Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Valg vinterdekk

Startet av Spruck, fredag 28. november 2014, klokken 14:05

« forrige - neste »

tomrh

#30
Fant en lignende der både Nokian Hakkapeliitta R og Nokian WR D3 aksellereres på speilblank is. Det er ingen overraskelse at Hakka R vinner klart - noe det absolutt burde gjøre i en slik test, men WR D3 får også opp farten og er ikke avskrekkende.


https://www.youtube.com/watch?v=V_PqtSlhTDo

Btw - det står på Nokian sine hjemmesider at WR D4 skal komme til høsten men de kan faktisk allerede bestilles hos dekkonline.com  8)
Leaf-dimensjonen 205/55R16 har dekklabel C/A.
(mens 195/65R15 95H XL har B/B ... for de av oss som foretrekker 15"-felger ;) )
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Så den jeg også tomrh, vært interessant å sett en litt mer inngående test enn den :)

Husker jeg har sett youtube-video med forskjeller på våt asfalt, tror faktisk det ligger video med sommer vs nordisk vs kontinental, mulig det var testet på tørr asfalt også.
Kanskje du leter opp noe sånt?  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#32
Fant ikke akkurat det du mener å ha sett, har sikkert ikke lett godt nok. Men fant ihvertfall en video som viser hvor livsfarlige nordiske vinterdekk er på vått sommerføre. De fleste vil jo velge sommerdekk om sommeren men færre tenker vel over at vintrene kan by på tilsvarende vått føre som vi allerede har diskutert.


https://youtu.be/9KJ9nD6swF0

...mens kontinentale vinterdekk er svært gode på våte veier i noen få plussgrader


https://youtu.be/Oi-o_njQW34
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Da var 4 stk Nokian WR D4 i 195/65R15 95H XL bestilt. EU label B/B, 69dB. Blir spennende.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

rogersen

Hva betalte du? Jeg har fått tilbud på 4 stk Nokian vinterdekk på alufelg til 6200. Er det bra pris?

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: rogersen på onsdag 12. august 2015, klokken 09:15
Hva betalte du? Jeg har fått tilbud på 4 stk Nokian vinterdekk på alufelg til 6200. Er det bra pris?
Betalte 3292 kroner hos dekkonline.com, dvs. 823 pr. dekk. Får kun dekkene da, men jeg tar med dekk og felger og får dem lagt om hos ei dekksjappe her til 175 kr pr hjul, så det blir litt over 4000 kroner. Men WR D4 er billigere enn Hakka R2 (du sier Nokian vinterdekk uten å spesifisere).

Men dette er 195/65R15 dekk. Standard Leaf-dim var litt dyrere hos dekkonline - koster 918 pr dekk akkurat nå for 205/55R16 91T, da ville regningen endt opp på ca. 4400.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 12. august 2015, klokken 09:26
Jeg prøver disse på min Nissan X-trail, noe jeg overhodet ikke ville kjøpt som vinterdekk (har Nokian pigg til denne, så ingen problem).
Skjønte ikke helt. Du skal altså prøve Tristar vinterdekk på din X-trail, dekk du ikke har kjøpt (eller har kjøpt uten å ville det?) fordi du allerede har Nokian pigg? ??? Litt logikk som brister for meg her.. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på torsdag 13. august 2015, klokken 08:13
Sitat fra: nr1rayner på onsdag 12. august 2015, klokken 09:26
Jeg prøver disse på min Nissan X-trail, noe jeg overhodet ikke ville kjøpt som vinterdekk (har Nokian pigg til denne, så ingen problem).
Skjønte ikke helt. Du skal altså prøve Tristar vinterdekk på din X-trail, dekk du ikke har kjøpt (eller har kjøpt uten å ville det?) fordi du allerede har Nokian pigg? ??? Litt logikk som brister for meg her.. :D


Hehe, skrev litt om det tidligere her i tråden, men siden jeg ikke husket hva jeg skrev skal jeg ikke forvente at du gjør det  8)
Leafen får sgs alle km (det er jo velkjent). X-trailen har slitne sommerdekk og gode Nokian piggdekk.
Trenger derfor nye sommerdekk til den, men gidder ikke "kaste bort" penger på dyre sommerdekk på en bil som for det meste hviler. Samtidig hater jeg piggdekk (som vi var enig om tidligere er det jo stort sett bar og saltvåt "vinterveg" uansett..), men det er jo for ille å kaste bort masse av penger på å kjøpe nye piggfrie dekk når jeg har veldig gode piggdekk bare av den grunn.

Løsningen er å kjøpe noen vinterdekk som skal gå hele sommeren, og forhåpentligvis fungere noen lunde på vinterføre, spesielt vår/høst hvor det er skummelt morgen/kveld, samtidig som piggdekk er ulovlig (altså, "kontinentale vinterdekk"). Piggdekkene ligger i bakhånd hvis/når det ikke funker ;) Men bedre enn sommerdekk er det uansett  :D
Tristar-dekkene er kjøpt, dekk som jeg i utgangspunktet ikke har tro på som rene vinterdekk, på samme måte som jeg er skeptisk til WRD4 som vinterdekk..
Ble faktisk positivt overrasket da jeg fikk kjenne på Tristar-dekkene, så det kan hende de fungerer mye bedre på snø og is enn jeg hadde sett for meg, time will show.

Har forøvrig også gode piggdekk på Leafen, men snublet over noen brukte Yokohama IG30 til en meget fin pris, så der er jeg sikret knatrefritt ;)
Kjøper jeg vinterdekk er jeg av den mening at man skal ha best mulig grep når forholdene er dårlige (bor på Heimdal, jobber på Byåsen, har hytte i Klæbu...), så får man heller ofre litt grep på asfalten. Derfor velger jeg dekk av typen Bridgestone WS70, Hankook 606, Nokian R2 eller nevnte IG30, altså myke nordiske.
Vel, uansett hadde det ikke havnet hverken WRD 3/4 eller Tristar på Leafen..

Tristar-dekkene er ikke "nordisk", så relevansen med Tristar på X-trail kontra WRD4 er altså kontinentale vinterdekk. Trekker det fram da det ikke ser ut som det er stor erfaring med slike dekk på vinterføre ;)

Håper du ble litt klokere på min galskap da  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 13. august 2015, klokken 10:44
Har forøvrig også gode piggdekk på Leafen, men snublet over noen brukte Yokohama IG30 til en meget fin pris, så der er jeg sikret knatrefritt ;)
Jepp, forstår nå. :)
Er også i samme situasjon at jeg allerede har gode Hakka 8 piggdekk på Leafen, gått bare én sesong. Det er fruen som har brukt den til pendling Skatval-Hegra. Nå skal jeg bruke leafen inn til Trondheim f.o.m. oktober, og vil primært ha piggfritt pga. bedre rekkevidde (mister lademuligheten, må klare t/r Skatval-Trh på en lading, og mjauen går for kort). Men også pga. div. trusler om piggdekkforbud, knatring og generelle føreforhold på E6. Har piggdekkene i bakhånd om WRD4'ene ikke fungerer. Men etter å ha sett og "befølt" mønsteret/seipingene har jeg stor tro på at WRD4 er ordentlige vinterdekk som svarer til Nokian's slagord: "forget the forecast". :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Om man vurderer Nokian WR D4 kan man med standard 16"-felger vurdere å gå for 205/60R16 96H XL som har rullemotstand B (standard dim har C). Det lille ekstra tillegget i rulleomkrets slår bare positivt ut i økt komfort, og regen fungerer akkurat som før.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Årets NAF-test har ikke med WRD4. :( Trist men ikke uventet. Spesielt når det dukker opp slike artikler, der jeg mener WRD4 er bedre. Men det er vel slik at produsentene får stille med ett dekk hver i testen, og da stiller Nokian selvsagt med Hakka R2. Hvorfor de da også har med Nordman RS er en gåte..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Ifølge NAF plukker de ut bestselgere, og kjøper de "over disk", produsentene skal ikke (lenger) ha mulighet til å levere spesielt preppede testdekk. Sånn sett er det vel fornuftig å ta med Nordman, da den nok selger godt. Nå skal jo Nordman være forrige generasjon Nokian, men tipper det er "som alltid", Nordman får omtrent stryk, mens da den het Nokian var den klasseledende, merkelig nok ;)

Det er kanskje litt "skummelt" å oppfordre Nordmenn til å kjøpe europeiske vinterdekk, men samtidig, det er vel bedre å pushe de spesielt i områder som sør-landet hvor sikkert mesteparten kjører sommerdekk året rundt uansett..

Europeiske dekk er vel ikke tilgjengelig over disk i Norge, det er nok derfor de ikke er med. I land som Tyskland og England er vel ikke "nordiske vinterdekk" tilgjengelige, så tester derifra gir ingen sammenligningsgrunnlag det heller..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Eureka

Har Kjørt 2 år på Avon Ice Touring de fungerte kjempebra. Tester nå ut Vredestein Quatrac Lite riktignok på en Combo. Dette er et ekte helårsdekk (ikke amerikanske sommerdekk), må bare prøve det ut siden ingen liker det. På Leafen skal det på Europeiske vinterdekk garantert når Nybildekka er utslitt.     
2013 Japan Leaf bygget Oppama plant
2019 Evalia 40 kW 7 seter

nr1rayner

#44
Har du fått noen erfaringer med WRD4?

Var småglatt (svært tynt islag) på Heimdal her i kveld, så måtte fyre opp dieselbrakka og teste disse Tristar-dekkene mine. Overraskende godt grep, måtte gå ut av bilen og sjekke om det faktisk var glatt  :o

Tok en runde med Leafen etterpå, Yokohama IG30 på den. ABS koblet inn tidligere, stopplengden var lengre på Leafen...
Jeg skjønner ca ingenting!
IG30 er et mye mykere dekk og burde ha bedre grep på is, snø etc.
Vekt har nok mye å si, men det er ca 100 kg forskjell mellom Leafen og X-trailen min.
Dekkbredden er og temmelig lik, 205 på Leaf og 215 på X-trail.
Kan forklaringen her være at de stivere Tristar-dekkene klarer å gripe bedre i den asfalten som var tilgjengelig?

Må kanskje legges inn i beregningen at Tristar-dekkene har kjørt kanskje 500km, mens IG30 på Leafen er kjørt noen km av forrige eier, og sikkert 1-2.000 siden de ble satt på i år..

Testet ned samme bakke med knapt 5 min mellomrom, så forskjell i forhold må være nedsatt med 99% for at jeg skal kjøpe den  :P

Spent å se når det virkelig blir vinter.. Nesten så man gleder seg til snøen kommer ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA