Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterigaranti i3

Startet av thomast, tirsdag 25. november 2014, klokken 21:58

« forrige - neste »

LMOR

Sendes hit?, Du mener vel omvendt. Det er 100 000 km i de aller fleste land. Så det hvis teorien din skulle stemme, klarer de å plukke ut noen få ekstra gode batterier...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Det jeg mente var at ettersom de bare garanterer 100k her i motsetning til 160k i USA og England, så må det skyldes et-eller-annet. VW garanterer 160k, så hvorfor gjør ikke BMW det samme? De påberoper seg premiumstatus, men har dårligere batterier enn VW. At det er forskjellige garantier fra ulike fabrikanter kan jeg skjønne, men at det skiller fra land til land virker merkelig. En interessant problemstilling er hvis batteriet har halvert kapasitet etter 4 år og 130k. Det er innenfor 5 års reklamasjonsrett på noe som BMW selv sier er ment å vare hele bilens levetid, det er innenfor garantien i USA, men utenfor garantien i Norge. 

LMOR

Da dekkes det som du sier av reklamasjonsretten i Norge. Garantien spiller ingen rolle da.
Helt enig at det burde vært 160000km. Men batteriene er de samme, så hvis det kan garantere 160000km i andre land, så er det fint for oss også.
Jeg tror ikke kjørelengde spiller så stor rolle som antall år. De som opplever tap på mer enn 30%, og har kjørt mer enn 100 000km før det har gått 8år, får ta det opp med BMW. Jeg gjetter på at det ikke blir mange av dem, og at de finner en ordning.
Jeg tar en måling hver gang jeg har kjørt bilen tom for strøm. Antall km*gjennomsnittsforbruk. Etter 6mnd, ser jeg ingen degradering, og jeg lader bilen hver dag opp til 100%.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

Interessant, hvilke verdier får du for kapasitet når du måler slik?

Ole


Sitat fra: LMOR på onsdag 26. november 2014, klokken 21:40
Jeg tar en måling hver gang jeg har kjørt bilen tom for strøm. Antall km*gjennomsnittsforbruk. Etter 6mnd, ser jeg ingen degradering, og jeg lader bilen hver dag opp til 100%.

moonbuggy

Sitat fra: LMOR på onsdag 26. november 2014, klokken 21:40

Jeg tror ikke kjørelengde spiller så stor rolle som antall år.
Antall opp og utladninger er av  betydning for batteriets levetid. Da vil jo kjørelengde spille en vesentlig rolle.
Jo større kjørelenge, jo flere charge/discharge cycler har man.
Også batteriets operasjonstemperatur spiller stor rolle. Klarer man å holde den innenfor optimale intervaller forlenges levetiden. Her har BMW gjort svært mye for sikre akkurat det, med væskekjøling/heating av batteriet etter behov.

LMOR

Kjørelengde betyr selvfølgelig mye, men tid betyr mest, var min påstand. Gitt at du ikke kjører mer enn 160 000 på 8 år.

Du skal med full kapasitet klare å bruke opp 18,8 KWh. Hvis gjennomsnittet feks er 14,5, så skal du kunne kjøre 130 km.

Men hvis du du ikke kjører dette i ett, så kan du ikke alltid stole på tallene. Stoler ikke helt på at bilen tar med alt forbruk før du begynner å kjøre.
Du kan heller ikke legge til det som er igjen uten å regne % i stedet for estimert lengde. Men du kan f.eks gjøre regnestykket akkurat når du passerer 75/50/25%
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA