Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elon håndterer Drive Unit/Motorproblemene personlig!

Startet av laumb, torsdag 20. november 2014, klokken 11:11

« forrige - neste »

mariowing

#90
I all oppstandelsen kan det være greit å minne dere på hvordan GM håndterte en feil som har forårsaket minst 13 menneskers død.

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/07/01/0553/gm-tilbakekaller-ytterligere-82-millioner-biler

Dette er altså bransjen og landet Tesla opererer i. Sett i det lyset er Musk sin epost fantastisk fremoverlent og åpen. Og de har altså bare brukt et halvt års tid på å erkjenne det offisielt! Selvfølgelig kunne dette sikkert vært håndtert enda bedre av Tesla men som GM saken viser - det kan gjøres uendelig mye dårligere også!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Espen Hugaas Andersen

Ja, jeg føler meg mer og mer sikker på at det siste bildet er av 140/165 kW motoren til "D". Det virker som om det de har gjort på den gamle motoren er å produsere reduksjonsgiret og motoren, og deretter montere de sammen.

På den nye motoren har de derimot plassert motoren "inni" reduksjonsgiret. Du får ikke samme type interface, i stedet blir sammenstillingen mer kompakt og trolig betydelig mer pålitelig. S85D er utstyrt med to av disse motorene, mens P85D er utstyrt med en av disse motorene, pluss den gamle motoren bak. Vi får håpe at de har endret interfacen på hovedmotoren til P85D, ellers kan det bli problemer med denne i fremtiden.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 19:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. november 2014, klokken 18:57
Nå må vi ikke overdrive problemet. Dette er nok ikke så enkelt som noen skiver, i verste fall må det byttes rotor og reduksjonsgir på alle disse DU, men hvor mye koster dette? La oss si $10.000? Om problemet da er på 10.000 biler, så er det snakk om hundre millioner dollar. Elon Musk har dette på brukskontoen sin.

Ja og er det 30k biler så er det 300mill dollar.

Dette koster ikke i nærheten av $10k pr. bil. Maks $2k vil jeg si, antageligvis en del mindre. Størstedelen av kostnaden i DU er motor og inverter, dette gjenbrukes garantert. Kun aksler og evt. gearboks byttes. Det kan godt hende kostnaden pr. bil er under 5000 kroner, inkl. arbeid.

Til sammenligning har Tesla tjent 150-200k pr. bil de har solgt her.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

#93
Sitat fra: sigurdi på torsdag 20. november 2014, klokken 20:44
Når profitt pr bil er oppe i snart 30%, er det litt å gå på. ;-)

Q3 earnings rapporten: "Our Q3 non-GAAP automotive gross margin was
23.0%, and 22.6% on a GAAP basis, both excluding ZEV credits."



Kallagtunet

#94
Sitat fra: Quaoar på torsdag 20. november 2014, klokken 21:53
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 20:00
Det var det. Hvis du leser min post nummer 58 i denne tråden så ser du min vurdering av og begrunnelse for den. Jeg håper selvsagt jeg tar feil.

Jeg leste den, men forstod likevel ikke det siste innlegget ditt. Hvorfor skal man løpe & kjøpe aksjer nå?

Bare så det er nevnt, om man kjøper aksjer -nå-, så investerer man ikke i Tesla som selskap. Da spekulerer man i verdistigning i verdipapirer. Investerer i Tesla gjør man om man deltar på nyutstedelse av aksjer.
Det Tesla gjør nå, gjør de for å bygge opp kunnskap, produksjonapparat og teknologi for en gang i fremtiden å kunne selge biler. Nå selger vel Tesla mindre biler på verdensbasis enn hva det selges av VW Golf i Norge.

Burde nok vært en ironi alert der i innlegget der... Når det gjelder Tesla aksjen så er mitt syn på den at en har priset inn all mulig oppside herfra til nesten evigheten, dvs hvis tilliten snur så kan det være mange som vil cashe in...

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. november 2014, klokken 22:28
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 19:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 20. november 2014, klokken 18:57
Nå må vi ikke overdrive problemet. Dette er nok ikke så enkelt som noen skiver, i verste fall må det byttes rotor og reduksjonsgir på alle disse DU, men hvor mye koster dette? La oss si $10.000? Om problemet da er på 10.000 biler, så er det snakk om hundre millioner dollar. Elon Musk har dette på brukskontoen sin.

Ja og er det 30k biler så er det 300mill dollar.

Dette koster ikke i nærheten av $10k pr. bil. Maks $2k vil jeg si, antageligvis en del mindre. Størstedelen av kostnaden i DU er motor og inverter, dette gjenbrukes garantert. Kun aksler og evt. gearboks byttes. Det kan godt hende kostnaden pr. bil er under 5000 kroner, inkl. arbeid.

Til sammenligning har Tesla tjent 150-200k pr. bil de har solgt her.

Elon har kommunisert gjentatte ganger at de som ny og revolusjonerende spiller i bilbransjen de ikke skal tjene  penger marginer i sine service center. De har tatt betalt over USD 15 000,- for de kundene som har måtte betale bytte av DU selv (biler brukt i kommersiell virksomhet)...

Jeg håper jo ikke at et bytte koster dem det men hvis Elon alltid snakker sant så....

Eip

Hvorfor hause dette opp så vanvittig?. Alle får byttet sin driveunit. Og med 8 års garanti klarer jeg engang ikke å bry meg nevneverdig om dette.
VIN: 509XX PD

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Eip på torsdag 20. november 2014, klokken 23:03
Hvorfor hause dette opp så vanvittig?. Alle får byttet sin driveunit. Og med 8 års garanti klarer jeg engang ikke å bry meg nevneverdig om dette.

+1

Men det er flott at klubben engasjerer seg  :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 22:48
Elon har kommunisert gjentatte ganger at de som ny og revolusjonerende spiller i bilbransjen de ikke skal tjene  penger marginer i sine service center. De har tatt betalt over USD 15 000,- for de kundene som har måtte betale bytte av DU selv (biler brukt i kommersiell virksomhet)...

Jeg håper jo ikke at et bytte koster dem det men hvis Elon alltid snakker sant så....

At de ikke skal bruke servicesentrene som profittmaskiner er ikke det samme som at de skal selge alle deler til kostpris og montere dem inn gratis.... Tanken er vel at de - etterhvert som bilene kommer ut av garantiene - skal kunne dekke inn kostnadene ved å bygge ut og drive disse samme servicesentrene på det de får inn i service og reparasjoner. En viss profitt må de nok også ta, selv om moderfirmaet ikke tar ut denne profitten i fra servicedelen. Enn så lenge tror jeg også de har litt problemer med å se hva de bør legge seg på i priser, da veldig mye av det de gjør der enda er garantireparasjoner.
Model S 85D

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. november 2014, klokken 22:28
Til sammenligning har Tesla tjent 150-200k pr. bil de har solgt her.

Nei de gjør ikke det. Tesla Norge hadde en omsetningen på 1,3 milliarder tilsvarer 650.000 kroner per leverte bil.

Før skatt fikk Tesla Norway et resultat på 9,1 millioner kroner, en resultatmargin på 0,7 prosent. Dvs de satt igjen med i underkant av 5000 kroner per bil i fjor.

Merk at som selskap er Tesla er i en fase der de hvert kvartal bruker mer penger enn den løpende driften genererer. Kassen var fyllt med 2,4 milliarder dollar men de brennte av 300 milloner dollar av beholdninen i Q3.

Ingen selskap kan over tid bruke mer penger enn de tjener.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 23:36Før skatt fikk Tesla Norway et resultat på 9,1 millioner kroner, en resultatmargin på 0,7 prosent. Dvs de satt igjen med i underkant av 5000 kroner per bil i fjor.
De har lagt profitten i moderselskapet i USA.

Regnskapsmessig kjøper de biler fra moderselskapet til f.eks 630.000 kroner per bil, og selger de for 650.000 kroner per bil. Da har de 20.000 kroner å rutte med. 15.000 kroner går til driften av selskapet, og 5.000 kroner er profitt.

Moderselskapet derimot produserer bilene til en kostnad av f.eks 480.000 kroner, selger de til Tesla Norge for 630.000 kroner, og sitter igjen med en gevinst på 150.000 kroner.

Slik blir profitten lagt igjen i USA, og de trenger ikke å skatte til Norge på nevneverdige beløp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

aness

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 23:36
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. november 2014, klokken 22:28
Til sammenligning har Tesla tjent 150-200k pr. bil de har solgt her.

Før skatt fikk Tesla Norway et resultat på 9,1 millioner kroner, en resultatmargin på 0,7 prosent. Dvs de satt igjen med i underkant av 5000 kroner per bil i fjor.


Nå blander du Tesla og Tesla  ;)

At Tesla Norge bare sitter igjen med 5k/bil betyr ikke at Tesla ikke sitter igjen med 150-200k/bil.

Norge er ikke akkurat kjent for lave skatter på overskudd, så det lønner seg å ta fortjenesten der de har utgiftene, altså i USA.

Kallagtunet

Sitat fra: aness på torsdag 20. november 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 20. november 2014, klokken 23:36
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. november 2014, klokken 22:28
Til sammenligning har Tesla tjent 150-200k pr. bil de har solgt her.

Før skatt fikk Tesla Norway et resultat på 9,1 millioner kroner, en resultatmargin på 0,7 prosent. Dvs de satt igjen med i underkant av 5000 kroner per bil i fjor.


Nå blander du Tesla og Tesla  ;)

At Tesla Norge bare sitter igjen med 5k/bil betyr ikke at Tesla ikke sitter igjen med 150-200k/bil.

Norge er ikke akkurat kjent for lave skatter på overskudd, så det lønner seg å ta fortjenesten der de har utgiftene, altså i USA.

Er selvsagt fullstendig klar over at Tesla bokfører så mye de kan av innekten mot US men når de skal gjør DU installasjonen i norge som er ett dyrt sted å gjøre dette vil kost påløpe her og det blir selsagt mindre penger å sende hjem. Og jeg gjentar igen tesla er i en situasjon at selv etter at om de har en bokført margin på over 20% per bil i US regnskapet så brenner de USD 300 milloner per kvartal mer enn de tjener...

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 21. november 2014, klokken 00:18
Er selvsagt fullstendig klar over at Tesla bokfører så mye de kan av innekten mot US men når de skal gjør DU installasjonen i norge som er ett dyrt sted å gjøre dette vil kost påløpe her og det blir selsagt mindre penger å sende hjem. Og jeg gjentar igen tesla er i en situasjon at selv etter at om de har en bokført margin på over 20% per bil i US regnskapet så brenner de USD 300 milloner per kvartal mer enn de tjener...

Så er da spørsmålet - er det Tesla eller Tesla som har garantiansvaret for bilene i Norge?  Skal Tesla Norge dekke det på sin del av overskuddet de får på salget her, eller blir det fakturert Moderselskapet i USA?  Ja, jeg spør, for jeg er ikke sikker på hvordan dette blir bokført. Vet at Tesla USA har ett stort bokført garantiansvar, og har hele tiden trodd at det skulle dekke også garantiansvar her.

At Tesla brenner 300 millioner mens de bygger verdens største batterifabrikk, bygger om hele bilfabrikken, utvikler ferdig verdens raskeste 5 dørers familiebil og autopilot samt er midt i utviklingen av sin første SUV og og sin første massemarked bil bør vel neppe overraske noen. Spesielt ikke med tanke på hvor fort de samtidig har bygget ut på superladenettverket. Alt dette er altså investeringer i fremtiden. Om investeringene gir forventet avkastning kan de nok fortsette å brenne slike beløp en stund til, slik de har kalkulert med at de skal.
Model S 85D

sn0le

Er vel ikke utenkelig at Tesla Norge betaler en viss sum for ny del, og så fakturerer de Tesla USA for delen m/påslag + arbeid.
På den måten koster det ikke Tesla Norge noe å utføre garantiarbeid, de tjener litt på delen og får dekket utgiftene med arbeidet.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA