Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor er det ingen batterier under bagasjerommet?

Startet av oto, fredag 21. november 2014, klokken 20:40

« forrige - neste »

oto

Noen som har tittet opp under hekken på en e-Golf og blitt forundret over at det bare er et stort tomrom der eksosanlegget vanligvis sitter? Jeg har ikke tall på den eksisterende batteripakkas volum relativt til dette tomrommet, men etter bilder av batteripakka på nett å dømme, ser det relativt sett ut til kunne romme flere mil med batterier. Unngår de batterier bak bakakselen pga fare ved kollisjon? Jeg har selv bestilt e-Golf, men har siden lanseringen undret meg over at VW ikke ga den i hvert fall litt bedre rekkevidde enn Leaf har. Da jeg oppdaget slikt et gedigent waste of space under golfen, tenkte jeg mange av de samme tankene som serveres i  Geir Moshuus' artikkel 21/11 om bilbransjens halvhjertede elbilsatsing. Eller har noen en annen forklaring på dette?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

02jan

Økt kostnad/pris, økt vekt på bil og økt vekt så langt bak på en forhulstrevet bil, vil påvirke kjøreegenskapene.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

oto

Ja, tenkte på det, men har vanskelig for å tro at problemet med vektfordeling ikke kan løses. Det er mye luft under panseret også. Men om totalvekten blir for stor, vil den selv med tilpasset fjæring etc kanskje bli for ulik de andre golfene.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Tekberg

Sitat fra: oto på fredag 21. november 2014, klokken 20:40
Noen som har tittet opp under hekken på en e-Golf og blitt forundret over at det bare er et stort tomrom der eksosanlegget vanligvis sitter? Jeg har ikke tall på den eksisterende batteripakkas volum relativt til dette tomrommet, men etter bilder av batteripakka på nett å dømme, ser det relativt sett ut til kunne romme flere mil med batterier. Unngår de batterier bak bakakselen pga fare ved kollisjon? Jeg har selv bestilt e-Golf, men har siden lanseringen undret meg over at VW ikke ga den i hvert fall litt bedre rekkevidde enn Leaf har. Da jeg oppdaget slikt et gedigent waste of space under golfen, tenkte jeg mange av de samme tankene som serveres i  Geir Moshuus' artikkel 21/11 om bilbransjens halvhjertede elbilsatsing. Eller har noen en annen forklaring på dette?
Halvhjertet! Det er jo på dette stedet vi med ren elbil har ekstra bagasjeplass i det minste...
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017 solgt oktober 2019
X100 oktober 2019 solgt juni 2021
Model 3 juni 2021 solgt des 2023
Model Y september 2022
Polestar Januar 2024
Kia soul november 2018 solgt oktober 2022

Hoover

Jeg er mer skuffet over at vw ikke har brukt den beste tilgjengelige batteriteknologien :(.
Dette lille firmat klarer å komme med 45 kwh pakke på 225 kg.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
I Golfen veier 24 kwh pakka 300 kg. Dette er svært dårlig levert av VW synes jeg.

eivhelle

#5
Sitat fra: Hoover på lørdag 22. november 2014, klokken 19:53
Jeg er mer skuffet over at vw ikke har brukt den beste tilgjengelige batteriteknologien :(.
Dette lille firmat klarer å komme med 45 kwh pakke på 225 kg.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
I Golfen veier 24 kwh pakka 300 kg. Dette er svært dårlig levert av VW synes jeg.
225 kg er kun batteriene og har da ikke med alt rundt som skal til for å beskytte battericellene mot ytre påkjenning. Golf benytter battericeller som har en energitetthet på 170 Wh/kg mens kreiselelectric har kapasitet på 200Wh/kg, så det er ikke noen enorm forskjell i så måte.

Men det er klart at det er litt rart at batteriet i e-Golf er såpass tungt med tanke på at battericellen alene bare skulle veie 24.2/0.17 = 142 kg. Dette innebærer at innpakningen faktisk må veie mer enn battericellene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Hoover

Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. november 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Hoover på lørdag 22. november 2014, klokken 19:53
Jeg er mer skuffet over at vw ikke har brukt den beste tilgjengelige batteriteknologien :(.
Dette lille firmat klarer å komme med 45 kwh pakke på 225 kg.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
I Golfen veier 24 kwh pakka 300 kg. Dette er svært dårlig levert av VW synes jeg.
225 kg er kun batteriene og har da ikke med alt rundt som skal til for å beskytte battericellene mot ytre påkjenning. Golf benytter battericeller som har en energitetthet på 170 Wh/kg mens kreiselelectric har kapasitet på 200Wh/kg, så det er ikke noen enorm forskjell i så måte.

Men det er klart at det er litt rart at batteriet i e-Golf er såpass tungt med tanke på at battericellen alene bare skulle veie 24.2/0.17 = 142 kg. Dette innebærer at innpakningen faktisk må veie mer enn battericellene.
Du må lese grundigere det som står på websiden til kreiselelectric :). Batteripakka veier 225 kg og har  da en energitetthet på 200Wh/kg. Bare cellene har en energitetthet på hele 219 Wh/kg. Hadde vw brukt disse cellene i golfen så ville batteripakka vært på 31 kwh.

Ohm

Men da hadde den gått lenger på en lading, og det vil dem ikke. Det er bare Tesla som vil ha rekkevidde på bilene sine. Det kan dessverre se slik ut... Leaf, eGolf, trilling, i3 osv, går akkurat like langt som de tidligere elbilene fra 90 tallet. Th!ink fra 2008 gikk faktisk vesentlig lenger enn alle disse bilene. (lett 18 mil) Så utviklingen har ikke tatt av for å si det forsiktig.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

eivhelle

Sitat fra: Hoover på søndag 23. november 2014, klokken 20:41
Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. november 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Hoover på lørdag 22. november 2014, klokken 19:53
Jeg er mer skuffet over at vw ikke har brukt den beste tilgjengelige batteriteknologien :(.
Dette lille firmat klarer å komme med 45 kwh pakke på 225 kg.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
I Golfen veier 24 kwh pakka 300 kg. Dette er svært dårlig levert av VW synes jeg.
225 kg er kun batteriene og har da ikke med alt rundt som skal til for å beskytte battericellene mot ytre påkjenning. Golf benytter battericeller som har en energitetthet på 170 Wh/kg mens kreiselelectric har kapasitet på 200Wh/kg, så det er ikke noen enorm forskjell i så måte.

Men det er klart at det er litt rart at batteriet i e-Golf er såpass tungt med tanke på at battericellen alene bare skulle veie 24.2/0.17 = 142 kg. Dette innebærer at innpakningen faktisk må veie mer enn battericellene.
Du må lese grundigere det som står på websiden til kreiselelectric :). Batteripakka veier 225 kg og har  da en energitetthet på 200Wh/kg. Bare cellene har en energitetthet på hele 219 Wh/kg. Hadde vw brukt disse cellene i golfen så ville batteripakka vært på 31 kwh.

Jeg leste < 5kg/kWh ved siden av et bilde av en batterimodul og tolket dette som 0.2kWh/kg.

Men det er ikke bare å velge å putte inn de siste og beste battericellene du finner på markedet. Det skal mye og grundig testing til for å kvalifisere batteripakken for bruk i en bil. Og som nevnt er batterienheten til VW veldig tung i forhold til hva man kunne forvente av vekt basert på batteriecellene alene, så det er laget mye sikkerhet rundt pakking av enheten.

VW har også valgt en type batterier som skal tåle å utsettes for varme for å unngå å måtte legge inn anlegg for kjøling av batteriet. Så det er i så måte gjort noen bevisste trade offs som fort kan gå på bekostning av kapasiteten av batteriet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Hoover

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 25. november 2014, klokken 14:51
Sitat fra: Hoover på søndag 23. november 2014, klokken 20:41
Sitat fra: eivhelle på lørdag 22. november 2014, klokken 20:45
Sitat fra: Hoover på lørdag 22. november 2014, klokken 19:53
Jeg er mer skuffet over at vw ikke har brukt den beste tilgjengelige batteriteknologien :(.
Dette lille firmat klarer å komme med 45 kwh pakke på 225 kg.
http://www.kreiselelectric.com/projekte/electric-bmw-3er-touring/
I Golfen veier 24 kwh pakka 300 kg. Dette er svært dårlig levert av VW synes jeg.
225 kg er kun batteriene og har da ikke med alt rundt som skal til for å beskytte battericellene mot ytre påkjenning. Golf benytter battericeller som har en energitetthet på 170 Wh/kg mens kreiselelectric har kapasitet på 200Wh/kg, så det er ikke noen enorm forskjell i så måte.

Men det er klart at det er litt rart at batteriet i e-Golf er såpass tungt med tanke på at battericellen alene bare skulle veie 24.2/0.17 = 142 kg. Dette innebærer at innpakningen faktisk må veie mer enn battericellene.
Du må lese grundigere det som står på websiden til kreiselelectric :). Batteripakka veier 225 kg og har  da en energitetthet på 200Wh/kg. Bare cellene har en energitetthet på hele 219 Wh/kg. Hadde vw brukt disse cellene i golfen så ville batteripakka vært på 31 kwh.

Jeg leste < 5kg/kWh ved siden av et bilde av en batterimodul og tolket dette som 0.2kWh/kg.

Men det er ikke bare å velge å putte inn de siste og beste battericellene du finner på markedet. Det skal mye og grundig testing til for å kvalifisere batteripakken for bruk i en bil. Og som nevnt er batterienheten til VW veldig tung i forhold til hva man kunne forvente av vekt basert på batteriecellene alene, så det er laget mye sikkerhet rundt pakking av enheten.

VW har også valgt en type batterier som skal tåle å utsettes for varme for å unngå å måtte legge inn anlegg for kjøling av batteriet. Så det er i så måte gjort noen bevisste trade offs som fort kan gå på bekostning av kapasiteten av batteriet.
Er enig med deg. VW er jo ikke pemium merke og lever av å selge fossilbiler så man kan ikke forvente allverden :).

eivhelle

http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html

Ca. 2/3 ut i artikkelen i linen over står det et lite avsnitt om batterifabrikken og testing av batteripakken.

Forøvrig en ganske interessant artikkel generelt hvor det også står litt om produksjon og fremtidsplaner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moonbuggy

Jeg lurer på organiseringen av batteriet i e-golf.
Totalt er det 264 celler. 3 parallelle strenger med 88 celler i hver. 25A i hver streng gir 75A * 88 * 3,67=24,22 kwt

Så langt er alt greit. Cellene er koblet i moduler. 17 moduler a 12 celler og 10 moduler a 6 celler. Tilsammen altså 264.

Hvordan i all verden kobler man sammen modulene til å gi 88 celler i hver streng ?


eivhelle

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. november 2014, klokken 16:57
Jeg lurer på organiseringen av batteriet i e-golf.
Totalt er det 264 celler. 3 parallelle strenger med 88 celler i hver. 25A i hver streng gir 75A * 88 * 3,67=24,22 kwt

Så langt er alt greit. Cellene er koblet i moduler. 17 moduler a 12 celler og 10 moduler a 6 celler. Tilsammen altså 264.

Hvordan i all verden kobler man sammen modulene til å gi 88 celler i hver streng ?

Det er mulig at man har tilgang til enkeltceller i hver modul slik at man for eksempel kan benytte 4 av 6 celler i en stack og benytte de to siste i en annen stack. Hvis ikke vil det uansett ikke gå opp siden 88 ikke kan deles på 6.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moonbuggy

Sitat fra: eivhelle på onsdag 26. november 2014, klokken 17:55
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 26. november 2014, klokken 16:57
Jeg lurer på organiseringen av batteriet i e-golf.
Totalt er det 264 celler. 3 parallelle strenger med 88 celler i hver. 25A i hver streng gir 75A * 88 * 3,67=24,22 kwt

Så langt er alt greit. Cellene er koblet i moduler. 17 moduler a 12 celler og 10 moduler a 6 celler. Tilsammen altså 264.

Hvordan i all verden kobler man sammen modulene til å gi 88 celler i hver streng ?

Det er mulig at man har tilgang til enkeltceller i hver modul slik at man for eksempel kan benytte 4 av 6 celler i en stack og benytte de to siste i en annen stack. Hvis ikke vil det uansett ikke gå opp siden 88 ikke kan deles på 6.
Det må vel være noe sånt, men det virker uansett litt merkelig. Vanligvis er modulene kapslet med sine 2 spenningspunkter (+ kontrollplugg).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA