Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris stikkontakt utendørs

Startet av Løvbladet, onsdag 26. november 2014, klokken 13:49

« forrige - neste »

Løvbladet

Ønsker en kontakt på veggen ute til å lade min Nissan leaf. Har noen en idé om hva det kan koste? Skjønner at det vil variere men om jeg bør regne 5000 eller 20 000... Har nytt sikringsskap om det har noen betydning.

heidu

Jeg hadde en elektriker hos meg på befaring i går for å legge en stikkontakt ute. Han estimerte at prisen ville bli omtrent 3000,- ettersom jeg hadde allerede fått tak i kabel (50kr/m), stikkontakt (verdi på 500,-) og automatsikring for 10A (verdi på 1000,-). Arbeidet estimerte han til å ta omlag tre timer. Han måtte borre gjennom to vegger og trekke en ca. 18m kabel.
Han argumenterte at han måtte ta høyere timepris siden jeg hadde nesten alt av utstyret og utstyret var en god inntektskilde for dem. Han sammenlignet det faktisk med å komme inn i en biffrestaurant med sin egen biff.

moby666

Hvis du først legger opp ny kabel/sikring, hvorfor legger du opp kun 10 ampere?

Thomas Parsli

Sitat fra: Løvbladet på onsdag 26. november 2014, klokken 13:49
Ønsker en kontakt på veggen ute til å lade min Nissan leaf. Har noen en idé om hva det kan koste? Skjønner at det vil variere men om jeg bør regne 5000 eller 20 000... Har nytt sikringsskap om det har noen betydning.

Det avhenger av hvor mye arbeid det er føre frem kabel...
Ser det relativt enkelt ut er nok ikke 5000,- så galt.

Thomas


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel

Legg opp 16a med en gang.

Ved påveggsinstallasjon kan du bruke vern med vanlig I2 verdi (1,45), ved pn i rør kan du bruke schneider sine med lav I2 verdi. Med mindre det gjøres etter gammel norm (nek 2006).

Husk jordfeilvern og overspenningsvern på elbilkursen. Billig forsikring på dyrt utstyr.

Løvbladet

Takk for svar :-) fikk en pris på nesten 20 000 og får herved bekreftet at det er ran... Har funnet en mer pålitelig elektriker nå håper jeg :)

jkirkebo

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 26. november 2014, klokken 15:36
Legg opp 16a med en gang.

Ved påveggsinstallasjon kan du bruke vern med vanlig I2 verdi (1,45), ved pn i rør kan du bruke schneider sine med lav I2 verdi. Med mindre det gjøres etter gammel norm (nek 2006).

Husk jordfeilvern og overspenningsvern på elbilkursen. Billig forsikring på dyrt utstyr.

Det er ikke lengre lov å sikre schuko beregnet på lading av elbil med mer enn 10A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rav4_EV

Sitateg hadde en elektriker hos meg på befaring i går for å legge en stikkontakt ute. Han estimerte at prisen ville bli omtrent 3000,- ettersom jeg hadde allerede fått tak i kabel (50kr/m), stikkontakt (verdi på 500,-) og automatsikring for 10A (verdi på 1000,-). Arbeidet estimerte han til å ta omlag tre timer. Han måtte borre gjennom to vegger og trekke en ca. 18m kabel.
Han argumenterte at han måtte ta høyere timepris siden jeg hadde nesten alt av utstyret og utstyret var en god inntektskilde for dem. Han sammenlignet det faktisk med å komme inn i en biffrestaurant med sin egen biff.

Med de prisene skulle man tro at biffen ble kjøpt på en luksusrestaurant.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Marius Engel


Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. november 2014, klokken 15:56
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 26. november 2014, klokken 15:36
Legg opp 16a med en gang.

Ved påveggsinstallasjon kan du bruke vern med vanlig I2 verdi (1,45), ved pn i rør kan du bruke schneider sine med lav I2 verdi. Med mindre det gjøres etter gammel norm (nek 2006).

Husk jordfeilvern og overspenningsvern på elbilkursen. Billig forsikring på dyrt utstyr.

Det er ikke lengre lov å sikre schuko beregnet på lading av elbil med mer enn 10A.

Du tenker på det nye kapittelet i NEK400:2014.
Hvis han setter opp en kontakt beregnet på sin private elbil, som har en lader som trekker maks 10a, kan han fint bruke 16a sikring så sant han tilfredstiller krav 2 som kom i boligdelen i NEK400:2010.

Er det utvidelse av anlegget kan dette gjøres i samsvar med eldre norm basert på installatørs risikovurdering av anlegget.

Men du har også helt rett:
Hvis dette er ment til privat eller offentlig bruk, og en av de elbilene som skal kobles til denne ladekursen blir forventet å trekke mer enn 10a skal man ha industrikontakt eller mode 3 lader hvis man følger NEK400:2014.
Samt 30mA jordfeilvern og overspenningsvern.

Jeg har lagt opp en 16a kurs til min elbil (påveggsinstallasjon), hvor jeg har montert en shuko til 10a laderen, og en industristikk til 16a laderen. Da får man i pose og sekk uten å trenge overgang :)
Selvfølgelig er kursen beskyttet av jordfeil- og overspenningsvern. En liten investering for å sikre en dyr bil ;)

heidu

Sitat fra: moby666 på onsdag 26. november 2014, klokken 14:56
Hvis du først legger opp ny kabel/sikring, hvorfor legger du opp kun 10 ampere?

Grunnet økonomi. Jeg har fått en automatsikring på 10A og kabel. Kan eventuelt skifte ut kun automatsikringen senere hvis jeg skulle trenge 16A.

heidu

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. november 2014, klokken 21:31
Sitateg hadde en elektriker hos meg på befaring i går for å legge en stikkontakt ute. Han estimerte at prisen ville bli omtrent 3000,- ettersom jeg hadde allerede fått tak i kabel (50kr/m), stikkontakt (verdi på 500,-) og automatsikring for 10A (verdi på 1000,-). Arbeidet estimerte han til å ta omlag tre timer. Han måtte borre gjennom to vegger og trekke en ca. 18m kabel.
Han argumenterte at han måtte ta høyere timepris siden jeg hadde nesten alt av utstyret og utstyret var en god inntektskilde for dem. Han sammenlignet det faktisk med å komme inn i en biffrestaurant med sin egen biff.

Med de prisene skulle man tro at biffen ble kjøpt på en luksusrestaurant.

Ja.. jeg ringte han i dag og takket nei til tilbudet hans. Han priset seg greit ut av den jobben for å si det mildt.

Ferry


Sitat fra: jkirkebo på onsdag 26. november 2014, klokken 15:56

Det er ikke lengre lov å sikre schuko beregnet på lading av elbil med mer enn 10A.

Da ville jeg helt klart lagt opp den kursen med tanke på gressklipper og kappsag framfor elbil

Marius Engel


Sitat fra: heidu på onsdag 26. november 2014, klokken 22:07
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 26. november 2014, klokken 21:31
Sitateg hadde en elektriker hos meg på befaring i går for å legge en stikkontakt ute. Han estimerte at prisen ville bli omtrent 3000,- ettersom jeg hadde allerede fått tak i kabel (50kr/m), stikkontakt (verdi på 500,-) og automatsikring for 10A (verdi på 1000,-). Arbeidet estimerte han til å ta omlag tre timer. Han måtte borre gjennom to vegger og trekke en ca. 18m kabel.
Han argumenterte at han måtte ta høyere timepris siden jeg hadde nesten alt av utstyret og utstyret var en god inntektskilde for dem. Han sammenlignet det faktisk med å komme inn i en biffrestaurant med sin egen biff.

Med de prisene skulle man tro at biffen ble kjøpt på en luksusrestaurant.

Ja.. jeg ringte han i dag og takket nei til tilbudet hans. Han priset seg greit ut av den jobben for å si det mildt.

Fikk du billigere tilbud? Synes ikke at prisen var så gale jeg.

Kjøring, sluttkontroll, dokumentasjon, arbeid, materiell- og timeføring, pluss litt div. småmateriell (kabelinnføring, nippel, kabelfester osv). Blir fort litt penger.

Du har dog en plikt som eier: sjekk at utførende installatør du velger å bruke er registrert i elvirksomhetsregisteret, og kan utføre "arbeid hjemme hos deg", som det står. Det finnes elektrikere som driver firma, uten å være installatør. Da kan du se langt etter gyldig dokumentasjon...

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 27. november 2014, klokken 08:16
Kjøring, sluttkontroll, dokumentasjon, arbeid, materiell- og timeføring, pluss litt div. småmateriell (kabelinnføring, nippel, kabelfester osv). Blir fort litt penger.

La det nå ikke bli med bare det, ..det også trengs verktøy, lokaler, forsikringer, pensjonsordninger, kursing osv. osv. Og så skal det røykes, drikkes kaffe, prates i telefonen, hente deler som er gjenglemt, lærlingen skal instrueres. Det er bare å smøre på her, ingen grunn til å legge bånd på seg. Ta i til du er flau! [/sarkasme]

Hva tar elektrikere for vanlig installasjonskabel? Prisene varier enormt, og rabattene i kabelbransjen er helt hinsides.


elektrolux

Jeg ville lagt opp kabelen selv, og overlatt kun det viktige koblingarbeide, og dokumentasjonen til elektrikeren.  ;)

Ikke vits at han med all den utdannelsen og kompetansen skal bruke timevis på å borre hull i vegger og strekke kabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA