Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av laumb, torsdag 20. november 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Tai på lørdag 22. november 2014, klokken 13:51
Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!
Oversatt til direkte udiplomatisk språk:
"Vi som har opplevd null feil med denne bilen skal ha oss frabedt dere som har fått mandagsbiler,
skriker så høyt opp at vår bruktbilpris stuper."
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

darthy001

@Kallagtunet som andre har nevnt så er dessverre ikke dette unormal håndtering av slike situasjoner i USA. GM dysset jo ned feil på sine biler selv om kundene faktisk _døde_ som følge av feilen de hadde visst om internt i flere år.

Er nok iskald beregning av kost/nytte som gjør at de akkurat nå svinger seg rundt og ikke gjorde det like entusiatisk tidligere. Nå prøver de snu en negativ trend i media til noe positivt. Før dette kom ut i media så var det jo ikke noe pr-messig issue på det store plan.

Apple har for øvrig særdeles dårlig rykte i tilsvarende sammenheng de også. Bare husk  antenna-gate. Responsen/reaksjonen fra Apple i den saken er faktisk skremmende lik Tesla sin respons/reaksjon her.

RaBalder

Hva skulle vi gjort uten dette forum?

Da hadde vi sittet en og en og blitt pratet tull til konstant av Tesla.

  • "Det er normalt"
  • "...er slik det skal være..."
  • "Ingenting galt"

Nå klarer vi å samkjøre oss såpass at vi klarer å vite når det er "svin på skogen".

Og bare vi er rimelig sikre, så kan vi vel basere oss på å blande inn media først som sist. Ellers kommer ting til å ta altfor lang tid.


Jeg er ingen motstander av Tesla, men jeg liker ikke at ting tar urimelig lang tid. Og i alle fall ikke på de viktige tingene (lading, funksjon som bil, ...).

IFK

#183
@Kallagtunet, som jeg skriver, så synes jeg selv det har tatt for lang tid. Jeg er mere opptatt av at folk kansje har hatt en litt feil inngangs vinkel til produktet og sammenligner den med en tysk premium bil. Tesla er et NYTT selskap. Og Elbilen deres er NY når man ser den i forhold til en biler med forbrennings motorer. Jeg er sikker på at Elon og Tesla`s mål er og komme opp på et mere drift sikkert og høyt nivå av kvalitet. Sånne ting kommer bare ikke over natten. Dette er jo tydeligvis en feil som kommer etter bruk en stund, Og ja eg vet der er mange som har klunk klunk lyden. ( incl mig selv ). Men langt fra alle har det. Og der er jo ikke så mange havari heller.....( Enda!!! :o) når me ser hvor mange biler som totalt er leveret. Må nok ses litt i den sammenheng også.

Hvis du blander Amerikansk firmakultur inn i biledet også så trur eg du har mye av forklaringen på den dårlige kommunikasjon ut til oss. Det er ikke sånt me ikke er vandt me her i lille norge og det er langt fra optimalt, det kan vi fort blive enige om. Men Tesla er Amerikansk så er du virkelig overrasket??

Elon har sagt at Tesla skal ha verdens beste service. ( Hvilket jeg faktisk også har fått fra starten. Mads Hansen
( A.k.a Dansken ) på Tesla Forus har haft en fantastisk og intet annet en enestående personlig oppfølging av min bil. ) Desværre er ikke Mads hos Tesla lengre :( . Så de har litt og leve opp til derude nu!! Men jeg synes da de gjer et eherdigt forsøk. Gleder mig til ny DU på tirsdag!!!

Jeg vil tru/håpe me ikke kommer til og se dette problemet på nye biler fremover. jo mere tid me gir Tesla jo nermere kommer de forhåbentligvis det endelige produktet som Elon har sagt hele tiden er model 3 ( Bilen til folket ).

Så la oss få høre om hvem som har hvilke problemer og hvordan/hvornår de kom. Og så la Tesla ordne opp i de problemerne. Gjerne litt fortere enn de her har gjort, men mon ikke de har lært litt av dette??
Tesla Model S P85+
Blå, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Tech-pakke, Parkeringsassistent, Lydstudio-pakke, Luftfjæring, Lyspakke, Sikkerhetspakke, Hattehylle :)

kjølholdt

Men for den jamne Tesla eier så vet de vel heller ikke om de har et DU problem. Vi er vel et mindretall som bruker (for)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Tai

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 23. november 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Tai på lørdag 22. november 2014, klokken 13:51
Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!
Oversatt til direkte udiplomatisk språk:
"Vi som har opplevd null feil med denne bilen skal ha oss frabedt dere som har fått mandagsbiler,
skriker så høyt opp at vår bruktbilpris stuper."

Neimen, for en trivelig person du er da!

Du har valgt å tolke det jeg skrev på din helt egne måte. Deg om det!

Men jeg må nok skuffe deg. Jeg har også lyder fra DU. Riktignok ikke like ille som noen har opplevd men slakken er der. Og jeg er sikker på at Tesla kommer til å håndtere det.
Du går glipp av hva jeg sier i posten min. Gitt et hypotetisk scenario hvor alle Model S eiere skriker opp og kreve ny DU. NÅ!  Det ville gitt Tesla økonomisk hodebry. Hvor mye vet jeg ikke men i verste fall kunne det knekket ryggen på merket. Hvis da kun 20-30% av de med problemer fikk skiftet sin DU før Tesla gikk konk, hva så med de resterende 70-80% De sitter igjen med en bil som det er vanskelig å få tak i deler til. Og de delene som er tilgjenkelig koster en fot og en arm. Er det ikke da mye bedre å la Tesla ta tak i dette i sitt eget tempo? Har ikke Tesla ordnet opp i alle feilene som har dukket opp på bilene?

Har lest at noen mener Tesla kun ordner opp fordi det blir media oppslag på problemene. Det tror jeg ingenting på. Så klart at Tesla venter så lenge som mulig før de utbedrer en såpass kostbar feil som dette! De vil gjøre jobben en gang og være ferdig med det. La dem jobbe i fred så ordner det seg.

Så nå vet du nøyaktig hva jeg mente og du slipper å tolke ting i verste mening.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

RaBalder

Sitat fra: Tai på søndag 23. november 2014, klokken 14:01
:
:
Er det ikke da mye bedre å la Tesla ta tak i dette i sitt eget tempo? Har ikke Tesla ordnet opp i alle feilene som har dukket opp på bilene?
:
:

Nei, Tesla sitt tempo synes mange er for slakt. Det viste seg både med ladeproblemene sist vinter og med DU trøbbel nå.

jkm

Sitat fra: Tai på lørdag 22. november 2014, klokken 13:51

Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!

Jeg kan ikke være mere uenig med deg. Dysses problemer ned vil Tesla ignorere de. Blir problemer tatt opp, diskutert og om gjerne smørt ut i tabloidene, må Tesla agere. Tesla lar ikke ting gå upåaktet hen.

stefse

Sitat fra: jkirkebo på søndag 23. november 2014, klokken 02:36
Sitat fra: stefse på lørdag 22. november 2014, klokken 23:15
Sirkelsaglyd = helt åpenbart lager

Ikke min sirkelsaglyd ihvertfall. Den høres definitivt ut som den løse kabelen som er nevnt tidligere, som vibrerer mot motorkapslingen pga. magnetfeltet. Lyden varierer nemlig med pådrag og er bare der ved lavt pådrag. Går jeg over 40-50kW forsvinner den. Den er der helt ned til noen få kW.

Har sirkelsag-lyden endret seg i løpet tiden du har hatt bilen?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Sjøhyene

#189
Sitat fra: jkm på søndag 23. november 2014, klokken 16:26
Sitat fra: Tai på lørdag 22. november 2014, klokken 13:51

Jeg er litt opptatt av at vi som eier bilene holder oss litt for god til å skrike og kjefte på Tesla på grunn av disse problemene. Lager vi masse bråk vil nedia plukke det opp og lage masse negativ publisistet mot Tesla. Det taper vi alle sammen på!

Jeg kan ikke være mere uenig med deg. Dysses problemer ned vil Tesla ignorere de. Blir problemer tatt opp, diskutert og om gjerne smørt ut i tabloidene, må Tesla agere. Tesla lar ikke ting gå upåaktet hen.

Hel uenig jeg og. Har vist seg flere ganger nå at Tesla ikke er spesielt ivrige på å løse problemer før det tas opp i media. Så ingen grunn til å gå stille i dørene sånn jeg ser det. Det som er viktig for meg er hvordan min bil fungerer. Hva slags kortsiktig rykte Tesla måtte få kunne jeg ikke gitt mer blaffen i. Jeg har kjøpt en vare av dem til over 600k, så da forventer jeg litt innsats når noe går galt.

Hvorfor folk skal ha en sånn voldsom tilhørighet og lojalitet til multi-billion dollar selskaper er for meg en gåte.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kjell Leaf

Det som overrasker meg er DU problemene med klunk og slark etter få kjørte km. De er normalt at bilfabrikanter tester bilene beinhardt før de blir levert ut på markedet. Hadde det blitt gjort ville feilen blitt oppdaget. Jeg så et program om bilproduksjon en gang der de sjekket girvekslingen/overføringen for å se om den holdt. Den ble da satt i en maslin som gikk gjennom alle girene noen hundre tusen ganger. Dette er et eksempei på ting som må testes for å være sikker på at det holder. Det er også vanlig å utsette bilene for grusomme påkjenninger i verdens varmeste strøk og i de kaldeste tilgjengelige steder. Hadde tesla kjørt harde akselerasjoner kombinert med full regenerering ville dette problemet helt klart kommet frem. Slike tester kan man lett gjøre selv uten å ta bilen ut av fabrikken. Jeg er overrasket over manglende kjennskap til enkel kvalitetsikring.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Jimpec

De siste dagers erfaringer ifht reaksjonstid hos Tesla beviser at denne saken måtte ut i media før de tok tak.
Jeg har hatt samme positive holdning som mange av dere andre i over et år om feil osv. Nå er det helt slutt. Jeg er møkklei av at de som har ropt høyest har fått fikset opp den minste bagatell mens de som har vært tålmodige har måttet vente, og delvis ignorert.
Så dere som vil må bare fortsette med det. Jeg har begynt å rope jeg også...
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

NegativeElectrode

Sitat fra: Jimpec på søndag 23. november 2014, klokken 20:33
De siste dagers erfaringer ifht reaksjonstid hos Tesla beviser at denne saken måtte ut i media før de tok tak.
Jeg har hatt samme positive holdning som mange av dere andre i over et år om feil osv. Nå er det helt slutt. Jeg er møkklei av at de som har ropt høyest har fått fikset opp den minste bagatell mens de som har vært tålmodige har måttet vente, og delvis ignorert.
Så dere som vil må bare fortsette med det. Jeg har begynt å rope jeg også...

Dette stemmer jo ikke med virkeligheten. TOCN tok kontakt med Tesla, deretter gikk Tesla ut og sa det må byttes motorer.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Jimpec

Javel.. Vi kan jo tro på hva vi vil. Om dette hadde blitt internt i miljøet så hadde takten vært lik. Jeg vet om tre stk som får byttet sine DUer i løpet av få dager. De hadde typisk jan/feb
Men ok..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

NegativeElectrode

#194
Sitat fra: Jimpec på søndag 23. november 2014, klokken 20:45
Javel.. Vi kan jo tro på hva vi vil. Om dette hadde blitt internt i miljøet så hadde takten vært lik. Jeg vet om tre stk som får byttet sine DUer i løpet av få dager. De hadde typisk jan/feb
Men ok..

Alle norske medier som har omtalt dette har referert til TOCN/Tesla, noen har også tatt seg bryet med å sjekke dette forumet når de skrev artiklene.
https://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/1608/Tesla/norske-teslabiler-rammet-av-havari-og-klunkelyder

Man kan vel være ganske sikker på at om mediene hadde gjort et Teslatrøbbel-scoop så ville saken ikke inneholdt uttalelser fra disse i første omgang, noe de faktisk gjorde. Mange skadefro folk der ute.

Kom forresten på at jeg linket til den første omtalen av problemet, og det var hos Elbilforeningen
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17944.msg287776.html#msg287776
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA