Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Original stereoanlegg i e-Golf

Startet av Sirup, lørdag 22. november 2014, klokken 01:27

« forrige - neste »

Sirup

Har hatt e-Golfen noen dager nå, og er stort sett veldig fornøyd med bilen.
Det som jeg er mindre fornøyd med er det originale stereoanlegget. Lot være å kjøpe Dynaudio oppgraderingen for å få størst mulig bagasjerom, men angrer nå.
Det originale stereoanlegget leverer for dårlig lyd.

Hva synes dere om lyden i dette anlegget?
VW e-Golf
Tesla Model X75

Gordon Retriever

Jeg opplever originalanlegget i e-Golf som svært bedre enn tilsvarende i Leaf Acenta.
Men så veldig bra er det ikke...

En nærliggende løsning kan være å investere 1500-2500 kroner i et plug-and-play sett med nye høyttalere tilpasset Golf 7.

Flere av deltagerne i denne tyske testen selges av norske forhandlere.

Audigaudi

Hadde jeg hatt den erfaringer jeg har nå ville jeg valgt original spiller og byttet ut frontsett og koblet til en spesialtilpasset forsterker. Jeg tror dette hadde vært en mye bedre lydmessig oppgradering til ca. 5.000,- enn oppgradering til Dynaudio. Men navnet Dynaudio har kanskje også en verdi?

Sub´en har jeg forøvrig koblet fra og montert inn en ny som tar mindre plass i bagasjerommet. Vips ble det plutselig plass til alle ladekablene under gulvet også.  :D

Råde

Sitat fra: Audigaudi på lørdag 22. november 2014, klokken 20:42
Hadde jeg hatt den erfaringer jeg har nå ville jeg valgt original spiller og byttet ut frontsett og koblet til en spesialtilpasset forsterker. Jeg tror dette hadde vært en mye bedre lydmessig oppgradering til ca. 5.000,- enn oppgradering til Dynaudio. Men navnet Dynaudio har kanskje også en verdi?

Sub´en har jeg forøvrig koblet fra og montert inn en ny som tar mindre plass i bagasjerommet. Vips ble det plutselig plass til alle ladekablene under gulvet også.  :D
Dette kunne være en interessant mod... Lyst til å poste detaljer og evt bilde i ekstrautstyrstråden?
e-Golf | X75D

Sirup

Om noen har gode metoder for å oppgradere det originale stereoanlegget i e-Golf, så hadde det vært veldig kjekt om metode, utstyr og pris hadde blitt postet.
VW e-Golf
Tesla Model X75

Audigaudi

Jeg brukte to stk av disse åttetommerne, Helix Esprit E8W.

Skal lage en bedre forklaring, men skal den ligge i ekstrautstyrtråden? Synes det er mer naturlig å lete i denne tråden.

siforko

Sitat fra: Audigaudi på søndag 23. november 2014, klokken 16:01
Jeg brukte to stk av disse åttetommerne, Helix Esprit E8W.

Skal lage en bedre forklaring, men skal den ligge i ekstrautstyrtråden? Synes det er mer naturlig å lete i denne tråden.

Tror det er flere her som er interessert i oppgradering av anlegg i e-golf her, inkudert meg selv
Bestillt ID4, men angrer nå

Råde

Sitat fra: Audigaudi på søndag 23. november 2014, klokken 16:01
Jeg brukte to stk av disse åttetommerne, Helix Esprit E8W.

Skal lage en bedre forklaring, men skal den ligge i ekstrautstyrtråden? Synes det er mer naturlig å lete i denne tråden.
Legg det her, du. Ser flere tilbyr disse til rett over 1000,- pr stk. Så kommer spørsmålet om kasse osv. Vi venter i spenning :) Jeg er tilbøyelig til å kaste ut originalkassa hvis din mod gir plass til kablene.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Sitat fra: Audigaudi på søndag 23. november 2014, klokken 16:01
Skal lage en bedre forklaring, men skal den ligge i ekstrautstyrtråden?

Ekstrautstyrstråden har en del diskusjon omkring hvor mye plass basselementet i Dynaudio-pakken opptar i bagasjerommet, og et bilde i ekstrautstyrstråden av en mer plassbesparende løsning hadde derfor vært interessant.
Link til innlegg med bilder av Dynaudio i e-Golf.
Spesifikk diskusjon omkring oppdatering av fabrikkmontert anlegg kan med fordel tas i denne tråden.

Gordon Retriever

Link til Match høyttalersett tilpasset Golf hos Bilradiospesialisten, med link videre til valgfri forsterker.

Link til Gladen høyttalersett tilpasset Golf hos dynaBel, med link videre til valgfrie dempematter for dørene.

Youtube-film som viser bytte til bedre høyttalere i Golf VI (Golf VII er tilsvarende mht. arbeidsmengde):


http://youtu.be/dSAGHSc97_c

Audigaudi

Da har jeg lagt ut bilde av basskassen under tråden om ekstrautstyr.

Som dere kan se har jeg dyttet kassen helt mot seteveggen for å frigjøre mest mulig plass mot åpningen av bagasjerommet. Dette for å gjøre kabler m.m. lettest mulig tilgjengelig. Jeg har også dempet betydelig med tynne bitumenmatter fra Biltema for å redusere rumling og hjulstøy (Det hjalp noe, men det må nok dempes flere steder skal bilen bli like stille som GTI´en jeg kjørte for litt siden).

Jeg jobber med en mer detaljert beskrivelse.

Audigaudi

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 23. november 2014, klokken 18:29
Link til Match høyttalersett tilpasset Golf hos Bilradiospesialisten, med link videre til valgfri forsterker.

Link til Gladen høyttalersett tilpasset Golf hos dynaBel, med link videre til valgfrie dempematter for dørene.

Youtube-film som viser bytte til bedre høyttalere i Golf VI (Golf VII er tilsvarende mht. arbeidsmengde):

Jeg har kikket på et sett fra Eton tilpasset Golf 7 link . Ut fra videoen ser det veldig lett ut å montere. Men fant ikke noen forhandler i Norge

ionboy

Focal er jo strålende bra. Min bror som er studiotekniker bruker monitorer fra dette merket. Bilradiospesialisten tilbyr en pakke som virker lovende: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=12354&katid=649

Er det et problem at den er til en Golf 6?

Gordon Retriever

Løsningen Focal har valgt gjør ting vanskeligere i Golf 7:  Elementstørrelsen er den samme i Golf 6 og 7, men plasseringen av diskantelementet er forskjellig. Focal har valgt å bytte ut hele innrammingen elementet sitter i, og har integrert et kretskort i enheten:




Andre leverandører legger opp til at man bytter ut kun selve elementet, og benytter en ekstra boks ved siden av, slik at settet kan benyttes i flere forskjellige biler:




Audigaudi

Min erfaring er også at innfesting kan være forskjellig, dvs at skruehullene kan ha ulik plassering. Det gjør det også  mer kronglete å montere. Så jeg fikk veldig sans for Eton etter å ha sett videoen deres på nettsiden. Der får man med festebraketter, skruer, overganger som alt er plug-and-play.

Men på den annen side krever det ikke mye fingerferdighet å ordne disse tingene selv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA