Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opsjon: 11 kW-lader for e-Golf?

Startet av Rio, lørdag 22. november 2014, klokken 00:31

« forrige - neste »

Rio

La oss si at en 11 kW-lader (trefase, type 2 kontakt for ladestolper) ble en opsjon på e-Golf.

Da kunne man lade fra tomt til fullt på ca 2 timer, uten bruk av hurtiglader. Man kunne bruke alle 22 kW-ladestolpene som settes opp. Ei heller får man problemer hjemme med å trekke 32 A på énfas.

Hvor mye ville du vært villig til å betale for en 11 kW-lader i bilen din?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Ser at betalingsviljen faller ved 10000 kr.

Dette er synd da det betyr at ettermarkedsløsninger som kunne ladet bilen med 11 eller 22 kW via DC porten nødvendigvis vil måtte koste en god del mer for å være kommersiellt forsvarlig.

Selvfølgelig vil også jeg ha mest mulig rimeligst mulig, og mest mulig lønn for minst mulig arbeid for den saks skyld, men av og til må realistiske hensyn tas.

Jeg ville selv betalt over 25000 kr for 11+ kW 3 fase lading da dette i praksis utvider bilens bruksområde betydelig
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Råde

Spørreundersøkelsen treffer de som har vurdert golf og lignende. Valget er tatt ut fra en vurdering av behovet opp mot hva man får i golfen som den er nå. Dvs at 11kW lader kun er kjekt å ha for de fleste som har svart.

Hadde spørringen derimot truffet de som vurderer elektrisk men avstår pga lading/rekkevidde, så ville kanskje svaret vært annerledes. Det endrer ikke på st ettermarkedløsning til 25.000 vil være vanskelig å selge, for den retter seg mot folk som allerede har golf. Tror imidlertid at en oem løsning i den prisklassen heller ikke ville blitt noen suksess. Lite ekstrautstyr til mange penger er det.
e-Golf | X75D

shb

#3
Tesla har 11kW som standard. En kan betale ca 10 000 for en ekstra. dvs 22 kW. Det er det mange som ikke er villige til å gjøre. De vil heller kjøpe CHAdeMO adapter til 6 300( når det måtte komme, skulle vert klart til sommeren). Fordi 22 kW går for tregt. De vil heller stå i kø med Leafene og Kia. Det synes jeg er tull. Har selv 22kW. Men vil ikke ha betalt er enn 5 000 for 11kW i e-Golfen jeg venter på med varmepumpe. Det burde vert standard enkelt og greit. Det minste en burde kunne lade med i dag er 32A 1 fase( 7.4 kW), selv om ikke e-verken liker det. Ser at med vegg boks kan MB lade med 400V 11kW som er standard uten vegg boks med 11kW på Tesla.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Rio

32A énfase burde faktisk vært erstattet med trefase.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

shb

#5
Ja. Klart det. Det er bedre for nettet også, da belastes alle fasene likt. Men det var jo det med 230V da. De er vanligere med 400V ellers i Europa, når en skal hente ut støre effekter. Jeg er så heldig at jeg har en 400V 16A 3 fase på husveggen min. Det er det ikke alle i Norge som har, uten trafo. Da kan en bruke AC laderen på ABB sine trippel ladere, om de er sikret med 125A. Om noen lader på DC delen, slipper å vente i køen. Så sant AC er ledig da.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Kent

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. november 2014, klokken 12:50

Selvfølgelig vil også jeg ha mest mulig rimeligst mulig, og mest mulig lønn for minst mulig arbeid for den saks skyld, men av og til må realistiske hensyn tas.

Jeg har hatt bilen min i 4 mnd nå, og har ennå ikke tenkt tanken at det hadde vært kjekt med 11kWh-lader.
Jeg hadde nok betalt 10k ekstra når jeg kjøpte bilen om den var tilgjengelig da, men å betale 25k for noe som mest sannsynlig bare vil være på pynt, det hadde jeg nok ikke gjort.

Det er kanskje noen som har behov og vil betale mye penger for en slik løsning, men for de aller fleste vil det nok ikke være verdt investeringa om det koster alt for mye.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

bno

Synes at kommersielle interesser burde holde seg for gode til å ytre for bastante oppfatninger. Det blir lite troverdig når man hengir seg til "meninger" som går ut over øvre kvartil.

Stikkkontakt

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. november 2014, klokken 12:50

Jeg ville selv betalt over 25000 kr for 11+ kW 3 fase lading da dette i praksis utvider bilens bruksområde betydelig

Jeg ville heller betalt 25.000 for batteri under bagasjeromsbunnen. Burde være plass til 8-12 KWh der også..
Det ville også utvidet bruksområdet betydelig.

Trond.m

Det vil forbause meg om ikke VW lanserer støtte for raskere AC lading i løpet av 2015. e-Golf har jo en delt jumboplass (sammen med UP) når det gjelder AC lading, og det vil nok etter hvert påvirke salgstallene. Det er en illusjon å tro at landet vil dekket med kostbare og ustabile DC ladere som hver og en koster like mye som en bil  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA