Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det venstre vil med avgiftslettelser på pluginhybrider?

Startet av Trekkoppbil, torsdag 20. november 2014, klokken 04:29

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Ladehybrid passer heller ikke helt med mitt kjøremønster, men det er helt klart et stort antall personer det gjør det for. Det er en del som kjører mye korte turer, men trenger å kunne kjøre langt, og som ikke har råd til Tesla. Det er bedre å plassere de i en ladehybrid, der de kanskje kjører 80% på strøm, enn at de skal kjøpe seg fossilbil.

De som har to biler vil kanskje også ha vanskeligheter med å ha to elbiler, da er f.eks e-Up! pluss Outlander PHEV en god løsning. Alternativet er kanskje å ha en elbil og en fossilbil, eller to elbiler og en fossilbil. Verken det ene eller andre er spesielt mye bedre for miljøet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kos

Har man råd til en Outlander PHEV så kan man godt kjøpe en Tesla. differansen er ikke stort større om du tar med alle elbilgodene enn at en tesla kommer godt ut.

Mippen

En skikkelig ladbar hybrid med god nok rekkevidde koster fra (a3) 400.000 med nødvendig ekstrautstyr. En model s koster fra 466.000kr hvis du klarer deg uten luftfjæring og tech pakken. Da kjører du bare på strøm og har godt over 300km rekkevidde. Hvis du regner med ekstra utgifter til bom, ferge, veiavgift, service og vedlikehold er ikke 466.000kr dyrere enn en vanlig phev over litt tid. For eksempel nye audi a3 hybrid starter på 350 uten utstyr og ampera koster rundt 500k og det samme med en outlander. Det er vel egentlig de to siste som er aktuell for en familie i forhold til plass. De er da minst like dyr som minste model s.

Kjøremønsteret til en del faller nok inn under en hybrid, men det er ikke billigere nødvendigvis, og det kan også løses på andre billige og miljøvennlige måter.
Hvis man kjøper en ny elbil til rundt 200.000kr også kjøper man en ny for eksempel vw caddy enten 5 eller 7 seter med den nye 1,4tsi motoren til vw. Da har man to nye biler med minimalt vedlikehold og som slipper ut minimalt med co2. Beste av alt, de koster mindre til sammen enn en phev og man får mye plass.

Eventuelt kan man leie bil de få gangene man skal på langur og kjøre med el i hverdagen. Eller gjøre som meg. Være med i et bilkollektiv og ha elbilen til hverdags.


Det er ikke bare slik at det er enten vanlig elbil, tesla og phev. Det er alltid flere løsninger ;)
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på fredag 21. november 2014, klokken 23:20
Har man råd til en Outlander PHEV så kan man godt kjøpe en Tesla. differansen er ikke stort større om du tar med alle elbilgodene enn at en tesla kommer godt ut.
Outlander har hengerfeste, det har ikke Model S. Model X får det, men da må man vente et år.

Det er også en nevneverdig prisforskjell, som med budsjettforliket nå ble ca 30.000 kroner større. S85D (billigste firehjulstrekker) starter på 559.600 kroner. Outlander PHEV vil fra 1. januar starte på ca 415.000 kroner. Det er altså en forskjell på nesten 150.000 kroner i innkjøp. Dekk, forsikring og finansiering er nok dyrere for Model S. Drivstoffkostnanden blir ikke enorm med Outlander PHEV, men klart litt høyere. Outlander PHEV vil være dyrere på bompenger, parkering, årsavgift, mm, i hvert fall i ett år til, kanskje så mye som 5 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 21. november 2014, klokken 23:32
Sitat fra: kos på fredag 21. november 2014, klokken 23:20
Har man råd til en Outlander PHEV så kan man godt kjøpe en Tesla. differansen er ikke stort større om du tar med alle elbilgodene enn at en tesla kommer godt ut.
Outlander har hengerfeste, det har ikke Model S. Model X får det, men da må man vente et år.

Det er også en nevneverdig prisforskjell, som med budsjettforliket nå ble ca 30.000 kroner større. S85D (billigste firehjulstrekker) starter på 559.600 kroner. Outlander PHEV vil fra 1. januar starte på ca 415.000 kroner. Det er altså en forskjell på nesten 150.000 kroner i innkjøp. Dekk, forsikring og finansiering er nok dyrere for Model S. Drivstoffkostnanden blir ikke enorm med Outlander PHEV, men klart litt høyere. Outlander PHEV vil være dyrere på bompenger, parkering, årsavgift, mm, i hvert fall i ett år til, kanskje så mye som 5 år.


Model s har ikke så dyre dekk hvis man holder seg til standard felger. Finansiering er likt som på alle biler. Forsikring kan være dyrere men ikke mye dyrere. Kjenner de som betaler 5-6000 i året for model s.

Hvis man skal kjøre henger bare noen få ganger i året er ikke krok viktig. Da kan man låne bil og henger eller varebil de få gangene. Er det viktig kan det være et problem. Trenger krok jeg også men pga jeg sparer så mye på å velge uten løser jeg det på andre måter.

Hadde jeg valgt hybrid med krok hadde dette kostet meg 2500kr ekstra i mnd i form av bompenger. Kan leie mye varebil i året for de pengene, spesielt siden å hente ut en habil varebil i bilkollektivet ikke koster mer enn et par hundre kr.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

En litt grov sammenligning for hvordan situasjonen ville bli for meg personlig:

Innkjøp, S85D (med vinterdekk, metallic lakk): 586.000 kr
Finansiering (8 år, skandiabanken, 200k EK): 59.000 kroner
Forsikring (15 år, 16.000 km, 10 år helkasko, 5 år delkasko): 150.000 kroner
Elektrisitet (240.000 km): 52.000 kr
Dekk (3 sett vinter, 4 sett sommer): 70.000 kr
Bompenger (10 år): 20.000 kroner
Parkering (10 år): 10.000 kroner
Service (10 stk): 50.000 kroner
Ekstra vedlikehold utover vanlig service: 50.000 kroner
EU kontroller (6 stk): 4000 kr
Årsavgift (5 år redusert, 10 år full): 32.000 kroner

Totalt: 1.083.000 kroner

Innkjøp, Outlander PHEV (med vinterdekk, metallic lakk): ~430.000 kr
Finansiering (8 år, skandiabanken, 200k EK): 36.000 kroner
Forsikring (15 år, 16.000 km, 10 år helkasko, 5 år delkasko): 115.000 kroner
Bensin (50.000 km): 45.000 kr
Elektrisitet (190.000 km): 38.000 kr
Dekk (2 sett vinter, 3 sett sommer): 35.000 kr
Bompenger (15 år): 30.000 kroner
Parkering (15 år): 15.000 kroner
Service (10 stk): 50.000 kroner
Ekstra vedlikehold utover vanlig service: 50.000 kroner
EU kontroller (6 stk): 4000 kr
Årsavgift (15 år): 45.000 kroner

Totalt: 893.000 kroner

Forskjellen for min del blir altså i området 190.000 kroner over levetiden. Nå er jeg så heldig at jeg kan fint ha råd til Tesla, men det er ikke slik at alle har god råd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Og dette er et regnestykke av en elbilentusiast! De som ikke kjenner til teknologien vil legge inn batteribytte til 300.000 kroner o.l. og da vil Outlander komme ut veldig gunstig.

Som jeg sa tidligere er ladehybrider en "gateway drug". Når de blir vant til en ladehybrid vil de like det mindre og mindre når fossilmotoren fyrer opp, de vil tenke på alle pengene som flyr ut av vinduet hver gang de fyller bensin, når de kunne ha vært bare *litt* flinkere til å lade. Og til slutt selger de bilen og kjøper elbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ferry

Sitat fra: Amoss på fredag 21. november 2014, klokken 22:00
Det viktigste momentet er etter min mening at de må ha en minimum rekkevidde på eldrift, men å også stille krav til at det må være elmotoren som står for fremdriften (alene!) er etter min mening ett fornuftig krav. Med disse to inne, så vet jeg ikke helt om det er så veldig viktig å begrense drivstofftanken, men det er absolutt nødvendig dersom man ikke stiller ett høyt nok krav til den elektriske rekkevidden.

Vil det hjelpe for noe som helst å begrense drivstofftanken? Bensinstasjonene ligger tett, og kanner får en kjøpt hvor som helst. Og tomme brusflasker, blomsterpotter, bøtter og spann. Det er bedre med bensin på tanken enn i løse kanner inne i kupéen, og en mengde Reodor Felgen-løsninger.
Jeg liker hybrider mindre og mindre jo mer jeg tenker på dem. Det virker tilsynelatende smart, men jeg er redd de bare forsinker elektrifiseringen av bilparken. Og hvor mye kan egentlig en hybrid kjøre på strøm? En ting er når den er ny, men hva etter 2-5-10-15 år? Hvor lenge holder batteriet, og hva koster det å bytte? Antagelig blir batteriet gradvis dårligere med mindre og mindre rekkevidde som resultat, og mer og mer utslipp. Men bilen blir aldri mindre anvendelig av den grunn, den bare forurenser mer. Og ikke bare kan du få et defekt batteri, du kan på kjøpet få med både defekt turbo, girkasse, eksosanlegg ++ Det frister ikke meg.

kos

Hei 52 000 kroner for 240 000 km. teslaen har SC og du vil neppe betale over 1 krone km i den mixsen. Selv om bilen trekker 2kwh.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kos på lørdag 22. november 2014, klokken 00:14
Hei 52 000 kroner for 240 000 km. teslaen har SC og du vil neppe betale over 1 krone km i den mixsen. Selv om bilen trekker 2kwh.
Jeg har regnet 2,75 kWh/mil. Da er det inkludert tap i lading, forvarming og parasittap. Så regner jeg 80 øre/kWh, i marginal strømkostnad. (100W parasittap alene blir 10.600 kroner over 15 år)

Jeg kunne så klart redusert tallene noe for SC, men det monner ikke uansett.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ksnygard

Sitat fra: Mippen på fredag 21. november 2014, klokken 23:30
For eksempel nye audi a3 hybrid starter på 350 uten utstyr og ampera koster rundt 500k og det samme med en outlander. Det er vel egentlig de to siste som er aktuell for en familie i forhold til plass. De er da minst like dyr som minste model s.
Det er ikke bare slik at det er enten vanlig elbil, tesla og phev. Det er alltid flere løsninger ;)

Til orientering, Ampera koster ikke 500k, men 360k. Dessverre vil ikke Opel ta inn den oppgraderte modellen.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Amoss

Sitat fra: Ferry på lørdag 22. november 2014, klokken 00:06
Vil det hjelpe for noe som helst å begrense drivstofftanken?

Dersom man ikke stiller krav til elektrisk rekkevidde, men sier at drivstofftanken ikke kan inneholde mer fossil rekkevidde enn bilen har i elrekkevidde, så er det ett "triks" for å få fabrikanten til å øke elrekkevidden. Men ellers helt minimal betydning.

Sitat fra: Ferry på lørdag 22. november 2014, klokken 00:06
Jeg liker hybrider mindre og mindre jo mer jeg tenker på dem. Det virker tilsynelatende smart, men jeg er redd de bare forsinker elektrifiseringen av bilparken.

Deler absolutt din frykt her. Greit nok som andre trekker frem at det kan være en "getaway drug", men skal det fungere som det bør det også være en respektabel elrekkevidde. Hjelper ikke stort om elmotoren bare rekker ut av porten hjemme (ja, jeg overdriver ;) ). Men kan de fleste kjøre tilnærmet 100% på el i hverdagen vil de nok etterhvert reagere slik andre her spår. Men må de ukentlig - eller månedlig - innom stasjonen for å fylle, så er det bare en fortsettelse av hva de er vant med, og de er godt fornøyde med det reduserte fossilbudsjettet - er jeg redd for.
Model S 85D

Gordon Retriever

Sitat fra: Mippen på fredag 21. november 2014, klokken 19:39
De ladbare Hybridbilene kjører ikke bare lite på strøm
Jay Leno sier du tar feil. ;)

Sitat fra: Mippen på fredag 21. november 2014, klokken 19:39
de bruker også mye drivstoff når de ikke kjører på strøm.

Javel?

Sitat fra: Mippen på fredag 21. november 2014, klokken 19:39
det skinner gjennom at hybridbiler ikke er laget for miljøet men for å fortsatt kunne selge fossile motorer.

De lages for at produsentene skal kunne fortsette å produsere biler, samtidig som man innfrir gjeldende og kommende utslippskrav.  Nøyaktig det samme kan sies om helelektriske biler. ;)

Mippen

Jeg korrigerer at ampera koster 500k, den starter rett under 400k. Men den er fortsatt dyr og det er under 100.000kr opp til billigste model s som egentlig er greit utstyrt til den prisen.


I regnestykket ditt Espen tar du for deg en s85d. Den i ditt eksempel koster mer enn en S60 som jeg tok utgangspunkt i. Nesten 100.000 mer. Syns også du har et ganske høyt dekkbudsjett. 70.00kr på dekk over 10år syns jeg er litt i overkant mye. De vanlige 19" dekkene skal holde lenge sies det og billigste dekkene koster 6000kr settet. Litt dyrere for vinterdekkene med mellom 8 og 10k. Men så har man muligheten til å kjøpe billige nye dekk på finn fra folk som har oppgradert dekkene sine til langt lavere pris.


Du har også kalkulert med parkering og bompenger. Det kan komme men det vet vi ikke noe om ennå derfor blir det ikke riktig å ta med. Likevel kommer tesla godt ut i forhold til outlander eller annen bil dersom man velger rimeligste utgaven.

Du legger også til grunn 16.000km i året. Det er faktisk slik at dess lengre man kjører dess mer gunstig blir elbilen. Det er når man kjører mye og langt hybridbilen kommer til kort. Som sagt tenk dere hvor upraktisk det hadde vært med en elbil som bare har 1/3 av vanlig rekkevidde. Da hadde det ikke blitt solgt mye elbiler...

Derfor blir dessverre hybriden kjørt mye på drivstoff. Det er naturligvis noen som kjører mest på strøm men ikke alle. Folk er som sagt forskjellig...

For å ta et eksempel fra min hverdag. Jeg kjører en leaf. Til og fra jobb har jeg 18km en vei. Bruker aldri under 30% tur/retur pga kø og topografi. Ofte 40% eller mer også pga regn osv. 40% av batteriet som i teorien skal gi meg opp til 199km rekkevidde tilsvarer ca 8 mil rekkevidde. Det er like mye som maks oppgitt rekkevidde til en phev. De fleste ligger på 4-5 mil.

Hadde jeg hatt en Ampera måtte jeg så ha ladet i minst 3 timer for å kunne kjøre videre på strøm. Da måtte jeg ha utsatt å handle, kjøre på trening eller å besøke venner.  Bare det å kjøre til og fra butikken som ikke ligger så langt unna koster meg 10-15% på batteriet. Noe som tilsvarer 20-30km på en phev. Noe som er nært opp under maks på en del phev. En vanlig dag kjører jeg gjerne til og fra jobb. Jeg lager meg mat også drar jeg på besøk til venner og kjente. De fleste jeg kjenner bor også noen mil unna så jeg måtte ha ladet bilen hos de også. I løpet av en dag måtte jeg derfor hatt minst 2 fulle ladinger pluss jeg måtte ha kjørt på bensin 1/3 av tiden. Hvis jeg også skal på trening eller skal fra en kompis til en annen måtte jeg ha ladet minst 3 fulle ganger i løpet av en dag. På en dag måtte jeg ha satt av 9 timer til lading. Med leafen klarer jeg alt dette på en dag med stort sett å unngå lading. Gjerne bare en time på 16a eller 10 minutter på en hurtiglader.

I helgene drar jeg ofte på tur. Rundt 6 mil en vei. Ikke alltid gode lademuligheter. Kjører også mye på fjellet om vinteren. Da må jeg klare 8 mil en vei uten lading. Klarer det akkurat med en leaf.

Med flere nødvendige fulle ladesykluser i løpet en dag kan en phev være upraktisk for en del dersom man skal utelukket kjøre på el.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

BMW i3 REX har 18,8kWH batteri.
Opel Ampera har vel 16-17kWh batteri.
Mitsubishi Outlander har 12kWh
Prius Plugin har 4kWh

Om noe bør premieres så er det bilene med best elektrisk rekkevidde, og premieringen bør være synkende med batteriets størrelse/bilen rekkevidde. Dette fordi en Opel Ampera garantert kjører langt mer elektrisk enn en Prius plugin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA