Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg vinterdekk

Startet av Spruck, fredag 28. november 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

fws

Jeg har R2 på vinteren, og de orginale Michelin dekkene på sommeren. Og R2 dekket greier seg bedre på vått føre, enn det Michelin dekkene gjør. Sommerdekkene spinner bare man ser på gasspedalen (på vått føre). Jeg vet det blir litt søkt å sammenlikne sommer- og vinterdekk, og at "testene" er gjort i forskjellige tempraturer. Men for meg ble det en liten tankevekker. Vinterdekkene fungerer dårlig når tempraturen stiger, og føles ut som gele når gradestokken runder 10 grader. Men når gradestokken er under null er de i sitt ess.

Men så kommer spørsmålet om kontinentale vinterdekk. For i Oslo kjører man stort sett på saltete veier. Og jeg har egentlig et vinterdekk som er best på strekkningen fra parkeringsplassen og ut til veien. Så logisk sett hadde et kontinentalt vinterdekk gitt bedre veigrep mesteparten av vinteren. Men så kommer plutselig vinteren med stor V. Og blir man da sittende med skjegget i postkassa hvis man har valgt kontinentale dekk? Da blir spørsmålet om det er mest uforsvalig med kontinentaldekk eller nordiske dekk? Nordiske dekk er dårligere på vått føre, men de har fortsatt et brukbart grep. Spørsmålet er om kontinentale vinterdekk har brukpart/forsvalig grep på snø og is når gradestokken synker?

Jeg vet ikke hva fasitten er. Jeg bare tenker høyt.
Nissan Leaf 2018

kakraemer

Egenskaper på snø er relativt lett å bygge inn i et dekk. Du vil ikke merke noe særlig forskjell i trekk/bremsekraft mellom nordiske og kontinentale dekk på snø. Den avgjørende forskjellen er på is, der vil forskjellene være mye større. Piggfritt er uansett ikke en vinner på is, men de nordiske vil enkelt overgå de kontinentale. Et punkt til som skiller seg ut er at de kontinentale har rundere skuldre som gir dårligere sidegrep på alt annet enn asfalt.
Mine "2 cents", kontinentale til nøds i sørvest ellers nordiske. Snø/is grep er mye viktigere enn våtgrep.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

kakraemer, har du noen gang prøvd kontinentale vinterdekk selv?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kakraemer

Ja. De passer fint her i Rogaland minus 1-5 dager i året.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

Hvilke dekk var det? Siden endel bidragsytere i denne tråden snuser på og tester ut kontinentale vinterdekk, kunne det vært interessant å vite mer konkret om merke, dimensjon og hvordan de fungerer på ulike underlag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kakraemer

Jeg hadde Continental TS830 på 2008 Opel Astra H stv. (195/65-15)
Var veldig fornøyd med dem. Fungerte ypperlig på Rogalandsk vinter (asfalt 2-8C). Var også gode på snø, men mangel på sidegrep var merkbart når man pushet bilen. Imidlertid slapp de veldig forsiktig og kontrollert. Ikke kjørt noe særlig på is men de få gangene jeg gjorde det (30 sone ved hjemmet) var de håpløse. Imidlertid tror jeg ikke Conti WinterContact 3 (nordiske den gangen tror jeg) ville gjort det særlig bedre på det føret.

Min andre erfaring er Hankook RS W442 på 1997 VW Golf. (185/60-14)
Igjen ypperlige på kjølig asfalt men vinteregenskapene var ikke gode. Følte oss aldri godt skodd på vinterunderlag med disse på bilen. Disse slapp i tillegg grepet ganske brutalt.

På Leafen kjører jeg med Vredestein Nord-Trac 2 (205/55-16). Dette er den nordiske utgaven av Snowtrac 3. Litt flere seipinger og rette skuldre på Nord-Trac 2, men mønsteret er i bunn og grunn det samme. Gode på asfalt med unntak av retningsstabiliteten. På is/slushen vi hadde her i går var de så som så, men igjen tror jeg ikke Nokian eller Conti piggfrie hadde vært så veldig mye bedre.

http://www.dekk1.no/Bilder/Produktbilder/Dekk/Vredestein/Vinter/Store/Nord-Trac-2-stor.jpg?w=584&h=0&bg=ffffff
http://www.oponeo.de/gfx/Articles/zagraniczne/Vredestein%20Snowtrac%203.jpg

På den andre bilen vi har nå, Ford S-Max (215/60-16), kjører vi imidlertid med pigg - Nokian Hakka 7. Forferdelige på asfalt (støy & retningsstabilitet) men oser av trygghet og forutsigbarhet på vinterunderlag. Føler deg alltid godt skodd med disse på bilen.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

Sitat fra: kakraemer på tirsdag 24. november 2015, klokken 12:29
Jeg hadde Continental TS830 på 2008 Opel Astra H stv. (195/65-15)
Siden du nevner Conti TS-serien...har erfaring med Conti TS800 + TS760 som forhandler leverte med vår i-MiEV i 2012. Knallbra vinterdekk den første sesongen! Men for høy rullemotstand til bruk i elbiler egentlig. Andre sesongen ble de glattere, mulig gummikanter og seipinger ble for fort nedslitt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Det har nå dannet seg is på gårdsveien. Ikke speilhålke med overflatevann men såpass at man må passe seg så man ikke sklir når man går. Det er ikke strødd. Prøvde både å aksellerere og bremse litt. Det er grep med WRD4, aksellerasjonen kan kjennes selv om antispinn arbeider endel, og bilen bremser bra også.

Jeg begynner å føle meg trygg på at disse leverer.  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 25. november 2015, klokken 16:56
Det har nå dannet seg is på gårdsveien. Ikke speilhålke med overflatevann
Speilhålke var det jammen i morges! Med overflatevann. Fremdeles ingen strøing, og såvidt man kunne stå på føttene. Se et bilde i et annet innlegg for hvordan forholdene typisk er hos oss når det er hålke. Men WRD4-dekkene sviktet ikke, jeg kom meg på jobb. Dvs jeg ble også tvunget til å rygge pga en spambil som skulle levere reklame i postkassene.  >:( Og da måtte jeg rygge helt tilbake til garasjen for å få nok fart opp den slake bakken igjen. Men kom meg da fram. :)

Nokian WRD4 er kontinentale, men etter min erfaring i praktisk bruk på hålke er de omtrent like bra som Hakka R2. Så får andre bare krangle videre om kontinentale vs nordiske, dette kontinentale dekket fungerer ihvertfall!  8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kakraemer

Er det noen som krangler da?  ???  ;D
Tviler ikke et sekund på det du skriver og tviler heller ikke på at de gjør samme jobben som Hakka R2 under omstendighetene over. Det jeg betviler er den kvelden du kommer litt for fort inn i en glatt høyresving... Da vil jeg heller ha et vinterdekk optimert for nordiske vinterlige forhold (med rette skuldre) på bilen fordi det gir meg bedre marginer. Samtidig er jeg åpen for at det er en rivende utvikling på dekkfronten og at kontinentale og nordiske vinterdekk nærmer seg i egenskaper.
For min egen del består vinteren hovedsaklig av våt asfalt så kontinentale er absolutt et fullgodt alternativ. Jeg valgte likevel et nordisk type, men som i NAF testen har kommet heldig ut på vann ift Hakka R2 og Conti CVC 5/6. I tillegg har det energimerke C.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

nr1rayner

Så bildet ditt tomrh.. Shitt! Der ville jeg sterkt vurdert kjetting  ;)
Biltema har til 149,- sånn ca..  ;)
Har du kjent på dekkene? Er de tørre/"klistrete" i overflaten?
Jeg har vel såvidt inne på det tidligere i tråden, enkelte dekk er glatte i overflaten, mens andre er så sticky i overflaten at du nesten ikke får dratt hånda bortover de hvis du trykker litt på. Kan ikke skjønne at sistnevnte gir godt grep på is og snø, og ser ikke bort i fra at det har mer å si enn gummihardhet og seiping..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#86
Orker ikke styre med kjetting, og det har aldri hittil vært nødvendig på Leafen heller (med piggdekk da...) - bare noen få ganger på mjauen. Vi har en fossil med 4x4 i bakhånd (på piggfri Hakka R), den har heller aldri stått fast selv på den verste hålka.

Kjørte flere ganger fram og tilbake i går ettermiddag i ulike ærend på hålka, må si jeg er imponert! Det var nøyaktig samme føre som mjauen har måttet gi tapt på før, både med Conti-dekk og i desember i fjor med Hakka R2. Fruen hadde derfor fossilen og mjauen fikk stå.

Dekkene er ikke klissete nei, de har omtrent samme konsistens som Hakka R2 men er bittelitt hardere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

NAF-bladet Motor neste høst:

Vinterdekktesten 2016
Nå må myten om at piggdekk er best legges død en gang for alle. Nokians europeiske vinterdekk knuser alle konkurrenter på alle underlag, selv sitt eget dekk spesielt konstruert for norske vintre.


Såklart best hvis man slipper å bruke kjetting ja.. Vi er litt merkelig konstruert sånn, tar meg ca 3-5 min ekstra å legge på + ta av. Men man drøyer den i det lengste.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Einar_S

Kjettinger og moderne biler er vanligvis ikke kompatible. Kjettingene spiser opp innerskjermer og i trangere tilfeller også skjermbuene. Nå ser jeg selvfølgelig bort fra disse svære brakkene som enkelte flytter rundt på.

NAF tester sidestiller jeg med Top Gear når det gjelder etterrettelighet. Da har jeg faktisk mer tro på individuell synsing som eksempelvis her på forumet.

Selv skal jeg inntil videre ikke uttale meg stort mer enn at Conti Viking Contact6 funker greit på bar og våt asfalt. Den eneste glatte dagen så langt var ferdig strødd før jeg dro. Men jeg kloret meg ialfall opp min egen hålkete utkjørsel uten problem. Hvorvidt jeg kan takke bilen eller dekkene vet jeg jo ikke. Sjafførn hadde ialfall ikke æren denne gang, da jeg brukte anledningen til å sjekke at antispinn funket.

Når det gjelder "klissete dekk", prøv å vaske dem (hvis de ikke er klissete)! Du vil bli forbauset hvor mye bedre dekket funker når det blir "klissete". Uansett hvor god gummiblanding produsenten har pønsket ut så hjelper det ikke når den er pakket inn i salt og asfaltsmørje.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

tomrh

#89
Sitat fra: nr1rayner på fredag 27. november 2015, klokken 10:50
Nokians europeiske vinterdekk knuser alle konkurrenter på alle underlag, selv sitt eget dekk spesielt konstruert for norske vintre.
:D

Men et essensielt spørsmål er: Ved hvilke temperaturer utføres NAF's bremsetest av vinterdekk?

Hvis det skjer i mange minusgrader så er Hakka R2 i sitt ess siden gummiblandingen er konstruert for minusgrader. Hvis det derimot skjer i plussgrader så er det optimalt for WRD4. Da er R2-gummien mer som gelé.

Jeg er mest bekymret for nullføre og våt is i plussgrader.

Ut i fra youtube-videoen under tester de dekkene i nord-Finland i mange minusgrader. Det er ikke slik vinter vi har. Og slik is er ganske ru og ikke så glatt. Snøen er også tørr og gir godt grep på de fleste vinterdekk. Hadde de testet våt snø og slaps ville WRD4 hatt fordelen.

https://www.youtube.com/watch?v=hHuMOCaMhUQ
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA