Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Supercharger i storbyene

Startet av bb, søndag 16. november 2014, klokken 01:45

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. november 2014, klokken 00:56
Jeg bor i blokk. Midt i Oslo. Og hadde ikke privat lademulighet den første måneden etter at vi fikk bilen. Det gikk helt greit, men selvsagt er det mer praktisk å ha fått garasjeplass og lading der.
Men det er som tidligere nevnt altså enklere med en Tesla enn noen av de andre elbilene der ute, noe som altså er stikk motsatt av påstanden din om at man må ha superladere der folk bor.

Jeg skrev at det er noe galt med forretningsplanen dersom den gjør at man er forhindret fra å ha hurtigladere i byer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:28
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:44
Nuvel, argumentet for IKKE å ha Teslas hurtigladere i byen er at da ville alt for mange bruke dem, og strømregningen blir for stor...
Kvifor brukar du "argumentet" i eintal når du har fått eit titals betre argument?
Fordi "argumentene" i anførselstegn virker mer som bortforklaringer på at man ikke kan ha hurtigladere i byer.
Det er ingenting som tilseier at ein ikkje kan ha superladarar i byar (merk at hurtigladar og superladar ikkje er det same – hurtigladar er ChaDeMo, CCS og slikt som er mykje tregare enn superlading).  Men det er heller ingenting som tilseier at det er ei vitug prioritering før det er superladarar med maksimalt 200km avstand over alt i Europa mellom byane.

Sitat
Det ville vært langt mer modent å si "Ja, det er dumt at forretningsmodellen er slik. Kanskje en løsning kunne vært "byhurtigladere", hvor man betalte kostpris for strømmen?"
Slike er det jo over alt!  11kW og 22kW Type2, og dei kan brukast av dei fleste elbilar.  I Noreg gjer teite konsesjonsreglar at dei ikkje har lov til å ta betalt for straumen.  Dei som har sett opp stolpen kan evt ta ein timepris for bruk.

Sitat
Det er lov å innrømme at Tesla også gjør feil, som alle andre.
Men det er berre du som meinar det er ein feil.  Ingen av oss som faktisk er med å betale for gildet klarar å sjå det problemet du ser.  Eg trur heller ikkje du hadde sett på dette som ein problem dersom du hadde ein elbil.

Olatho

Du skrev:

"Mange bor i blokk - skulle de ikke kunne kjøre Tesla fordi alle Tesla-hurtigladere ligger der folk ikke bor?"

Og det poenget er helt på jordet. Det er, som jeg har forklart deg, mye vanskeligere å bo i blokk med feks en Leaf enn med en Tesla. Til tross for at det er langt til Superladeren.
Så argumentet BURDE ha vært at folk ikke kan kjøre andre elbiler enn Tesla hvis de bor i blokk.

Noe jeg forsåvidt også er helt uenig i.
Det går utmerket godt å bo i blokk og ha elbil. Særlig om man har en Tesla.

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:34
Så når Tesla finner på at de skal endre pinnene på en standard, så er det ikke proprietært? Selvsagt er det det - det er Tesla som bestemmer hvor lange pinnene skal være. De følger ikke lengre IEC 62196 standarden.
Stemmer, det er ikkje proprietært so lenge Tesla har dokumentert kva dei har gjort og gjort endringane tilgjengelege for alle andre.  Det er i beste fall ei utviding av standarden.

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. november 2014, klokken 00:53
Noen bør kanskje snart gjøre trollet oppmerksom på at dette aldri har vært hevdet av Tesla, men er en antagelse de fleste som kjenner til Tesla og deres superladerstrategi har gjettet seg til og antar at kan være en medvirkende årsak til at så få superladere havner i byer. Den offisielle strategien er å plassere dem der de trengs for å muliggjøre å kjøre langturer med ebil, da eksisterende infrastruktur var laget for kortrekkende elbiler, og derfor konsentrert i urbane strøk...

Men, noen kastet vist ut ett bein så da så... :p

Og her er altså forretningsplanen for superladere for de som evnt. fortsatt skulle være i den minste tvil om hva den går ut på når man trekker bort forumsynsing:
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
SitatTeslas Superchargere lar Model S-eiere reise gratis mellom byer langs populære motorveier i Nord-Amerika, Europa og Asia. Superchargere gir en halv lading på så lite som 20 minutter, og er strategisk plassert for å la eiere kjøre lange distanser med minimalt antall stopp.

...

Superchargere ligger nær fasiliteter som restauranter, kafeer og kjøpesentre i nærheten av hovedveier. Reisende kan stoppe for et raskt måltid og ha sin Model S ladet når de er ferdige.

...

En riktig utstyrt Model S kan lade gratis på en hvilken som helst Supercharger når den er aktivert, i motsetning til bensinstasjoner som krever at du betaler hver gang du fyller opp. Enhver Model S med 85 kWh-batteri kan superlade. Modeller med 60 kWh-batteri kan få dette som ekstrautstyr. Bare stopp og plugg inn, ta en stoppepause for å spise eller gå på toalettet, og kjør ut på veien igjen.

...

Hvordan bestemmer Tesla hvor de skal plassere superchargere?

Tesla plasserer superchargere for å muliggjøre de mest populære rutene, og tar avstand og lokale kjøreforhold med i betraktningen. Superchargere er plassert i utbygde områder der kunder har lyst til å stoppe, som for eksempel ved kafeer, restauranter og butikkområder.

...

Hvorfor er det gratis?

Vi ønsker å oppmuntre Model S-eiere til å ta langturer.

Vil det alltid være gratis?

Ja, superchargere vil være gratis å bruke for superladeraktiverte biler for levetiden til Model S.

Model S 85D

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 01:06
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:28
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:44
Nuvel, argumentet for IKKE å ha Teslas hurtigladere i byen er at da ville alt for mange bruke dem, og strømregningen blir for stor...
Kvifor brukar du "argumentet" i eintal når du har fått eit titals betre argument?
Fordi "argumentene" i anførselstegn virker mer som bortforklaringer på at man ikke kan ha hurtigladere i byer.
Det er ingenting som tilseier at ein ikkje kan ha superladarar i byar (merk at hurtigladar og superladar ikkje er det same – hurtigladar er ChaDeMo, CCS og slikt som er mykje tregare enn superlading).  Men det er heller ingenting som tilseier at det er ei vitug prioritering før det er superladarar med maksimalt 200km avstand over alt i Europa mellom byane.

Sitat
Det ville vært langt mer modent å si "Ja, det er dumt at forretningsmodellen er slik. Kanskje en løsning kunne vært "byhurtigladere", hvor man betalte kostpris for strømmen?"
Slike er det jo over alt!  11kW og 22kW Type2, og dei kan brukast av dei fleste elbilar.  I Noreg gjer teite konsesjonsreglar at dei ikkje har lov til å ta betalt for straumen.  Dei som har sett opp stolpen kan evt ta ein timepris for bruk.

Sitat
Det er lov å innrømme at Tesla også gjør feil, som alle andre.
Men det er berre du som meinar det er ein feil.  Ingen av oss som faktisk er med å betale for gildet klarar å sjå det problemet du ser.  Eg trur heller ikkje du hadde sett på dette som ein problem dersom du hadde ein elbil.

SC er bare et propritært navn for hurtiglader. Det er ingen begrensning på hvor stor effekten på noe man kaller en hurtiglader kan være.

22 kW og 11 kW er derimot ikke hurtiglading. Hurtiglading er over ca 40 kW.

Og det var selvsagt ikke jeg som påstod at Tesla burde ha et system for å forhindre lokale i å lade. Jeg bare påpekte tåpeligheten av et slikt behov.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Olatho på onsdag 26. november 2014, klokken 01:07
Du skrev:

"Mange bor i blokk - skulle de ikke kunne kjøre Tesla fordi alle Tesla-hurtigladere ligger der folk ikke bor?"

Og det poenget er helt på jordet. Det er, som jeg har forklart deg, mye vanskeligere å bo i blokk med feks en Leaf enn med en Tesla. Til tross for at det er langt til Superladeren.
Så argumentet BURDE ha vært at folk ikke kan kjøre andre elbiler enn Tesla hvis de bor i blokk.

Noe jeg forsåvidt også er helt uenig i.
Det går utmerket godt å bo i blokk og ha elbil. Særlig om man har en Tesla.

Jeg skrev riktignok ikke noe om at det var lettere med Nissan Leaf. Jeg tror dog jeg påpekte at det selvsagt er lettere i en bil med en stor batteripakke, selv om denne koster 2-3 ganger mer.

Derimot skrev jeg at folk som ikke har fast ladeplass nok kan ha behov for hurtiglading (Tesla eller ei), f. eks. dager der gateladingen ikke var tilgjengelig, eller dager hvor man har kjørt mye, og plutselig må kjøre mer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:54
Fant du innlegget hvor noen skriver at Tesla kan lage et system for å forhindre lokale fra å lade?
Eg kan minnast å ha lese noko slikt ein gong i denne tråden, men forstår ikkje heilt poenget.  Det er jo naturleg avgrensa kor mykje og ofte dei lokale kan lade, og det er ikkje mange lokale til ladarane der dei bør plasserast for mest mogeleg effektiv køyring.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 01:11
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:34
Så når Tesla finner på at de skal endre pinnene på en standard, så er det ikke proprietært? Selvsagt er det det - det er Tesla som bestemmer hvor lange pinnene skal være. De følger ikke lengre IEC 62196 standarden.
Stemmer, det er ikkje proprietært so lenge Tesla har dokumentert kva dei har gjort og gjort endringane tilgjengelege for alle andre.  Det er i beste fall ei utviding av standarden.

Selvsagt er den proprietær inntil Tesla sier fra seg retten til å endre den igjen etter eget forgodtbefinnende, og lar en nøytral part administrere ev. framtidige utvidelser.

Så lenge Tesla definerer den så er den selvsagt proprietær.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Amoss på onsdag 26. november 2014, klokken 01:14
Sitat fra: Amoss på onsdag 26. november 2014, klokken 00:53
Noen bør kanskje snart gjøre trollet oppmerksom på at dette aldri har vært hevdet av Tesla, men er en antagelse de fleste som kjenner til Tesla og deres superladerstrategi har gjettet seg til og antar at kan være en medvirkende årsak til at så få superladere havner i byer. Den offisielle strategien er å plassere dem der de trengs for å muliggjøre å kjøre langturer med ebil, da eksisterende infrastruktur var laget for kortrekkende elbiler, og derfor konsentrert i urbane strøk...

Men, noen kastet vist ut ett bein så da så... :p

Og her er altså forretningsplanen for superladere for de som evnt. fortsatt skulle være i den minste tvil om hva den går ut på når man trekker bort forumsynsing:
http://www.teslamotors.com/no_NO/supercharger
SitatTeslas Superchargere lar Model S-eiere reise gratis mellom byer langs populære motorveier i Nord-Amerika, Europa og Asia. Superchargere gir en halv lading på så lite som 20 minutter, og er strategisk plassert for å la eiere kjøre lange distanser med minimalt antall stopp.

...

Superchargere ligger nær fasiliteter som restauranter, kafeer og kjøpesentre i nærheten av hovedveier. Reisende kan stoppe for et raskt måltid og ha sin Model S ladet når de er ferdige.

...

En riktig utstyrt Model S kan lade gratis på en hvilken som helst Supercharger når den er aktivert, i motsetning til bensinstasjoner som krever at du betaler hver gang du fyller opp. Enhver Model S med 85 kWh-batteri kan superlade. Modeller med 60 kWh-batteri kan få dette som ekstrautstyr. Bare stopp og plugg inn, ta en stoppepause for å spise eller gå på toalettet, og kjør ut på veien igjen.

...

Hvordan bestemmer Tesla hvor de skal plassere superchargere?

Tesla plasserer superchargere for å muliggjøre de mest populære rutene, og tar avstand og lokale kjøreforhold med i betraktningen. Superchargere er plassert i utbygde områder der kunder har lyst til å stoppe, som for eksempel ved kafeer, restauranter og butikkområder.

...

Hvorfor er det gratis?

Vi ønsker å oppmuntre Model S-eiere til å ta langturer.

Vil det alltid være gratis?

Ja, superchargere vil være gratis å bruke for superladeraktiverte biler for levetiden til Model S.


Amoss: Det er ofte mer interessant å se hva som ikke står, og ev. se på utilsiktede "bivirkninger" enn det som står offisielt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sturle

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 01:18
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 01:11
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:34
Så når Tesla finner på at de skal endre pinnene på en standard, så er det ikke proprietært? Selvsagt er det det - det er Tesla som bestemmer hvor lange pinnene skal være. De følger ikke lengre IEC 62196 standarden.
Stemmer, det er ikkje proprietært so lenge Tesla har dokumentert kva dei har gjort og gjort endringane tilgjengelege for alle andre.  Det er i beste fall ei utviding av standarden.
Selvsagt er den proprietær inntil Tesla sier fra seg retten til å endre den igjen etter eget forgodtbefinnende, og lar en nøytral part administrere ev. framtidige utvidelser.
Det er Mennekes som har fråsagt seg alle patent på Type2-kontakten og tillete alle å gjere endringar.  Er IEC 62196 proprietær fordi alle kan utvide standarden, slik nokon har gjort med til dømes "frankenplug" (CCS)?

Tesla kan ikkje berre endre alle kontaktar i bilar og alle pluggar på superladarar over natta utan vidare.  Det er heilt urealistisk.

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 01:18
Så lenge Tesla definerer den så er den selvsagt proprietær.
Har definert.  Mennekes har definert Type2 i utgangspunktet, men kontakten og pluggen slutta å vere proprietære då Mennekes fråsa seg alle patent.  No har Tesla frigjort alle patent på sine delar.  Då er han ikkje lenger proprietær, det føl av definisjonen av proprietær, som eg har skrive tidlegare.

Rio

Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 01:31
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 01:18
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 01:11
Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:34
Så når Tesla finner på at de skal endre pinnene på en standard, så er det ikke proprietært? Selvsagt er det det - det er Tesla som bestemmer hvor lange pinnene skal være. De følger ikke lengre IEC 62196 standarden.
Stemmer, det er ikkje proprietært so lenge Tesla har dokumentert kva dei har gjort og gjort endringane tilgjengelege for alle andre.  Det er i beste fall ei utviding av standarden.
Selvsagt er den proprietær inntil Tesla sier fra seg retten til å endre den igjen etter eget forgodtbefinnende, og lar en nøytral part administrere ev. framtidige utvidelser.
Det er Mennekes som har fråsagt seg alle patent på Type2-kontakten og tillete alle å gjere endringar.  Er IEC 62196 proprietær fordi alle kan utvide standarden, slik nokon har gjort med til dømes "frankenplug" (CCS)?

Tesla kan ikkje berre endre alle kontaktar i bilar og alle pluggar på superladarar over natta utan vidare.  Det er heilt urealistisk.

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 01:18
Så lenge Tesla definerer den så er den selvsagt proprietær.
Har definert.  Mennekes har definert Type2 i utgangspunktet, men kontakten og pluggen slutta å vere proprietære då Mennekes fråsa seg alle patent.  No har Tesla frigjort alle patent på sine delar.  Då er han ikkje lenger proprietær, det føl av definisjonen av proprietær, som eg har skrive tidlegare.

Den er proprietær, selvsagt, så lenge det er Tesla og Tesla alene som styrer "standarden". De kan f. eks. finne på å endre signaleringen, spenningen, eller noe annet de måtte ønske.

Mennekes frasa seg, og det de hadde laget ble så standardisert (IEC 62196, om jeg ikke husker feil). Da styres det av IEC, og ikke av Mennekes.

Hvis Teslas variant hadde blir godkjent av IEC, så ville den ikke lengre vært proprietær. Men da kunne ikke Tesla endret på noe lengre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Baldrian

Sitat fra: Rio på onsdag 26. november 2014, klokken 00:28
Sitat fra: sturle på onsdag 26. november 2014, klokken 00:20
Sitat fra: Rio på tirsdag 25. november 2014, klokken 23:44
Nuvel, argumentet for IKKE å ha Teslas hurtigladere i byen er at da ville alt for mange bruke dem, og strømregningen blir for stor...
Kvifor brukar du "argumentet" i eintal når du har fått eit titals betre argument?

Fordi "argumentene" i anførselstegn virker mer som bortforklaringer på at man ikke kan ha hurtigladere i byer. Man forsvarer en forretningsplan som åpenbart har en svakhet, og den siste versjonen er at "jammen, man trenger ikke hurtiglade i en by". Det er det selvsagt mange som gjør, av den ene eller annen årsaken - en by som Rio (hvor jeg bodde før) er 70 km fra ende til ende, for eksempel.

Det ville vært langt mer modent å si "Ja, det er dumt at forretningsmodellen er slik. Kanskje en løsning kunne vært "byhurtigladere", hvor man betalte kostpris for strømmen?"

Det er lov å innrømme at Tesla også gjør feil, som alle andre.

Hei Rio: Feil forretningsmodell vil jo bare tiden kunne vise, så det kan du jo ikke si nå, men du er i din fulle rett til å si at du er uenig i den, noe du ganske tydelig også sier.  Det er i dag 19 SC i Norge spredt rundt det ganske land, og jeg kan for min del si (bor i Oslo) at jeg aldri hadde kjøpt meg en Tesla dersom disse 19 hurtigladere var plassert sentralt i byene Oslo, Bergen og Trondheim, i henhold til din forretningsmodell. For Tesla er superladerne kun en utgift til inntekts ervervelse og disse komme gjennom å selge flest mulig biler. At de hadde solgt flere biler med din forretningsmodell, tviler jeg sterkt på.  Jeg har etterhvert skjønt at du selv ikke har en Tesla, delvis fordi du ikke har egne lademuligheter hjemme.  Men jeg er sikker på at om noe år så vil man se flere Tesla superlader også i byene (som i London), slik at du også en gang kan få gleden av å eie en Tesla.

Rio

Sitat fra: Baldrian på onsdag 26. november 2014, klokken 02:58

Hei Rio: Feil forretningsmodell vil jo bare tiden kunne vise, så det kan du jo ikke si nå, men du er i din fulle rett til å si at du er uenig i den, noe du ganske tydelig også sier.  Det er i dag 19 SC i Norge spredt rundt det ganske land, og jeg kan for min del si (bor i Oslo) at jeg aldri hadde kjøpt meg en Tesla dersom disse 19 hurtigladere var plassert sentralt i byene Oslo, Bergen og Trondheim, i henhold til din forretningsmodell. For Tesla er superladerne kun en utgift til inntekts ervervelse og disse komme gjennom å selge flest mulig biler. At de hadde solgt flere biler med din forretningsmodell, tviler jeg sterkt på.  Jeg har etterhvert skjønt at du selv ikke har en Tesla, delvis fordi du ikke har egne lademuligheter hjemme.  Men jeg er sikker på at om noe år så vil man se flere Tesla superlader også i byene (som i London), slik at du også en gang kan få gleden av å eie en Tesla.


Hei Baldrian,

Nesten riktig!

Min kommentar om forretningsmodellen var fordi noen andre skrev at Tesla ikke kunne ha hurtigladere i sentrum av byer, fordi de ville bli for mye brukt. Da påpekte jeg at HVIS man ikke kan sette opp hurtigladere der folk bor, så er forretningsmodellen svak. Det er noe jeg vil mene de burde tenkt på. Andre hurtigladere kan jo settes opp hvor det skulle være.

Grunnen til at jeg ikke har en Tesla er rett og slett at jeg ikke har behov for en. Jeg kjører ikke nok (kun 16000 km i året, litt mer enn gjennomsnittet) til at jeg ønsker å bruke over en halv million kroner på en bil. Jeg var en av de første til å bestille en Nissan Leaf da de kom, og siden en VW e-Golf (med varmepumpe). Det holder lenge for mitt bruk.

Jeg synes Tesla (både Roadster og Model S) er flotte biler. Spesielt det utvendige designet på Model S. Det smarte er dog ikke det tekniske, men at de har satset 100% på en elbil, og modellen med gratis lading.

(Jeg har ladestasjon både foran leiligheten, og på jobb, så lading er sjeldent et problem.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bb

Jeg har skumlest gjennom tråden. Når det gjelder SC-lading i byene så tror jeg ikke folk kommer til å stå i kø for å lade. Før SC ved Lier kom opp spådde man jo nettopp dette. Men slik ble det ikke. Det er bare på inn- og utfartsdager at jeg ser båsene fylles opp.

Hvorfor er det slik? Ganske enkel matte for de som skjønner seg på litt økonomi. Ta en rask titt på ladevideoen min:

http://www.youtube.com/watch?v=J9bmTBXp7xM
For å fylle 200 km på SC tar det 25 minutter. Det gir 40 kWh på batteriet. Skulle man ladet hjemme ville det inkludert ladesvinn ha tilsvart ca. 45 kr. De fleste veletablerte folk som kjøper Model S burde skjønne at å bruke en halvtime på å spare 45 kr ikke er verdt det. Fritiden til folk er mye mer verdt enn det.

Og da vil det medføre at SCer i byen hovedsakelig vil bli brukt av de som faktisk trenger det. Det vil si folk fra andre byer, turister og de uten lademulighet hjemme. Jeg som turist i Paris hadde gledelig «kastet bort» 30-45 minutter på å sitte og vente på en SC enn å knote rundt for å finne lader som har Type 2 og ikke 3c.

Da jeg opprinnelig startet tråden var det for å diskutere problematikken flere andre har nevnt før. Nemlig at det kunne vært kjekt med SC i byene. Skal man for eksempel fra Dombås/Alvdal og videre til Grong er det ikke helt optimalt at man må SC-lade til 90-95 % først og deretter toppe opp en halvtime-time i Trondheim på 22 kW. Hadde det vært en SC i Trondheim hadde det holdt med å lade til ca. 70 % (som bare tar halvparten av tiden til 90-95%) på Dombås/Alvdal.

Tilsvarende problemstillinger gjelder nok også rundt Oslo, Bergen og Stavanger. Men heldigvis har Oslo fått Lier og Solli som hjelper ganske mye.

Anyways, for å kommentere noe av de andre greiene som ble nevnt her; SC kicks ass. Du innser det ikke før du har kjørt fra Oslo til Nordkapp, hovedsakelig på røde plugger, og deretter kjørt tilbake til Oslo.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA