Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rabatt på i3

Startet av Trond.m, fredag 21. november 2014, klokken 19:57

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som har klart å forhandle seg til rabatt på i3 ?. Jeg kunne vurdert å kjøpe en hvis den ble solgt som andre biler. Slik der er nå er det ikke noen konkurranse i marketed, fordi forhandleren bare er en kommisjonær for BMW Norge. Det hele minner litt for mye om Apple sin salgsmodell, hvor det er forbudt å gi rabatt uten godkjenning fra importøren. Heldigvis har det kommet flere gode elbiler på markedet som selges gjennom forhandlere som gir kundene service !

jkirkebo

Sitat fra: TM på fredag 21. november 2014, klokken 19:57
Noen som har klart å forhandle seg til rabatt på i3 ?. Jeg kunne vurdert å kjøpe en hvis den ble solgt som andre biler. Slik der er nå er det ikke noen konkurranse i marketed, fordi forhandleren bare er en kommisjonær for BMW Norge. Det hele minner litt for mye om Apple sin salgsmodell, hvor det er forbudt å gi rabatt uten godkjenning fra importøren. Heldigvis har det kommet flere gode elbiler på markedet som selges gjennom forhandlere som gir kundene service !

Tja, personlig synes jeg fastpris er mye bedre service. Tesla kjører jo på samme systemet, det var den desidert beste kjøpsopplevelsen jeg har hatt mhp. nybil ihvertfall. Synes det er bedre at alle får samme pris enn at man må ta faget "Pruting 101" på BI før kjøp av bil ;)

Men så kjøper jeg alltid ny iPhone på Apple Store også da... (dog ganske sjelden)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stormtrooper

Jeg måtte også tenke igjennom det, men så ikke det som en grunn til ikke å kjøpe bilen jeg ville ha. 

Det som betyr noe er hva en får for sluttsummen, ikke hvor stor rabatten er.
Bmw i3 uke 50?

Ferry

Enig med jkirkebo. Jeg tenker omtrent slik: Si hva du skal ha for varen, så skal jeg vurdere om jeg vil kjøpe den. Bare ikke kom etterpå med en bedre pris, etter at jeg har valgt noe annet. Da tror jeg at du prøvde å lure meg i første omgang.

Trond.m

#4
Det er jo en grunn til at pris-samarbeide er forbudt i de fleste land. Konkurranse gir et bedre tilbud til kundene, og da er det ikke bare snakk om pris. Problemet med BMW i3 sin salgsmodell er at det det er forbudt å tilby et bedre tilbud enn andre. Resultatet er at prisen trolig blir høyere for alle og at service'en blir dårligere. Men Apple kommer jo unna med lovstridige forbrukeravtaler også, så det finnes tydeligvis kunder som godtar alt bare varemerket har status  ;)

Trond.m

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. november 2014, klokken 20:18
Sitat fra: TM på fredag 21. november 2014, klokken 19:57
Tesla kjører jo på samme systemet, det var den desidert beste kjøpsopplevelsen jeg har hatt mhp. nybil ihvertfall. Synes det er bedre at alle får samme pris enn at man må ta faget "Pruting 101" på BI før kjøp av bil ;)

Men så kjøper jeg alltid ny iPhone på Apple Store også da... (dog ganske sjelden)
Tesla er jo faktisk et interessant eksempel. De har jo nylig fått forbud om å selge bilene sine i noen stater i USA fordi de ikke tillater salg gjennom uavhengige forhandlere.

Klykken

De får ikke selge fordi de ikke vil gå gjennom et fordyrende mellomledd. :) Apple burde i så måtte få samme "forbud".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

jkirkebo

Sitat fra: TM på fredag 21. november 2014, klokken 21:06
Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. november 2014, klokken 20:18
Sitat fra: TM på fredag 21. november 2014, klokken 19:57
Tesla kjører jo på samme systemet, det var den desidert beste kjøpsopplevelsen jeg har hatt mhp. nybil ihvertfall. Synes det er bedre at alle får samme pris enn at man må ta faget "Pruting 101" på BI før kjøp av bil ;)

Men så kjøper jeg alltid ny iPhone på Apple Store også da... (dog ganske sjelden)
Tesla er jo faktisk et interessant eksempel. De har jo nylig fått forbud om å selge bilene sine i noen stater i USA fordi de ikke tillater salg gjennom uavhengige forhandlere.

Tesla kan da ikke forby noen å selge bilene deres. Hvem som helst kan lage en MyTesla konto, bestille 500 biler og legge ut for videresalg. Men de får ikke noen bedre pris enn sluttkunder, og det er derfor ikke noe å tjene på dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 21. november 2014, klokken 22:06
De får ikke selge fordi de ikke vil gå gjennom et fordyrende mellomledd. :) Apple burde i så måtte få samme "forbud".
Apple selger gjennom andre, f.eks Elkjøp. Og Elkjøp har av og til kampanjepris som ligger under Apple-butikken.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

#9
Ja, jeg vet det og har faktisk benyttet meg av tilbudet :-). Bra at også Apple ser ut til å løsne litt på jerngrepet overfor kunder og forhandlere. BMW har til sammenligning en klausul i kjøpekontrakten sin som forbyr videresalg av i3 før det har gått et visst antall mnd. Og brudd på dette medfører erstatningsansvar til BMW. Husker ikke helt beløpet, men det er et betydelig beløp. Jeg har kjøpt over 20 nye biler av ulike merker til privat bruk og har aldri sett at noen kontrakter begrenser kundens frihet til videresalg når den er kjøpt og betalt. Overfor privatpersoner kan de ikke av hensyn til norsk lov kreve dette, men de prøver så godt de kan å stikke kjepper i hjulet dersom noen ønsker å fri seg fra kontrakten ved å overdra den til andre. Jeg har sans for i3, men foreløpig gjør deres salgsmodell at jeg forsøker å finne alternativer.

Yttertorjen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 21. november 2014, klokken 20:18
Sitat fra: TM på fredag 21. november 2014, klokken 19:57
Noen som har klart å forhandle seg til rabatt på i3 ?. Jeg kunne vurdert å kjøpe en hvis den ble solgt som andre biler. Slik der er nå er det ikke noen konkurranse i marketed, fordi forhandleren bare er en kommisjonær for BMW Norge. Det hele minner litt for mye om Apple sin salgsmodell, hvor det er forbudt å gi rabatt uten godkjenning fra importøren. Heldigvis har det kommet flere gode elbiler på markedet som selges gjennom forhandlere som gir kundene service !

Nei, prøvde meg litt mot de omliggende forhandlerne, Bodø og Trondheim, men ikke snakk om - ingen rabatt på BMW. Den lokale Nissan forhandleren ga derimot stooor rabatt på Leafen.  For meg var allikevel valget klart: BMW i 3 bestilt utsett og uprøvd !  Etter 4000 km har jeg ikke angret en dag. Kan også nevne at etter bilbestillingen, er Leafen satt ned videre, til Leaf eiernes store irritasjon, mens BMW er uendret  :)

Må jo også innrømme at det var en ekstra stor nytelse å bestille drømmebilen til verdens beste pris og vilkår (årsavgift/strømpris),  I NORGE !!!! :) :)
Once a lifetime opplevelse.

Trond.m

Det er jo fint å høre at i3 eierne er fornøyd med bilen. Jeg vurderte det også slik at i3 var en innovativ bil med konkurransedyktig pris da den ble lansert. Men nå er det jo slik i elbil-markedet at prisene over tid skal ned. På et tidspunkt må BMW oppdatere bilen eller redusere prisen for å opprettholde konkurranskraft. Rekkevidden er jo snart blandt de dårligste på markedet, så jeg håper at den snart tilbys med større batteri og semihurtig AC lading (22kW). Den dagen det skjer skal jeg være den første til å svelge en kabel eller to når det gjelder salgsmodellen  ;)

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: TM på fredag 21. november 2014, klokken 20:48Det er jo en grunn til at pris-samarbeide er forbudt i de fleste land. Konkurranse gir et bedre tilbud til kundene, og da er det ikke bare snakk om pris. Problemet med BMW i3 sin salgsmodell er at det det er forbudt å tilby et bedre tilbud enn andre. Resultatet er at prisen trolig blir høyere for alle og at service'en blir dårligere.
Ser ikke noen grunn til å koble dette til ulovlig prissamarbeid. Om Rema 1000 sier at 1 liter melk skal koste 19,99 kroner kroner i alle sine butikker, så er ikke det ulovlig prissamarbeid. Om derimot alle butikk-kjedene går sammen om å sette prisen til 39,99 kroner i alle butikkene, så er det ulovlig prissamarbeid.

Om man ikke liker prisingen på BMW i3 (eller hvilken som helst bil), så får man kjøpe Mercedes B-klasse, VW E-Golf, eller noen av de andre bilene på markedet.

Det er forresten her en del av statene i USA bommer når de krever at Tesla skal selge med fordyrende mellomledd. Det er allerede mer enn nok konkurranse mellom de forskjellige bilprodusentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øybil

Sitat fra: TM på lørdag 22. november 2014, klokken 08:00
Ja, jeg vet det og har faktisk benyttet meg av tilbudet :-). Bra at også Apple ser ut til å løsne litt på jerngrepet overfor kunder og forhandlere. BMW har til sammenligning en klausul i kjøpekontrakten sin som forbyr videresalg av i3 før det har gått et visst antall mnd. Og brudd på dette medfører erstatningsansvar til BMW. Husker ikke helt beløpet, men det er et betydelig beløp.

Det blir iallefall ikke fulgt viss det stemmer. Bilen jeg kjøpt var eid av 2 forskjellige og var kun 1 mnd gammel når jeg kjøpte den. Siste personen var en som kjøpte nye biler med jevne mellomrom pga han liker å prøve nye biler. Isteden for å vente 5/6 mnd på ny bil så kjøpte jeg den og trekte meg fra kontrakt på ny bil. Verken jeg eller han som eide bilen  fikk problem med den lokale bmw handlerrn. Isteden får jeg meget god service der, og de var fornøyd med at jeg var fornøyd..

Øybil

LMOR

Forstår ikke helt hvorfor dette er et tema. Det er også en gammel tråd om dette. Takket være denne modellen, er i3 mye billigere i Norge enn den ville vært uten at Norge MÅ selge til samme nettopris som alle andre land i Europa. Det er bare å se på nettoprisen på andre BMW modeller. Andre  elbil modeller er dyrere i Norge enn i andre europeiske land (netto).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA