Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av laumb, torsdag 20. november 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

sigurdi

#105
@Kallagtunet - 23% er jo bare 7% fra 30% ;-)
Men Tesla har varslet ganske lenge at investeringene frem til godt in og forbi 2017 blir høyere en inntektene, altså null mulighet for utbytte osv før Model 3 settes i produksjon.
Så at det bruker av egenkapitalen, ble varslet på budsjettet for 2014.

Når det gjelder Norge:

Hva tror du er kostnaden, bare for å åpne de nye verkstedene og utsalgs stedene i Norge.
Er blitt bygd et par tre Superladere også, så å bruke 1100 arbeidstimer (3.5 x 300 pluss litt ekstra) i uka for å bytte 300 DU, går nok greit i noen uker fremover.
Er jo solgt 1500 flere biler i år en i fjor så med dine tall (overskudd på 5000kr pr bil) blir dette 16.6 millioner å bytte DU er for i Norge før de går i null.
Dekker moderselskapet selve DU frakt osv kan de bruke ganske mange arbeidstimer og alikevel ha et lite regnskapsriktig overskudd.
(750kr timen (overtid ++blir det 22 000 timer.)

(Ment litt som spøk, siden jeg synest det er vel mye krisemaksimering og fortsatt svært stor skeptisk til uttalelser osv.
Hva er viktigst at problemet blir løst, eller at alle uttalelser og problemet blir forklart i det vide og breie?)

La Tesla få tid til å motta de nye drive unitene og bytte dem i det minste.

At Tesla får kapital til å bygge en Gigafabrikk til 4milliarder dollar, så klarer de å bytte litt DU er, så lenge de har funnet permanent fix.
Bytte DU for å bytte DU i 8 år fremover uten fix blir en annen sak, pga da er det ryktet som knekker dem.
Men med nydesignet DU i S85D uten spline, produsert av Tesla selv, av roboter blir nok de en å mer fornuftig kjøp. ;-)

Det jeg er vant med når det gjelder garantiarbeid i store Internationale konsern, er at feil i hovedprodukt blir dekket av moder selskap ink arbeidstimer lokalt, feil som lokale verkstedene har forårsaket selv må dekkes av eget budsjett.
Dette var med på å gi oss bonus et år, svært mye garantiarbeid, pga feil stålkvalitet i en spesial bolt.
(Var lavere timesrater for internt garanti, en ut til kunde, men gav greit overskudd alikevel)
Horten
Model X90D (18.03.17)

TeslaSvein63

Når man har fått byttet til ny DU, så gjelder det nye 8 års garanti fra den dato, så å bytte DU i 8 år for å slippe unna garantien går ikke.

OddB

Sitat fra: TeslaSvein63 på fredag 21. november 2014, klokken 01:27
Når man har fått byttet til ny DU, så gjelder det nye 8 års garanti fra den dato, så å bytte DU i 8 år for å slippe unna garantien går ikke.
Du får ikke utvidet garantien, men du får nye fem års reklamasjonsrett i Norge.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

olaover1

1 Spm ang dette. Sitat DN - Ifølge kommunikasjonsdirektøren ble rundt 1100 biler produsert for det norske markedet i tidsrommet for når produksjonsfeilen kan ha skjedd.
Har noen her en oversikt over hvilke chnr dette gjelder? Altså biler med nr fra/til som kan være i rissikogruppen?
Skal ut på en 110 mils tur i helgen med S`n og ønsker ikke å sitte med angst for å bli "Teslafast" !!
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

Lokführer

Muffinman har 17394, jeg har 17393. Jeg har ikke bytta DU og merker ikke problem. Har ballongfiselyden, men ingen klunk.
Muffinman har bytta.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

tklev

Siden det er snakk om en viss del så behøver det ikke være ett parti som samtidig har blitt sendt ut.. De sitter me store delelager - og jeg kan ikke tenke meg at de stabler dem 100% FIFO. De får dem inn pallevis med serienr. montert på - så blir det lest av en robot (serienumrene) og så montert på den gjeldende bilen. Slik har de oversikt over hvilke deler som er i hvilke biler, men det kan være ett vidt spenn i produksjonssyklusen.

Mye tyder på at vi i Norge kanskje er mer glad i P85/(+) - det kan også være medvirkende til at vi får flere "relativt" sett.

PS: Ingen klunkelyder her :) (Heldigvis - 12000 km)

turbolurbo

Det kan være at de peker på at storutleveringen i mars-14 sammenfalt med en dårlig batch av DU-er.

Dette ordner seg. Viktig å være possimistisk :D

Min P85+ med 16000 km levert i des -13: Ingen klunk/ulyder. Superfornøyd! Bil nummer 2 bestilt.
2019 TM3P

Muffinman

Sitat fra: Lokführer på fredag 21. november 2014, klokken 07:13
Muffinman har 17394, jeg har 17393. Jeg har ikke bytta DU og merker ikke problem. Har ballongfiselyden, men ingen klunk.
Muffinman har bytta.
...på 37,5k. Har kjørt snart 50k nå. Symptomer på første DU ved 19K i form av slakk, ingen lyder.  Kjørelengden har kanskje noe å si?

Ny DU fikk samme symptom allerede ved 4K.

Lokführer

Jeg har kjørt 24.000km, 19" hjul og ikke pluss-understellet.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

NegativeElectrode

DN med en forholdsvis grei artikkel om DU-problemene, hvor @laumb er intervjuet
http://www.dn.no/privat/2014/11/20/2109/Elbil/frykter--bli-stende-fast-i-vinterfjellet

Kanskje litt dumt å dra fram worst-case med fullpakket bil til jul som stopper på vinterfjellet. Veldig kjedelig men tross alt liten risiko for at det skal skje akkurat da.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

fonberg

Sitat fra: turbolurbo på fredag 21. november 2014, klokken 07:45
Det kan være at de peker på at storutleveringen i mars-14 sammenfalt med en dårlig batch av DU-er.

Dette ordner seg. Viktig å være possimistisk :D

Min P85+ med 16000 km levert i des -13: Ingen klunk/ulyder. Superfornøyd! Bil nummer 2 bestilt.

Jeg er også trygg på at dette blir løst. Men vi vet at DU-problemet ikke bare gjelder biler levert i mars -14 i Norge.  F.eks. så har Laumb og Muffinman byttet DU, og bilene deres ble levert i -13. Undersøkelsen til OddB tyder også på at problemet er mer spredt mtp. leveransetidspunkt.

Noen som har sett info om hvilket tidsrom de omtalte 1100 bilene med DU-svakhet ble levert ut? @Laumb?

http://www.dn.no/privat/2014/11/20/2109/Elbil/frykter--bli-stende-fast-i-vinterfjellet
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.


fonberg

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 21. november 2014, klokken 09:34
Blir ikke generell tilbakekalling
http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/11/20/2200/Motor/teslatopp-vil-ikke-tilbakekalle-bilene

Hvis de har kontroll på batchene det gjelder er jo det helt greit. De har jo kalt inn biler for bytte av instrumentkluster og andre ting basert på slik kunnskap, så hvorfor ikke? Skal bli spennende å se om det samme vil skje når det gjelder DU.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 21. november 2014, klokken 08:57
Kanskje litt dumt å dra fram worst-case med fullpakket bil til jul som stopper på vinterfjellet. Veldig kjedelig men tross alt liten risiko for at det skal skje akkurat da.

Tvert i mot, da fikk han poengert at bilen er så bra at det er ikke lett å erstatte den med en hvilken som helst annen bil - blir ikke lett å få leid en annen personbil med så stor lastekapasitet ;)
Model S 85D

D.O

Sitat fra: turbolurbo på fredag 21. november 2014, klokken 07:45
Det kan være at de peker på at storutleveringen i mars-14 sammenfalt med en dårlig batch av DU-er.

Dette ordner seg. Viktig å være possimistisk :D

Min P85+ med 16000 km levert i des -13: Ingen klunk/ulyder. Superfornøyd! Bil nummer 2 bestilt.
Min P ble hentet i desember -13 og fikk slakk etter ca 9500km og byttet på ca 18000km mye klunk, ulyd, brumming, men er også superfornøyd ;)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA