt etter å kjørt 3 meter. Max hastighet ca 30-40, høyere begynner det å slå. Men under forhold der man virkelig bør ha kjetting kjører man vel ikke særlig fortere uten de uansett.

Vasking kan hjelpe godt det, men slikt underlag som jeg og tomrh, (og sikkert de aller fleste andre også) kjører på, er det så mye salt og gørr på asfalten at vasking hjelper sikkert fint lite etter bare noen få km.
Jeg vasker noen få ganger, når (hvis) det kommer skikkelig mengder med klabbsnø..
Jeg har lagt merke til at noen er sticky uansett, de kjennes tørrere ut i overflaten, og er ganske sikker på at det griper bedre enn de mange som er nærmest sleipe..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på fredag 27. november 2015, klokken 14:44
Men et essensielt spørsmål er: Ved hvilke temperaturer utføres NAF's bremsetest av vinterdekk?
Jeg er mest bekymret for nullføre og våt is i plussgrader.
Ja den tanken har slått meg også. Er det 20-30 minus kan jo selv gode sommerdekk fungere..
Mine yokohama (veldig myk gummi med mye seiping) føltes mye mer "hjemme" da det ble -5 her en dag enn de gjør i alt fra 0 og oppover.

Jepp, 0-føre er det verste, uansett om det er klabbsnø, slaps eller det har slått om fra -5 og tette snøbyger til 0 og regn.. Det er garantert ikke i slike forhold de tester.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 27. november 2015, klokken 20:11
Jepp, 0-føre er det verste, uansett om det er klabbsnø, slaps eller det har slått om fra -5 og tette snøbyger til 0 og regn.. Det er garantert ikke i slike forhold de tester.
ADAC sine tester ligger faktisk mye nærmere norsk vinter enn NAF sine (med unntak av de som bor på Røros, Kautokeino etc da.. :P ). ADAC tester grep på snø på en snødekt flyplass i Tyskland om vinteren. Akkurat hvilken flyplass fant jeg ikke ut, men det kan ikke være mange minusgradene det er snakk om. Istestene gjøres på kunstisbane hvor istemperaturen typisk er et par-tre minus. Til sammenligning er snittemperaturen i Ivalo i nord-Finland ca -14 grader i januar (yr.no). Nå hevder NAF at de varierer med ulike temperaturer i testene ved å kjøre på ulike dager og også i innendørs haller, men tosifret minus utgjør nok en mye større andel av testtemperaturene enn hos ADAC.

NAF hadde med WR D3 i 2011, gjorde det selvsagt dårligere under forholdene i nord-Finland. Skulle vært morsomt å se hvordan et nordisk vinterdekk ville scoret på en ADAC-test?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#93
Gravde fram et dokument som viser nordiske, kontinentale og helårsdekk i samme bremsetest på snø. Det fine er at testene er gjort ved ulike temperaturer, en mulighet til å se om antagelsen min stemmer: at kontinentale vinterdekk er bedre enn nordiske på nullføre. Høyeste temperatur i testen var -2,3 grader, ikke helt nullføre men nærme.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2010/wp29grrf/STD-04-13e.ppt

Det ser ut som de nordiske fortsatt var best her, også ved få minusgrader. Avstanden til det beste kontinentale her..hold dere fast...Linglong(!!) ;D ...er forøvrig ikke stor. Powerpointen ligger på en filsti som inneholder 2010, er vel såpass gammel da. Og det kontinentale Michelin Primacy Alpin var til og med bedre enn nordiske Michelin X-Ice ved -14,2 grader.  :o

Dvs. så lenge det er minusgrader ute var nordiske vinterdekk fremdeles best i dette dekkutvalget i 2010. Ser også at Hakka R er med. Men med den utviklingen det har vært innen kontinentale vinterdekk vil jeg tro at WR D4 kanskje nå slår Hakka R på brems?

Savner fremdeles dekktester på våt is og kram snø, der jeg mistenker at kontinentalt er hakket bedre enn nordisk på generell basis.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

Hei
Er det noen som vurderer Nokian Weatherproof som Saltdekk (=byvinter) og så glemmer man å skifte til sommerdekk. Er trist å se så mange Contivikingcontact5 på biler om Sommeren. 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Aner ikke. Men tror det kanksje kan fungere? Noen må ta sjansen å prøve og så dele erfaringer med oss andre. ;)
En test her: http://www.autoexpress.co.uk/accessories-tyres/92865/nokian-weatherproof-tyre-review
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#96
De nye WR D4 er amazing! Redda dagen nå nettopp. Det er 4 cm slaps med isdannelse under. Jeg fikk brukbar fart til å klare kneika nedi her som kanskje har ca. 10% stigning, men den svinger og jeg merker plutselig at bilen slipper i sørpa og drar ut. Måtte sakke opp og mistet fart, fikk deja-vu og tenkte "neeei, nå går det ikke og jeg må rygge ned". Kom såviidt over den verste stigningen der helningen slaker ut til kanskje 6%. Men så får dekka grep igjen i sørpa, nesten mirakuløst, og løvet drar seg saakte opp til bakketoppen. Det hadde jeg neimen ikke trodd, har opplevd det der bare så mange ganger før med annet utfall. Kudos til WR D4!! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

Hei

Da er Weatherproof bestilt (dekkonline) må dessverre la en av de ansatte teste disse ut (for mange dekk på lager selv) . Han kjører sliks nå så han mulig ikke så store krav men skal følge vedkommende opp.

MVH
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Hei
Tester selv ut Vredestein Quatrac Lite for tiden
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

Hei
ser at verken Nokian WRG3 (det gamle WRG2 står)  eller Quatrac lite er på STRO lista http://stro.no/informasjon/vinterdekk/
Er det denne lista Dekkbransjen bruker til styre hva biltilsynet skal godkjenne (korrupt???) . Begge Dekka har 3PMSF ("Three Peak Mountain Snow Flake") som vel er en bedre. Biltilsynet sier jo selv at de ikke klarer å kontrollere via denne lista ved kontroll. Spørsmålet er hva forsikringselskapene kan finne på når de har god tid etter en ulykke. Lista er jo grei til å luke Amerikanske M&S semi sommerdekk.
MVH

 
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

Eureka

2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

tomrh

Virker ikke som helårsdekk er med på den lista generelt sett.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 28. november 2015, klokken 00:01
Savner fremdeles dekktester på våt is og kram snø, der jeg mistenker at kontinentalt er hakket bedre enn nordisk på generell basis.
I en annen tråd var det en som delte lenke til en nylig publisert omfattende vitenskapelig test av vinterdekk, både nye og brukte.
http://www.vti.se/sv/publikationer/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack/

Selve rapporten på 154 sider:
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/test-av-is--och-snogrepp-for-slitna-vinterdack.pdf

Kort fortalt så vinner piggdekkene i alle kategorier, de nordiske vinterdekkene ligger et godt hestehode foran de kontinentale, og brukte piggfrie er elendige - de dårligste brukte kontinentale omtrent som nye sommerdekk.

Så lenge det er minusgrader. Ikke noen bombe siden nordiske vinterdekk er konstruert for mange minus som vi har vært inne på - og kjører man mest på stabilt vinterføre er det nordiske dekk man skal velge.

Men en av deltestene gjøres imidlertid på is i plussgrader, på skikkelig hålkeføre. Se rapporten kapittel 4.3 og legg merke til figur 28. Vedlegger denne figuren også her. Som vi ser er det under disse forholdene omtrent ingen forskjell på nordiske og kontinentale vinterdekk, nye og brukte. Legg på litt overflatevann og slaps, og kontinentalt vil faktisk være litt bedre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#103
Rapporten anonymiserer også enkeltdekkene og grupperer dem under 1) pigg/nordisk/europeisk, 2) ny/brukt og også 3) premium/budget. Resultater presenteres gruppevis.

Det finnes gode og dårlige dekk innenfor alle disse grupperingene. Det mest interessante for oss er hvordan de beste enkeltdekkene presterer siden det er dem vi dekkbevisste velger å kjøpe. :)

Endel av figurene viser målinger for enkeltdekk. Siden Nokian WR D3 deltok i testen og er ansett som best av de europeiske/kontinentale piggfrie i andre tester, kan vi anta at den søylen med best score er dette dekket. Har klippet ut figurer som viser enkeltmålinger på dekk og angitt med en rød strek hvor jeg tror WR D3 ligger. Tilsvarende kan vi nok identifisere Hakka R2 som den høyeste søylen av de nordiske piggfrie. Jeg mistenker også sterkt at WR D3 er det som har koden NE4 i målingene i bilagene i rapporten, mens Nokian Hakkapeliitta R2 har koden NN3, fordi disse enkeltdekkene har de beste resultatene i hver sin kategori.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Eureka

Hei
Fikk Hjem Nokian Weatherproof dekka. Så ut som fullblods vinterdekk (mønster som Hakka R). Ikke så harde heller (men nok ganske nyproduserte og ferske). Quatrac lite dekka som jeg også har har et my tammere mønster. Hvis dette fungerer burde dekkbransjen med sine dekkhotel skjelve. Ellers er det som vanlig Engelsk Vintervær utenfor (+5 og pissregn) og piggdekka er på alle suvene med takbokser.
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA