Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

KUN 6 airbags i Model S EU - der er 8 i US...

Startet av NielsChr, tirsdag 25. november 2014, klokken 22:54

« forrige - neste »

NielsChr

Er der en årsag til at Tesla kun putter 6 airbags i EU biler..? US biler har 8 airbags (knee airbag)

så lige denne video og det ser da ud til at man som føre får glæde af de ekstra 2 airbags i tilfælde af frontal kollision
http://www.autoliv.com/ProductsAndInnovations/PassiveSafetySystems/Pages/Airbags/KneeAirbags.aspx

NielsChr

på min gamle (2013) model stod følgende i specs
SitatSikkerhed
Otte airbags: til hoved, knæ og
bækkenparti foran samt to sidegardin
airbags

på den nye 2015 står dette
SitatSikkerhed
Seks airbags: til hoved og bækkenparti foran samt to sidegardin-airbags

det virker da som et tilbage skridt.

Brede

Dette ser ut til å stemme.
2012/13 modellene har åtte airbager, 2014 har seks (åtte i USA).
Dette står beskrevet i Teslas Emergency Response Guide for redningspresonell.

SabreMan

Merkelig at det er forskjell mellom biler som leveres i USA, og biler som leveres i EU. De prøver jo ellers å redusere antallet alternativer for å kunne lage bilene raskere.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

NielsChr

pænt utilfredsstillende at bestille en super car og så opdage at de har fjernet sikkerheds udstyr som tidligere var inkluderet. tilmed på en bil som de kalder den "sikreste bil" med "insane" acceleration
men det gælder måske kun i USA at det er "den sikreste" bil

er der andre sikkerheds ting som de uden at melde ud har gjort dårligere i Europa ?

NielsChr

forsvandt de 2 knæ airbags allerede tidligt i 2014 ? eller er dette noget helt nyt som er sket samtidig med dual drive

darthy001

Kan være tilpasning til euroncap. Tester/kriterier der er vesentlig forskjellig fra de amerikanske.

NielsChr

selv små biler som kia picanto har knæ airbags. troede egentlig at de forsøgte at lave den sikreste bil, og ikke blot gik efter lige akkurat at komme i mål med 5 stjerne i euroncap. - virker ikke tillidsskabende at fjerne udstyr bare fordi testen ikke kræver det.

jazzwheel

Er det ikke slik at Norge får USA-modeller siden de lages ferdig i USA, mens resten av EU får EU-modeller som skrus sammen i Nederland?

Kim L

Noe for TOCN å ta opp ?,,, samtidig spørre om lys blir bedre

Brede

Sitat fra: jazzwheel på onsdag 26. november 2014, klokken 01:36
Er det ikke slik at Norge får USA-modeller siden de lages ferdig i USA, mens resten av EU får EU-modeller som skrus sammen i Nederland?

Nei, alle er Euro.modeller

Mippen

I følge euro ncap er beskyttelse av knær god og av legger adekvat. Jeg tenker slik at er kollisjonen så kraftig at bena treffer dashbordet så vil uansett en airbag ikke hjelpe. Kanskje den til og med vil gjøre det verre da det blir mindre plass til bena når den løses ut. Tenker hvis dashbordet blir trykket inn og klemmer mot bena.

På en vanlig fossilbil er det en motor under panseret som i worst case kan bli presset inn mot coupeen. På model s er det tomt og man kan derfor lage en mer effektiv deformasjonssone som bedre hindrer at daschbordet blir trykket innover.

Bare en tanke...
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

@Mippen:
Tipper du er inne på noe der, at manglende fossilmotor gjør at det er mindre sjanse for skade på beina.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

NielsChr

Tesla har svaret på mit spørgsmål. Og i følge det svar er de 2 ekstra airbags overflødige og kun inkluderet i US biler for at overholde lovgivning.

Kim L

Merkelig at de er overflødige,,jeg vil gjerne ha,,, så bare å levere Tesla  ;) Vil også ha bedre lys,,,,
;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA