Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Heving av kjøp

Startet av pej, onsdag 26. november 2014, klokken 19:29

« forrige - neste »

pej

Hei folkens, er det noen her inne som har forsøkt å få kjøpet hevet? Bilen min har hatt lekkasjer klunk og diverse feil siden jeg fikk den i mars og har nå lånebil i 3-5 uker nok en gang. Hvor mange ganger skal man finne seg i dette? Kjøpsloven sier at de kan utbedre 3 ganger, isåfall er det siste mulighet nå.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

#1
Nei, forbrukerkjøpsloven som regulerer handel mellom profesjonell part og privatperson åpner for heving etter to mislykkede reparasjonsforsøk for samme feil. Samme feil defineres som samme feil slik den framstår for kunde, død bil er altså for samme feil å regne selv om den oppstår for tredje gang og har forskjellige årsaker.
Kjøpsloven regulerer handel hvor begge parter er profesjonelle, eller hvor begge parter er privatpersoner. Den gir vesentlig svakere rettigheter.

Jeg er usikker på hvor grensa går for heving av kjøp når det gjelder bil (kjenner litt til forbrukerelektronikk), men et sted å starte kan være å sjekke ut tilsvarende saker i FTU.

http://www.forbrukertvistutvalget.no/xp/pub/hoved/vedtak



pej

Muffinman, er så sinnssykt lei nå så vurderer å få hjelp av NAF´s advokater. Problemet er vel at man får mer på Finn.no enn man får ved heving. Tror de trekker fra endel pr mnd og kjørte kilometer.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Muffinman

Nei med forbehold. Ved heving regnes bruksfradrag mot forsinkelsesrente av opprinnelig beløp fra kjøpsdato. I de fleste tilfeller ender man omtrent på kjøpesummen, og mange (de fleste?) aktører i andre bransjer praktiserer å betale tilbake beløpet uten andre videreverdigheter. Forbehold om at det kan stille seg annerledes med bil da kjørelengde sikkert vil være en faktor. Igjen sjekk vedtak i FTU, det finnes helt sikkert saker som har lagt presedens. Forsinkelsesrente kan du beregne her:

http://forsinkelsesrente.no/

Sharp

Sitat fra: pej på onsdag 26. november 2014, klokken 19:45
Problemet er vel at man får mer på Finn.no enn man får ved heving.

Det er nok ikke et problem lengre.

sven erik

la de ordne nå og  se hva som skjer  naf advokaten er og meget treg

Teslanewbie

#6
Isteden for heving kan du jo foreslå  til tesla  at du får en ny bil isteden ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

teslaz

Men "pej" skulle ikke du selge Teslaen din for flere måneder siden.
Du hadde jo nesten ferdig anonse på finn.no også.
Hva skjedde......  :o
P85, Lys Blå, meget fornøyd....
ELiza levert 28/11/13
Model X 13?5

Kallagtunet

Det er jo ikke enkelt å selge bil full av feil og mangler...

MartinezSC

Han har 3 kjøpere på bilen til en veldig god pris, men er usikker selv enda..

pej

Hadde bilen på finn og fikk solgt, men ikke levert siden bilen står hos Tesla for diverse utbedringer. Så er ganske bitter for dette. Bilen blir nå inne ca 5 uker pga lekkasjeproblemer. Blir stående vann inne i dørstolpene så sikkerhetsbeltene kan vris opp når man trekker dem ut når det regner. Kjøpte bil uten pano for å slippe lekkasjer. Det hadde tydeligvis ikke noe å si. Nå har annonsen gått ut på dato så jeg gikk glipp av minst 3 salg. Vurderer hva jeg skal gjøre men begynner å nå et metningspunkt. Tror kanskje ikke jeg vil ha Tesla igjen siden de har så store problemer med kvaliteten. Jeg er avhengig av bil og føler meg mer sikker på å komme frem i en 10 år gammel Subaru. Kjipt å måtte leie bil når man skal på langtur i frykt av at DU skal havarere. Har hatt klunk i lange tider, men får ikke ny siden de må prioritere de som havarerer.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

darthy001

Sitat fra: pej på torsdag 27. november 2014, klokken 09:21
Hadde bilen på finn og fikk solgt, men ikke levert siden bilen står hos Tesla for diverse utbedringer. Så er ganske bitter for dette. Bilen blir nå inne ca 5 uker pga lekkasjeproblemer. Blir stående vann inne i dørstolpene så sikkerhetsbeltene kan vris opp når man trekker dem ut når det regner. Kjøpte bil uten pano for å slippe lekkasjer. Det hadde tydeligvis ikke noe å si. Nå har annonsen gått ut på dato så jeg gikk glipp av minst 3 salg. Vurderer hva jeg skal gjøre men begynner å nå et metningspunkt. Tror kanskje ikke jeg vil ha Tesla igjen siden de har så store problemer med kvaliteten. Jeg er avhengig av bil og føler meg mer sikker på å komme frem i en 10 år gammel Subaru. Kjipt å måtte leie bil når man skal på langtur i frykt av at DU skal havarere. Har hatt klunk i lange tider, men får ikke ny siden de må prioritere de som havarerer.

Har du sjekket med Tesla? Dette er vel en type feil som Tesla burde være interessert i å få bort fra offentligheten asap.. <-- Les ny bil eller hevet kjøp.

Var det ikke en annen bruker her som fikk ny bil da opprinnelig bil hadde div feil av grov karakter?

Leif1

Tror det er lurere å lufte frustrasjonen i butikken enn her ja.
Be om et møte med ledelsen der, og involver noen så høyt opp i systemet som mulig.
Konvertitt fra S til X

sven erik

nå får du sikkert fiksa DU problemet og for nå kommer det inn  en del deler 

Havebigfun

Sitat fra: darthy001 på torsdag 27. november 2014, klokken 10:24
Sitat fra: pej på torsdag 27. november 2014, klokken 09:21
Hadde bilen på finn og fikk solgt, men ikke levert siden bilen står hos Tesla for diverse utbedringer. Så er ganske bitter for dette. Bilen blir nå inne ca 5 uker pga lekkasjeproblemer. Blir stående vann inne i dørstolpene så sikkerhetsbeltene kan vris opp når man trekker dem ut når det regner. Kjøpte bil uten pano for å slippe lekkasjer. Det hadde tydeligvis ikke noe å si. Nå har annonsen gått ut på dato så jeg gikk glipp av minst 3 salg. Vurderer hva jeg skal gjøre men begynner å nå et metningspunkt. Tror kanskje ikke jeg vil ha Tesla igjen siden de har så store problemer med kvaliteten. Jeg er avhengig av bil og føler meg mer sikker på å komme frem i en 10 år gammel Subaru. Kjipt å måtte leie bil når man skal på langtur i frykt av at DU skal havarere. Har hatt klunk i lange tider, men får ikke ny siden de må prioritere de som havarerer.

Har du sjekket med Tesla? Dette er vel en type feil som Tesla burde være interessert i å få bort fra offentligheten asap.. <-- Les ny bil eller hevet kjøp.

Var det ikke en annen bruker her som fikk ny bil da opprinnelig bil hadde div feil av grov karakter?
Ja det var Høgis- bilen var bla. lakkert med ulike fargenuanser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA